Carb guru met gouden handen gezocht

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Muug
Posts: 11759
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

Het knallen van de ktm moet nu echt wel eens gedaan zijn.

Met dit filmpje is het duidelijk, de achterste carb lijkt ergens valse lucht vandaan te halen.



Maar van waar???? :dontknow:
Ondertussen heb ik de carbs eens zonder luchtfilterkast gemonteerd en met dat startproduct onder verschillende hoeken op de achterste carb gespoten, maar dat levert helaas geen accurate plaats van het merk op.

Is er een carb guru in de zaal?

Eerlijk, ik weet het niet meer. Waarom de achterste wel en de voorste niet?

Stoffel
Posts: 476
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Stoffel »

Hoe weet je dat deze valse lucht zuigt? Heb je ze al gesyncd?
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Muug
Posts: 11759
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

Ik snap u niet.
Heb je het filmpje bekeken?

Plus, ik heb zelfs met mijn handpalm de zuigmond van elke carb eens afgesloten. Bij de voorste carb valt de moto direct stil omdat hij niet kan draaien op één cilinder. Bij de achterste blijft de moto gewoon draaien, omdat hij zijn lucht van ergens anders betrekt.

Stoffel
Posts: 476
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Stoffel »

Muug wrote: 15 Jan 2023 22:52 Ik snap u niet.
Heb je het filmpje bekeken?

Plus, ik heb zelfs met mijn handpalm de zuigmond van elke carb eens afgesloten. Bij de voorste carb valt de moto direct stil omdat hij niet kan draaien op één cilinder. Bij de achterste blijft de moto gewoon draaien, omdat hij zijn lucht van ergens anders betrekt.
Lap, op mijn iPad zie ik geen filmpje :peepwall:
Ik zal straks even met de laptop inloggen en kijken ;)
Heb je de rubber tussen de carbu en cilinder als test even afgeplakt? Dat was ooit bij mijn diversion het probleem…dat was moeilijk te zien…
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Muug
Posts: 11759
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

Die rubbers heb ik vorig jaar vernieuwd. De afgelopen 2-3 jaar heb ik er al enkele keren naar gezocht. Vandaar dat er al wat onderdelen vervangen zijn. Dankzij dit filmpje weet ik nu zeker dat het aan de carbs ligt. Nu nog een oplossing vinden.
Er zou lucht via het asje van de gaskleppen kunnen binnen komen. Daar bestaat geen vervangkit voor. Dus misschien moet ik gaan zoeken naar andere carbs.

Stoffel
Posts: 476
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Stoffel »

Windows gaat hier nog effe bezig zijn met updates, dus filmpke nog niet kunnen zien

Asje zou een oorzaak kunnen zijn.
Ik zou eerst even de gasschuif met membraam wisselen tussen de voorste en achterste carbu en dan terug uw testje doen.
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Muug
Posts: 11759
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

Hoewel het idee goed is, is de uitvoering niet zo evident. Want om de asjes te wisselen moeten de gaskleppen los geschroefd worden, en daar zit hem de kneep waarschijnlijk. Ik heb een vermoeden dat dat niet simpel gaat zijn.

User avatar
Stefke
Posts: 2896
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Stefke »

Maar 't is niet omdat er nieuwe rubbers opzitten dat die juist zitten hé. Misschien zit daar toch een miniscuul tochtgat? :dontknow:

User avatar
Muug
Posts: 11759
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

Stefke wrote: 16 Jan 2023 22:33 Maar 't is niet omdat er nieuwe rubbers opzitten dat die juist zitten hé. Misschien zit daar toch een miniscuul tochtgat? :dontknow:
Na meerdere controles moet je op een gegeven moment toch gaan aanvaarden dat ze goed zitten hoor.

Kijk, fotootje van het asje van de gasklep van de achterste cylinder. Niet mijn asje natuurlijk. De eigenaar (op advrider) heeft z'n carbs uit elkaar gehad vanwege hetzelfde probleem. Heeft uiteindelijk een andere set carbs kunnen kopen. Het is diezelfde persoon die zegt dat de schroefjes waarmee de gaskleppen bevestigd zijn, vastgehamerd zijn: "the screws on the butterflies are peened on the back side of the screw, so you'll have to grind that off before trying to remove them".
Image
Plus er bestaan geen reparatiekitjes van die asjes. Of apart te verkrijgen asjes. Eigenlijk is het "revisiekitje" van dit model carbs uitermate mager.
(as we speak staat er op ebay voor 570 euro een set te koop die 61000km gelopen heeft).

User avatar
Stefke
Posts: 2896
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Stefke »

Hoe zit dat asje in dat linkse stuk?

User avatar
Muug
Posts: 11759
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

Geen flauw idee. Het linkse deel daar zit de veer op die de gasklep terug dicht trekt.

