tractieprobleem

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
Ludo
Posts: 3
Joined: 26 Sep 2022 12:07

tractieprobleem

Post by Ludo »

ik heb een vraag en misschien kan je me een tip geven. Mijn SYM Allo 125 heeft al lang een probleem. De tractie valt soms weg en haal ik slechts een snelheid van 60 à 70 km/u. De motor komt niet op volle toeren en dan is het net of je zware aanhangwagen voorttrekt. Het gebeurt dan soms dat de tractie er opeens terug is en dat is dan misschien voor een uur of een minuut. Soms gebeurt het ook als ik op een bult of in een put rijdt, zeer vreemd.
Het kan ook zijn als je start dat het er niet is en ook niet voorkomt tijdens de rit maar kan zowel bij starten al fout zitten en dan blijft het zo.

Ik heb de bougie vervangen, het bobijn met de bougiekabel, het variokit en onlangs de koppeling. De aandrijf riem lijkt mij nog OK. Tevens heb ik de carburator uitgekuist en tot tweemaal toe in de tank carburator reiniger gedaan. Wat kan ik hier nog meer doen, ik ben eigenlijk ten einde raad ?

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: tractieprobleem

Post by TuttoTerreno »

zit er ergens een benzinefilter in, bv. aan het benzinekraantje? symptomen lijken op een verstopte filter te wijzen.

Tank eens grondig reinigen?

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: tractieprobleem

Post by duibhce Kaelann »

Gaat ie dan schokken of is er op dat moment gewoon geen / enkel trage reactie op de gas?

in het laatste geval zou ik toch nog eens naar de koppeling kijken (ook de kabels), en ook naar de gaskabel en bediening van de gasklep.
In het eerste geval de suggestie van TT volgen. Benzine- en luchttoevoer nakijken.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Ludo
Posts: 3
Joined: 26 Sep 2022 12:07

Re: tractieprobleem

Post by Ludo »

Hallo Tutto Terreno, dat heb ik nagekeken en dat is zuiver.
duibhce Kaelann, hij gaat niet schokken maar het toerental zakt het voelt alsof je wel 100 kg voortsleurt en je hoort dat de motor harder moet werken.

Er is nog tractie maar veel minder en soms heeft hij het gewoon niet. Het valt me op dat het vaak voorkomt maar niet altijd, als ik in put rij op onze mooie wegen.
Het verbruik ligt nu ook hoger. Ik heb er bijna alles aan vervangen en dat kreng doet het nog ? Ik weet het niet meer en dacht altijd dat het ergens aan de aandrijving lag. Vandaar het variokit met poelies én de koppeling vervangen. Ik zou nog de riem kunnen vervangen maar die ziet er volgens mij goed uit.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: tractieprobleem

Post by OzzePaa »

Toen ik laatst de FJR afhaalde na vervanging van de distributiekettingspanner, had die exact dezelfde symptomen : ipv 140pk leken er slechts 15 in te zitten. Het euvel deed zich echter permanent voor, en dus niet met tussenpozen zoals Ludo's Sym ...
Bleek dat de distributieketting niet helemaal goed lag, ietskes verschoven was op de tandwielen ... gevolg : ontstekingstiming niet meer correct en dat vertaalde zich in haperend vermogen of "tractie" zoals hij het noemt.

Een losliggende en telkens verspringende distributieketting zal wel niet de oorzaak zijn (als die te fel "verspringt" heb je wat anders aan je rekker) maar misschien zit het duiveltje wel in de ontstekingshoek :idea: :dontknow:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Bij
Posts: 435
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: tractieprobleem

Post by Bij »

Als je riemslippen wil uitsluiten.
Wij gebruikten op het werk altijd https://www.techniekwebshop.nl/loctite- ... qAQAvD_BwE
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

Ludo
Posts: 3
Joined: 26 Sep 2022 12:07

Re: tractieprobleem

Post by Ludo »

Hallo Bij, dat snap ik, hij moet ergens slippen omdat hij tractie verliest maar als ik dat product ga gebruiken vermoed ik dat ik met een ander probleem ga zitten. Dat wordt gebruikt als ik zo kan zien bij een vasten v-snaar aandrijving maar bij een scooter is het constant van diameter dat de schijven wisselen en mag het zeker niet grippen.

