Tegensturen heel duidelijk gedemonstreerd.

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
Post Reply
User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Tegensturen heel duidelijk gedemonstreerd.

Post by Blackbert »

Het wordt altijd uitgelegd in een rijopleiding, maar hier wordt het even omgekeerd: wat gebeurt er als je niet kan tegensturen?
Met nog wat andere fysica achter rijden met een tweewieler.

grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Tegensturen heel duidelijk gedemonstreerd.

Post by Muug »

Ingewikkeld gedoe voor een fenomeen dat op een heel eenvoudige wijze kan worden aangetoond. Zelfs per fiets. Per moto heb je wel iets van cruise control nodig, om de gas constant te houden.

Hoe gaat het :
1) bind een touwtje vast ergens links of rechts aan het stuur. Bvb aan de basis van je spiegel, of aan de stuurkap als je moto dat heeft.
2) vertrek en ga naar een constante snelheid van pakweg 40-50km per uur. Liefst meer dan 30, omdat de gyroscopische krachten vanaf 30km/u groot genoeg worden om effectief te zijn.
3) handen los -> moto hoort rechtdoor te rijden, anders is er iets fout :mrgreen:
4) trek rustig en voorzichtig aan het touwtje. Observeer in welke richting de moto uitwijkt.

Ik zal het u al vertellen: als je aan de linkerstuurhelft trekt, dan zal de moto naar rechts gaan. En omgekeerd. Tegensturen dus. :thumbsup:
Waarom het gedoe met het touwtje? 1) omdat je daar niet mee kan duwen :mrgreen: en 2) omdat je dan elke andere invloed van buitenaf weg neemt.

Tegelijk - als je een hééééééél groot leeg plein hebt - kan je nog verder spelen.
1) vertrek en ga naar een constante snelheid van pakweg 40-50km per uur. Liefst meer dan 30, omdat de gyroscopische krachten vanaf 30km/u groot genoeg worden om effectief te zijn.
2) handen los -> moto hoort rechtdoor te rijden, anders is er iets fout :mrgreen:
3) tracht de moto met je knieën van richting te doen veranderen, of tracht er een bocht mee te nemen.

Ik zal 't ook maar vertellen: je gaat behoorlijk moeten snokken met je lichaam om de moto van zijn rechte lijn te doen afwijken. En hij gaat na de snok meteen weer rechtdoor rijden. Je zal ook merken dat het niet mogelijk is om een mooie bocht te maken, laat staan de straal ervan te kiezen.

Het zijn simpele proefjes waarmee je onomstotelijk bewijst dat tegensturen de allerallerbelangrijkste stuurtechniek is. :thumbsup:

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Tegensturen heel duidelijk gedemonstreerd.

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 24 Aug 2022 09:20Ik zal 't ook maar vertellen: je gaat behoorlijk moeten snokken met je lichaam om de moto van zijn rechte lijn te doen afwijken. En hij gaat na de snok meteen weer rechtdoor rijden. Je zal ook merken dat het niet mogelijk is om een mooie bocht te maken, laat staan de straal ervan te kiezen.

Het zijn simpele proefjes waarmee je onomstotelijk bewijst dat tegensturen de allerallerbelangrijkste stuurtechniek is. :thumbsup:
Sorry for being a dickhead maar je laatste bewering klopt niet hé.
Die laatste proef toont in het beste geval aan dat met je lichaam een snok geven niet de beste techniek is.
Dat zegt echter niks over andere technieken, laat staan dat dit bewijst dat een bepaalde andere techniek de belangrijkste is. ;)
(waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat tegensturen niet de belangrijkste techniek is, dat blijkt alleen niet onomstotelijk uit je proefjes)
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Tegensturen heel duidelijk gedemonstreerd.

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 24 Aug 2022 09:35
Muug wrote: Het zijn simpele proefjes waarmee je onomstotelijk bewijst dat tegensturen de allerallerbelangrijkste stuurtechniek is. :thumbsup:
Sorry for being a dickhead maar je laatste bewering klopt niet hé.
Die laatste proef toont in het beste geval aan dat met je lichaam een snok geven niet de beste techniek is.
Dat zegt echter niks over andere technieken, laat staan dat dit bewijst dat een bepaalde andere techniek de belangrijkste is. ;)
Ik begrijp wat je bedoelt. Ben je zeker dat je geen wetenschapper bent, zoals jij zinnen kan analyseren en fileren?

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Tegensturen heel duidelijk gedemonstreerd.

