Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Post by Mario »

Aangezien Tutto Terreno er zo lief om vroeg

Dit jaar dus mijn allereerste echte motorreis gemaakt, na ongeveer 20 jaar motorrijden, dit wegens omstandigheden en grote veranderingen in m'n leven
ik moest er even tussenuit.
Eerst dacht ik aan een citytrip naar Bordeaux of San Sebastian, later kwam daar nog A Coruña bij als mogelijkheid en ten slotte gewoon een motorreis ergens in Frankrijk, eventueel als voorbereiding van een latere motorreis naar Bordeaux/Aquitanië of het noorden van Spanje als deze reis mee zou vallen.
Uiteindelijk werd het dus dat laatste, ook omdat ik het momenteel niet veel zin heb om te vliegen (eerder uit "vliegschaamte" dan uit angst).
Na dat alles beslist en geregeld was, dacht ik dat Mandello del Lario (en omgeving) anders ook wel een mooie bestemming zou zijn geweest, maar da's mogelijk voor later

De bestemming : la France Profonde - het voormalige graafschap Berry (https://nl.wikipedia.org/wiki/Berry_(provincie) - https://fr.wikipedia.org/wiki/Berry ) - echt wel the middle of nowhere
Opzet : daar gewoon 4 dagen wat met de motor rondrijden en op 2 verschillende adressen slapen
in vorige jaren zijn we daar al verschillende malen gepasseerd, maar gewoon op doorreis naar een andere bestemming ; ik had echter wel zin gekregen om die streek wat beter te leren kennen
ben alleen gegaan en heb me dat helemaal niet beklaagd ; ik kan goed tegen alleen zijn , je komt sowieso geregeld volk tegen met wie je even een klapke kunt doen als je zin hebt (of als zij daar zin in hebben, wat met een Moto Guzzi blijkbaar wel vaker gebeurt, later meer daarover)
Met het weer wat pech gehad, maar het had ook erger gekund. Gelukkig had ik gezorgd voor de nodige kwalitatieve regenuitrusting voor over het motorpak en de bagage
De GPS (TomTom550) had ik al eens getest tijdens een ritje naar Rocroi en Givet maar de intercom nog niet, dus wat dat betreft was ik wat nerveus...
bovendien bleek bij het 'inbouwen' ervan dat het bovenste gedeelte van de mousse in de helm helemaal versleten was, eigenlijk praktisch onbruikbaar geworden. 2 weken voor vertrek nog naar Vanzeebroeck gegaan om dat te bestellen, maar het is te laat aangekomen ; ik was al weg
Van de ritten voor de zekerheid nog een beknopte papieren versie gemaakt voor het geval ik problemen had met de GPS en dat bleek achteraf zeker geen slecht idee
ook kaarten mee van overal waar ik ging rondrijden (maar heb die uiteindelijk weinig gebruikt)
aan- en terugrijden beschouwde ik ook als deel van de reis en heb dus meestal op secundaire/departementales gereden. Autosnelweg bleef vooral voorbehouden voor de trajecten in België

nog iets waar ik geen ervaring mee had : wat/hoe veel bagage moest ik meenemen
had een dubbele tanktas, een rugzak en twee zadeltassen ; zou dat volstaan ?
heb toch redelijk wat meegenomen maar de zakken/tassen ook niet volgepropt.

Image

Image

Image

Image

en tot slot nog een vrees die ik had voor vertrek : zou de Guzzi ongeschonden terugkeren ?
dit is namelijk m'n 4de moto en met de vorige 3 heb ik telkens al relatief snel na aankoop brokken gehad, ofwel door valpartijen ofwel doordat de zijpoot van een ervan wegzakte in onstabiele ondergrond
misschien geen rationele vrees (er is immers geen enkele reden om aan te nemen dat dit een wetmatigheid is) maar hij was er wel en zorgde ervoor dat ik niet 100% gerust/sereen vertrok

zo, dat is het qua voorbereiding.
In een volgende post begin ik met het reisoverzicht
Last edited by Mario on 20 Jun 2022 18:23, edited 2 times in total.

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Post by Mario »

