Busje om te reizen (met motor erachtaan)
Busje om te reizen (met motor erachtaan)
reeds geruime tijd op zoek naar een leuke bus om mee op reis te gaan - al dan niet met de motor in de koffer
wat zoeken we:
- een lichte vracht (kosten drukken bij de staat)
- min 6 zetels inclusief de chauffeur
- trekhaak
- sensoren (er gaat ook een vrouw mee rijden )
Merk is beetje afhankelijk - heb wel een beetje een VW voorkeur - maar die karren gaan voor grof geld.
Met die perikelen van uitstootnormen is het ook niet makkelijk te kiezen welke nu juist is.
Gelopen kilometers zou ik willen houden op rond de 100.000 - ik weet dat dit weinig zegt - maar eerder het gepleegde onderhoud een betrouwbare vierwieler voorbrengt (samen met de manier van handelen van vorige eigenaar)
Zou vooral gebruikt worden als 2de wagen indien bedrijfswagen reeds in gebruik is door partner (of visaversa) - dus een lel van een maxi-bus is misschien ook geen oplossing om de kidz te gaan afhalen aan de schoolpoort.
En waarom een bus - wel - ideaal om met vrienden een circuitdag te doen / uitstap met fietsvrienden / of het moddervarken inladen om dan de modderbaantjes te gaan trotseren.
Zijn er onder jullie met ervaring? Iemand goede raad? Of zeggen jullie gewoon slecht idee? Laat maar horen....
wat zoeken we:
- een lichte vracht (kosten drukken bij de staat)
- min 6 zetels inclusief de chauffeur
- trekhaak
- sensoren (er gaat ook een vrouw mee rijden )
Merk is beetje afhankelijk - heb wel een beetje een VW voorkeur - maar die karren gaan voor grof geld.
Met die perikelen van uitstootnormen is het ook niet makkelijk te kiezen welke nu juist is.
Gelopen kilometers zou ik willen houden op rond de 100.000 - ik weet dat dit weinig zegt - maar eerder het gepleegde onderhoud een betrouwbare vierwieler voorbrengt (samen met de manier van handelen van vorige eigenaar)
Zou vooral gebruikt worden als 2de wagen indien bedrijfswagen reeds in gebruik is door partner (of visaversa) - dus een lel van een maxi-bus is misschien ook geen oplossing om de kidz te gaan afhalen aan de schoolpoort.
En waarom een bus - wel - ideaal om met vrienden een circuitdag te doen / uitstap met fietsvrienden / of het moddervarken inladen om dan de modderbaantjes te gaan trotseren.
Zijn er onder jullie met ervaring? Iemand goede raad? Of zeggen jullie gewoon slecht idee? Laat maar horen....
Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)
én zes zetels én een moto erin én lichte vracht én geen maxi-bus is volgens mij onmogelijk. Je zult toch iets moeten schrappen. én goedkoop ook nog én weinig kilometers, amai ni
In standaard volumewagen genre T5/T6, Renault Trafic, Ford Transit past bvb geen moto als je er een achterbank in hebt.
In standaard volumewagen genre T5/T6, Renault Trafic, Ford Transit past bvb geen moto als je er een achterbank in hebt.
Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)
indeed.
Alles 'doka' of dubbele cabine zal redelijk ruim zijn aan de buitenkant als daar nog een paar moto's moeten in kunnen. Wat meestal omschreven wordt als L4 dus, de langste versie.
Mijn Ducato L3 is 6meter lang. Geen enkele standaard parkeerplaats voldoet.
Waarom geen eenvoudiger te gebruiken L2? stijl Trafic en co, ge hebt dan een enorme koffer voor al dat motorgerief, en de brommers op een kar erachter.
En altijd in familiaal verband eens gaan passen. Ducato en de Franse versies, Sprinter, ... zijn breed genoeg. Trafic, T4 of 5, ... zou wel eens heel gezellig kunnen zijn op de voorbank.
Alles 'doka' of dubbele cabine zal redelijk ruim zijn aan de buitenkant als daar nog een paar moto's moeten in kunnen. Wat meestal omschreven wordt als L4 dus, de langste versie.
Mijn Ducato L3 is 6meter lang. Geen enkele standaard parkeerplaats voldoet.
Waarom geen eenvoudiger te gebruiken L2? stijl Trafic en co, ge hebt dan een enorme koffer voor al dat motorgerief, en de brommers op een kar erachter.
