Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Muug »

Oelalaa....

wat gaat dat geven....

"Het Europees Parlement heeft dinsdag in Straatsburg het einde van de auto met verbrandingsmotor op Europese wegen bezegeld. Met 340 tegen 279 stemmen (21 onthoudingen) schaarden de parlementsleden zich achter een akkoord met de lidstaten om de verkoop van nieuwe auto’s die CO2 uitstoten tegen 2035 stop te zetten."

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230214_94194746

Gisteren was ik nog met iemand bezig over de oude Toyota Landcruisers. Hij had na twee jaar werken eindelijk de restauratie van zijn Toyota HDJ80 afgerond. Bijna. De wagen zou dan om en bij de 80.000€ waard zijn. :pillepalle: "En met welke brandstof gaat gij dan binnen een paar jaar rijden?" "Met synthetische brandstof", zei hij overtuigd. Hm, kweetnietzenne. :?

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Koeno »

Bizar... bizar waar we naartoe gaan... en hoe bewust we het allemaal nog zullen meemaken.
'k Vraag mij af wanneer tankstations en dergelijke zullen beginnen verminderen....
Of de prijzen massaal stijgen...

Bangelijk :(

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by OzzePaa »

Dat gaat gewoon hetzelfde verhaaltje worden als het Belgisch sprookje dat ging over de sluiting van kerncentrales ...
De vraag hoe het zit het met hun vrachtwagenconvooi dat elke maand hunnen boel versast van Brussel naar Straatsburg en viese-versa mag voorzekers niet meer gesteld worden :twisted: :devil:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by petervdc »

Verkoop van nieuwe, dat is niet gelijk aan verder gebruiken van de huidige ?
Keep going

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Koeno »

't Gaat inderdaad niet onmiddellijk veranderen.
Maar merk garages zullen tegen 2040 wss minder om minder onderhoud aanbieden (zal wel vanuit global gepushed worden).
Het wagenpark zal belachelijk snel verouderen...

Hoeveel mensen gaan in 2034 plots nog een diesel/nafteke kopen om zo enkele jaren verder te kunnen?
't is toch een serieuze aanpassingen/verandering/evolutie die afkomt...

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Muug »

Ik zie mijn eigen op den duur nog gewoon de LEZ-boete betalen, omdat dat (veel, héél veel) goedkoper is om een nieuwe wagen te kopen. :pillepalle:

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Blackbert »

Op 't moment dat die LEZ aan uw voordeur begint ga je misschien toch eens opnieuw moeten rekenen ...
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Muug »

Blackbert wrote: 14 Feb 2023 15:21 Op 't moment dat die LEZ aan uw voordeur begint ga je misschien toch eens opnieuw moeten rekenen ...
:lol:

"Times, they are a-changing", wie was die clown alweer die dat zong.

Afin, we kunnen er wel om lachen, maar 't is niet om te lachen. :( Na een halve eeuw peis en vree en stabiliteit, waar moeders, mannen en maitresses een stabiele job en een stabiel, rustig leven hadden, staat alles tegenwoordig op losse schroeven. Energie en transport zijn daar nog maar twee van.

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Koeno »

Natuurlijk, praten ze weer over auto met verbrandingsmotor.
Voor mij persoonlijk is de auto nog acceptabel vervangbaar...

Ben benieuwd naar de impact op motoren ook.
Moeten we ons ook al zorgen maken om deze hobby?

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Muug »

Koeno wrote: 14 Feb 2023 15:54 Ben benieuwd naar de impact op motoren ook.
Moeten we ons ook al zorgen maken om deze hobby?
Ha, niet in België. Omdat in de toekomstige wetteksten enkel de auto vermeld zal staan als voertuig, mogen vrachtwagens en moto's blijven rijden op diesel resp. benzine. Maar aangezien België het enige land van Europa is dat die kemel geschoten heeft, moogt ge met al uw moto's en vrachtwagens énkel nog in België rijden. :lol:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 14 Feb 2023 16:04
Koeno wrote: 14 Feb 2023 15:54 Ben benieuwd naar de impact op motoren ook.
Moeten we ons ook al zorgen maken om deze hobby?
Ha, niet in België. Omdat in de toekomstige wetteksten enkel de auto vermeld zal staan als voertuig, mogen vrachtwagens en moto's blijven rijden op diesel resp. benzine. Maar aangezien België het enige land van Europa is dat die kemel geschoten heeft, moogt ge met al uw moto's en vrachtwagens énkel nog in België rijden. :lol:
Howla :!: Ik hoor hier net in het "VRT-the-truth-and-nothing-but-the-truth-nieuwsbulletin" van 17u00 dat Onze Edele Europese Leiders besloten hebben dat ook den bus en de cammion eraan zullen moeten geloven vanaf 2040. Onmiddellijke reactie van de tansportbond datta-nie-zommar-zal-gaan natuurlijk :laughing:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Blackbert »