Stoffel
Posts: 476
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Stoffel »

Een 2dehands setje waar al zoveel km’s opzitten zou ik voorbij laten gaan.
Is het eventueel geen mogelijkheid om van een ander type KTM de carbu’s te gebruiken?
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Muug
Posts: 11759
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

Stoffel wrote: 17 Jan 2023 21:39 Een 2dehands setje waar al zoveel km’s opzitten zou ik voorbij laten gaan.
Is het eventueel geen mogelijkheid om van een ander type KTM de carbu’s te gebruiken?
Zeker. Die van een SMR 950 van 2008 bvb....

Maar eigenlijk is het antwoord: neen.

User avatar
Stefke
Posts: 2896
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Stefke »

Muug wrote: 17 Jan 2023 21:17 Geen flauw idee. Het linkse deel daar zit de veer op die de gasklep terug dicht trekt.
Dat asje zit blijkbaar vast met een moer heb ik op andere filmpjes gezien. Dus dat asje kan opnieuw gemaakt worden. :dontknow: Maar misschien is het gasklephuis ook uitgesleten. Boxers hebben daar ook last van.

User avatar
Muug
Posts: 11759
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

Wel, ik ken iemand die bij Husqvarna werkt, en die heeft een mailtje uitgestuurd in heel Europa. :laughing: Beetje wachten of ergens iemand reageert. De kans is extreem klein. :| Maar ik geloof sterk in mijn geluk, want het geluk is met de dommen...

User avatar
Muug
Posts: 11759
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

Stefke wrote: 17 Jan 2023 22:20 Dat asje zit blijkbaar vast met een moer heb ik op andere filmpjes gezien.
Ha, jij hebt filmpje gezien? Welk aub? :thumbsup:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by OzzePaa »

Stefke wrote: 17 Jan 2023 22:20
Muug wrote: 17 Jan 2023 21:17 Geen flauw idee. Het linkse deel daar zit de veer op die de gasklep terug dicht trekt.
Dat asje zit blijkbaar vast met een moer heb ik op andere filmpjes gezien. Dus dat asje kan opnieuw gemaakt worden. :dontknow: Maar misschien is het gasklephuis ook uitgesleten. Boxers hebben daar ook last van.
:stupid:

Na zo'n 160.000km de gasklephuizen van Gertruud vorig jaar laten reviseren bij den Oscar in Nunspeet ... kost wel wat (320€) maar da's toch nog maar de helft van zo één nieuw spel bij "der Freundliche" :o
De vlinderklep-asjes zijn van een te zachte legering en slijten in zodat ze gaan klapperen en niet goed meer sluiten. 't Was precies een nieuwe motor waarmee ik bij Oscar weer buiten reed :rayof: 8-)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Stefke
Posts: 2896
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Stefke »

Muug wrote: 18 Jan 2023 10:26
Stefke wrote: 17 Jan 2023 22:20 Dat asje zit blijkbaar vast met een moer heb ik op andere filmpjes gezien.
Ha, jij hebt filmpje gezien? Welk aub? :thumbsup:
ergens in deze reeks: edit: in deel 3

User avatar
Muug
Posts: 11759
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

ik kan van iemand twee carbs krijgen. Hij heeft van twee slechte sets één goede gemaakt.
Dus daar kan ik wel een asje uit recupereren.
Dan moet ik wel een dremeltje of zo hebben om de opengeklopte punt van de schroefjes waarmee de gaskleppen vastgezet zijn, weg te slijpen.
En dan weet ik nog niet eens waarmee ik die schroefjes opnieuw mee moet fixeren.
Groene loctite?
Die dingen mogen onder geen beding loskomen want dan schieten ze in de cylinder en draait alles in gruzelementen.
Afin, dat is dus een scenario dat op tafel ligt. Voorlopig.

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Raketman »

't Is niet gezegd dat ge er met nieuwe asjes zult komen. In de meeste gevallen zijn de asjes harder dan het materiaal waar ze in draaien en is de body van de carb uitgesleten. Afhankelijk van de hoeveelheid vlees dat daar op die plaats is zie ik nog wel iets zoals uitboren en nieuwe zittingen/geleidingen maken in brons. Maar da's natuurlijk een serieus prutswerkje dat waarschijnlijk ook nogal redelijk experimenteel van aard zou zijn.

Met het luchtlek dat gij daar hebt moet ge imho de speling op die as bijna kunnen voelen want dat is toch niet gering meer...In uw filmpje draait hij enkel op ralenti. Wat gebeurt er als ge de lekkende carbu afdekt en ge geeft een klein beetje gas ? Ofwel zou hij dan moeten stilvallen of uitdrukkelijk op ene poot gaan draaien.

Voor dat afslijpen van die boutkoppen ken ik misschien wel iemand :geek: .
Nil volentibus arduum

Post Reply