Ellekentriek aan 't stuur op de BMW R1200RS: help (!)
Posted: 16 Nov 2022 09:00
Mja,
BMW R1200RS. Gewéldige bolide. Echt een modern ding, duidelijk bedacht, ontworpen en gemaakt diep in deze vreemde eeuw.
En toch.
Sommige toestanden snap je écht niet.
Connectivity connectivity connectivity. Alles draait daarrond tegenwoordig.
En dan wilt ge een GPS (of twee) aansluiten. Waar is die connectivity plots naar toe?
Deze moto heeft dus een canbus-systeem. Dus 't is absoluut verboden om in de kabelboom te liggen knippen of zo, op straffe des doods.
Rechtstreeks aansluiten op de batterij kan wel nog, heb ik begrepen. Maar bon, da's eigenlijk ook een gedoe. Met een uur gaat ge er niet komen: demonteren van de kuip ( nog nooit gedaan maar ik zie véél torx-boutjes!) geleiden van de kabel, al dan niet extra prutsen om een schakelaartje en/of zekering ertussen te monteren, en dan weer alles monteren. En hopen dat het van de eerste keer goed gedaan is.
Aansluiten op een standaard daarvoor voorzien BMW-stekkertje kan ook nog. Gelukkig zou je denken, dat ze daar aan gedacht hebben, die slimme BMW-ingenieurs. Maar waarom o waarom steken ze dat stekkertje dan rechts onder de luchtfilterkast? Ge moet vingers gelijk Gollem hebben om er iets te kunnen insteken of om het te kunnen lostrekken. Aja, en de rechterkant van de kuip moet eraf.
Ik zou kunnen overwegen om een dubbele USB-poort te monteren (op die BMW-stekker). Lekker handig om tablets en smartphones op te laden. Kopen, monteren, klaar.
Maar, die poortjes bieden 5V aan, en de voeding van een GPS vraagt 12V. Da's een moelijk overbrugbare spreidstand...
En daarom richt ik mij na dit epistel geschreven hebben tot de genieën op dit forum. Wat zou de verstandigste aanpak zijn?
Twee usb-poortjes voor mobile devices zijn plug and play, dat kan ik kopen en aansluiten op dat BMW-stekkertje.
En dan de stroomkabels van de Tomtom én van de Garmin (jaja, twéé gpssen) rechstreeks aansluiten op de accu? Die dingen zuigen ook meer stroom dan een smartphone natuurlijk.
BMW R1200RS. Gewéldige bolide. Echt een modern ding, duidelijk bedacht, ontworpen en gemaakt diep in deze vreemde eeuw.
En toch.
Sommige toestanden snap je écht niet.
Connectivity connectivity connectivity. Alles draait daarrond tegenwoordig.
En dan wilt ge een GPS (of twee) aansluiten. Waar is die connectivity plots naar toe?
Deze moto heeft dus een canbus-systeem. Dus 't is absoluut verboden om in de kabelboom te liggen knippen of zo, op straffe des doods.
Rechtstreeks aansluiten op de batterij kan wel nog, heb ik begrepen. Maar bon, da's eigenlijk ook een gedoe. Met een uur gaat ge er niet komen: demonteren van de kuip ( nog nooit gedaan maar ik zie véél torx-boutjes!) geleiden van de kabel, al dan niet extra prutsen om een schakelaartje en/of zekering ertussen te monteren, en dan weer alles monteren. En hopen dat het van de eerste keer goed gedaan is.
Aansluiten op een standaard daarvoor voorzien BMW-stekkertje kan ook nog. Gelukkig zou je denken, dat ze daar aan gedacht hebben, die slimme BMW-ingenieurs. Maar waarom o waarom steken ze dat stekkertje dan rechts onder de luchtfilterkast? Ge moet vingers gelijk Gollem hebben om er iets te kunnen insteken of om het te kunnen lostrekken. Aja, en de rechterkant van de kuip moet eraf.
Ik zou kunnen overwegen om een dubbele USB-poort te monteren (op die BMW-stekker). Lekker handig om tablets en smartphones op te laden. Kopen, monteren, klaar.
Maar, die poortjes bieden 5V aan, en de voeding van een GPS vraagt 12V. Da's een moelijk overbrugbare spreidstand...
En daarom richt ik mij na dit epistel geschreven hebben tot de genieën op dit forum. Wat zou de verstandigste aanpak zijn?
Twee usb-poortjes voor mobile devices zijn plug and play, dat kan ik kopen en aansluiten op dat BMW-stekkertje.
En dan de stroomkabels van de Tomtom én van de Garmin (jaja, twéé gpssen) rechstreeks aansluiten op de accu? Die dingen zuigen ook meer stroom dan een smartphone natuurlijk.