Dasalookniezomaargaan.
Volvo heeft een tijd terug, in Gent zelfs geloof ik, een full electric vrachtwagen gelanceerd. Mooi.
Maar ook toen al werd de suggestie geopperd dat die ook wel eens zal moeten tanken, ergens, niet te traag ...

Ik heb geen idee hoeveel honderdduizend een beetje trekker kost tegenwoordig, maar voor nen elentrieke zal daar nog een stevig pak bijkomen.
Die investering verdient zich terug door ermee te rijden, liefst volgeladen, niet door om de 3 uur weer 2 uur aan een laadpaal te hangen.

Er zijn zo al wat testjes gedaan met EVs, auto's, met een aanhanger of caravan: actieradius gedeeld door 2. Dan moest die nog niet bij -3 een bergpas over.

Een EV bestelwagen kost ergens rond de 80000€ nieuw, heeft een rijbereik van 150 à 200km en mag een karreke trekken van 1000kg. Ben er nog niet veel tegengekomen.

Gaan die snelladers voor vrachtwagens ook onder het capaciteitstarief vallen?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by OzzePaa »

Blackbert wrote: 14 Feb 2023 18:04 ....
Gaan die snelladers voor vrachtwagens ook onder het capaciteitstarief vallen?
The "Rubber Duck" en z'n maten mogen hun soeper-doeper-hell-of-a-truck dan allemaal in Brussel of Straatsburg aan de toekomstige laadpaalparken van Teuropees Palavrement gaan opladen ;) :grin: :lol: :lol: :lol: :tongue:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Stoffel »

Ik denk dat we binnen 10 jaar een derde wereldland zullen zijn….
Enigste oplossing is emigreren..hier al een paar keer voorgesteld aan de vrouw…maar zonder succes :peepwall:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Muug »

Stoffel wrote: 14 Feb 2023 19:28 Ik denk dat we binnen 10 jaar een derde wereldland zullen zijn….
Enigste oplossing is emigreren..hier al een paar keer voorgesteld aan de vrouw…maar zonder succes :peepwall:
Dan hebt ge het verkeerde land voorgesteld?

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Stoffel »

Canada.. maar met de kids erbij is het niet bespreekbaar :peepwall:
Ik vind heel die hetze van de pot gerukt, pisnijdig wordt ik ervan.
Precies dat die politiekerkes de wereld gaan redden. Terwijl ze aan de andere zijde met hun 5000cc Dodge lekker blijven doorrijden, en in Africa staan ze te popelen om onze diesels tegen een weggeefprijske over te kopen.
Oow, blijkbaar zou er ergens in 2025 ofzo nog een extra taks op fosiele brandstof komen…
Sowieso weet je dat onze kinderen en barslechte tijd staat te wachten…
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Jopet »

Er zal toch nog heel veel moeten veranderen in de batterijen en opladen als ze tegen 2040 ook trucks en bussen willen volledig elektrisch willen laten rijden.

Als vrachtwagenchauffeur leg ik zo'n 7 à 11.000 kilometer per maand af, laten we zeggen tussen de 350 à 700 km per dag afhankelijk van de trajecten, nu moet ik 1 à 2 X tanken per week, kan zo'n 2500km afleggen met 1 tank.

De Volvo FH Electric kan nu met volle batterij slechts 300km afleggen, daarna 2,5u. opladen aan 250 KW, eeuuhh 2,5 uur aan 250 kilowat???? Wij hebben 100 vrachtwagens in dienst en die zouden 1, 2 of zelfs 3 X per dag moeten opladen, laten we zeggen gemiddeld 1,5 keer opladen zou dan dus 100 X 1,5 X (250 X 2.5) = 93.750 kw per dag zijn.
We werken gemiddeld zo'n 260 dagen dus hebben we een jaar verbruik van 24.375.000 kw en dit voor 1 bedrijf met 100 trucks.

