Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Muug »

En alweer doen we hier verder.
Dus we zijn al een zes weken verder en nog niemand hier heeft iets aan zijn moto gedaan, als ik deze topic moet geloven. Heel raar. :mrgreen:

Trouwens, voor 2024: iemand anders mag gerust ook die nieuwe topic opstarten eh. Zolang we dat niet allemaal tegelijk doen is 't goed. :w00t: :thumbsup:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Koeno »

Stoelendans met motoren.
't Was tijd om de CB1000R zijn TLC te geven,
CB 750 naar garage gereden
CB1000R naar achter geduwd.

Zondag had de CB1000 wat problemen met starten, alsof de batterij geen zin meer had.
Dus plan was om de batterij snel al eens uit te meten...
Multimeter op de batterij toont 22V, hmmmm dat klopt toch niet echt.
Starten (van de eerste tik op de knop) met multimeter op batterij toont 19V, hmmm dat klopt toch niet echt.
Andere batterij uitmeten en die toont ook raar.

Kortom:
Ik dacht een CB1000 met kapotte batterij te hebben en dit vast te stellen met de multimeter.
Ik vermoed dus nu een multimeter met een lege batterij te hebben en dit vastgesteld te hebben door de CB1000.
:wall: :wall:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Muug »

Koeno wrote: 14 Feb 2023 08:30Ik vermoed dus nu een multimeter met een lege batterij te hebben en dit vastgesteld te hebben door de CB1000.
:wall: :wall:
:ImaPoser: :ImaPoser: :ImaPoser: :ImaPoser: :ImaPoser:
Plat van 't lachen hier, lol, da was (veel te) lang geleden. Merci Koeno! :thumbsup:

Trouwens, tussen ons gezegd en gezwegen: er moet op uw display toch een symbooltje van een batterijtje te zien zijn? Op de mijne verschijnt dat om te zeggen dat het batterijtje plat is. Uit ervaring weet ik dat ik dat dan nog een jaar kan negeren, lol.
Last edited by Muug on 14 Feb 2023 09:21, edited 1 time in total.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Muug »

Ah ja.
Een mens komt al eens iets tegen eh.
Zo heb ik in heel mijn carb-avontuur - daar komt binnenkort een telenovelle van - alles lekker in omgekeerde volgorde gedaan. Zo bleek zaterdag één inlaatklep geen speling meer te hebben, wat wilt zeggen dat ze bij warme motor wat open blijft staan, en dan heb je een lek natuurlijk. Een lek waarlangs drukverlies is, zowel bij verbranding als bij de verbrandingsloze tussenslag. Dus in alle stadia van het viertaktproces waarbij die klep gesloten moet zijn, heb je dan allerhande verliezen. Verliezen van druk, verliezen van explosiepower, verliezen van brandbaar mengsel, verliezen uitlaatgassen. En allemaal in de verkeerde richting. Dus - onder voorbehoud - dit zou wel eens dé verklaring bij uitstek kunnen zijn waarom mijn KTM zo lekker knalt bij 't afremmen op de motor.
Ergo: had ik dat als éérste gecontroleerd, dan had ik mij véél tijd- en geldverlies kunnen besparen. Dat geldverlies kunnen we nog compenseren door een set carbs weer in de verkoop te gooien. En ah, 't is ook geen tijdverlies, want ik had nog nooit aan carbs gewerkt. :thumbsup:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 14 Feb 2023 09:19 Ah ja.
..... geen speling meer te hebben ...... :thumbsup:
Da's weinig :!: :mrgreen: En uw klep (euuhhh ik bedoel die van de KTM ;) ) is met al die kms dadde gij doet niet verbrand ?
Ah nee, wacht, tis maar een inlaatklep ;) :thumbsup:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by petervdc »

Mijn achter remschijf is gebroken. Gewoon een breuk erin van een cm.
Gelukkig blijft het mooi rond en raakt het net nog door de remblokjes. Of ik lag op mijn snuit...

Nieuwe schijf besteld dus en nieuwe remblokjes...
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Muug »

petervdc wrote: 14 Feb 2023 10:44 Mijn achter remschijf is gebroken. Gewoon een breuk erin van een cm.
Gelukkig blijft het mooi rond en raakt het net nog door de remblokjes. Of ik lag op mijn snuit...

Nieuwe schijf besteld dus en nieuwe remblokjes...
Hm, ik ben curieus hoe uw ABS daarmee zou omgaan, met dat blokkerend achterwiel. :shock: Afin, niet dat de elektronica iets zou kunnen deblokkeren natuurlijk. :?

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Koeno »

petervdc wrote: 14 Feb 2023 10:44 Mijn achter remschijf is gebroken. Gewoon een breuk erin van een cm.
Gelukkig blijft het mooi rond en raakt het net nog door de remblokjes. Of ik lag op mijn snuit...