En altijd in familiaal verband eens gaan passen. Ducato en de Franse versies, Sprinter, ... zijn breed genoeg. Trafic, T4 of 5, ... zou wel eens heel gezellig kunnen zijn op de voorbank.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)
Ik denk dat alles afhangt van het budget…
Op nr.1 staat bij mij Iveco, die op het werk blijft gewoon rijden, komt gewoon niets aan behalve een tijdje terug lampje van de kentekenplaatverlichting.
Op 2 zet ik Mercedes…op 3 Toyota.
Bij mijn vorige werkgevers toch regelmatig problemen met Renault gehad.
Op nr.1 staat bij mij Iveco, die op het werk blijft gewoon rijden, komt gewoon niets aan behalve een tijdje terug lampje van de kentekenplaatverlichting.
Op 2 zet ik Mercedes…op 3 Toyota.
Bij mijn vorige werkgevers toch regelmatig problemen met Renault gehad.
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1241
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)
Ik peins dat ne ford transit aan veel eisen voldoet. Maar als er zes stoelen in staan, is het dan nog lichte vracht?
Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)
Volgens mij hangt dat af met hoeveel % de vrachtruimte van de totale ruimte is?
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.
Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)
lengte van de vrachtruimte minstens 50% van de wielbasis, op zoveel cm boven de vloer gemeten.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)
Een verhoogde bus in elk geval, een gewone bus is gebagger om daar wat enduro of crossmoto in te krijgen.hornetjo wrote: ↑28 Nov 2022 16:24 En waarom een bus - wel - ideaal om met vrienden een circuitdag te doen / uitstap met fietsvrienden / of het moddervarken inladen om dan de modderbaantjes te gaan trotseren.
Zijn er onder jullie met ervaring? Iemand goede raad? Of zeggen jullie gewoon slecht idee? Laat maar horen....
Een transporterke t5 of t6, L2H2 op naft is goed voor mij...
Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)
Een L2H2 met zes zitplaatsen???
Dat wil ik wel een voorbeeld van zien. En de prijs.
Dat wil ik wel een voorbeeld van zien. En de prijs.
Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)
wat ik reeds onderzocht heb:
voor een lichte vracht moet hij/zij aan volgende eisen voldoen:
- toegelaten massa niet meer is dan 3.500 kg
- de laadruimte moet afgesloten zijn van de passagiersruimte
- de verhouding van de lengte van de laadruimte t.o.v. die van de wielbasis (afstand tussen de twee assen)
Waarom min 6 plaatsen - anders kan ik mij nen gewone stationwagen aanschaffen met trekhaak en is de kous ook af
De 6de plaats wordt meestal gecreeërd door een extra stoel vooraan - en bij sommige bredere bussen kunnen er achteraan 4 personen zitten:
Was deze tegengekomen:
3 plaatsen vooraan - 4 achteraan - heeft airco en automaat - 2.3L diesel - 170.000 km
achteraan genoeg plaats om nog een motor te plaatsen? Of toch een kleine enduro schuin?
Ivm discussie merk - Sprinters nog niet tegengekomen met dubbele cabine - Toyota busjes zijn idem toch aan Renault/Peugeot/Opel? - VW T busjes pokkeduur en ik lees ook vanalles ivm motorproblemen / ERG klep / verstuivers / - neemt ni weg dat ze er wel lekker uitzien altijd.
voor een lichte vracht moet hij/zij aan volgende eisen voldoen:
- toegelaten massa niet meer is dan 3.500 kg
- de laadruimte moet afgesloten zijn van de passagiersruimte
- de verhouding van de lengte van de laadruimte t.o.v. die van de wielbasis (afstand tussen de twee assen)
Waarom min 6 plaatsen - anders kan ik mij nen gewone stationwagen aanschaffen met trekhaak en is de kous ook af
De 6de plaats wordt meestal gecreeërd door een extra stoel vooraan - en bij sommige bredere bussen kunnen er achteraan 4 personen zitten:
Was deze tegengekomen:
3 plaatsen vooraan - 4 achteraan - heeft airco en automaat - 2.3L diesel - 170.000 km
achteraan genoeg plaats om nog een motor te plaatsen? Of toch een kleine enduro schuin?
