Reizen 2023

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Reizen 2023

Post by Schussboelie »

Koeno wrote: 07 Nov 2022 11:06Noorwegen is een droom, alsook zweden & finland.
Ik hoop (voordat de groene gekte motorrijden onmogelijk maakt) met de motor allroad gewijs naar noordkaap te geraken...
In 2015 langs de oostgrens van Finland helemaal naar boven (bijna allemaal offroad) tot Slettnes Fyr en dan heel de Noorse kust, inclusief Senja en de Lofoten zuidwaarts...
Allemaal met het tentje en vuurtje.
Fantastische reis, echt niet normaal! :P

Voor mezelf, voorlopig geen plannen voor 2023.
Als dat zo blijft gaat de 790 de verkoop in. :dontknow:
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Reizen 2023

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 07 Nov 2022 15:27
Koeno wrote: 07 Nov 2022 11:06Noorwegen is een droom, alsook zweden & finland.
Ik hoop (voordat de groene gekte motorrijden onmogelijk maakt) met de motor allroad gewijs naar noordkaap te geraken...
In 2015 langs de oostgrens van Finland helemaal naar boven (bijna allemaal offroad) tot Slettnes Fyr en dan heel de Noorse kust, inclusief Senja en de Lofoten zuidwaarts...
Allemaal met het tentje en vuurtje.
Fantastische reis, echt niet normaal! :P
:sweetheart:
RESPECT!!!!

Ik zit vanzelfsprekend en automatisch met talloze vragen die voornamelijk samen te vatten zijn onder "Hoe in f***ks name organiseer je zoiets"????" Ge moet ook de chance hebben van companie te hebben die mee wil of kan, én waar ge in geval van nood nog iets aan hebt ook, lol. De strafste mensen trekken zich dat natuurlijk niet aan, en vertrekken op hun eentje. Dat zijn dan de lonesome cowboys en cowgirls, die graag tegen hun tas koffie of youtube-kanaal praten. :w00t:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Reizen 2023

Post by Koeno »

Schussboelie wrote: 07 Nov 2022 15:27
Koeno wrote: 07 Nov 2022 11:06Noorwegen is een droom, alsook zweden & finland.
Ik hoop (voordat de groene gekte motorrijden onmogelijk maakt) met de motor allroad gewijs naar noordkaap te geraken...
In 2015 langs de oostgrens van Finland helemaal naar boven (bijna allemaal offroad) tot Slettnes Fyr en dan heel de Noorse kust, inclusief Senja en de Lofoten zuidwaarts...
Allemaal met het tentje en vuurtje.
Fantastische reis, echt niet normaal! :P

Voor mezelf, voorlopig geen plannen voor 2023.
Als dat zo blijft gaat de 790 de verkoop in. :dontknow:
Dat was toen met uwen 1190 denk ik?
Op hoeveel tijd heb jij dat toen gedaan?

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Reizen 2023

Post by Schussboelie »

Koeno wrote: 07 Nov 2022 16:04
Schussboelie wrote: 07 Nov 2022 15:27
In 2015 langs de oostgrens van Finland helemaal naar boven (bijna allemaal offroad) tot Slettnes Fyr en dan heel de Noorse kust, inclusief Senja en de Lofoten zuidwaarts...
Allemaal met het tentje en vuurtje.
Fantastische reis, echt niet normaal! :P

Voor mezelf, voorlopig geen plannen voor 2023.
Als dat zo blijft gaat de 790 de verkoop in. :dontknow:
Dat was toen met uwen 1190 denk ik?
Op hoeveel tijd heb jij dat toen gedaan?
Idd.
3 volle weken wel, zo'n 8500km op de moto van Töcksfors tot Töcksfors (Zweden).
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Reizen 2023

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 07 Nov 2022 15:50
Schussboelie wrote: 07 Nov 2022 15:27
In 2015 langs de oostgrens van Finland helemaal naar boven (bijna allemaal offroad) tot Slettnes Fyr en dan heel de Noorse kust, inclusief Senja en de Lofoten zuidwaarts...
Allemaal met het tentje en vuurtje.
Fantastische reis, echt niet normaal! :P
:sweetheart:
RESPECT!!!!