Post by Stefke »

Muug wrote: 24 Aug 2022 09:20 Ingewikkeld gedoe voor een fenomeen dat op een heel eenvoudige wijze kan worden aangetoond. Zelfs per fiets. Per moto heb je wel iets van cruise control nodig, om de gas constant te houden.

Hoe gaat het :
1) bind een touwtje vast ergens links of rechts aan het stuur. Bvb aan de basis van je spiegel, of aan de stuurkap als je moto dat heeft.
2) vertrek en ga naar een constante snelheid van pakweg 40-50km per uur. Liefst meer dan 30, omdat de gyroscopische krachten vanaf 30km/u groot genoeg worden om effectief te zijn.
3) handen los -> moto hoort rechtdoor te rijden, anders is er iets fout :mrgreen:
4) trek rustig en voorzichtig aan het touwtje. Observeer in welke richting de moto uitwijkt.

Ik zal het u al vertellen: als je aan de linkerstuurhelft trekt, dan zal de moto naar rechts gaan. En omgekeerd. Tegensturen dus. :thumbsup:
Waarom het gedoe met het touwtje? 1) omdat je daar niet mee kan duwen :mrgreen: en 2) omdat je dan elke andere invloed van buitenaf weg neemt.
Dat is anders ook wel een ingewikkeld gedoe om iets eenvoudig en begrijpbaar uit te leggen... :lol:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Tegensturen heel duidelijk gedemonstreerd.

Post by Muug »

Iets uitleggen is altijd ingewikkelder dan iets voordoen. 8-)

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Tegensturen heel duidelijk gedemonstreerd.

Post by Blackbert »

Awel, dat was nu toch net het punt van dat fietske: de ongelovige Thomasi aan hun lijf laten ondervinden dat ge niet naar links kunt zonder naar rechts te sturen. Ge kunt zelfs niet gewoon rechtdoor.

Ook mooi om te zien, als ze die fiets de helling laten afrijden, springt dat achterwiel alle kanten uit, om toch steeds weer terug te komen in de lijn van het voorwiel, dat eigenlijk relatief strak rechtdoor blijft gaan.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Tegensturen heel duidelijk gedemonstreerd.

Post by Droopy »

Muug wrote: 25 Aug 2022 07:44 Iets uitleggen is altijd ingewikkelder dan iets voordoen. 8-)
Vrom Johan heeft het ooit zoals in onderstaand filmpje aan Droopy Johan uitgelegd (terwijl hij bij mij achterop de moto zat). ;)
Simpel en vooral handig als je snel moet uitwijken. :o

Dit oefen ik nog regelmatig, net zoals het (bij)sturen met de heup in de hoop om het een een automatisme te laten worden bij noodsituaties. (en ja ik heb het al nodig gehad, zowel door eigen onoplettendheid als door een onoplettende andere weggebruiker)




Blackbert wrote: 26 Aug 2022 13:04 Awel, dat was nu toch net het punt van dat fietske: de ongelovige Thomasi aan hun lijf laten ondervinden dat ge niet naar links kunt zonder naar rechts te sturen. Ge kunt zelfs niet gewoon rechtdoor.

Ook mooi om te zien, als ze die fiets de helling laten afrijden, springt dat achterwiel alle kanten uit, om toch steeds weer terug te komen in de lijn van het voorwiel, dat eigenlijk relatief strak rechtdoor blijft gaan.
Gisteren heb ik tijdens het fietsen toch eens mezelf bestudeerd en het klopt dat een mens wat tegenstuur net voor je aan een bocht begint. :)
De fiets die ze een helling laten afrijden vergelijk ik met een artikel dat ik ooit las over rijden op onverhard terrein, wat ik ervan heb onthouden was : je stuur niet te hard vasthouden, kijken waar je naartoe wil en blijven (licht) gas geven. De moto zal het voorwiel wel volgen. (ik denk zelfs dat het artikel op een website stond van twee kerels die vroeger samen rijlessen gaven)

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Tegensturen heel duidelijk gedemonstreerd.

Post by TRooPER »

Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today


User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Tegensturen heel duidelijk gedemonstreerd.

Post by duibhce Kaelann »

Gravity... boooooring!!!! :mrgreen:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Tegensturen heel duidelijk gedemonstreerd.

Post by Muug »

Ik weet niet wat ik zou moeten zien, maar als ik op de link klik, krijg ik een pagina te zien met tiktok-achtige "shorts"? :dontknow: Alleszins niks dat tegensturen te maken heeft.

Post Reply