@ OzzePaa moet ik zeggen dat ik ook al aan de ontsteking gedacht heb want heb bougie en bobijn al vervangen, de spanningverdeler sluit ik uit omdat de motor eigenlijk wel lekker regelmatig draait.

Zou het dan toch de riem kunnen zijn ? Misschien omdat die al te veel geslipt heeft dat hij daar nu kei gevoelig voor is ?

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: tractieprobleem

Post by Muug »

Hoe oud is die scooter? Hoeveel kilometer? Hoelang (tijd, kms) ligt die riem er al op?

Maar: als hij teveel doorslipt, dan zou de motor hoge toeren draaien zonder dat je snel zou gaan. Toch?

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: tractieprobleem

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 27 Sep 2022 10:45 Hoe oud is die scooter? Hoeveel kilometer? Hoelang (tijd, kms) ligt die riem er al op?

Maar: als hij teveel doorslipt, dan zou de motor hoge toeren draaien zonder dat je snel zou gaan. Toch?
Mijgedacht ook :ugeek: Dattem niet altijd en heel random doorslipt spreekt daar dan weer niet voor :?
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: tractieprobleem

Post by Muug »

Het optreden van het fenomeen is pure willekeur, als ik je relaas lees.
En 't is zomaar begonnen. En al wat je vervangen hebt heeft er niks aan verbeterd en waren dus zinloze/ovebodige vervangingen/reinigingen.
Maar de riem heb je nog niet vervangen.

Bij een vario-dinges is het zo dat het aandrijvingssysteem vanzelf naar de meest ideale overbrengingsverhouding zoekt, waarbij de scooter lekker vlotjes vooruit kan schieten. De poelie wordt dan met één of ander mechanisme onder 't rijden/versnellen opengedrukt (of dicht) en de riem kruipt dan naar boven/beneden. Als ik naar jouw uitleg luister, dan klinkt het alsof jij plots in een véél te hoge "versnelliing" terecht komt. Denk aan een fiets: als je verzet te groot is geraak je ook niet in toeren, je stampt keihard op de pedalen en krijgt ze niet rond, je spieren gaan supersnel pijn doen en je slaagt er niet in de goede snelheid te halen. Vertaald naar je scooter: de aandrijving doet niet wat die moet doen. En de riem is nu 't enige dat je nog niet vervangen hebt. Ik weet niet of er veel te controleren valt aan dat vario-mechanisme?

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: tractieprobleem

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 27 Sep 2022 13:39 Bij een vario-dinges is het zo dat het aandrijvingssysteem vanzelf naar de meest ideale overbrengingsverhouding zoekt, waarbij de scooter lekker vlotjes vooruit kan schieten. De poelie wordt dan met één of ander mechanisme onder 't rijden/versnellen opengedrukt (of dicht) en de riem kruipt dan naar boven/beneden. Als ik naar jouw uitleg luister, dan klinkt het alsof jij plots in een véél te hoge "versnelliing" terecht komt.
:stupid: is totnogtoe in elk geval de beste verklaring voor het gedrag dat je beschrijft.
tenzij je remmen willekeurig zouden gaan slepen ofzo :lol:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: tractieprobleem

Post by Blackbert »

Als je dit eens bekijkt zie je hoe het werkt: https://scootersfornewbies.com/how-does ... sion-work/

