Alpen on Speed

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Alpen on Speed

Post by Muug »

Allez,
om bepaalde zaken toch maar gescheiden te houden, even een aparte topic openen.

2 juli vertrekken Blackbert, Koeno en ik naar de Frans-Italiaanse Alpen om nog wat Alpen-pistes te doen. Plannen is niet al te evident tegenwoordig, want die pistes hebben sluitingsdagen. :? Sterker nog, bepaalde ervan hebben tegenwoordig zelfs tolpoorten... :lipsrsealed2:

Dat geldt bvb voor de Ligurische Kamroute. Bert heeft zonet deze site gevonden: https://www.altaviadelsale.com
Ze hebben er kortom een toeristische attractie van gemaakt. :veryangry:

Volgens die site:
- geen toegang op dinsdagen en donderdagen, de andere dagen toegang van 8u tot 18u
- max 140 moto's per dag
- ticketje kopen ofwel op voorhand online ofwel aan het toegangsloket te Limone Piemonte, dat is een dorp aan de Fort Central-zijde.
- 15 euro per moto
- nummerplaten moeten geregistreerd worden
- max 20 km/u rijden

Ilja Leonard Pfeiffer heeft gelijk als hij in zijn boek "Grand Hotel Europa" claimt dat heel Europa eigenlijk één groot nationaal park/hotel aan 't worden is....zucht....

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Alpen on Speed

Post by Muug »

Planning as we speak:
2 juli, zaterdag: asap naar Bardoneccia, waar we op een camping wat plaats gereserveerd hebben. We gaan per moto want drie moto's op één remork maakt dat er een B-E rijbewijs nodig is, en dat hebben we niet.
3 juli: Sommeiller en de Jafferau -> Sommeiller: 5 euro, te betalen waar het asfalt eindigt, dus aan Grange du Fond/Rifugio Scarfiotti. Jafferau lijkt toegankelijk én gratis.
4 juli: Assietta kamroute (want gesloten op zondag) en nadien reeds zuidwaarts gaan richting Limone Piemonte
5 juli: nog steeds zuidwaarts gaan richting Limone Piemonte , en ondertussen wat andere pistes meepikken
6 juli woensdag: eigenlijk feitelijk moeten we deze dag dus die LGKS doen. Ticketje op voorhand kopen? Of toch maar niet? Max 140 moto's, is dat veel? Momenteel staat de teller op 69 beschikbare plaatsen. Dus de helft is al verkocht!
7 juli donderdag: zeker niet de LGKS dus, hoewel dit ons het beste uitkwam. Konden we vandaag de LGKS doen, dan zouden we morgen(vrijdag) op 't gemak over de Parpaillon kunnen rijden.
8 juli vrijdag: of doen we vandaag die LGKS? Maar eigenlijk moeten we vrijdagavond al in Bardoneccia zijn, om van daar dan op zaterdag in één ruk terug naar BE te rijden.
9 juli zaterdag: naar huis rijden.
10 juli zondag: platte rust denk ik
Last edited by Muug on 22 Jun 2022 12:52, edited 2 times in total.

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Alpen on Speed

Post by Muug »

Aja,
er is nog een klein logistiek problemeken....
de GSA van Koeno wacht al drie weken op een nieuwe cardanas. Tegen eind deze week komt dat wel snor.
De KTM van Blackbert wacht al drie weken op een volle kartonnen KTM-doos. Komt de doos op tijd? Of niet? Weddenschappen gaan nu in. :o
Ter herinnering: de KTM van BB staat er nu zo bij:
Image
Last edited by Muug on 21 Jun 2022 16:39, edited 1 time in total.

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Alpen on Speed

Post by Koeno »

De GSa is klaar.... zonet telefoon gehad.
Die wordt morgen afgehaald, de bankrekening moet maar deels geplunderd worden :p

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Alpen on Speed

Post by Blackbert »