Zondag 5 juni : vertrek in Brussel - bestemming Langres - ruim 400 km
Image
de weersvooruitzichten waren niet bepaald fraai, men sprak al dagen over (felle) onweersbuien
nog rap naar "C'est si bon" in Molenbeek voor een ontbijt en een broodje voor onderweg te kopen en me daarna klaarmaken om tegen 9u30 eindelijk op weg te zijn
het vertrek viel wat dat betreft nog best mee ; het was droog - frustrerender was Brussel uit geraken, een dik half uur ondanks het feit dat het zondag was en helemaal niet druk maar wel veel verkeerslichten die naar mijn gevoel amper met elkaar gesyncrhoniseerd zijn en dan nog net iets te vroeg de kleine Ring afgegaan om de afslag richting Europese wijk en de snelweg te nemen (kwam aan de Wetstraat uit ipv de Belliardstraat, dus nog wat extra rode lichten moeten meepikken)
enfin, uiteindelijk de E411 richting Namen en verder Redu/Paliseul, waar ik begon aan de binnenwegen naar Langres)
zodra ik de snelweg verlaten had, wilde ik de GPS opzetten maar tot m'n verrassing en ergernis, wilde die niet meewerken. In het hotel zou blijken waarom : op een of andere manier stond hij ingesteld voor kaarten van de Benelux ipv Europa. Als je dan allemaal ritten hebt samengesteld die helemaal of voor 95% in Frankrijk gesitueerd zijn, heb je er niet veel aan natuurlijk...) Geen idee of ik op een gegeven moment een verkeerde handeling gedaan heb of dat de GPS om een of andere reden die keuze gemaakt heeft.
Maar dus gelukkig had ik nog een papieren "roadbook" en was de rest van het traject ook niet zo heel moeilijk omdat de verschillende tussenstations redelijk straightforward waren
mijn bedoeling was namelijk om via Sedan - Verdun - la Voie sacrée - Bar-le-Duc - Saint-Dizier - Chaumont naar Langres te rijden ; allemaal steden/trajecten die goed aangeduid staan en via goede départementales met elkaar verbonden zijn

Sedan : niet gestopt (had in het begin van de voorbereiding het idee gehad om eens te gaan zien waar de Duitsers 2x waren doorgestoten (1870 en 1940) maar bij nader inzien bleek dat niet speciaal de moeite en te tijdrovend) - gewoon direct Verdun gevolgd.
Intussen was het wel al een tijd beginnen regenen, dus een bijkomende 'ergernis' naast een niet-werkende GPS. Op zich was geen van beide echt erg, hoogstens storend, maar het blijft wel spelen in je achterhoofd terwijl ik al m'n aandacht nodig had voor het rijden. Bovendien ben ik brildrager, dus aangeslagen bril vormt extra risico

Verdun : jaren geleden waren we al eens bij Douaumont gestopt. Nu opnieuw maar het ossuarium heb ik deze keer niet bezocht, wel even bij de duizenden en duizenden graven.
Vervolgens naar het Fort de Vaux gereden, dat daar niet ver van is en waar ook heel hard en lang om gestreden is (uiteindelijk hebben de Fransen het moeten prijsgeven).
Eigenlijk is het hele slagveld van Verdun een reisje waard van minstens 1 tot zelfs 2 of 3 dagen. Hele delen van het landschap zijn nog voor vele tientallen of honderden jaren getekend door de bombardementen, dorpen die compleet van de kaart zijn geveegd enz. Erg indrukwekkend allemaal, maar ik had helaas geen tijd om daar al te lang te blijven en na hoogstens een uurtje was ik weer weg,
Image

Image

Image

via de bekende Voie Sacrée, de enige grote bevoorradingsweg die het Franse leger tijdens de slag om Verdun had en die leidde naar Bar-le-Duc

Image

in Bar-le-Duc getankt en net dan een groot onweer op m'n dak gekregen, dus in het overdekte tankstation gewoon gewacht tot het wat overging en op m'n gemak m'n broodje gegeten.

na Bar-le-Duc richting Saint-Dizier en daarna Chaumont.
In Chaumont staat wel een indrukwekkende viaduct ( https://fr.wikipedia.org/wiki/Viaduc_de_Chaumont) ; daar onderaan nog eens gestopt, ook om m'n regenuitrusting uit te doen, want intussen was de zon gaan schijnen.

Image

en van in Chaumont was het nog maar kort naar Langres, waar ik in hotel Le Cheval Blanc ging overnachten.
Dat hotel is een fijne plek waar je ook goed kunt eten en drinken.
Langres een aangenaam klein stadje voor de toerist op doortocht : is onder meer gekend als de geboorteplaats van Denis Diderot en de bewaard gebleven omwalling rond de oude stad
ze maken daar blijkbaar ook een redelijk bekende kaas

Image

Image

Image

moe maar tevreden gedineerd in het hotel, wat rondgewandeld in Langres en dan gaan slapen
wel na heel wat zoeken en proberen een instelling gewijzigd op de GPS, waarvan ik hoopte dat hij m'n routes nu wel zou vinden, want vanaf de dag erna zou ik die wel nodig hebben
vandaag was niet zo vermoeiend qua mototechnische baantjes, meer wegens de omstandigheden eigenlijk.
Last edited by Mario on 20 Jun 2022 18:26, edited 5 times in total.

