Ellekentriek aan 't stuur op de BMW R1200RS: help (!)

Zolang er maar knopjes aan zitten
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Ellekentriek aan 't stuur op de BMW R1200RS: help (!)

Post by Muug »

Mja,

BMW R1200RS. Gewéldige bolide. Echt een modern ding, duidelijk bedacht, ontworpen en gemaakt diep in deze vreemde eeuw.
En toch.
Sommige toestanden snap je écht niet.
Connectivity connectivity connectivity. Alles draait daarrond tegenwoordig.
En dan wilt ge een GPS (of twee) aansluiten. Waar is die connectivity plots naar toe? :dontknow:
Deze moto heeft dus een canbus-systeem. Dus 't is absoluut verboden om in de kabelboom te liggen knippen of zo, op straffe des doods. :rifle:

Rechtstreeks aansluiten op de batterij kan wel nog, heb ik begrepen. Maar bon, da's eigenlijk ook een gedoe. Met een uur gaat ge er niet komen: demonteren van de kuip ( nog nooit gedaan maar ik zie véél torx-boutjes!) geleiden van de kabel, al dan niet extra prutsen om een schakelaartje en/of zekering ertussen te monteren, en dan weer alles monteren. En hopen dat het van de eerste keer goed gedaan is. :lipsrsealed2:

Aansluiten op een standaard daarvoor voorzien BMW-stekkertje kan ook nog. Gelukkig zou je denken, dat ze daar aan gedacht hebben, die slimme BMW-ingenieurs. Maar waarom o waarom steken ze dat stekkertje dan rechts onder de luchtfilterkast? Ge moet vingers gelijk Gollem hebben om er iets te kunnen insteken of om het te kunnen lostrekken. :dontknow: :dontknow: :dontknow: Aja, en de rechterkant van de kuip moet eraf. :peepwall:
Ik zou kunnen overwegen om een dubbele USB-poort te monteren (op die BMW-stekker). Lekker handig om tablets en smartphones op te laden. Kopen, monteren, klaar.
Maar, die poortjes bieden 5V aan, en de voeding van een GPS vraagt 12V. Da's een moelijk overbrugbare spreidstand...

En daarom richt ik mij na dit epistel geschreven hebben tot de genieën op dit forum. Wat zou de verstandigste aanpak zijn?
Twee usb-poortjes voor mobile devices zijn plug and play, dat kan ik kopen en aansluiten op dat BMW-stekkertje.
En dan de stroomkabels van de Tomtom én van de Garmin (jaja, twéé gpssen) rechstreeks aansluiten op de accu? Die dingen zuigen ook meer stroom dan een smartphone natuurlijk.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Ellekentriek aan 't stuur op de BMW R1200RS: help (!)

Post by TuttoTerreno »

dat maken ze zo complex opdat gij enkel een "BMW" GPS bij de vriendelijke dealer kunt kopen ende laten installeren.

of mss bij Touratech voor veel sollen een "cradle" plus gouden kabeltje met platina stekkerkes.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Ellekentriek aan 't stuur op de BMW R1200RS: help (!)

Post by Muug »

ik weet het ik weet het :?

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Ellekentriek aan 't stuur op de BMW R1200RS: help (!)

Post by Schussboelie »

Op de 790 was dat ook geen sinecure.
Je moet heel de kopkuip uiteen halen om de GPS kabel op de ACC2 (contactgestuurde voeding) aan te sluiten vooraan.
Het overschot van die mega Garmin kabelboom ronde koplamp wegmoffelen en alles terug gemonteerd krijgen was een uitdaging van nog een andere orde.
Dat gezegd zijnde, het is ene keer een serieuze inspanning maar daarna heb je wel een nette, stabiele en functionele oplossing.
En je leert je motor weer wat beter kennen. ;)
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Ellekentriek aan 't stuur op de BMW R1200RS: help (!)

Post by Muug »

mja, gelijk ge zegt: ge hebt maar één apparaat aangesloten op die ACC2-aansluiting. En 't is geen canbus.
Ik wil drie aansluitingen: twee gpssen plus een stekker met dubbele usb-poort.

Daarnet gebeld met Filip van BMW D'Haese Zottegem: aansluiting op canbus-stekkerke aan luchtfilterkast kan, maar typisch voor canbus is dat dat wilt kunnen praten met het aangesloten toestel, en dat lukt enkel met BMW-apparaten. Dus om Garmin of TT of whatever aan te sluiten, moet je een "slim"-canbusconnecterke-met-kabel kopen waarop ge dan om 't even wat aan kunt sluiten. Dat slim dingske kan dan de canbus sussen terwijl het non-bmw-toestel zijn ding kan doen. Maar om daar dan drie toestellen op te hangen die hun ampères zuigen. Hm.....

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Ellekentriek aan 't stuur op de BMW R1200RS: help (!)

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 16 Nov 2022 12:46 mja, gelijk ge zegt: ge hebt maar één apparaat aangesloten op die ACC2-aansluiting. En 't is geen canbus.
Ik wil drie aansluitingen: twee gpssen plus een stekker met dubbele usb-poort.

Daarnet gebeld met Filip van BMW D'Haese Zottegem: aansluiting op canbus-stekkerke aan luchtfilterkast kan, maar typisch voor canbus is dat dat wilt kunnen praten met het aangesloten toestel, en dat lukt enkel met BMW-apparaten. Dus om Garmin of TT of whatever aan te sluiten, moet je een "slim"-canbusconnecterke-met-kabel kopen waarop ge dan om 't even wat aan kunt sluiten. Dat slim dingske kan dan de canbus sussen terwijl het non-bmw-toestel zijn ding kan doen. Maar om daar dan drie toestellen op te hangen die hun ampères zuigen. Hm.....
Eigenlijk heb jij een Fuse block/Power box nodig, iets als een Denali PowerHub2 of Healtech Thunder Box.
Zit rechtstreeks op de batterij dus geen Canbus crap maar kan wel de last van meerdere verbruikers beheren en monitoren, is afgezekerd en kan je met je contact laten schakelen.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Ellekentriek aan 't stuur op de BMW R1200RS: help (!)