Muug wrote: 21 Jun 2022 16:13 Planning as we speak:
2 juli, zaterdag: asap naar Bardoneccia, waar we op een camping wat plaats gereserveerd hebben. We gaan per moto want drie moto's op één remork maakt dat er een B-E rijbewijs nodig is, en dat hebben we niet.
3 juli: Sommeilier en de Jafferau -> Sommeiller: 5 euro, te betalen waar het asfalt eindigt, dus aan Grange du Fond/Rifugio Scarfiotti. Jafferau lijkt toegankelijk én gratis.
4 juli: Assietta kamroute (want gesloten op zondag) en nadien reeds zuidwaarts gaan richting Limone Piemonte, tot het gehucht met de abdij en hotel en camping, begin Varaita Maira
5 juli: nog steeds zuidwaarts gaan richting Limone Piemonte , en ondertussen wat andere pistes meepikken: Varaita Maira, Maira Stura, tot Limone
6 juli woensdag: eigenlijk feitelijk moeten we deze dag dus die LGKS doen. Ticketje op voorhand kopen? Of toch maar niet? Max 140 moto's, is dat veel? Momenteel staat de teller op 69 beschikbare plaatsen. Dus de helft is al verkocht! 15€ voor een hele dag fun, reserveren! Via Col de Tende, de oude, terug naar Limone
7 juli donderdag: zeker niet de LGKS dus, hoewel dit ons het beste uitkwam. Konden we vandaag de LGKS doen, dan zouden we morgen(vrijdag) op 't gemak over de Parpaillon kunnen rijden. Limone, nog wat pistes, dan wat asfaltslingers richting Bonnette
8 juli vrijdag: of doen we vandaag die LGKS? Maar eigenlijk moeten we vrijdagavond al in Bardoneccia zijn, om van daar dan op zaterdag in één ruk terug naar BE te rijden. Parpaillon en naar Bardonnecchia (hopelijk is de tunnel open)
9 juli zaterdag: naar huis rijden.
10 juli zondag: platte rust denk ik
Dat kan, want Trooper en ik hebben het gedaan in 2010 http://motorpraat.be/viewtopic.php?t=4098&start=100
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Alpen on Speed

Post by Koeno »

Muug wrote: 21 Jun 2022 16:15 De KTM van Blackbert wacht al drie weken op een volle kartonnen KTM-doos. Komt de doos op tijd? Of niet? Weddenschappen gaan nu in. :o
Ter herinnering: de KTM van BB staat er nu zo bij:
Image
En welke stukken moeten er allemaal in die doos zitten?
Als ik die foto zie dan euhm, mist hij wel hééééél véééél stukken.... :lipsrsealed2:

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Alpen on Speed

Post by Blackbert »

Luchtfilter, waterpompdelen, gaskabel, wat dichtingen, achteras.

Een ouderwets telefoontje leert dat het laatste vandaag toekwam, dus van 't weekend moogde mij gerust laten. :mrgreen:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Alpen on Speed

Post by TuttoTerreno »

Muug wrote: 21 Jun 2022 15:54 Plannen is niet al te evident tegenwoordig, want die pistes hebben sluitingsdagen. :? Sterker nog, bepaalde ervan hebben tegenwoordig zelfs tolpoorten... :lipsrsealed2:

Dat geldt bvb voor de Ligurische Kamroute. Bert heeft zonet deze site gevonden: https://www.altaviadelsale.com
Ze hebben er kortom een toeristische attractie van gemaakt. :veryangry:

Ilja Leonard Pfeiffer heeft gelijk als hij in zijn boek "Grand Hotel Europa" claimt dat heel Europa eigenlijk één groot nationaal park/hotel aan 't worden is....zucht....
Hoe meer informatie beschikbaar over alle alternatieven, hoe meer keuzevrijheid men heeft, hoe meer de mensen toch allemaal voor hetzelfde kiezen.


Deze draad is trouwens een levend bewijs voor het fenomeen.

Dus moet men de toevloed ofwel reguleren ofwel verbieden. Of een mix van beide, zoals hier.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Alpen on Speed

Post by TRooPER »

Blackbert wrote: 21 Jun 2022 17:11 Luchtfilter, waterpompdelen, gaskabel, wat dichtingen, achteras.

Een ouderwets telefoontje leert dat het laatste vandaag toekwam, dus van 't weekend moogde mij gerust laten. :mrgreen:
moest ge toch nog iets te kort komen.... bellen en kom maar afhalen van de mijne.... tgaat toch niet voor direct zijn die reparatie....
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Alpen on Speed

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 21 Jun 2022 19:45 Hoe meer informatie beschikbaar over alle alternatieven, hoe meer keuzevrijheid men heeft, hoe meer de mensen toch allemaal voor hetzelfde kiezen.