Als je dan weet dat er op dit moment zo'n 140.000 zware trucks ingeschreven zijn in België, stel dat die allemaal 1 X per dag opladen dan heb je 87.500.000 kw per dag nodig en 22.750.000.000 kw per jaar, bijna 23 miljard kw.
Net even opgezocht, de kerncentrale van Tihange met zijn drie drukwaterreactoren hebben samen een vermogen van 3.008 megawatt en produceren jaarlijks zo'n 20 miljard kWh elektriciteit (cijfers van 26 aug 2022)

Dus theoretisch gezien zouden de zware trucks alleen meer verbruiken dan wat Tihange nu produceert.....

De Volvo heeft ook een laadvermogen die zo'n 9.000kg lager ligt dan een truck op diesel, m.a.w. de batterijen wegen zo'n 9.000kg, stel dat je met diesel truck 4 vrachten van 29 ton goederen vervoerd dan heb je 5 elektrische trucks nodig, dus nog meer vervoer op de baan.

En dit zijn dus alleen de zware vrachtwagens, daarnaast heb je nog meer dan 1.000.000 bussen, lichte vrachtwagens en camionetten en nog eens bijna 7.000.000 personenwagens.

Dan willen de groenen alle kerncentrales sluiten en enkel met hernieuwbare energie werken..... jaja er zal toch nog heel veel moeten veranderen in de ontwikkeling van elektrisch rijden.....

Image
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Stoffel »

Ik zou ervan uitgaan dat 300km rijbereik in optimale omstandigheden zal zijn zonder teveel heuveltjes of vriesweer..
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by TRooPER »

Blackbert wrote: 14 Feb 2023 18:04 Dasalookniezomaargaan.
Volvo heeft een tijd terug, in Gent zelfs geloof ik, een full electric vrachtwagen gelanceerd. Mooi.
Maar ook toen al werd de suggestie geopperd dat die ook wel eens zal moeten tanken, ergens, niet te traag ...

Ik heb geen idee hoeveel honderdduizend een beetje trekker kost tegenwoordig, maar voor nen elentrieke zal daar nog een stevig pak bijkomen.
Die investering verdient zich terug door ermee te rijden, liefst volgeladen, niet door om de 3 uur weer 2 uur aan een laadpaal te hangen.

Er zijn zo al wat testjes gedaan met EVs, auto's, met een aanhanger of caravan: actieradius gedeeld door 2. Dan moest die nog niet bij -3 een bergpas over.

Een EV bestelwagen kost ergens rond de 80000€ nieuw, heeft een rijbereik van 150 à 200km en mag een karreke trekken van 1000kg. Ben er nog niet veel tegengekomen.

Gaan die snelladers voor vrachtwagens ook onder het capaciteitstarief vallen?

colruyt wil de grote kar trekken met waterstof camions, of althans dat willen ze doorduwen bij hun zelfstandige chauffeurs (die mits begrip toch ook veel vragen hadden over financiële haalbaarheid , tankmogelijkheden, wachttijden onderweg, etc etc, )
nobel idee, maar ze zijn er absoluut nog niet. Dat de Jef de financiële middelen heeft betwijfel ik niet, maar de zelfstandige chauffeurs die dag/nacht rondrijden om rond te komen, dat denk ik niet.

en de energietrut Tinne stond erbij en keek ernaar:
https://be.linkedin.com/posts/tinnevand ... 72064-7Ufn
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Muug »

Zoals ik al zei, en den Bob ook: het zijn troebele tijden.

En 't is niet dat het een ramp zal zijn voor onze kinderen hoor, die passen zich wel aan. Wij zullen dat trouwens ook doen, maar 't gaat bij ons meer pijn doen want wij zitten al vast in onze gewoontes.

@Jopet: ik hou van uw nuchtere berekeningen. Zo eenvoudig en toch zo raak. Vreemd toch dat zulke eenvoudige berekeningen nooit in de kranten komen. Of lees ik verkeerde kranten dan?

Maar om een Toyota HDJ90 te renoveren voor een bedrag van 80.000 euro vind ik toch wel heel moedig. Of heel goedgelovig. Of hij heeft zoveel geld dat het hem eigenlijk niet zoveel kan schelen.

Post Reply