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Post by Mario »

Dag 2 : Langres - Gargilesse-Dampierre (ruim 400 km)
opnieuw een lange rit en ditmaal hoofdzakelijk over (kleinere) départementales, dus zou redelijk lang duren

Na het ontbijt ergens tussen 9 en 10 vertrokken en de GPS en intercom deden het ditmaal... dikke oef !
eerst een stuk autosnelweg tot ergens voor Dijon, waarna het richting Saulieu ging
daar is het 2-sterrenrestaurant van Bernard Loiseau gelegen maar ditmaal daar niet binnen gegaan ; is daar een iets te stijve bedoening en zou ook te lang hebben geduurd
maar Saulieu is ook een van de plekken vanwaar je toegang krijgt tot de Morvan een groot natuurgebied, met ook veel kronkelwegjes
hebben dat in september 2020 leren kennen toen we in de Nièvre een week lang een huisje huurden
de Morvan van noordoost naar zuidwest doorkruist en ik vond dat ik er verrassend snel door was

Image

daarna richting Nevers en vervolgens het circuit van Magny-Cours, waar ik ging eten (er is daar een soort van taverne vlakbij de ingang)
kwam daar rond 13u30 aan maar kon de dagmenu nog bestellen ; van een local gezeten aan de tafel naast de mijne nog een geschiedenisles gekregen over het circuit
ik wist dat het er gekomen is op initiatief van voormalig president François Mitterrand en iedereen vroeg zich toen af waarom er toch op die plek, waar zo goed als geen faciliteiten waren een circuit werd neergepoot
ingewijden wisten blijkbaar dat het une histoire de cul geweest is (wat ik die dag dus vernam) ; een van z'n maîtresses enz.
redelijk gegeten (3 gangen) en tegen 14u30 weer in het zadel om verder naar het westen te rijden

Image

Image

Tijdens de maaltijd parkeerde een andere motorrijder zijn ros naast het mijne. Kende het merk helemaal niet en na opzoekingen bleek het om iets Chinees te gaan:
Image

in de buurt van La Châtre (waar ook een circuit is) begon het echter redelijk hard te regenen, dus gestopt en m'n regenkledij weer aangetrokken. Iets later stopte de GPS ermee ; batterij leeg (na 5 à 6 uur, weet het niet precies)
weer een geluk dus dat ik toch kon terugvallen op m'n rudimentaire papieren versie zodat ik ten minste wist op welke pijlen ik moest letten om op m'n bestemming te geraken (was niet zo ver meer, een uur of zo)
heb toen wel op eieren gereden, want op die kleine Franse départementales, in de regen, met banden waarvan ik niet zeker was of ze me op dergelijke wegen in de regen wel veel grip zouden bieden (de originele banden op zo'n Moto Guzzi V7 III zijn blijkbaar van berucht slechte kwaliteit in de regen ; op de mijne liggen er wel andere, Dunlops)
maar dat is dus gegaan en ik kwam een half uur voor het vertrek van de hoteleigenaars aan op m'n bestemming (17u30, zoiets) : familiehotel Hotel des Artistes, wat wordt opengehouden door een Belg (een Vlaming, waar ik eerst Frans tegen sprak en waarvan ik vervolgens dacht dat het een Nederlander was waardoor ik verwonderd was dat zijn Frans zo goed was ) en zijn Franse vrouw

Gargilesse-Dampierre is een onooglijk soort van kunstenaarsdorp, goed verstopt tussen de hellingen en bossen ; de bekende schrijfster Georges Sand had er een huisje en nu is het een soort van toevluchtsoord voor artiesten van allerlei slag
het hotel biedt basiscomfort, maar ook niet meer ; ik verbleef er 2 nachten en het stoorde me niet dat er geen tv op de kamer was bijvoorbeeld
het eten (niet op maandag, toen ik er aankwam, maar dat wist ik, vandaar m'n lunch in Magny-Cours) was lekker en de sfeer in het hotel erg relax

Image

Image

Image

Image

Image

Image

na me wat opgefrist te hebben, wat rondgewandeld en daarna naar de kamer gegaan om wat te rusten en uit te pakken (zijtassen (die nog in hun regenhoezen zaten) had ik in Langres niet van de moto gehaald)
Last edited by Mario on 21 Jun 2022 18:27, edited 4 times in total.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Post by petervdc »

Mooi !!
Keep going

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Post by F M »

Ja, die fotootjes frissen het geweldig op !
:thumbsup:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Post by Blackbert »

Nice.
Waar zit de Wipr? Die ijzeren sculpturen zijn toch zijn ding?

Wat ik mij dan afvraag, die grote tanktas op uw Black Beauty, is dat niet een beetje ambetant?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Post by Droopy »

:lurker: Zalig verslag, een mens zou zin krijgen om er ook aan te beginnen. :) (en je Guzzi is een prachtige moto) ;)

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Post by Mario »

Blackbert wrote: 20 Jun 2022 23:04
Wat ik mij dan afvraag, die grote tanktas op uw Black Beauty, is dat niet een beetje ambetant?
voor mij niet ; ik ben juist groot genoeg (net geen 1m75)
ik zit daar mooi recht op en kan goed de tellers zien en de GPS ook net

nu, de foto's waarop de moto te zien is (zoals bijvoorbeeld die op de Voie Sacrée) geven soms een vertekend beeld omdat de beschermende regenhoes daar ook opgeheven is/open staat, waardoor de 'toren' nog hoger lijkt maar tijdens het rijden ligt die uiteraard plat

ik probeer het verslag in de loop van de komende dagen aan te vullen maar heb niet zo veel tijd...