Deze draad is trouwens een levend bewijs voor het fenomeen.
Gij moet zwijgen gij, met uw Apenijnen en DolleMieten op een pisboog van uw deur. :mrgreen: :mrgreen:
Wij van het Hoge Noorden, met maar een goei twintig dagen congé, moeten ons reppen naar 't Noord-Westen van 't Zuiden om daar een weekske rond te koersen. En neem uw Alpenstrassenführer er maar bij, er zijn niet zo zot veel pistes in de hoek die wij gemiddeld toch wel één keer om de tien :o jaar frequenteren. Ge ziet, we zijn daar echt vaste klanten.
En wat er ergerlijk is aan dat entreegeld? Niet dat er geld gevraagd wordt neen. Maar wél dat het enkel en alleen die ene dag geldig is. Dus ge kunt niet relax wat meanderen in die bergen, niet zeggen we blijven op deze camping wat langer want het is hier een schoon juffrouw aan de toog, vrij zijnd in de keuze van de dag waarop je die kamroute wilt afflaneren. Neen, haasten zult ge u! want ge moet op tijd zijn om ginder te gaan aanschuiven! En zo wordt een als deugd doende verlofperiode weer een gestressed gedoe.
:hanged:
Het lot van de standaard werknemer afin. :?

Zo, nu weet ge't :mrgreen: :mrgreen:

Allez hop, we gaan op reis. :ricky:

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Alpen on Speed

Post by Blackbert »

TRooPER wrote: 21 Jun 2022 20:06
moest ge toch nog iets te kort komen.... bellen en kom maar afhalen van de mijne.... tgaat toch niet voor direct zijn die reparatie....
Oei, wat hebde kapot gedaan?
soit, vriendelijk dat ik het erger mag komen maken indien nodig. ;)
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
red_zebra
Posts: 166
Joined: 26 Oct 2019 23:27

Re: Alpen on Speed

Post by red_zebra »

Holy guacamole!!!
1000km in één keer voor jullie eerste dag om tot Turijn te rijden !!! :pillepalle: :pillepalle: :pillepalle:
En dan zoals Muug schrijft, zich moeten haasten, aanschuiven hier en daar, tickets kopen om ergens te mogen rijden enz :shock:
What the fork, dat zijn bijna geen vakantie meer jong.

Geen mogelijkheid om de drie motoren in een camionette te steken en zo tot beneden te rijden?
Vi veri veniversum vivus vici. -V-

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Alpen on Speed

Post by Muug »

red_zebra wrote: 22 Jun 2022 12:01 Holy guacamole!!!
1000km in één keer voor jullie eerste dag om tot Turijn te rijden !!! :pillepalle: :pillepalle: :pillepalle:

Geen mogelijkheid om de drie motoren in een camionette te steken en zo tot beneden te rijden?
Wel, er is een hybride firmawagen-met-tankkaart maar ne remork van meer dan 750kilo (aja, die GSA weegt al 400kilo...) mag je met een B-rijbewijs niet trekken. :|

Tom Twin
Posts: 101
Joined: 28 Feb 2022 16:36

Re: Alpen on Speed

Post by Tom Twin »

Op congé met Zwette Beire Travels, ik wil me daar ook nog wel eens voor inschrijven, beste reisbegeleiding van de lage landen!

De keer dat we off-road naar Cuba gingen, was absoluut epic maar ik herinner met ook de oorsprong van een quote op Laouen haar signature "We're all equal but we need a fuckin' map!", dat was ook met Zwette Beire Travels ;)
Me gusta la moto, me gustas tú.

User avatar
red_zebra
Posts: 166
Joined: 26 Oct 2019 23:27

Re: Alpen on Speed

Post by red_zebra »

Muug wrote: 22 Jun 2022 13:06 Wel, er is een hybride firmawagen-met-tankkaart maar ne remork van meer dan 750kilo (aja, die GSA weegt al 400kilo...) mag je met een B-rijbewijs niet trekken. :|
Ja dat had ik al gelezen van de remorque.
Daarvoor dacht ik eerder aan een camionnette, dat moet je niet trekken ... maar bon, niet iedereen heeft een H2L2 camionnette thuis dat kan ik ook begrijpen.

Verder ziet het er zo uit dat jullie weer fantastische (off road) wegen gaan doen :ricky:
ENJOY!!!!
Vi veri veniversum vivus vici. -V-

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Alpen on Speed

Post by Blackbert »

Tom Twin wrote: 22 Jun 2022 13:34 Op congé met Zwette Beire Travels, ik wil me daar ook nog wel eens voor inschrijven, beste reisbegeleiding van de lage landen!

