Carb guru met gouden handen gezocht

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

Raketman wrote: 20 Jan 2023 14:11 't Is niet gezegd dat ge er met nieuwe asjes zult komen. In de meeste gevallen zijn de asjes harder dan het materiaal waar ze in draaien en is de body van de carb uitgesleten. Afhankelijk van de hoeveelheid vlees dat daar op die plaats is zie ik nog wel iets zoals uitboren en nieuwe zittingen/geleidingen maken in brons. Maar da's natuurlijk een serieus prutswerkje dat waarschijnlijk ook nogal redelijk experimenteel van aard zou zijn.

Met het luchtlek dat gij daar hebt moet ge imho de speling op die as bijna kunnen voelen want dat is toch niet gering meer...In uw filmpje draait hij enkel op ralenti. Wat gebeurt er als ge de lekkende carbu afdekt en ge geeft een klein beetje gas ? Ofwel zou hij dan moeten stilvallen of uitdrukkelijk op ene poot gaan draaien.

Voor dat afslijpen van die boutkoppen ken ik misschien wel iemand :geek: .
Dank u voor uw opmerkingen. :thumbsup:

Feit is: ik heb de boel nog niet geheel gedemonteerd wegens wat pleinvrees, en ik heb dus nog niet exact kunnen vaststellen dat dat asje "rammelt" in zijn zitting. Maar miljaar ik zou niet weten langs waar anders de lucht zou kunnen binnenkomen. :dontknow: Nieuwe zittingen van de luchtfilterkast, nieuwe slangskes aan het vacuumaansluitingske..... :arrow: ge doet mij daar aan iets denken: ik zal de rubbers waarmee carbs op het motorblok zitten eens van plaats wisselen. Als 't begint te knallen in de voorste dan weet ik meteen waar het probleem zit. :thumbsup:

Gas geven heb ik nog niet gedaan neen. Kan dat blok op ene cylinder draaien? Nog nooit geprobeerd eigenlijk.

Wat het afslijpen betreft: ik had al zo iemand op mijn lijstje gezet ja 8-)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

Allez, beetje bezig geweest ondertussen.... carbs van de 950 losgekoppeld, alle sproeiers van de achterste carb verwijderd, met remmenreiniger uitgespoten, met perslucht droog geblazen, membramen-met-gas-schuiven voor en achter omgewisseld, ander membraam gemonteerd in de ACV-klep, weer alles gemonteerd, gaskleppen gesynced, ralenti afgesteld.
Resultaat: motor draait mooi rond op ralenti, geen geknal meer in de carb, bij afdekken van één van de zuigmonden blijft de moto op één cylinder lekker verder draaien. Maar als ik de motor wat toeren laat draaien en ik draai dan het gashendel dicht, dan zijn er toch nog knallen in de uitlaat, met name te voelen in de linker einddemper, en die is aangesloten op de achterste cylinder. Dus er is dan toch nog wel iets aan de hand, daar aan die achterste cylinder.
Morgen gepland: testritje met half gedemonteerde moto, om te zien of er nog veel knallen zijn bij het bruusk dichtdraaien van het gashendel.
De verwachtingen: jawel.
Volgende stap zal dan zijn: het losmaken van het mechanisme dat de gaskleppen verdraait en dan echt controleren of er speling op het asje van de gaskleppen is.

Zit in de pijplijn: aankoop van jong setje carbs.

Wordt vervolgd.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

Testritje gedaan. Rijdt goed. Knalt uit linker demper, dus de achterste carb.

Zo. Centjes overgeschreven voor setje carbs. Wachten.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Koeno »

Wat ik niet snap, waarom zeg je "linker demper" = achterste cilinder?
Er zit toch een balanspijp die beide cilinders met beide uitlaten verbind?

of is dat balanspijpje van minimale impact?

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

Koeno wrote: 30 Jan 2023 08:58 Wat ik niet snap, waarom zeg je "linker demper" = achterste cilinder?
Er zit toch een balanspijp die beide cilinders met beide uitlaten verbind?

of is dat balanspijpje van minimale impact?
Goed geconcludeerd: dat blijkt toch van minimale impact te zijn. Dat had ik al gemerkt bij stilstand, en zaterdag ook al uitbollend. Er zijn in beide situaties harde knallen te voelen aan de uitgang van de linkdemper. Niet of nauwelijks aan de rechterdemper. Mijn conclusie was ook dat het dan quasi zeker te maken heeft met de achterste cylinder/carburateur, en dat het balanspijpje daar toch een mindere invloed op heeft.