Nieuwe schijf besteld dus en nieuwe remblokjes...
Goh, onmiddellijk op je snuit liggen denk ik niet dat zou gebeuren.
Heb ooit zo'n leuk moment gehad waar 3 van de 5 bouten uit mijn remschijf losgekomen zijn en enkele milimeteres uit de remklauw gefreesd heeft.
Gebeurd net bij het uitkomen van een korte bocht waarop het gas er net op ging...

Al moet je het nu niet effectief gaan testen natuurlijk :D

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Koeno »

Vandaag was het onderhoudjes-tijd voor de CB1000R: olie, oliefilter, luchtfilter, remvloeistof & koppelingsvloeistof.
Samen met Hornyjo eraan begonnen;

Bij het losmaken van de olie-aftap-bout-ding.... merk ik dat een metalen spanband voor de uitlaat op de katalysator aan te spannen doorgeroest was.
Gelukkig had ik nog eentje in de juiste maat liggen... wil ik die aanspannen, wat merkt jo?
De flens die van de katalysator over de uitlaatbocht moet gaan zit ook los, de 2 flensen die de uitlaatbochten verbinden zijn allebei doorgeroest...
dat wordt even zoeken, 2dehands wel te vinden maar ook allemaal zo roestig.
De-cat kan natuurlijk ook maar kan dan weer problemen geven in duitsland qua lawaai.

het onderhoud is verder afgewerkt, wat uit die koppelingsvloeistof kwam was niet schoon om aan te zien, echt niet normaal hoe vuil alweer...

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Muug »

"hoe vuil alweer..." Is die CB een accident waiting to happen?
Last edited by Muug on 16 Feb 2023 08:45, edited 2 times in total.

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Koeno »

Hoe vuil, kheb vrees ik geen foto gemaakt, maar grijzig met effectief gruis in't reservoir zo leek.
't was net geen 2 jaar geleden (en minder dan de voorgeschreven 12000km) dus ik 't was zeker niet "te laat" vervangen.
zodra ik oplossing bedenk voor de katalysator ga ik weer wat rondrijden en kijken hoe snel dat spul weer vervuild, anders denk ik de pomp eens te demonteren en proper te maken...

onnodige kosten, verdekke toch

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Muug »

Koeno wrote: 16 Feb 2023 07:57 Hoe vuil, kheb vrees ik geen foto gemaakt, maar grijzig met effectief gruis in't reservoir zo leek.
Vieze grijze vloeistof.... da heb ik ene keer meegemaakt, en dat was toen we de olie aflieten van de vorkpoten van mijn BMW R80GS. :shock:

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Blackbert »

Koppeling, voorvork, remmen, allemaal systemen waarin een relatief kleine hoeveelheid vloeistof onder druk gezet wordt, opwarmt en weer afkoelt. Intussen in contact met bewegende metalen onderdelen en rubber dichtingen. Logisch dat die vloeistof niet proper blijft en er is geen filter om ze te reinigen. Blijkbaar zijn aluminium, carbon uit de dichtingen en water uit de lucht de grootste schuldigen.
Tijdig doorspoelen, eventueel uitkuisen en verversen. Zo lang die koppeling foutloos werkt zou ik mij verder niet te veel zorgen maken.
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Koeno »

Catalysator aangekocht, nodige dichtingen onderweg, hopelijk deze week de cb1000r klaar.
KTM vondt precies dat hij wat aandacht te weinig kreeg, onder de linkse tank mini plasje naft.
die zijn onderhoud stond ook al op de planning, dus dit werkpuntje kan er maar bij zeker?

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Koeno »

Ondanks wat ziekjes te zijn, gisteren het tuinhuis ingedoken.
Het hitteschildje hangt met 2 boutjes vast. 1tje kwam makkelijk los, het 2de? brak onmiddellijk af...
proberen uitboren want te weinig overblijvend materiaal, maar domweg een te dun boortje gebruikt en.... net uit het center geboord dus daar moet ik mijn hersenen nog eens op pijnigen.

"nieuwe" cat:
Image

Mag wat properder, + veiligheidshalve ga ik ze met hittebestendige verf spuiten om hopelijk roestvorming te voorkomen.
Image

Oude dichtingskes waren krokant, dus mochten er ook uit:
Image

Image

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Muug »

Goe bezig!

Ik ga straks nog een laatste keer spelen met de co-schroefkes, en dan steek ik de ktm weer in elkaar. De winter nadert immers zijn einde. :thumbsup:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Muug »

Gisterenavond de KTM terug toonbaar gemaakt.
Straks een kwartierke testrijden, tijdens de middagpauze.

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Stoffel »

En is het testritje bevallen? :ricky:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Blackbert »

hij is nog niet terug ... :ricky:
grease up your baby for a ball on the hill

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Stoffel »

Tja… het blijft een KTM zekers :mrgreen:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Locked