LEZ Brussel verbiedt Moto's/scooters die geen Euro5 zijn =>FAKE NEWS, zie de tekst verderop

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

LEZ Brussel verbiedt Moto's/scooters die geen Euro5 zijn =>FAKE NEWS, zie de tekst verderop

Post by Muug »

vanaf 2025 blijkbaar reeds.
Al wat gemotoriseerd is, met twee wielen, en luistert naar de naam brommer, moto of scooter mag de Brusselse LEZ niet meer binnen! :o

https://www.lecho.be/economie-politique ... 26283.html

Amai zeg. :|

Dat is geen land, waarin wij leven, maar een openluchtgevangenis! :devil:
Last edited by Muug on 24 Nov 2022 10:51, edited 1 time in total.

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: LEZ Brussel verbiedt Moto's/scooters die geen Euro5 zijn

Post by Blackbert »

Vanaf welk jaar zijn moto's euro5?
Allez, 't is simpel, met mijn stokoude moto zonder cat mag ik toch niet binnen.
Spijtig, kan ik niet meer naar de AB of de Botanique.

Edith:
Dieselmotorfietsen mogen vanaf 2025 allebei niet meer binnen.
Ik met mijne <euro3 (voor eind 2006 gebouwd) ook niet meer.
https://lez.brussels/mytax/nl/practical?tab=Agenda#

Conclusie van hierboven blijft overeind. Tenzij ik 20€ ophoest. (Zeldzaam gebeuren in een LEZ, moeten hoesten :roll: )

Om het helemaal af te ronden: Noord België is stillekesaan vol aan 't lopen met trajectcontroles vaak icm dwaas lage snelheidslimieten.
No Fun.

Wallonië volgt met enige vertraging de Brusselse milieuwetgeving, dus straks mag ik daar ook al niet meer komen.
No Fun².
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: LEZ Brussel verbiedt Moto's/scooters die geen Euro5 zijn

Post by Blackbert »

Maar! :idea:
Op zoek naar wtf een moto categorie L4 zou zijn, kom ik dees tegen:
https://polinfo.kluwer.be/newsview.aspx ... 68&lang=nl
Waar je vooral de uitzonderingen eens moet lezen:
- voertuigen die voornamelijk bestemd zijn voor gebruik in het terrein en ontworpen zijn om op onverharde oppervlakken te rijden;
- voertuigen uitgerust met om het even welk type bestuurderszitplaats waarvan de hoogte van een R-punt ≤ 540 mm voor de categorieën L1e, L3e en L4e of ≤ 400 mm voor de categorieën L2e, L5e, L6e en L7e.

:ricky: dus, en als ze vinden van niet moet een goeie advocaat dat kunnen regelen.
grease up your baby for a ball on the hill

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: LEZ Brussel verbiedt Moto's/scooters die geen Euro5 zijn

Post by Stoffel »

Lap, mijne AT is van 2016, ik dacht dat deze een euro 3 was, volgens mij is de AT pas vanaf 2020 euro 5.
Tja, in Brussel heb ik toch niets te zoeken met de moto…
Man man, wat een geldklopperij is dit allemaal :pillepalle:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: LEZ Brussel verbiedt Moto's/scooters die geen Euro5 zijn

Post by Muug »

Euro5 zal inderdaad pas vanaf 2020 zijn.
Dus mijn super moderne R1200RS LC van 2017 en bekanst 10000 euroballen mag ook op de schop. En vervuilen dat dat doet! :devil:
Conclusie: er gaat geen kat nog in Brussel rijden.

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: LEZ Brussel verbiedt Moto's/scooters die geen Euro5 zijn

Post by Stoffel »

Wel klote als je in Brussel werkt.. :veryangry:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: LEZ Brussel verbiedt Moto's/scooters die geen Euro5 zijn

Post by Muug »

Alle motopendelaars zijn gesjost inderdaad. Ik ging al alleen maar op de vrijdagen van schoolvakanties omdat er dan tenminste gereden kan worden, maar dat zal dus zelfs niet meer mogen.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: LEZ Brussel verbiedt Moto's/scooters die geen Euro5 zijn

Post by F M »

Als ik het goed voorheb is mijn 790 een euro 4 , en mag ik nog tot 2029 in Brussel rijden. Niet dat ik dat ooit doe... Maar als dat uitbreidt naar Wallonië, dan zal ik toch een Norden moeten kopen... :?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: LEZ Brussel verbiedt Moto's/scooters die geen Euro5 zijn

Post by Muug »

Het artikel, dat nog heet van de pers is, is nochtans duidelijk. Vanaf 1 januari 2025 enkel euro5. Dus op basis waarvan denk je dat uw euro4 nog tot 2029 binnen mag? :dontknow:

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: LEZ Brussel verbiedt Moto's/scooters die geen Euro5 zijn

Post by Blackbert »