Motorkant: door draaisnelheid lopen de gewichtjes in de losse schijf naar buiten, ruimte tussen de schijven wordt kleiner en drukken de riem naar de rand, (groot blad op de fiets)
Riem heeft vaste lengte, dus wordt aan de wielzijde de riem naar het midden getrokken, tegen een veer in gaan de schijven uit elkaar. (klein blad op een fiets)
Bepalend voor de grootste diameter vooraan: breedte van de riem. Als die versleten is, dus smaller dan nieuw, haalt hij de maximale diameter niet meer en verlies je snelheid. Maar dat lijkt mij eerder een continu probleem, niet iets dat af en toe opduikt. Hier ook uitleg hoe simpel te controleren.
Als de gewichten vooraan en/of de veer achteraan slijten kan ik mij voorstellen dat een en ander al eens hapert, maar met beide poulies en de koppeling vervangen zou dat uitgesloten moeten zijn.
Zou toch eerst eens de riem opmeten (breedte en lengte binnen spec) en anders inderdaad de carburator (valse lucht, vacuumleidingen, naalden en sproeiers, vlotter) en nokkenasketting zoals eerder aangegeven.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: tractieprobleem

Post by Muug »

Blackbert wrote: 27 Sep 2022 15:13 ..........anders inderdaad de carburator (valse lucht, vacuumleidingen, naalden en sproeiers, vlotter) en nokkenasketting zoals eerder aangegeven.
Mja, maar dat verklaart het putten-verhaal nog niet. Als carbs een probleem hebben, dan gaat dat niet optreden of verdwijnen met door een put te rijden.
Dus ik denk eerder richting mechanica, iets dat door een schok veroorzaakt wordt. En er zijn verschrikkelijk veel putten en bulten in onze wegen.

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: tractieprobleem

Post by Blackbert »

Ik ken het fijne niet van die systemen, maar die 2 filmpjes geven toch een goede basis.
Bijgevolg redeneer ik dan
Als alle componenten vervangen zijn door nieuw (OEM, geen aftermarket met andere specs) en gemonteerd op de goeie manier, voorzien van vet op de juiste plaatsen en deftig vastgezet, dan blijven mechanisch nog maar een paar zaken over: de riem is te smal en /of te lang geworden (kan die daardoor "verspringen" zoals een fietsketting vanzelf een ander tandwiel kan kiezen?) of de schijven kunnen verlopen op hun as (lijkt mij sterk) of , indien aanwezig, de reductiekast aan het achterwiel is gaar (nog straffer).
Verder zit daar niet veel mechanisch tussen motor en wiel. Nokkenasketting? Gaat die dan ook niet rammelen?
Wat ik wel nog geleerd heb van utube, er zijn zoveel verschillende merken en modellen van onderdelen dat het snel fout kan lopen als ze niet bij elkaar passen. Diameters, afstanden tussen de bij elkaar horende schijven en de breedte van de riem, sterkte van de veren in de koppeling, 't speelt allemaal mee.
Als de correcte OEM onderdelen nieuw geplaatst zijn zou dat toch allemaal uitgesloten kunnen worden.
Wacht, ge hebt nog een elektrische starter. Kan dat tandwielsysteem slecht werken?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
FransST
Posts: 67
Joined: 20 Aug 2016 00:06

Re: tractieprobleem

Post by FransST »

Had vanmiddag al een reactie geplaatst - maar waar is die ?? - waarin ik aangaf dat het probleem waarschijnlijk zit in het niet goed werken (een) van de poelie(s). Zie de werking ervan zoals Muug en Blackbert beschreven.
Je schrijft dat het lijkt of er een zware vracht voortgetrokken moet worden.
Dat kan kloppen wanneer de voorste poelie niet kleiner wordt of de achterste niet groter, bij acceleratie of toenemende belasting.

Wanneer gebeurd het? Nadat je " op snelheid " reed en hebt afgeremd ?
Is te vergelijken met een fiets met derailleur wanneer je plots moet afremmen of zelfs stoppen en je niet de kans had om achter naar een groter kettingwiel te schakelen. Je moet dan ook eerst heel zwaar trappen.