Maar het kan eigenlijk even goed erop wijzen dat er in het uitlaattraject van de achterste cylinder ergens valse lucht wordt aangezogen. En niet ter hoogte van de einddempers dan, maar eerder, ter hoogte van de dichtingen van het H-stuk, of de bekende roestgevoelige bevestigingspunten waarmee het aan het subframe wordt opgehangen. But, then again, dat H-stuk is nog niet al te lang geleden vervangen geweest door een recente okkozje. En die dichtingen zijn toen mee vervangen. Dus ik blijf die achterste carb verdenken.

User avatar
julien
Posts: 63
Joined: 31 Dec 2012 05:42

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by julien »

Ik heb ooit is heel erg lang gezocht :dontknow: naar ne valsen trek bij mijne crossmotor na heel wat gevloek :stars: en gesleutel ontdekt dat er een afdekplaatje op de carbu los stond waar er lucht kon binnenkomen met als gevolg knallen en het langer nadraaien van de motor na het lossen van het gas .

Image

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Koeno »

valse lucht op die plaatsen zou je moeten kunnen controleren met startpiloot/deo te spuiten op verdachte stukken?
weet niet of je dat al geprobeerd hebt?

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

Koeno wrote: 30 Jan 2023 09:43 valse lucht op die plaatsen zou je moeten kunnen controleren met startpiloot/deo te spuiten op verdachte stukken?
weet niet of je dat al geprobeerd hebt?
Ja hoor, ook al geprobeerd. De moto stinkt naar hete deo... :devil:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

Set carbs is ondertussen verzonden vanuit de UK.

Maar ik ga die grote dichting van het H-stuk van de achterste cylinder eens wat dieper proberen steken. Die zit een drietal mm minder diep dan die van de voorste cylinder. Da is wel weer een ferm werkske: kofferrek eraf, zijflanken eraf, dempers los en naar achteren schuiven, binnenspatbord thv de schokbreker verwijderen, dan H-stuk losmaken en naar achteren schuiven. Eventueel ook bouten achterframe losmaken en naar achteren kantelen. En dat allemaal voor een dichtingske dat heel misschien niet goed zit :freak:
Afin, 't is toch niks op tv. En kloteweer. En rap donker.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Koeno »

Muug wrote: 31 Jan 2023 13:24 Ja hoor, ook al geprobeerd. De moto stinkt naar hete deo... :devil:
Ja, maar toch geprobeerd met een spuitbus he?
en niet met van dieje deo-stick die je moet smeren :lol:

Hopelijk success met de bijna-maar-niet-helemaam-nieuwe carb's!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

Koeno wrote: 31 Jan 2023 14:26 Hopelijk success met de bijna-maar-niet-helemaam-nieuwe carb's!
Wel, tja, 'k ga ze om te beginnen half mogen demonteren en doorspuiten met remmenreiniger denk ik zo. Alle sproeierkes eens losmaken. En hopelijk is er nergens een verstopt kanaaltje, want ge kunt dat niet zien vaneigens. En toch controleren wat de grootte is van elke sproeier. Daarvoor ga ik al een vergrootglas moeten gebruiken.
Werk genoeg alleszins.

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Blackbert »

Morgen is er ook niks op tv. En volgende week ook niet.
't zal al wel iets langer licht blijven. :book2:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

Hup, H-stuk er van tussen. Wachten op nieuwe dichtingen. TV kijken. :lurker:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

Zo. Net even de veer van de gasklepas gehaald. En jawel dat asje kan heel duidelijk wat heen en weer bewegen.
Wachten of er bij die Engelse carb ook speling is. Zoniet, dan die eens monteren (na reiniging). Zo ja dan wordt het laten reviseren.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

Wat fotokes van mijne Low Rider. 8-)

Image

Image

Zo'n KTM zit toch eigenlijk simpel in elkaar eh:
Image

Carburateurs op een bedje van vod.
Image

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Raketman »

Nu ge daar al zit kunt ge direct de kleppen nazien :geek:
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

Raketman wrote: 03 Feb 2023 18:44 Nu ge daar al zit kunt ge direct de kleppen nazien :geek:
Die vanachter zeker. Niet dat het al zolang geleden is.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

update:

Wachten op buskes Carburateur Reiniger. Want da's véél straffer dan remmen reiniger. Zegt men.

Image

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by OzzePaa »

Mijn besluit na deze kwantum-mechanica : nen boxer is een simpel ding :geek: :ugeek: ;) :lol: :mrgreen:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

Ge moet uwen antieken boxer - die al antiek was toen 'm uitkwam - inderdaad niet willen vergelijken met wat één van de meest geavanceerde Keihin CV-carburateurs was :mrgreen:

Post Reply