Muug wrote: 24 Nov 2022 08:37 Het artikel, dat nog heet van de pers is, is nochtans duidelijk. Vanaf 1 januari 2025 enkel euro5. Dus op basis waarvan denk je dat uw euro4 nog tot 2029 binnen mag? :dontknow:
Op basis van de kalender op lez.brussels, link in mijn eerste post.
Uw artikel kan ik niet lezen zonder inloggen, daar kan dus wel iets anders in staan.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: LEZ Brussel verbiedt Moto's/scooters die geen Euro5 zijn

Post by F M »

:stupid:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: LEZ Brussel verbiedt Moto's/scooters die geen Euro5 zijn

Post by TuttoTerreno »

Blackbert wrote: 23 Nov 2022 17:33
Om het helemaal af te ronden: Noord België is stillekesaan vol aan 't lopen met trajectcontroles vaak icm dwaas lage snelheidslimieten.
No Fun.
daarmee dat ik nu tijd vrijmaak en nu nog zoveel mogelijk in schoon gebieden met de motor ga rijden,
waar er wel nog fun is en niet wacht tot later, als ik op pensioen ben en veel tijd over heb.

want tegen dan is het europa en wereldwijd 1 grote trajectcontrole.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: LEZ Brussel verbiedt Moto's/scooters die geen Euro5 zijn

Post by Muug »

Het is heel vreemd dat jullie dat artikel niet kunnen lezen. In mijn Firefox kan ik dat compleet lezen. Nu heb ik wel wat add-ins die popups en dergelijke vermijden. Misschien ligt het daaraan, dat ik dat kan lezen.
Op mijn android smartphone daarentegen kan ik het inderdaad niet lezen.

Grappig genoeg moet ik bekennen dat ik het veel te rap gelezen heb, en veel te rap conclusies getrokken heb. Het zijn dan toch enkel de scooters die euro5 moeten zijn. :oops: :oops: :oops:

De complete tekst dan maar:
Pauline Deglume
07 novembre 2022 20:30

À l'exception des modèles essence de la norme Euro 5, l'ensemble des scooters thermiques n'auront plus le droit de circuler dans la zone de basses émissions bruxelloise à partir du 1er janvier 2025.

En juin 2021, le gouvernement bruxellois avait fixé les nouveaux jalons de la zone de basses émissions, confirmant ainsi la sortie du diesel en 2030 et de l'essence/LPG en 2035. À cette occasion, le champ d'application de la LEZ (low emission zone) avait été élargi pour couvrir tous les véhicules motorisés, en ce compris les scooters, les motos et les poids lourds.

Selon ce calendrier toujours d'actualité, tous les scooters thermiques (les cyclomoteurs limités à 45 km/h) seront bannis de la capitale dès le 1er janvier 2025, à l'exception des scooters essence de la norme Euro 5 (entrée en vigueur en janvier 2020) qui bénéficient d'un sursis jusqu'en 2028. La mesure, qui n'a pas fait beaucoup de bruit lors de son adoption, suscite souvent de la surprise chez les scootéristes lorsqu'elle est évoquée.

Interrogé, le cabinet du ministre bruxellois de l'Environnement Alain Maron (Ecolo) indique qu'une communication ciblée vers le secteur des deux-roues est prévue d’ici peu, via la presse spécialisée, les vendeurs et loueurs, les garagistes, les sociétés de livraisons ainsi que la fédération des motards, etc. "Il s’agit d’un mailing ciblé comprenant un kit de communication afin que ces acteurs puissent être un relais de communication. Une news sera aussi publiée sur le site de Bruxelles Environnement. D’autres actions de communication, via divers canaux, sont aussi prévues en 2023 et après sur le sujet afin qu’un maximum de personnes soit informé", précise le cabinet.

"Très polluants"

Alors que les deux-roues sont perçus comme une alternative efficace face à la congestion, cette interdiction rapide des scooters thermiques ne fait pas l'unanimité. Mais selon les autorités bruxelloises, des bénéfices sont attendus d’une sortie du thermique pour les scooters comme la réduction de la pollution de l’air et du bruit en milieu urbain. "Par unité de carburant, ces véhicules sont, en effet, particulièrement polluants: pour les oxydes d'azote (NOx) et le monoxyde de carbone (CO), ces émissions peuvent aller jusqu’à 6 fois et 11 fois plus élevées que les émissions des voitures particulières essence", fait valoir le cabinet.

L'autre élément qui peut paraître surprenant, c'est la différence avec les motos dont la sortie de l'essence est alignée sur les voitures, avec des modèles essence Euro 5 autorisés jusqu'en 2035. "La sortie du thermique est plus rapide pour les scooters, car les alternatives zéro émission pour les scooters (L1, L2) existent déjà, à prix relativement peu élevé. Pour les motos (L3 et L4) et les tricycles (L5), les alternatives zéro émission sont moins nombreuses et le marché se développe plus lentement", justifie-t-on chez Alain Maron (Ecolo) où l'on cite, en exemple, Amsterdam qui a déjà interdit les scooters plus anciens que 2010 il y a trois ans, et passera au zéro émissions dès 2025.

Post Reply