Mario gaat op motorreis (voor het eerst)
Posted: 18 Jun 2022 17:03
Aangezien Tutto Terreno er zo lief om vroeg
Dit jaar dus mijn allereerste echte motorreis gemaakt, na ongeveer 20 jaar motorrijden, dit wegens omstandigheden en grote veranderingen in m'n leven
ik moest er even tussenuit.
Eerst dacht ik aan een citytrip naar Bordeaux of San Sebastian, later kwam daar nog A Coruña bij als mogelijkheid en ten slotte gewoon een motorreis ergens in Frankrijk, eventueel als voorbereiding van een latere motorreis naar Bordeaux/Aquitanië of het noorden van Spanje als deze reis mee zou vallen.
Uiteindelijk werd het dus dat laatste, ook omdat ik het momenteel niet veel zin heb om te vliegen (eerder uit "vliegschaamte" dan uit angst).
Na dat alles beslist en geregeld was, dacht ik dat Mandello del Lario (en omgeving) anders ook wel een mooie bestemming zou zijn geweest, maar da's mogelijk voor later
De bestemming : la France Profonde - het voormalige graafschap Berry (https://nl.wikipedia.org/wiki/Berry_(provincie) - https://fr.wikipedia.org/wiki/Berry ) - echt wel the middle of nowhere
Opzet : daar gewoon 4 dagen wat met de motor rondrijden en op 2 verschillende adressen slapen
in vorige jaren zijn we daar al verschillende malen gepasseerd, maar gewoon op doorreis naar een andere bestemming ; ik had echter wel zin gekregen om die streek wat beter te leren kennen
ben alleen gegaan en heb me dat helemaal niet beklaagd ; ik kan goed tegen alleen zijn , je komt sowieso geregeld volk tegen met wie je even een klapke kunt doen als je zin hebt (of als zij daar zin in hebben, wat met een Moto Guzzi blijkbaar wel vaker gebeurt, later meer daarover)
Met het weer wat pech gehad, maar het had ook erger gekund. Gelukkig had ik gezorgd voor de nodige kwalitatieve regenuitrusting voor over het motorpak en de bagage
De GPS (TomTom550) had ik al eens getest tijdens een ritje naar Rocroi en Givet maar de intercom nog niet, dus wat dat betreft was ik wat nerveus...
bovendien bleek bij het 'inbouwen' ervan dat het bovenste gedeelte van de mousse in de helm helemaal versleten was, eigenlijk praktisch onbruikbaar geworden. 2 weken voor vertrek nog naar Vanzeebroeck gegaan om dat te bestellen, maar het is te laat aangekomen ; ik was al weg
Van de ritten voor de zekerheid nog een beknopte papieren versie gemaakt voor het geval ik problemen had met de GPS en dat bleek achteraf zeker geen slecht idee
ook kaarten mee van overal waar ik ging rondrijden (maar heb die uiteindelijk weinig gebruikt)
aan- en terugrijden beschouwde ik ook als deel van de reis en heb dus meestal op secundaire/departementales gereden. Autosnelweg bleef vooral voorbehouden voor de trajecten in België
nog iets waar ik geen ervaring mee had : wat/hoe veel bagage moest ik meenemen
had een dubbele tanktas, een rugzak en twee zadeltassen ; zou dat volstaan ?
heb toch redelijk wat meegenomen maar de zakken/tassen ook niet volgepropt.
en tot slot nog een vrees die ik had voor vertrek : zou de Guzzi ongeschonden terugkeren ?
dit is namelijk m'n 4de moto en met de vorige 3 heb ik telkens al relatief snel na aankoop brokken gehad, ofwel door valpartijen ofwel doordat de zijpoot van een ervan wegzakte in onstabiele ondergrond
misschien geen rationele vrees (er is immers geen enkele reden om aan te nemen dat dit een wetmatigheid is) maar hij was er wel en zorgde ervoor dat ik niet 100% gerust/sereen vertrok
zo, dat is het qua voorbereiding.