merci voor de complimenten :)

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Post by Mario »

Image
Even een intermezzo om uit te leggen waarom ik naast een sportmotor nog een naked gekocht heb, meer bepaald een Moto Guzzi V7 III Special.
Al heel wat jaren reed ik eigenlijk nog amper met m’n gele Ducati Supersport, hoofdzakelijk omdat voor mij de lol er grotendeels af was om ermee op de openbare weg te rijden. Daarnaast heb ik nog nooit ook maar 1 meter op circuit gereden heb, dus de vraag drong zich meer en meer op wat ik er eigenlijk nog mee van plan was. Niet veel was het antwoord, behalve af en toe eens mee rijden om de accu op te laden en de mechaniek wat te laten werken…
Daarnaast had ik het ook wel gehad met de sportieve zitpositie en de clip ons typisch aan dergelijke moto’s.
Dus ofwel moest ik maar stoppen met motorrijden (een hele kostenpost minder!) of anders een andere moto kopen. Maar wat voor iets dan ? Iets dat wat paste bij een andere wijze van motorrijden die me stilletjesaan meer bekoorde : gewoon rustig rondrijden, meer trachten te genieten van de omgeving en tegelijk een aangename zithouding bieden en tegelijk iets dat me esthetisch toch ook nog aansprak. Heb even getwijfeld aan een Yamaha XJR1300, maar in een bekende tweedehandszaak in Hoogstraten stond ook een Moto Guzzi V7 van 2012 of 2015 te koop voor relatief weinig geld en toen is m’n interesse gewekt voor dat model. Na wat zoeken op het net vond ik bovendien een tweedehands exemplaar van 2020 waar nog geen 60 kilometer mee gereden was en die daarenboven nog enkele leuke opties had. Doordat ik altijd wel een zwak heb gehad voor dat merk dat al zeker 30 jaar probeert te overleven en sinds zo’n 50 jaar optisch gekenmerkt wordt door zijn V-twin. Zo een uit 2020 had ook enkele substantiële verbeteringen gekregen t.o.v. eerdere modellen (o.m. de ophanging en motor).
Daarnaast had ik ook nog 2 Moto Guzzi V9 Roamers gespot, die net iets meer vermogen en koppel hebben dan de V7 (750cc). Een echt mooie moto, misschien wel mooier als een V7 maar ik vreesde toch dat die minder praktisch zou zijn als een V7 : een tank van maar 15 liter (tegen 21) en ook maar 1 teller, wat betekende geen toerenteller i.t.t. de V7. Daarenboven was de zitpositie toch wat neigend naar een cruiser/chopperzit terwijl ik op de V7 gewoon mooi rechtop zit, wat me voor langere afstanden toch een stuk comfortabeler leek. De moto buitenhalen voor gewoon het spreekwoordelijke ritje rond de kerktoren heeft me nooit geïnteresseerd.
Dus uiteindelijk effectief voor de V7 gegaan en tot nu toe m’n keuze nog helemaal niet beklaagd (zowel wat betreft het merk als het model).
Binnen de V7 heb je nog enkele varianten, waaronder de Stone, maar ik vind de Special de mooiste, met al het chroom en ook de dubbele wijzerplaten.
De V7 heb ik intussen “La Piccola” genoemd, ten eerste omdat het een Italiaanse en kleine motor is en ten tweede het is het instapmodel bij Guzzi. Van alle moto's heeft deze het minste vermogen (52 pk denk ik en een koppel van 60 nm bij 4900 toeren), maar ik heb er geen last van ondervonden.

't is me voorlopig niet helemaal duidelijk wat ik met de gele ga doen, maar waarschijnlijk gaat ze weg...
Image
Last edited by Mario on 04 Jul 2022 08:40, edited 3 times in total.

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Post by Mario »

Dag 3

Gargilesse-Dampierre - Oradour-sur-Glane - Gargilesse-Dampierre

Vandaag een rit naar het om verkeerde redenen bekende dorpje Oradour-sur-Glane (in de Limousin) : heenrit zowat 100 km - terugrit zowat 135 km
's morgens rechts van de A20 naar Oradour en na het bezoek links van de A20 weer terug naar het hotel in Gargilesse
het was meteen ook het zuidelijkste punt van deze reis

Hier een stukje secundaire weg dat typisch is voor de streek : bochtig en boerderijen en velden, hagen links en rechts
Image

