Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Schussboelie
Posts: 483
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Schussboelie »

Koeno wrote: 16 Sep 2022 16:24 Ik had de moet niet om het zelf te doen.
Dus bij een garagist in de buurt gegaan.
bijna 3 weken later heb ik zelf een helicoil set gekocht en ben ik de uitlaat gaan afhalen.
Met als kado, 1 van de moeren die erin zat is nog "bij de leverancier" en was toch beschadigd aan de draad...

If you want something done right, you have to do it yourself.

Vanavond/dit weekend ga ik dus zelf een helicoil plaatsen :peepwall:
Succes!! :thumbsup:
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Stefke
Posts: 2897
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Stefke »

Koeno wrote: 16 Sep 2022 16:24 If you want something done right, you have to do it yourself.

Vanavond/dit weekend ga ik dus zelf een helicoil plaatsen :peepwall:
Ik ben ook van dat principe en toch... Mijne maat moet dikwijls zoveel shit oplossen. Eerst van alles zelf proberen en dan met uwe shit bij de vakman gaan die het moet proberen oplossen... 8-)
Maar ik heb geluk, ik vraag mijne maat eerst hoe ik dat zelf kan oplossen en dan zegt die altijd dat ik eens moet passeren... :ricky:
Last edited by Stefke on 17 Sep 2022 09:07, edited 1 time in total.

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Koeno »

Ik probeer te vermijden om shit te veroorzaken.
Ik "probeer" in te schatten tot waar mijn kunde gaat...

Daarom dat ik hier wat minder happig op was. Maar langs de ander kant merk ik wel dat meer en meer garagisten geen zin meer hebben in extraatjes...
ochjah, morgenvroeg begin ik er aan. ik maak wel wat fotootjes ;-)

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Muug »

Waar blijven de foto's eh? :whistling:

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Koeno »

't Is gelukt... en eigenlijk is't ook niet gelukt.

De helicoil (sorry, foto's volgen nog) plaatsen is gelukt.
Het gat boren, de draad tappen, de insert steken, het bevestigingsding eruit tikken. allemaal perfect.
KTM Starten.... toch nog lucht verlies...

Omdat ik nu zeker was dat de flens goed aangespannen was heb ik een dun doekje nat gemaakt en over de uitlaat gehangen.
blijkt de lucht van hier te komen, niet uit de klinknagel, maar van naast die band precies.

Lijkt wel een verhaal zonder einde te worden :dontknow:

Image

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Muug »

Lijkt mij op te lossen door een nieuwe klinknagel te bevestigen. Eentje die dan correct goed is aangetrokken zodat die band mooi strak is. Moet wel een rivet van het goede type zijn.

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Koeno »

Ready, Set, Go
Image

Wat hebben we nodig:
Image

Hoe diep mag ik boren:
Image

Jah, boren maakt dus een gat groter he:
Image

Draadje tappen:
Image

Moeilijk te fotograferen, maar de insert zit erin:
Image

En nu het laatste gaslek oplossen:
Image

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Muug »

Een filmpje ware verduidelijkender geweest :lol:
Tja, ik blijf de piste aanhouden dat die ene rivet mogelijks niet hard genoeg kon worden aangetrokken voor ze afbrak, waardoor er daar dus een lek is.
Dat ding moet voorzichtig uitgeboord worden zonder het gat groter te maken zodat je een rivet van dezelfde diameter kan gebruiken.
Vervolgens een nieuwe gasdichte rivet erin en met beleid aantrekken.
Dus je moet die diameter te weten komen.
Zelf heb ik nog één of twee gasdichte rivetten van mijn Wings over, met wat geluk is dat de goeie maat en dan flikken we dat op enkele minuten.

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Koeno »

Hoe meer ik er op kijk, hoe meer ik het gevoel heb dat die akra in een bankschroef gezeten heeft en dat die daar "vervormd" is.
is dat dat nog gasdicht te krijgen? demonteren, soort van pasta/dichting/whatever ertussen en terug dichtmaken?

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Raketman »

Ja, dat kan...er bestaat uitlaatpasta die ge tussen de delen kunt aanbrengen en die binnen de paar minuten zal uitharden.

Anderzijds zou ik echt niet teveel spel maken bij een luchtlekje aan het center van een rivet. Dat gaat bij diene moto welgeteld niks veranderen aan gelijk wat 8-) ...
Nil volentibus arduum

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Koeno »

Zou dat ook niet uitmaken voor het geluid?

Nu je hier toch bent meneer raketman.
Voor jouw ktm heb jij ook indertijd een TuneECU gedaan? Alsook weerstandjes aan de O2 sensoren gehangen om geen foutmelding te krijgen?
Weet jij nog hoe/welke weerstandjes dat waren?

En hoe gaat zo'n TuneECU aan het werek?