In een volgende post begin ik met het reisoverzicht
Dit jaar dus mijn allereerste echte motorreis gemaakt, na ongeveer 20 jaar motorrijden, dit wegens omstandigheden en grote veranderingen in m'n leven
ik moest er even tussenuit.
Eerst dacht ik aan een citytrip naar Bordeaux of San Sebastian, later kwam daar nog A Coruña bij als mogelijkheid en ten slotte gewoon een motorreis ergens in Frankrijk, eventueel als voorbereiding van een latere motorreis naar Bordeaux/Aquitanië of het noorden van Spanje als deze reis mee zou vallen.
Uiteindelijk werd het dus dat laatste, ook omdat ik het momenteel niet veel zin heb om te vliegen (eerder uit "vliegschaamte" dan uit angst).
Na dat alles beslist en geregeld was, dacht ik dat Mandello del Lario (en omgeving) anders ook wel een mooie bestemming zou zijn geweest, maar da's mogelijk voor later
De bestemming : la France Profonde - het voormalige graafschap Berry (https://nl.wikipedia.org/wiki/Berry_(provincie) - https://fr.wikipedia.org/wiki/Berry ) - echt wel the middle of nowhere
Opzet : daar gewoon 4 dagen wat met de motor rondrijden en op 2 verschillende adressen slapen
in vorige jaren zijn we daar al verschillende malen gepasseerd, maar gewoon op doorreis naar een andere bestemming ; ik had echter wel zin gekregen om die streek wat beter te leren kennen
ben alleen gegaan en heb me dat helemaal niet beklaagd ; ik kan goed tegen alleen zijn , je komt sowieso geregeld volk tegen met wie je even een klapke kunt doen als je zin hebt (of als zij daar zin in hebben, wat met een Moto Guzzi blijkbaar wel vaker gebeurt, later meer daarover)
Met het weer wat pech gehad, maar het had ook erger gekund. Gelukkig had ik gezorgd voor de nodige kwalitatieve regenuitrusting voor over het motorpak en de bagage
De GPS (TomTom550) had ik al eens getest tijdens een ritje naar Rocroi en Givet maar de intercom nog niet, dus wat dat betreft was ik wat nerveus...
bovendien bleek bij het 'inbouwen' ervan dat het bovenste gedeelte van de mousse in de helm helemaal versleten was, eigenlijk praktisch onbruikbaar geworden. 2 weken voor vertrek nog naar Vanzeebroeck gegaan om dat te bestellen, maar het is te laat aangekomen ; ik was al weg
Van de ritten voor de zekerheid nog een beknopte papieren versie gemaakt voor het geval ik problemen had met de GPS en dat bleek achteraf zeker geen slecht idee
ook kaarten mee van overal waar ik ging rondrijden (maar heb die uiteindelijk weinig gebruikt)
aan- en terugrijden beschouwde ik ook als deel van de reis en heb dus meestal op secundaire/departementales gereden. Autosnelweg bleef vooral voorbehouden voor de trajecten in België
nog iets waar ik geen ervaring mee had : wat/hoe veel bagage moest ik meenemen
had een dubbele tanktas, een rugzak en twee zadeltassen ; zou dat volstaan ?
heb toch redelijk wat meegenomen maar de zakken/tassen ook niet volgepropt.
en tot slot nog een vrees die ik had voor vertrek : zou de Guzzi ongeschonden terugkeren ?
dit is namelijk m'n 4de moto en met de vorige 3 heb ik telkens al relatief snel na aankoop brokken gehad, ofwel door valpartijen ofwel doordat de zijpoot van een ervan wegzakte in onstabiele ondergrond
misschien geen rationele vrees (er is immers geen enkele reden om aan te nemen dat dit een wetmatigheid is) maar hij was er wel en zorgde ervoor dat ik niet 100% gerust/sereen vertrok
zo, dat is het qua voorbereiding.
In een volgende post begin ik met het reisoverzicht