De keer dat we off-road naar Cuba gingen, was absoluut epic maar ik herinner met ook de oorsprong van een quote op Laouen haar signature "We're all equal but we need a fuckin' map!", dat was ook met Zwette Beire Travels ;)
Voor de rappe zijn er nog plaatsen vrij.
De Tweeling zou dat plezant vinden.
En ik ook, Cuba indachtig.
red_zebra wrote: 22 Jun 2022 12:01 Holy guacamole!!!
1000km in één keer voor jullie eerste dag om tot Turijn te rijden !!! :pillepalle: :pillepalle: :pillepalle:
En dan zoals Muug schrijft, zich moeten haasten, aanschuiven hier en daar, tickets kopen om ergens te mogen rijden enz :shock:
What the fork, dat zijn bijna geen vakantie meer jong.

Geen mogelijkheid om de drie motoren in een camionette te steken en zo tot beneden te rijden?
We hebben al eens geoefend: tripke naar Roemenië begon met vele uren autobahn: Haasrode-Salzburg op dag 1. :mrgreen:
Ben ooit ook eens op 1 dag naar huis gereden vanuit de Ardêche, autoroute vanaf Charleroi ongeveer.

Ik snap dat wel, die tol. Bergen zijn levende dingen, Pistes vervallen zeer snel tot gevaarlijk onberijdbaar. Zo is Mont Chaberton al jaren volledig dicht wegens piste ongeveer verdwenen. Dead end, de moeite niet om te onderhouden.
Dus ook wel content dat die andere dead end, Someiller, toch open gehouden wordt voor 5€ pp. Idem voor de Ligurische, waar ge u voor 15€ een hele dag kunt amuseren. Hoe druk het zal zijn zien we wel zeker.

Een bus heb ik wel, maar daar passen die 3 brommers niet tussen het meubilair. En vanaf Limone ongeveer muis ik er vanonder, naar een vriend dichtbij Arezzo.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Alpen on Speed

Post by Muug »

eh bien, Tom, goesting of geen goesting? Tijd of geen tijd? :thumbsup:

User avatar
red_zebra
Posts: 166
Joined: 26 Oct 2019 23:27

Re: Alpen on Speed

Post by red_zebra »

Blackbert wrote: 22 Jun 2022 14:06 Voor de rappe zijn er nog plaatsen vrij.
Ben ooit ook eens op 1 dag naar huis gereden vanuit de Ardêche, autoroute vanaf Charleroi ongeveer.
Een bus heb ik wel, maar daar passen die 3 brommers niet tussen het meubilair. En vanaf Limone ongeveer muis ik er vanonder, naar een vriend dichtbij Arezzo.
Nog plaatsen vrij: ha!, ik wou dat ik mee kon maar ...
- geen geld meer
- ik kan niet offroad rijden
- ambras in huis als ik nogmaals onderweg ben met de motor
- mijn pols en ik kunnen het niet aan van zo lang op een dag onderweg te zijn met de motor :cry:
- ja maar, verkoop geen motortrip met jou als je halverwege verdwijnt dieper in Italië :lol:
- te veel Italië, Italianen en Italiaanse wegen, ik heb met de drie te slechte ervaringen :|

Again, have fun, het gaat hoogstwaarschijnlijk weer een geslaagde trip zijn :ricky:
Vi veri veniversum vivus vici. -V-

Tom Twin
Posts: 101
Joined: 28 Feb 2022 16:36

Re: Alpen on Speed

Post by Tom Twin »

Muug wrote: 22 Jun 2022 14:37 eh bien, Tom, goesting of geen goesting? Tijd of geen tijd? :thumbsup:
Goesting met hopen maar de plicht roept!
Me gusta la moto, me gustas tú.

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Alpen on Speed

Post by Blackbert »

red_zebra wrote: 22 Jun 2022 14:38
Nog plaatsen vrij: ha!, ik wou dat ik mee kon maar ...
- geen geld meer
- ik kan niet offroad rijden
- ambras in huis als ik nogmaals onderweg ben met de motor. Lang genoeg weg blijven, dan is 't over tegen dagge thuis komt.
- mijn pols en ik kunnen het niet aan van zo lang op een dag onderweg te zijn met de motor :cry:
- ja maar, verkoop geen motortrip met jou als je halverwege verdwijnt dieper in Italië :lol: ik verkoop niks, ik heb mijn bakse aangehaakt
- te veel Italië, Italianen en Italiaanse wegen, ik heb met de drie te slechte ervaringen :|

Again, have fun, het gaat hoogstwaarschijnlijk weer een geslaagde trip zijn :ricky:
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply