Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Schussboelie »

Daar moet volgens mij inderdaad geen dichting tussen.
Eventueel een spanring er omheen? Zat die er niet bij?
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Koeno
Posts: 3200
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Koeno »

Spanring moet er inderdaad nog rond (hangt al op de juiste plaats klaar).
Domme vraag die er bij hoort: best over de gaatjes beginnen met de spanring?
Of toch gewoon op het uiteinde van de flens?

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Muug »

Het ziet er naar uit dat ze het ontwerp inderdaad wat geoptimaliseerd hebben, waardoor er zo geen dichting meer tussen moet.
Waar de spanring best zit, weet ik niet. Het spannen an sich gaat beter lukken tegen 't uiteinde van de flens. Als je hem over de gaatjes hangt, gaat er niet al te veel opgespannen kunnen worden.

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 25 Aug 2022 10:39 Het ziet er naar uit dat ze het ontwerp inderdaad wat geoptimaliseerd hebben, waardoor er zo geen dichting meer tussen moet.
Waar de spanring best zit, weet ik niet. Het spannen an sich gaat beter lukken tegen 't uiteinde van de flens. Als je hem over de gaatjes hangt, gaat er niet al te veel opgespannen kunnen worden.
:stupid:
Spannen helemaal op het einde van de buitenste buis, over de sleuven.
Die gaatjes dienen er juist voor om te sleuven te kunnen laten dichtplooien (relatief).
Als je de spanring over de gaatjes zet, zit die deels over de volle buis en gaat die dus niks echt vastspannen.

Was er eigenlijk niets van vet bij of zo om tussen de buisoverlap te doen?
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Koeno
Posts: 3200
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Koeno »

Neen, geen vet bijgeleverd, ook niet zelf aangedacht om er vet aan te doen.
Tegen elk principe dus droog in elkaar getikt :whip: :lipsrsealed2:

had eigenlijk wel montagevet staan dat tot 140°C kan.... besef ik nu.

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Schussboelie »

Denk eigenlijk niet dat 140°C genoeg is...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 25 Aug 2022 12:13 Denk eigenlijk niet dat 140°C genoeg is...
1400 misschien 8-)

Koeno
Posts: 3200
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Koeno »

Vandaag de laatste nodige boutjes toegekomen, en gemonteerd.
Alles proper ontvet en dan linkse tank terug gehangen... en starten.

Enorm roken en stinken, maar nieuwe uitlaatlijn mag dat eventjes doen.
aan de cilinders: geen lucht te voelen.
aan de H-pijp: geen lucht te voelen.
aan de linkse uitlaat: geen lucht te voelen.
Rechtse uitlaat: 1 draad was wat beschadigd en bout draaide los... ik had gehoopt dat hij net genoeg spande maar helaas: lucht te voelen.

dus dat moet gefixed worden. geen idee hoe. groter gat boren? Helicoil?
Ik durf er zelf niet aan beginnen. dus maandag hulp zoeken :'(



Na het uitroken stond ze ook beetje heet precies.
Image

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Muug »

Ik vind dat gelijk een beetje raar, dat die na een paar minuten ralenti al zo absurd heet wordt????

Koeno
Posts: 3200
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Koeno »

Dit zal na een minuut of 10 geweest zijn.
Ik heb hem laten draaien tot minstens de rook verdween.
Tijdens het roken kon ik moeilijk in het tuinhuis blijven staan.
Als de rook ver weg was aan alle aansluitingen gaan voelen of deze aan het "blazen" waren, dan ontdekt dat de rechtse uitlaat verlies had.
Dan het rode gezien, en foto gemaakt.

Was eerst wat in paniek, nadien beginnen opzoeken en toch gevonden dat vele mensen dit hebben en sommige inderdaad na enkele minuten al.

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Schussboelie »

Koeno wrote: 29 Aug 2022 08:30Als de rook ver weg was aan alle aansluitingen gaan voelen of deze aan het "blazen" waren, dan ontdekt dat de rechtse uitlaat verlies had.
Excuse me my stupidity maar het is me nog niet helemaal duidelijk waar ie lekt.
Is het aan de aansluiting van de uitlaatbuis met de uitlaatpot?
Je had toch een volledige lijn gekocht maar dan zonder de potten?
Als het effectief in de standaarduitlaat is zou ik gewoon wat uitboren en er een helicoil in steken.
Of ergens een gedeukte uitlaat oprapen en de aansluitflens ombouwen.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Koeno
Posts: 3200
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Koeno »

Hi Schuss, kan aan mijn gebrekkige uitleg liggen ;-)

Ik heb gekocht:
Uitlaatbochten, H-stuk.