Oradour-sur-Glane is helaas bekend wegens de slachtpartij die een eenheid van de 2de SS-pantserdivisie Das Reich daar in juni '44 aanrichtte als represaille voor vertragingsacties uitgevoerd door het Franse verzet (na de landing in Normandië moest ze van het centrum/zuiden naar het noorden van Frankrijk oprukken). Een ogenschijnlijk willekeurig dorp werd uitgekozen om een voorbeeld te stellen, iets wat aan het Oostfront wel vaker gebeurde (daar was de divisie tot op dat moment ook bijna uitsluitend actief geweest).
Resultaat : ruim zeshonderd burgerdoden.
na Verdun is het de tweede plek die ik tijdens deze reis aandeed en waar je je als bezoeker eigenlijk haast als indringer voelt en niet op je plaats
er is een bezoekerscentrum waar je door moet om het volledig vernielde dorp te bezoeken (was begin de jaren '00 nog niet het geval toen ik er voor het eerst kwam)

een willekeurige straat
Image

de kerk, waarin alle vrouwen en kinderen bijeengedreven werden, waarna deze in brand werd gestoken. 1 vrouw kon half dood ontsnappen.
Image

de tramlijn ; blijkbaar is er de namiddag of avond van de massamoord nog een tram met reizigers toegekomen. De inzittenden werden bizar genoeg ongemoeid gelaten.
Image

Op de parking stond ook een echte klassieker (weet niet meer of die er stond toen ik er aankwam of toen ik terugkwam van m'n bezoek). Die bevond zich echt in een heel mooie staat :
Image


Na wat gedronken en gegeten te hebben, weer op weg terug naar het hotel.
Van dat traject kan ik de D78 aanbevelen (tussen Saint-Sylvestre en Saint-Sulpice-Laurière): denk dat het een departementale is die tussen de bomen een berg op en af gaat.
Om er er volop van te kunnen genieten, is het het best wel droog denk ik.
Image

Image

Image

de hele terugweg verliep langs kleine départementales, wat op den duur toch redelijk vermoeiend werd
bovendien was de staat van het wegdek lang niet altijd optimaal
maar het was wel de hele rit genieten om er met de Guzzi te rijden ; die voelde zich toch redelijk in haar element
maar

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Post by Mario »

Dag 4
Gargilesse-Dampierre naar Argenton-sur-Creuse (390 km)

in vogelvlucht liggen beide plekken 10 à 15 van elkaar verwijderd maar ik ben er dus in een grote omweg naartoe gereden.
Met de 2de dag nog vers in het geheugen had ik wel wat schrik om er aan te beginnen niet alleen omdat de rit redelijk lang was maar ook omdat ik enkele tussenstops had gepland. Bovendien was ik minstens van 1 ervan al vergeten dat die ingepland was...

bedoeling was om eerst een heel stuk naar het oosten te rijden, om dan de Loire voor een stuk te volgen en weer naar links af te buigen om te eindigen in een hotel in Argenton-sur-Creuse, waar we de voorbije 2 jaar ook al telkens overnacht hadden op weg naar onze toenmalige vakantiebestemming

's morgens opnieuw ergens na 9'en vertrokken
eerst tot aan de abdij van Noirlac gereden, waar ik een kijkje ging nemen.
Dat is een voormalige cisterciënzerabdij waarvan er in Frankrijk zovele zijn, maar elk bezoek vond ik wel de moeite waard (3 in het voorbije jaar alleen)
Image

Image

Image

Hier een zicht op de vierkante gaanderij hierboven
Image

van de abdij ging het dan richting het nabij gelegen kasteel van Meillant, dat ik ook wilde bezoeken. Helaas bleek dat op woensdagen gesloten en was een bezoek niet mogelijk, ook niet aan de tuin.
Ik was niet de enige geïnteresseerde, want net toen ik onverrichterzake wilde vertrekken kwam een Frans koppel aangereden in een auto die ik helemaal niet kende (dacht ook dat het Engelsen waren, aangezien het stuur rechts gemonteerd was). Wat ouderwets speurwerk leerde me dat het om een Nissan Figaro ging, een speciale reeks die enkel voor de Japanse markt gebouwd was begin de jaren '90, maar waarvan er blijkbaar toch enkele exemplaren de weg naar Europa hebben gevonden.
Onderweg wel al de hele tijd dreigende wolken gezien links (of rechts ?) van me.

Image

Image

Dan maar verder gereden.
Image

Ik dacht eigenlijk dat ik vanaf daar rechtstreeks naar La Charité-sur-Loire moest maar blijkbaar had ik thuis nog een extra stop ingepland in Apremont-sur-Allier, dat geboekstaafd staat als een van de mooiste dorpen van Frankrijk. Er is daar ook een bloemenpark, dat ik dan maar bezocht heb. Tijdens het bezoek heb ik voor een stevige regenbui geschuild in een van de gebouwtjes in het park.

Hier de Allier, nog voor ik het park bezocht :
Image

De plek waar ik ging schuilen, toen het even hard begon te regenen :
Image

Nogmaals een zicht op de Allier, vanuit het park ditmaal :
Image

Dit vind ik een mooie foto, niet vanwege de brug maar wegens het kleurencontrast waar het samenspel van de donkere wolken en de zon voor zorgden en de weerspiegeling in het water:
Image

bon, omdat ik door deze tussenstop toch redelijk wat tijd 'verloren' was, er niet te lang blijven rondhangen, want ik had qua afstand hoogstens een derde van het beoogde traject afgelegd en het was al ruim voorbij de middag.