Als het probleem zich weer voordoet, meteen stoppen en met draaiende motor op de midden bok zetten, en gas geven. De motor moet - onbelast - meteen flink meer toeren maken.
Gebeurd dat niet is het dan mogelijk om te zien of mijn veronderstelling klopt ?? ( voorste poelie groot of achterste klein ).

Kun je controleren of de poelies goed groter en kleiner kunnen worden ?? ( teveel wrijving ?)

Frans
Nog steeds met een sprint ST 1050 en Zumo XT.

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: tractieprobleem

Post by Blackbert »

De koppeling zit vanachter, als laatste om het achterwiel te doen draaien.
De starten doet via de voorste vaste schijf de krukas draaien, dus eigenlijk ook het hele cvt systeem tot aan de koppeling. Geen probleem, maar dat tandwielleke moet weer 'vrij' komen als ge 't startknopke loslaat, toch?
Kan het zijn dat het tandwiel op de startmotor al eens blijft hangen of weer terugkomt naar het krukastandwiel en bijgevolg de startmotor als motorrem de boel verziekt?

Frans, je kan de boel laten draaien met de kap eraf, normaalgezien. Dan zie je wat er gebeurt zoals in dat tweede filmpje. De riem heeft een vaste lengte, dus als die vooraan naar een buitenbaan gedwongen wordt, moet die achteraan naar een kleinere, of breken. Tenzij hij te lang is, dan heeft 'm meer speling. In theorie, geen idee wat de symptomen dan zijn. Als hij te smal geworden is, wordt zijn maximale buitenbaan vooraan kleiner (en achteraan groter) waardoor je topsnelheid bij zelfde toerental lager zal zijn.
Oudere Poulies kunnen evt blijven plakken in een foute positie, maar die nieuwe zouden toch goed moeten werken?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
FransST
Posts: 67
Joined: 20 Aug 2016 00:06

Re: tractieprobleem

Post by FransST »

Ik denk, ook na het zien van de filmpjes, nog steeds dat het probleem veroorzaakt wordt door het niet juist functioneren van de aandrijving i.c. het niet veranderen van de diameter van (een van) de poelie(s).
Is dat omdat de poelie te zwaar schuift over de as, de centrifugaal werkende gewichtjes die niet voldoende naar buiten gaan ??
Volgens deze redenering zal het probleem zich NIET voordoen tijdens het rijden met constante snelheid want dan hoeven de poelies niet te verschuiven, maar NA een verandering van de aandrijfbelasting oftewel na minder gas en dan weer gas geven.

De optie van de tegenwerkende starter lijkt me minder waarschijnlijk omdat het probleem tijdens het rijden optreedt. Het zou wel goed mogelijk zijn als het probleem zich voordoet meteen na het starten, dat er dan iets blijft hangen in/bij de starter.

Dus is het zaak om direct bij het optreden van het probleem te kijken naar de diameters van de beide poelies. Dus gereedschap meenemen om de kap te verwijderen.

Suc6, frans.
Nog steeds met een sprint ST 1050 en Zumo XT.

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: tractieprobleem

Post by Raketman »

Toen ik lang geleden eens bij een Yamaha-dealer werkte die ook SYM deed, heb ik daar iets gelijkaardig voorgehad. Willekeurig vermogenverlies, niet uit te lokken als hij het niet had, niet weg te krijgen als hij het wel had.

Dat is toen opgelost door de volledige carburator te vervangen. Iets wat met de 50cc exemplaren trouwens ook regelmatig moest gebeuren :? ...De mechanische kant van de aandrijving zou ik 99% zeker uitsluiten.

Ik werkte daar toen al niet graag aan (...'t is SYM uiteindelijk :| :mrgreen: ) en nu pak ik dat hier ook niet binnen als iemand ermee langskomt. Of het moet voor ne platten band te repareren zijn.
Nil volentibus arduum

Post Reply