Ik had al:
2 akrapovic dempers.

Image
Het H-stuk zit met 3 bouten vast aan de dempers.
Rechtse kant de demper heeft 1 bout die niet vast grijpt.

Zelf uitboren / helicoil heb ik nog nooit gedaan en ben ik bang van om demper te vernielen :(

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Blackbert »

Ge zou eens kunnen proberen met de bestaande draad in de demper "op te kuisen" met een draadtap. M8, denk ik. Eerst de tap alleen, zodat hij juist in de bestaande draad zit.

Ik was ook een beetje nerveus met die helicoil voor het boutje aan de oliefilter.
in de betere automaterialenzaak hebben ze setjes: stel coils, boor en tap en een gereedschapje om de coil te plaatsen. Ge kunt uw demper er nog afhalen ook, om in een gemakkelijke positie te werken.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Schussboelie »

Koeno wrote: 29 Aug 2022 11:29Ik heb gekocht:
Uitlaatbochten, H-stuk.

Ik had al:
2 akrapovic dempers.

Image
Het H-stuk zit met 3 bouten vast aan de dempers.
Rechtse kant de demper heeft 1 bout die niet vast grijpt.
Helemaal duidelijk nu! :thumbsup:

Blackbert wrote: 29 Aug 2022 11:36in de betere automaterialenzaak hebben ze setjes: stel coils, boor en tap en een gereedschapje om de coil te plaatsen. Ge kunt uw demper er nog afhalen ook, om in een gemakkelijke positie te werken.
:stupid: Ik zou daar niet teveel over stressen.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Schussboelie »

En als je er zelf niet aan wil beginnen, een iet of wat capabele garagist heeft dat op een kwartierke gefixt.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Koeno
Posts: 3200
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Koeno »

Wel, ik ben enorm bang om "scheef" te boren... dat ik niet recht genoeg zou zitten.
langs andere kant wil ik het wel eens proberen... maar zo'n demper is niet goedkoop :p

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Schussboelie »

Koeno wrote: 29 Aug 2022 12:47 Wel, ik ben enorm bang om "scheef" te boren... dat ik niet recht genoeg zou zitten.
langs andere kant wil ik het wel eens proberen... maar zo'n demper is niet goedkoop :p
Een beetje scheef hoeft zelfs geen ramp te zijn, als de bout de flens van de header maar strak genoeg tegen de muffler trekt is het goed hé.
Eventueel de uitlaat tussen een bankschroef steken en het rustig aan doen, laag toerental.

En dan nog, op zich kan je niet veel verkeerd doen.
De boor gaat immers de weg van de minste weerstand zoeken en dat is nu net het bestaande boorgat, die gaat zich dus vanzelf rechtzetten. :thumbsup:
Je moet maar eens in een bestaand gat proberen schuin of niet gecentreerd te boren, zonder het werkstuk en de boor volledig vast te zetten is dat quasi niet te doen.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Koeno
Posts: 3200
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Koeno »

https://www.youtube.com/watch?v=B-wc3rkPiRw

dit dus.... hmmmm, zou ik....

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Schussboelie »

Koeno wrote: 29 Aug 2022 14:34 https://www.youtube.com/watch?v=B-wc3rkPiRw

dit dus.... hmmmm, zou ik....
Ziedet! Diene boort zelfs in zijn blok uit de losse hand! :thumbsup:
Ge krijgt sowieso een pint van mij als ge er zelf aan begint, al is 't maar voor de moed en zelfopoffering!
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Koeno
Posts: 3200
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Demontage der uitlaat: Allerlei vraagjes.

Post by Koeno »

Ik had de moet niet om het zelf te doen.
Dus bij een garagist in de buurt gegaan.
bijna 3 weken later heb ik zelf een helicoil set gekocht en ben ik de uitlaat gaan afhalen.
Met als kado, 1 van de moeren die erin zat is nog "bij de leverancier" en was toch beschadigd aan de draad...

If you want something done right, you have to do it yourself.

Vanavond/dit weekend ga ik dus zelf een helicoil plaatsen :peepwall:

Post Reply