Vlak voor m'n vertrek begon het dan hard te regenen, een onweer eigenlijk, en dat heeft toch wel een uur of zo aangehouden. Ben echt wel dankbaar voor de regenspullen die ik mee had op de reis en die hun waterdichtheid toch redelijk goed bewezen hebben. Het lastigste waren nog de regenhandschoenen die ik elke keer weer over m'n leren handschoenen moest trekken. In het begin ging dat wat stroef (vooral door de kunststof knobbel boven je knokkels), maar na verloop van tijd raak je er toch wat bedrevener in.

Van Apremont-sur-Allier ging het dan daadwerkelijk naar La Charité-sur-Loire, waar ik een of twee flessen wijn wilde kopen bij een lokale wijnboer, maar zijn cave bleek gesloten, hoewel ik daar na 16 uur aangekomen was en het normaal open zou zijn geweest. Toch wel enige frustratie, vooral doordat ik zo nog zeker een extra half uur vertraging opgelopen had.
Dan maar de Loire naar het noorden gevolgd (in de verte de onweerswolken van eerder):

Image

om uit te komen bij een dorp met een naam als een klok :
Image

maar buiten het maken van enkele foto's heb ik daar niets noemenswaardig gedaan, want ik moest verder en kende daar geen betrouwbaar adres.

Op naar de laatste stop van deze rit : Bourges, waar er zich moerassen bevinden die een bezoekje waard zijn, maar ook een heel bekende kathedraal.
Om toch nog op een redelijk uur bij het hotel aan te komen, me nog te kunnen verfrissen en te hopen nog een maaltijd te kunnen versieren in een Vietnamees restaurant waar we bij onze vorige bezoeken aan het stadje ook al waren gaan eten, liet ik de moerassen dan maar links liggen en reed ik recht naar de kathedraal.

Er zijn zo van die gebouwen die je echt bijna 'platslaan' omdat ze zo indrukwekkend zijn. Dat effect had bijvoorbeeld de Mezquita van Cordoba op mij toen we die in 2006 bezochten ; echt ongelooflijk vond ik die.
Wel, de kathedraal van Bourges had ongeveer een gelijkaardig effect op mij, niet in het minst door de enorme kleurenpracht van de glas-in-loodramen, maar ook door de architectuur (overigens, ik ben helemaal geen kenner).

Hier de achterkant:
Image

Image

Image

Een zijbeuk
Image

Hoofdbeuk
Image

Voorkant
Image

De kathedraal ligt dus op de weg naar Compostella voor wie vanuit het noorden komt:
Image

Rond 18u30 weer vertrokken voor minstens anderhalf uur rijden op kaarsrechte départementales en ook een stuk snelweg, richting Argenton-sur-Creuse, een rustig stadje dat doorkruist wordt door de Creuse. Daar ingecheckt in het overigens motovriendelijke hotel
Image

Helaas bleek het Vietnamees restaurant gesloten. Wat een idee van die mensen om met vakantie te gaan, net als er een trouwe klant uit België hun etablissement wil vereren met een bezoek...
Dus na een verkwikkende douche me dan maar ergens anders naar eten op zoek gegaan en daar een grote salade limousin besteld. De pizza die ik daar nog bij meende te kunnen proppen, bleek uiteindelijk toch wat van het goede te veel.

Het hotel waar ik twee nachten zou verblijven: Le Manoir de Boisvillers
Image

zo eindigde een erg vermoeiende en redelijk intensieve dag
Last edited by Mario on 05 Jul 2022 14:45, edited 5 times in total.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Post by OzzePaa »

Mario wrote: 04 Jul 2022 20:41 Dag 4
.............
Ik was niet de enige geïnteresseerde, want net toen ik onverrichterzake wilde vertrekken kwam een Frans koppel aangereden in een auto die ik helemaal niet kende (dacht ook dat het Engelsen waren, aangezien het stuur rechts gemonteerd was). Wat ouderwets speurwerk leerde me dat het om een Nissan Figaro ging, een speciale reeks die enkel voor de Japanse markt gebouwd was begin de jaren '90, maar waarvan er blijkbaar toch enkele exemplaren de weg naar Europa hebben gevonden.
Onderweg wel al de hele tijd dreigende wolken gezien links (of rechts ?) van me.

Image

Image

.............
Je hebt duidelijk ook oog voor iets anders dan het kronkelend zwart asfaltlint, Mario ;) :thumbsup:

Da's ook toevallig ... paar jaar geleden exact zo'n gebakje tegen gekomen in Port Haliguen, een Bretoens havenstadje in de buurt van Quiberon, toen OsMaa en ik (autogewijs) Bretagne "gedaan" hebben. Inderdaad een opvallend karreke, en heb er dan ook wat fottootjes van genomen 8-)

Image
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Post by Mario »

Dag 5
Brennerit (165 km)

Argenton-sur-Creuse ligt vlak naast een groot en beschermd natuurgebied : de Brenne, dat gekenmerkt wordt door bossen, velden en vele tientallen (kunstmatige) vijvers.
Het was m'n bedoeling om het met de motor te doorkruisen en er ook een wandeling in te gaan doen van toch zo'n 11 kilometer.
Dat laatste schrok me wat af, omdat ik het in motorkledij zou moeten gaan doen, maar toch vrij snel beslist dat ik die zou doen : sportschoenen en petje in de rugzak en ik zou wel zien hoe ik het er vanaf zou brengen.