Ivm discussie merk - Sprinters nog niet tegengekomen met dubbele cabine - Toyota busjes zijn idem toch aan Renault/Peugeot/Opel? - VW T busjes pokkeduur en ik lees ook vanalles ivm motorproblemen / ERG klep / verstuivers / - neemt ni weg dat ze er wel lekker uitzien altijd.
Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)
"motor" is niet gelijk aan "kleine enduro schuin"
Vier vooraan? Da geloof ik nie. Zelfs voor drie is het van tijd al krap, waarbij de middelste tegen de versnelllingspook zit te duwen of 't scheelt niet veel.
Vier vooraan? Da geloof ik nie. Zelfs voor drie is het van tijd al krap, waarbij de middelste tegen de versnelllingspook zit te duwen of 't scheelt niet veel.
Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)
4 achteraan, schrijft hij toch duidelijk ?
3 vooraan is wel heel normaal. Zeker nu de pook meestal aan het dashboard zit, is dat geen probleem. Onze vroegere Transit had ook 3 zitplaatsen vooraan, met nog een lange versnellingspook vanuit de vloer, en ook dat was geen probleem.
Met een zitbank voor 2 bijrijders vooraan, is meestal wel de rugleuning niet verstelbaar. Het zitcomfort vermindert dan wel.
Je hebt wel een lange versie van een bestelwagen nodig om achteraan een motor in de laadbak te krijgen. En dan nog moet je het uitmeten.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)
ah, sorry, slecht gelezen.F M wrote: ↑29 Nov 2022 10:164 achteraan, schrijft hij toch duidelijk ?
3 vooraan is wel heel normaal. Zeker nu de pook meestal aan het dashboard zit, is dat geen probleem. Onze vroegere Transit had ook 3 zitplaatsen vooraan, met nog een lange versnellingspook vanuit de vloer, en ook dat was geen probleem.
3 vooraan is normaal, als de fabrikant dat tenminste voorziet. Niet alle bestelwagens hebben dat. Er zijn er ook genoeg met gewoon twee stoelen vooraan. Vroeger kwam zo'n zitbank voor twee vooraan meer voor dan tegenwoordig.
Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)
@homerjo : laat het mij weten als ge uw voertuig gevonden hebt, want in 't beste geval koop ik mij dan dezelfde, lol, ik zoek er ook al diverse jaren naar.
Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)
momenteel er nog niet uit wat het wordt - maar die Opel tikt wel de meeste boxen voor mij.
Enkel die automaat - Techift of hoe willen ze het noemen - als ik onderzoek doe krijg je toch veel negatieve reacties erover: wil niet meer schakelen / gaat niet in neutraal / ...
dus ga proberen deze week de lokale opel garage te bezoeken en verhaal halen - kijken of dit echt wel een probleemkind is of we gewoon verder zoeken naar een andere bus.
Er zijn er nog busjes op de verlanglijst - maar natuurlijk niet altijd even geschikt:
kandidaat 2:
VW Crafter nadelen: 2.0 TDI voor zo een bus toch beetje onderbemeten + geen airco
voordelen: 150d km - relatief goede staat - distributieriem reeds vervangen - geen airco = minder verbruik??
kandidaat 3:
VW T5 nadelen: enkel 5 versnellingen - geen trekhaak (ok ok - die kan erop maar toch weeral extra kosten en prijs is al niet min)
voordeel : madam ziet dees wel zitten
Enkel die automaat - Techift of hoe willen ze het noemen - als ik onderzoek doe krijg je toch veel negatieve reacties erover: wil niet meer schakelen / gaat niet in neutraal / ...
dus ga proberen deze week de lokale opel garage te bezoeken en verhaal halen - kijken of dit echt wel een probleemkind is of we gewoon verder zoeken naar een andere bus.
Er zijn er nog busjes op de verlanglijst - maar natuurlijk niet altijd even geschikt:
kandidaat 2:
VW Crafter nadelen: 2.0 TDI voor zo een bus toch beetje onderbemeten + geen airco
voordelen: 150d km - relatief goede staat - distributieriem reeds vervangen - geen airco = minder verbruik??