Ik zit vanzelfsprekend en automatisch met talloze vragen die voornamelijk samen te vatten zijn onder "Hoe in f***ks name organiseer je zoiets"????" Ge moet ook de chance hebben van companie te hebben die mee wil of kan, én waar ge in geval van nood nog iets aan hebt ook, lol. De strafste mensen trekken zich dat natuurlijk niet aan, en vertrekken op hun eentje. Dat zijn dan de lonesome cowboys en cowgirls, die graag tegen hun tas koffie of youtube-kanaal praten. :w00t:
De echt concrete voorbereding is begonnen tijdens de HardAlpiTour van 2014 (september).
Je kan al iets meer lezen daar op het andere forum maar ik moet het precies nog eens afwerken...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Reizen 2023

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 07 Nov 2022 15:50 Ik zit vanzelfsprekend en automatisch met talloze vragen die voornamelijk samen te vatten zijn onder "Hoe in f***ks name organiseer je zoiets"????"
Volgens mij maak je in je hoofd de vereiste voorbereiding groter dan ze eigenlijk is. :dontknow:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Reizen 2023

Post by Schussboelie »

duibhce Kaelann wrote: 07 Nov 2022 16:31
Muug wrote: 07 Nov 2022 15:50Ik zit vanzelfsprekend en automatisch met talloze vragen die voornamelijk samen te vatten zijn onder "Hoe in f***ks name organiseer je zoiets"????"
Volgens mij maak je in je hoofd de vereiste voorbereiding groter dan ze eigenlijk is. :dontknow:
:stupid:
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Reizen 2023

Post by Koeno »

ik denk dat vooral de route (voor mij toch) altijd de grootste uitdaging is.
zeker als je zo'n reis doet zoals Schuss daar deed...

voor mijn uitstapje volgende jaar baseer ik mij keihard (100% dus) op de TET-routes.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Reizen 2023

Post by duibhce Kaelann »

Koeno wrote: 07 Nov 2022 16:34 ik denk dat vooral de route (voor mij toch) altijd de grootste uitdaging is.
Voor de route kan je vertrekken van bestaande routes zoals jij met de TET route doet. Een ruwe route is al voldoende om een beeld te krijgen van hoeveel tijd je nodig hebt en welke regio's en steden/dorpen je passeert. De eerste dagen kan je vooraf al wat meer in detail gaan bekijken en aanpassen naar goeddunken. De volgende dagen kan je onderweg nog bijsturen terwijl je een biertje lurkt voor de tent.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Reizen 2023

Post by Muug »

Een route op voorhand uitstippelen is voor mij een gigantische mindfuck. :lipsrsealed2: Ik ben zo verslaafd aan op de wilden boef rijden. Elke kilometer is dan een geheim snoepje. Ik moet mij enorm wringen om ritten en routes op voorhand te beginnen analyseren. Dat fnuikt het ontdekkingsreisgehalte. Anderzijds, als ge echt vooral offroad gaat, snap ik ergens wel dat ge op voorhand wel wilt weten wat er op u afkomt.
Maar toch zenne. :laughing:

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Reizen 2023

Post by Blackbert »

Polle, ge zijt daar nog nooit geweest, dus gewoon de GPX van de TET site op uw gps mikken en gaan.
Na gisteren dit uitgekeken te hebben: tanken wanneer het kan, eten en drinken kopen ook.

10 dagen naar boven.
Dan wordt het kiezen:
-veel gravel terug omlaag: TET Zweden. (Op de TET pagina van Zweden staat een filmpje met interessante info, ook over kaarten).
-spectaculaire fjorden en zo: Noorwegen.