Dus een relatief korte rit, onderbroken door toch een serieuze wandeling, dat was het plan voor die dag.
Start in Argenton-sur-Creuse richting Le Blanc, zo mooi de loop van de Creuse volgend.

Een spoorbrug
Image

een van de weinige foto's die ik maakte van de Guzzi zonder enige bagage (zelfde plek als de foto hierboven, gewoon ander standpunt)
Image

Bucolisch zicht naast de Creuse :lol:
Image

Moederziel alleen op deze parkeerplaats
Image

De eerste stop was in Angles-sur-l'Anglin, nog een van Frankrijks mooiste dorpen, met onder meer een kasteelruïne en de Anglin als blikvangers.
Image

Image

Daar heb ik ook een middagmaal gegeten.
Was best lekker :)
Image

Image

Omdat ik dus die wandeling nog voor de boeg had, heb ik na het eten niet veel tijd meer gespendeerd in Angles-sur-l'Anglin dus veel van de schoonheid ervan heb ik wellicht gemist.

Ik dus op naar het punt waar de uitgestippelde wandeling zou beginnen, enkele tientallen kilometers verder.
Het plannetje geeft al een klein idee van het aantal vijvers er in de ruime omtrek te vinden is (vele zijn ook wel droog denk ik)
Image

Tijd dus om m'n wandeluitrusting boven te halen en motorlaarzen in de rugzak te stoppen. Zo heb ik dus de hele wandeling afgelegd (2 keer een klein beetje verkeerd gelopen, waardoor ik op m'n stappen moest terugkeren); niet echt een zicht maar zoveel mensen ben ik ook niet tegengekomen. Wel een troep everzwijnen die m'n pad kruisten, met kleintjes dus was toch even schrikken, want ik vreesde voor een agressieve papa en/of mama maar uiteindelijk gingen we alle onze eigen weg; misschien schrok m'n uitmonstering hen af?
Image

Image

Image

Tijdens de wandeling was het wel redelijk warm, want het was mooi weer die dag maar er stond ook een windje en een heel stuk was toch tussen allerlei vegetatie ook.
Cistudes (of moerasschildpadden in het Nederlands)
Image

Koeien
Image

Na de wandeling van toch zeker een dikke 2 uur, maar weer rustig naar het hotel gereden.
Wel nog een foto gemaakt om aan te tonen dat m'n polo qua kleuren toch bij de Moto Guzzi paste, maar er zat iets anders niet helemaal juist...
Image

Stoffel
Posts: 464
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Post by Stoffel »

Daar ben ik jaloers op, mooie trip en een genot om te lezen ;)
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Post by Mario »

potverdekke, een hele tekst getypt en nu is die verdwenen omdat ik intussen niet meer ingelogd was...

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Post by Mario »

Dag 6

Argenton-sur-Creuse naar Sainte-Marie-du-Lac-Nuisement (415 km)

Begin van de terugreis, over uitsluitend binnen- en secundaire wegen dus het zou weer een lange dag worden. Wel met minder haltes als op de vorige rit.
Voor het vertrek nog wat gekeuveld met een Engels koppel dat met een BMW-toerbuffel onderweg was en enkele weken in Frankrijk zou verblijven en dan maar ml'n been over het zadel gezwaaid om te vertrekken en rustig verder te rijden.

Eerste stop was Châteauneuf-sur-Cher, waar de kerk me in het voorbij rijden wel opviel en ik dus maar even pauzeerde.
Image

Image

Image

Image

Glas-in-loodramen hoeven niet noodzakelijk erg groot te zijn:
Image

Image

Na zowat 20 minuten maar weer m'n been over het zadel gezwierd en opnieuw op weg. Andermaal La Charité-sur-Loire waar ik een 2de poging ging doen bij de wijnboer en ook van plan was om te middageten.