kandidaat 3:
VW T5 nadelen: enkel 5 versnellingen - geen trekhaak (ok ok - die kan erop maar toch weeral extra kosten en prijs is al niet min)
voordeel : madam ziet dees wel zitten
Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)
Een lage Crafter is samen met een lage sprinter mijn lievelingsbus. L2H1, da heb ik het liefst. H2 is natuurlijk nog beter om bvb een KTM 950 Adventure in te zetten, maar ik zeg u ga eens naast een L2H2 bus staan en ge gaat beginnen zweten van de imposantheid van zo'n ding. Wij zijn ene keer gaan kijken naar een L1H2 Sprinter en hadden zoiets van "neen, zo'n kamion gaan we niet gebruiken als dagelijks voertuig". En NOG liever heb ik die in 4x4 omdat ik zo van die wilde overlanddromen heb, maar bon, ge moet al uw huis verkopen, of uw vrouw, om aan genoeg geld te geraken om zoiets te kunnen kopen. Of, zoals onze buur, op twintig jaar tijd een miljoenenbusiness (in euro, jawel) uit de grond gestampt hebben. Dan kunt ge kopen wat ge wilt, allemaal op de zaak bovendien, nuttig of niet nuttig. Maar bon, ge moet dan ook zo hard willen werken als hem.
Dat uw vrouwlief een goede smaak heeft inderdaad, maar dat in dubbel cab en er dan nog een moto in willen krijgen? Ik dacht het niet.
Dat gezegd zijnde: een T5 lichtevracht/dubbelcabine/automaat met 150-200pk is eigenlijk ook wel een droommachien. Met trekhaak en remork erachter, dat wel.
Mag ik reklame maken voor de automaat? Ik heb twee Viano's gehad, ene mét en ene zonder automaat. In omgekeerde volgorde. En jawel, na die eerste wou ik ene met automaat. Die buskes hebben nl nogal korte vitessen, en tegen dat ge een kruispunt over zijt, zit ge al in derde. Dus ja, een automaat is handig.
Verder ivm de automaat van die Ford: internet is een concentraat van negatieve meningen en adviezen. Wie content is ziet ge daar niet. Dus beschouw de negatieve commentaar over die bak met een kilo of twee zout.
Dat uw vrouwlief een goede smaak heeft inderdaad, maar dat in dubbel cab en er dan nog een moto in willen krijgen? Ik dacht het niet.
Dat gezegd zijnde: een T5 lichtevracht/dubbelcabine/automaat met 150-200pk is eigenlijk ook wel een droommachien. Met trekhaak en remork erachter, dat wel.
Mag ik reklame maken voor de automaat? Ik heb twee Viano's gehad, ene mét en ene zonder automaat. In omgekeerde volgorde. En jawel, na die eerste wou ik ene met automaat. Die buskes hebben nl nogal korte vitessen, en tegen dat ge een kruispunt over zijt, zit ge al in derde. Dus ja, een automaat is handig.
Verder ivm de automaat van die Ford: internet is een concentraat van negatieve meningen en adviezen. Wie content is ziet ge daar niet. Dus beschouw de negatieve commentaar over die bak met een kilo of twee zout.
Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)
ivm met die paar kilo zout - ben er mij van bewust dat enkel de negatieve commentaren hun weg vinden naar het internet - de positieven enkel in een goed forum
ja als het ook voor makkelijk dagelijks gebruik moet dienen zal een grote bus er niet inzitten vrees ik - mag al content zijn dat er een bus komt zekers dan?
Had trouwens een 16 busje (4X4 ) met dubbele kabine te koop staan - maar ge moet verdekke rap zijn zenne:
Overlanden moet hij ni echt - natuurlijk hoe meer hoe beter
ja als het ook voor makkelijk dagelijks gebruik moet dienen zal een grote bus er niet inzitten vrees ik - mag al content zijn dat er een bus komt zekers dan?
Had trouwens een 16 busje (4X4 ) met dubbele kabine te koop staan - maar ge moet verdekke rap zijn zenne:
Overlanden moet hij ni echt - natuurlijk hoe meer hoe beter
Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)
Jep, een hollands zoekertje. "onze" 2dehands.be staat vergeven van de hollandse zoekertjes. Een vergif, zeg ik u.
Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)
zoiets dus. tenzij je met moto in de categorie DAX zit.
motorisatie. zoals overal in autoland worden de cc's steeds minder en de pk's steeds meer. hoe lang die dingen meegaan
motorisatie. zoals overal in autoland worden de cc's steeds minder en de pk's steeds meer. hoe lang die dingen meegaan
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Busje om te reizen (met motor erachtaan)
Amai dat is weinig geld voor iets nieuws.