User avatar
Schussboelie
Posts: 483
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Schussboelie »

Ik ben in ieder geval heel trots op je Koeno, omdat je uiteindelijk toch zelf de Helicoil gestoken hebt! :thumbsup:
Chapeau!!
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Raketman »

Koeno wrote: 02 Oct 2022 09:01 Zou dat ook niet uitmaken voor het geluid?

Nu je hier toch bent meneer raketman.
Voor jouw ktm heb jij ook indertijd een TuneECU gedaan? Alsook weerstandjes aan de O2 sensoren gehangen om geen foutmelding te krijgen?
Weet jij nog hoe/welke weerstandjes dat waren?

En hoe gaat zo'n TuneECU aan het werek?
ik heb ooit wel eens gespeeld met TuneEcu, maar uiteindelijk toch de originele mapping laten zitten en sommige sensoren fysiek afgekoppeld. Je kan die ook uitzetten via TuneEcu...

Voor de O2's waren dat 330 Ohm voor de verwarmingskring van de sensor en 330k voor de meetkring (ben het moeten gaan opzoeken :geek: want dat was ik allang vergeten).

Bij mijn eerste LC8 heb ik zowat alles ontkoppeld wat met milieu te maken had en eraf gesloopt, bij de tweede enkel de begrenzing in 2de en 3de versnelling en het voorste tandwiel verkleind van 17 naar 16 tanden. Voor de rest ben ik daar toen overal afgebleven en objectief genomen reed die dan ook heel goed...
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Muug »

16 tanden! :shock:
Heb ik ook eens een paar honderd of duizend kms geprobeerd. Da voorwiel bleef maar omhoog gaan. :? Toch maar weer gewoon 17 tandjes gestoken. :mrgreen:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Raketman »

Bij den Honda heb ik dat met mijn laatste ketting-tandwielset ook gedaan : van 16 naar 15 tandjes. Da's nen andere, nieuwe, veel betere rijdende moto geworden. Dat ene tandje kan dus kennelijk toch een monumentaal verschil maken. het enige nadeel is dat mijn snelheid gemeten wordt op de uitgaande as van de versnellingsbak, dus hetgeen op den display verschijnt moet een beetje omgerekend worden. Maar dat is een kleine prijs om in ruil een perfect rijdende AT te krijgen.

Het 16-tands tandwiel op de Adventures was voornamelijk bedoeld voor de injectiemodellen, om het rijden bij de 30-50-70 zones aangenamer en minder hitsig te maken. En dat werkte wel, zeker in combinatie met het aanpassen van de radius van de gasgreep.
Nil volentibus arduum

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Koeno »

Kortom:

1. Nieuwe uitlaat lijn zit er op.
2. Klein beetje verlies nog op de rechtse uitlaat, Muug is ook eens komen kijken en denkt dat hier niet veel geluid extra zal van komen al is het natuurlijk niet 100% kosher.
3. de Clutch Oil Jet proper gemaakt waardoor vertrekken met koud blok plots beter gaat.
4. 15min reset gedaan
5. Muug eens laten rijden met dat wildebeest.

Conclusie. De KTM heeft nodige TLC gekregen die hij ontbrak.
En vanaf nu moet ik maar wennen aan wat nen KTM eigenlijk is...
benieuwd of dat gaat lukken.... :peepwall:

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Blackbert »

Op de weg ga je misschien de smeuïgheid van de GS missen. Een KTM wil vooruit, niet pruttelen aan 30/50/(70).
In de modder kan de eerste versnelling zorgen dat de aarde onder uw wiel uitdraait zonder dat uw positie verandert.
Maar eens je aan het beestje gewend bent ga je de vering zeer op prijs stellen en de gewichtsbesparing tov de GS appreciëren.
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Koeno »

grootste gewenning zal de gashendel zijn...
vering apprecieer ik nu al, al staat ze volgens mij op sportiefe stand en moet ik eens kijken hoe dat naar normaal moet kunnen :p

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Muug »

Koeno wrote: 19 Oct 2022 11:02 grootste gewenning zal de gashendel zijn...
vering apprecieer ik nu al, al staat ze volgens mij op sportiefe stand en moet ik eens kijken hoe dat naar normaal moet kunnen :p
Dat wordt weer gepeuter! :lol:

Voorvork: bovenop regel je twee dinges (oa veervoorspanning), onderaan ook iets (ik dénk uitgaande demping)
achtervork: veervoorspanning met de grote draaiknop, naast die grote draaiknop kan je high speed en low speed uitgaande demping regelen. Onderaan rechts de ingaande demping.

Mijn suggestie: zet 'm voor en achter in alles op standaard en zie hoe u dat bevalt.

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Koeno »

:devil:
Ready to race? Ready to peuter ja!

vanavond handleiding eens uitpluizen.
want weet natuurlijk niet of de settings 100% sport zijn, dus zal eerst ergens naar "0" moeten geraken voor ik naar standaard kan :)

Post Reply