Deze zaak kan ik wat dat betreft wel aanraden:
Image

koos er escargots als voorgerecht en een sardienensalade als hoofdgerecht
Image

Image

Kon ook nog een fles wijn op de kop tikken, maar niet de soort die ik in gedachten had, maar soit.
Staat mee op de foto met souvenirs van deze reis:
Image

Naast de eetgelegenheid lag nog de priorij Notre-Dame La Charité-sur-Loire die blijkbaar een relatief belangrijke historische rol heeft gespeeld in de ruime omgeving.
Je kunt ze bezoeken en ook speciale glas-in-loodramen bezichtigen, ontworpen door de moderne kunstenaar Christopher Wool en die toch wat apart zijn en gemaakt door een plaatselijke gespecialiseerde ambachtsman.
Hier een paar voorbeelden:
Image

Image

Tot slot nog een laatste blik op de fraaie Loire geworpen, aan de majestueuze brug van La Charité.
Als ik me niet vergis is de Loire de enige rivier van die omvang in Frankrijk waarvan de oevers niet door de mens onder handen zijn genomen (niet gekanaliseerd of zoiets).
Image

Image

Op weg naar m'n rustplaats voor die avond nog langs een dorpje gepasseerd waarvan de naam bij sommigen hier mogelijk een belletje zal doen rinkelen:
Image

Sommigen waren intussen ook aan het werk in hun wijngaarden met hun gespecialiseerde voertuigen:
Image

Van daar dan maar rechtstreeks naar Sainte-Marie-du-Lac-Nuisement gereden (laatste keer dat ik die naam hier typ).
Dat ligt in het departement Marne, niet ver van Saint-Dizier, aan een van de grootste meren in de streek of zelfs van Frankrijk, het Lac du Der-Chantecoq:
Image

Image

Had daar een kamer gereserveerd in Chambres d'hôtes L'Atelier, wat ik kan aanraden: vriendelijke mensen, comfortabel, alleen misschien niet heel goed geïsoleerde kamers, want ik hoorde de andere gasten wel praten. Maar ik zou er wel zo terugkeren, ook om te kunnen genieten van het uitzicht op het meer iets verderop en ook van de plek waar ik dan nog m'n avondeten heb binnengespeeld.
Een salade (die groter was dan ik verwachtte) en een lekkere pannenkoek:
Image

Image

Omdat ik deze reis vooral met kerken en oorlog bezig leek, nog een laatste foto in dat kader.
Dit kerkje (van het dorpje waar ik overnachtte) verschilt wel erg van de vorige die ik had bezocht :), zowel qua materieel als qua architectuur :
Image

en tot slot nog een fraaie grafzerk:
Image

User avatar
red_zebra
Posts: 166
Joined: 26 Oct 2019 23:27

Re: Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Post by red_zebra »

Super cool om te volgen.
Een vriendin liet me onlangs haar blog lezen over een reis naar Ierland, ze had hiervoor de Pindat website gebruikt.
Het zou mss handig zijn ook om kaarten erop te zetten: https://www.pindat.com/
Vi veri veniversum vivus vici. -V-

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Post by Stefke »

Een klein maar fijn reisje! Heerlijk! Ik krijg zowaar heimwee. In ik zoek dat nog wel eens te doen, zo op een naked bike Frankrijk door. Gewoon solo. :thumbsup:
Komt er nog zo een reisje Mario? 8-)

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Post by Mario »

wel, het heeft zeker zin gegeven in meer maar of dat er effectief van komt, weet ik nog niet
indien wel, zal dat jammer genoeg pas ten vroegste volgend jaar zijn (rond min of meer dezelfde periode vermoed ik)

een van de redenen is dat ik met de Guzzi niet wil rondrijden op onverlichte banen die ik niet ken, dus vanaf september, zeker oktober tot maart gaat dan niet
in een van de komende berichten zal ik uitleggen waarom

red zebra : voor de kaarten, dat moet ik eens bekijken, want ik ken daar zo goed als niets van, maar waarschijnlijk kan ik de ritten ook gewoon als bestand bezorgen als er iemand interesse zou hebben
desnoods maak ik een foto en post ik die :)
nu, er zitten enkele foutjes in maar al bij al relatief weinig, dus niet zoveel omweg

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Mario gaat op motorreis (voor het eerst)

Post by Mario »

Dag 7
Saint-Marie-du-Lac-Nuisement (toch nog...) - Brussel (300 km)

Is niet zoveel over te schrijven ; terugkeer is vaak ook het droefgeestigste moment van een reis ; heb er weinig moeite in gestoken om dit deel interessant te maken. Gewoon meestal rechte banen (ruime départemenetales en min of meer vanaf de grens autosnelweg) via Vitry-le-François - Châlons-en-Champagne - Charleville-Mézières - Rocroi - Philippeville - Charleroi enz.
Bij terugkeer nog snel langs Vanzeebroeck gepasseerd voor de bovenvoering van de helm en dat was het dan zowat.

Het stuk steenweg tussen Philippeville en Charleroi blijft een gruwel, de Waalse A12 vermoed ik.

Qua foto's is er ook niet veel meer te tonen

's morgens na het ontbijt nog snel een blik gaan werpen op het meer:
de vogels op de foto zijn vermoedelijk dezelfde (toch de volwassen) als die op de foto van de avond ervoor
Image

Een fraaie mesthoop langs een 'aire' waar ik een appel at als middagmaal ; Frankrijk is tenslotte een landbouwland
Image

Zelfde plek
Image

Rond 15 of 16 uur aangekomen en beginnen uitpakken...

Post Reply