Post by Muug »

Daar zeg je zoiets. :krabje:
Ik denk dat ik zoiets zelfs nog liggen heb, van toen ik nog een 1150GS had. Van een Brit. 't ziet er wel niet zo fancy uit.
Maar in zo'n RS is er héél weing plaats voor zulke blokjes elektronica. De buitenste panelen (de huid, zeg maar) liggen tégen de onderdelen eronder, zoals de gigantische luchtfilterkast/benzinetank.
Misschien kan ik onder 't zadel wel iets monteren. Daar lijkt iets meer plaats te zijn.
Merci voor het duwtje! :thumbsup:

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Ellekentriek aan 't stuur op de BMW R1200RS: help (!)

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 16 Nov 2022 13:28Maar in zo'n RS is er héél weing plaats voor zulke blokjes elektronica. De buitenste panelen (de huid, zeg maar) liggen tégen de onderdelen eronder, zoals de gigantische luchtfilterkast/benzinetank.
Misschien kan ik onder 't zadel wel iets monteren. Daar lijkt iets meer plaats te zijn.
Of in de kopkuip?
Zo groot zijn die dingen niet hoor.
Muug wrote: 16 Nov 2022 13:28Merci voor het duwtje! :thumbsup:
Met veel plezier!
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Ellekentriek aan 't stuur op de BMW R1200RS: help (!)

Post by Raketman »

Ik ben ook bijna een halve dag bezig geweest om mijne Garmin deftig op de AT te krijgen...Is dat zo een probleem dat dat langer dan een uur moet duren ?
Dat Canbus verhaal is eigenlijk hilarisch, volledig te vergelijken met Harley. Maar daar weet ik genoeg truukjes voor om daarrond te zeilen.

Dubbele USB : op de BMW plug. Beide GPS'sen : rechtstreeks op de batterij, 1 trage zekering ertussen van 5A voor de beiden. Die zekering zit er eigenlijk voornamelijk op om kortsluitingen in de kabel af te zekeren.
Kan mij niet herinneren dat ik ooit een GPS toestel geweten heb dat zodanig defect was dat het een zekering deed springen. Wat niet wegneemt dat het theoretisch niet kan natuurlijk.
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Ellekentriek aan 't stuur op de BMW R1200RS: help (!)

Post by Muug »

Raketman wrote: 17 Nov 2022 20:12 Ik ben ook bijna een halve dag bezig geweest om mijne Garmin deftig op de AT te krijgen...Is dat zo een probleem dat dat langer dan een uur moet duren ?
Ba neen, maar ik zoek altijd eerst naar de eenvoudigste manier. :grin:
Maar da's natuurlijk gewoon de moto afzetten bij de dealer. :roll:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Ellekentriek aan 't stuur op de BMW R1200RS: help (!)

Post by OzzePaa »

Ook beetje lui van aard zijnde destijds de voorgemonteerde voedingskabel van de (niet meer aanwezig zijnde) BMW-Navigator op Gertruud door geknipt en die van de Zumo 550 eraan gesoldeerd ... was zó gepiept ;) :idea:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Ellekentriek aan 't stuur op de BMW R1200RS: help (!)

Post by Muug »

Ah, te laat, ik heb die al verkocht. Wel een goei shortcut. 8-)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Ellekentriek aan 't stuur op de BMW R1200RS: help (!)

Post by Muug »

Voorlopig heb ik de eenvoudigste manier nog niet gevonden. :?
Verdomd er is weinig plaats in zo'n moderne boxer. Ge krijgt nauwelijks een potlood tussen alle onderdelen, laat staan een slappe draad.
Dat dozeke van Marks Motorcycle Parts is nu een beetje kapot. Dat prutske is vrij zwak in elkaar gestoken. Dju toch.
Het zal wellicht worden gelijk Raketman zegt: usbpoorten via speciaal connectortje op de canbus, en gpsvoedingen recht op de accu.
Nu wachten tot dat connectortje met de post mee is. Een lieve man op het gsclubnl-forum heeft mij dat verkocht voor 5 euro. :thumbsup:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Ellekentriek aan 't stuur op de BMW R1200RS: help (!)

Post by Muug »

Bah, bah en nog eens bah.
Ik hou echt niet van elektriek.
En zeker niet als dat moet gebeuren op een moderne 3D puzzel genaamd Bmw R1200RS.
Echt, je krijgt nauwelijks een speld tussen de onderdelen.
Na een drietal pogingen heb ik de drie stroomdraden een proper plekje kunnen geven.
Usb-poorthouder zit mooi in de bovenste kroonplaat waar het BMW-logo zat. Bedrading zit mooi weg rechts in de zijkant van de kopkuip. Het is aangesloten op die canbusconnector.
Bedrading van TT en Garmin lopen resp. links en rechts van het motorblok (wat een gedoe!) en zitten recht op de accu geklemd.
Schakelaartjes heb ik achterwege gelaten, de hele situatie was al ellendig genoeg en ik wou het niet nog complexer maken.
Man ben ik blij dat ik daar van af ben.
Om af te ronden nog een voorbeeldje van hoe weinig ruimte er is: tussen het zijdeksel van de accu en de accu zelf is GEEN plaats voor wat extra stroomdraad. Geen millimeter.

Post Reply