Aja, om daar en terug te geraken nog 1500 à 2000km heen en terug door NL, D (en DK).
Krijg je dat rond met 1 set banden?
Op 21 dagen zal er niet teveel getaffeld zijn.
:drif:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Reizen 2023

Post by Muug »

Bertus, regelt gij uw carbs en ik regel hier mijn congé. 8-)

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Reizen 2023

Post by Blackbert »

Voor de zomer ook eens bezig geweest met TET trajecten in het oosten van Frankrijk, om eventueel zo tot aan de Alpen te geraken.
Conclusie: alleen als ge veel tijd hebt, wegens veel draaien en keren om er toch zoveel mogelijk onverhard in te krijgen.

Maar als ge een stukske TET B aaneenknoopt met een aantal tracks TET F en dan weer een stukske TET B, dan krijg je een schone lus of 2, 3 om uit te kiezen.

Over of onder Parijs, kort terug naar Nancy of efkes door tot Lyon, de week zal rap volzitten ... :ricky:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Reizen 2023

Post by Schussboelie »

Blackbert wrote: 07 Nov 2022 18:26Aja, om daar en terug te geraken nog 1500 à 2000km heen en terug door NL, D (en DK).
Krijg je dat rond met 1 set banden?
Op 21 dagen zal er niet teveel getaffeld zijn.
:drif:
Wij zijn met de motoren op een camionette tot Zweden gereden en vandaar de lus gemaakt.
Vooral in Finland zat er heel veel gravel/hard zand in en dat spaart de banden wel wat.
Noorwegen, toch 70-80% (perfect) asfalt.
Als ik me niet vergis had ik vooraan een Metzeler Sahara 3 liggen en achteraan een Mitas E07.
Het best was era tegen dat we rond waren maar toch goed te doen.
En inderdaad niet veel getreuzeld, vaak lange dagen op de motor... Het werd toch niet donker! :grin:
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Reizen 2023

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 07 Nov 2022 17:28 Een route op voorhand uitstippelen is voor mij een gigantische mindfuck. :lipsrsealed2: Ik ben zo verslaafd aan op de wilden boef rijden. Elke kilometer is dan een geheim snoepje. Ik moet mij enorm wringen om ritten en routes op voorhand te beginnen analyseren. Dat fnuikt het ontdekkingsreisgehalte. Anderzijds, als ge echt vooral offroad gaat, snap ik ergens wel dat ge op voorhand wel wilt weten wat er op u afkomt.
Maar toch zenne. :laughing:
Ik snap het, en ik ben ook wel wat jaloers op die attitude maar voor mij is het net andersom.
Het vooraf plannen en uitzoeken geeft me zoveel voorpret!
Ik kijk naar reisverslagen (vaak op ADVRider en andere fora), websites (oa TET maar ook Wikiloc) en combineer dat met wat ik heb en GoogleMaps (incl. street- en sattelite view).
Voor de reis naar Finland heb ik zelfs Finnen persoonlijk gecontacteerd op ADVRider en daar heb ik absoluut geen spijt van gehad!

Hier speelt bij mij echter ook een flinke dosis FOMO.
Stel je maar eens voor dat je, op de wilden boef, ergens op een splitsing de linkse afslag neemt omdat de 500m die je daarvan kan zien onverhard is en rechts niet.
Voor hetzelfde geld stopt dat onverhard na 600m en had je rechts 25km van de graafste stroken onder je wielen kunnen hebben.
Ik zou gek worden om, na een reis richting Noordkaap bijvoorbeeld, achteraf te moeten vaststellen dat je Oude Postweg tussen Kautokeino en Alta gemist hebt.
Je zal maar drie weken verlof nemen (eerste en voorlopige enige keer in mijn 23-jarige loopbaan), 3000km rijden met de camionette, 8500km op de moto om dan één van de mooiste stukken in die streek te missen...

