Carb guru met gouden handen gezocht

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Muug
Posts: 12036
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

H-stuk al enkele dagen geleden gemonteerd met nieuwe dichtingen. De bouten van de flenzen waarmee de uitlaatbochten aan het motorblok zitten ook eens een fractie harder aan getrokken. Bij de achterste cylinder was er toch één die ongeveer een kwart kon worden aangedraaid. De rest bewoog nauwelijks. Uitlaat is nu weer geheel gemonteerd.
Gisterenavond tijd genomen om alle sproeiers uit de carbs te halen en alles eens heel grondig te reinigen met carburateurreiniger. Mensen dat is straf spul! :shock: :shock: :shock:
Alles weer properkes in elkaar gestoken.
Ik heb ook iets aan de sproeiers veranderd maar dat ga ik voorlopig nog "geheim" houden. Eerst zien of dat verschil maakt.
Van 't weekend ne keer de kleppen achteraan controleren.
Dan de carbs en de halve tank er weer op en testritje doen.
Het repareren van het asje staat voorlopig niet op de agenda.
'k heb hier ondertussen in totaal drie sets carbs (de mijn inbegrepen) en bij de drie is het achterste asje was los. 't is gewoon een zwak punt.

User avatar
Muug
Posts: 12036
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

Kleppen stellen... niet gemakkelijk als ge uw shims een jaar geleden mislegd hebt. :wall:
Duh, één inlaatklep heeft geen klepspeling meer. :thumbsdown:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by OzzePaa »

Kan die ook nog een ander soort speling hebben, zo'n klep ? ;) :mrgreen:

De boxers doe ik het niet aan, en het zal wel als vloeken in de kerk klinken, maar de cilinderkop van de FJR is tijdens de 110.000km sinds hij onder mijn hoede is, nog nooit verwijderd geweest. Al hetgeen eronder zit bijgevolg ook nog nooit gecontroleerd en/of bijgesteld.
Het apparaat "schiet" bij 'optrekken wel telkenmale uit z'n 2de vitesse, maar ik vermoed niet dat dat het gevolg zal zijn van bovenvermelde onverantwoordelijkheid :?: :whistling:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Raketman
Posts: 1287
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Raketman »

Kapotte 2de en zwakke koppeling zijn zowat synoniem voor FJR's op leeftijd/hogere km-stand...
Nil volentibus arduum

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by OzzePaa »

Raketman wrote: 13 Feb 2023 12:13 Kapotte 2de en zwakke koppeling zijn zowat synoniem voor FJR's op leeftijd/hogere km-stand...
Ja, daar staat me iets van voor dat er ooit een terugroepactie voor is geweest. Maar dacht dat dat voor de pré-2006 modellen was, niet :?:
Wel wat ambetant rijden, en voor mederijders dikwijls verschieten van dat geratel, maar 't koppel en de koppeling zijn nog OK, dus hij gaat nog vlotjes de hoek om :lol:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 12036
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

Zo. De KTM is weer in mekaar geschroefd en eerste hele korte testrit is achter de rug.

Heel kort overzicht:
- linker inlaatklep van achterste cylinder was haar speling kwijt. Gecorrigeerd.
- uitlaatnokkenas van achterste cylinder stond een tand te ver. Gecorrigeerd.
- carbs uit elkaar geschroefd en alles grondig gereinigd met carburateur reiniger
- alles wat tussen voorste en achterste carb uitgewisseld kon worden is uitgewisseld. Maakte wat knallen betreft geen verschil.
- zowel bij de set van Wout (forum.lc8.nl) als bij een SuperEnduro-set zat er speling op het asje van de achterste carb. Echt wel een ziekte van die carbs.
- Tovami gecontacteerd om mijn carbs te laten reviseren en de speling op dat asje te laten wegwerken. Het antwoord: "Dat is een lastige, losse onderdelen voor Keihin zijn moeilijk te leveren. Gaskleplagering zou een gereedschapmaker kunnen doen, voor mij is dat te moeilijk." Dat is duidelijk, me dunkt. Raketman, misschien eens tijdens één van de volgende winters.
- nieuwe uitlaatdichtingen geplaatst
- met zelfgemaakte flex jets wat gespeeld en CO-stelschroef ingesteld op de standaardsetting: 2 1/4 open
- Carbs zijn weer strak gesynchroniseerd met Carbtune
- naald zit weer braaf in tweede groef, oa omdat DrBean (forum.lc8.nl) zegt dat de derde groef niet meer hoeft van zodra de moto wat kilometers gedaan heeft.
- die 80 en 50 sproeier omgewisseld. Zou minder ploffen moeten geven, de theorie erachter daar wordt nog over gediscussieerd. Baat het niet het schaadt ook niet.

Testrit van tien minuten leert me dat de motorfiets nog normaal draait (oef) en dat er nog steeds knallen zijn. Het lijkt minder maar dat zal wel wishful thinking zijn.

Conclusie: de boel gewoon de boel laten. Zonder een specialist die dat asje weer lekvrij kan krijgen, zie ik geen verbetering mogelijk. Andere set is zoeken naar naald in een hooiberg, en dan weet je nog niet wat je eigenlijk koopt, als je niet meteen het asje kan controleren.

De winter is (bijna) voorbij, het wordt weer tijd om te rijden.

User avatar
zappa
Posts: 4537
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by zappa »

Muug wrote: 25 Feb 2023 16:46 Zo.
Conclusie: de boel gewoon de boel laten.
Ja, respect voor de slijtage/ leeftijd, oma heeft ook al een tandje minder :grin: opa verslikt zich soms ook wel eens en af en toe laten ze eens een windje zonder dat ze het zelf beseffen. :lol:
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 12036
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carb guru met gouden handen gezocht

Post by Muug »

Windjes laten is niet hetzelfde als luide knallen met een hartstilstand tot gevolg. 8-)

Wat is er nog gebeurd sindsdien: op een gegeven moment viel de KTM elk kwartier met een grote BANG uit. Daar valt niet mee te rijden natuurlijk. Omdat ik ten einde raad was, ben ik bij een motorzaak langs gegaan waar ze ook nog enkele decennia aan carbs gewerkt hebben. Op basis van mijn uitleg over de backfires in mijn carbs (bij gesloten gashendel, vooral bij lagere toeren), raadden ze me aan om de vlotternaalden te vervangen. Ze vermoedden - ik kan enkel citeren - dat er brandstof bleef lekken vanwege de (erg) oude vlotternaalden. Bij hoge toeren valt dat niet op, maar wel bij lage. Zo gezegd zo gedaan. Voor de grap heb ik ook nog de vlotters voor en achter omgewisseld, de carbs zijn toch identiek. Plus de idle air jet met de ACV air jet omgewisseld. Dat zou ook minder knallen moeten geven. (Er is nog steeds discussie of de lucht bij stationair dan armer of rijker wordt). Last but not least heb ik de kill switch van de zijstandaard vervangen want die was zo goed als door.

En het wonder is geschied: het knallen is een pak minder geworden en de motor valt niet meer uit. Er zijn nog wel "scheetjes" en af en toe een knalletje en wat gebroebel in de uitlaat, het is dan ook een oude/Ready to Race-moto (schrappen wat niet past) :mrgreen:

The Beast is Ready to Race again, met andere woorden. :devil: Het mocht ook wel eens.

Post Reply