Betekent dit alles dat ik de reis ook werkelijk zo rijd?
Zelden tot nooit.
Altijd zijn er wel dingen veranderd op de weg of nopen onverwachte voorvallen je tot andere keuzes.
Maar toch, ik ben graag goed voorbereid wat de route betreft. :)
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Reizen 2023

Post by duibhce Kaelann »

Schussboelie wrote: 08 Nov 2022 07:43 Betekent dit alles dat ik de reis ook werkelijk zo rijd?
Zelden tot nooit.
Zo loopt het bij mij ook wel vaak. Als ik ergens tips voor mooie routes vind, steek ik die als track met een apart kleurtje in de GPS. In de ruwe planning probeer ik die er dan ook in te krijgen. Onderweg is dat ook een goeie leidraad bij de detailplanning of de aanpassingen omwille van een goestingske of een nieuwe tip.
Zelfs bij een reis van enkele maanden ga ik zo te werk. Al wordt daar dan iets meer aandacht besteed aan het markeren van grensovergangen en uitzoeken welke de beste zijn zodat die in de route komen te zitten.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Reizen 2023

Post by Muug »

RTWPaul is ook zo'n kadee die al ettelijke jaren offroadtracks verzamelt. Een echte freak zelfs denk ik. Die verzamelt en verzamelt en verzamelt, weken, maanden, jaren, en op een gegeven moment staan de sterren goed en dan is hij weg, al die tracks aan elkaar breiend, op zijn compleet van A tot Z gepersonaliseerde EXC500. Vree gast. :thumbsup: Plus hij kan gewéldig goed schrijven en fotograferen. :shock:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Reizen 2023

Post by F M »

Schussboelie wrote: 08 Nov 2022 07:43 Ik snap het, en ik ben ook wel wat jaloers op die attitude maar voor mij is het net andersom.
Het vooraf plannen en uitzoeken geeft me zoveel voorpret!
...
Hier speelt bij mij echter ook een flinke dosis FOMO.
Stel je maar eens voor dat je, op de wilden boef, ergens op een splitsing de linkse afslag neemt omdat de 500m die je daarvan kan zien onverhard is en rechts niet.
Voor hetzelfde geld stopt dat onverhard na 600m en had je rechts 25km van de graafste stroken onder je wielen kunnen hebben.
Ik zou gek worden om, na een reis richting Noordkaap bijvoorbeeld, achteraf te moeten vaststellen dat je Oude Postweg tussen Kautokeino en Alta gemist hebt.
Je zal maar drie weken verlof nemen (eerste en voorlopige enige keer in mijn 23-jarige loopbaan), 3000km rijden met de camionette, 8500km op de moto om dan één van de mooiste stukken in die streek te missen...

Betekent dit alles dat ik de reis ook werkelijk zo rijd?
Zelden tot nooit.
Altijd zijn er wel dingen veranderd op de weg of nopen onverwachte voorvallen je tot andere keuzes.
Maar toch, ik ben graag goed voorbereid wat de route betreft. :)
:stupid:

Maar ja, iedereen zijn ding, natuurlijk ;)
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Reizen 2023

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 08 Nov 2022 07:43 Hier speelt bij mij echter ook een flinke dosis FOMO.
Ja, die FOMO, ik snap het wel, het internet speelt daarin een zeer dubbelzinnige rol. :|

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Reizen 2023

Post by F M »

Schussboelie wrote: 08 Nov 2022 07:43 Betekent dit alles dat ik de reis ook werkelijk zo rijd?
Zelden tot nooit.
Altijd zijn er wel dingen veranderd op de weg of nopen onverwachte voorvallen je tot andere keuzes.
Maar toch, ik ben graag goed voorbereid wat de route betreft. :)
Voorbeeld dit jaar in onze Pyrenneeenreis, die goed voorbereid was natuurlijk ;) : de koninginnenrit bleek wat lang uit te vallen, en dus beslisten we één col te laten vallen. Net omdat we het goed voorbereid hadden, konden we perfect beslissen welke we best links konden laten liggen. Hij lag ook echt links, maar dat doet niet terzake.
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply