Fans van motorjeans?

Op en bij de motor, zonder elektriek
Post Reply
Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Fans van motorjeans?

Post by Mario »

ik heb altijd leren motorbroeken gebruikt en zeker nooit klachten daaromtrent gehad
maar in juni ga ik 2 weken op motorreis (dus heen- en terugreis + verblijf) en ik vroeg me af of het niet de moeite zou zijn om een motorjeans aan te schaffen zodat ik daarmee bijvoorbeeld van m'n vakantieverblijf naar een restaurant of zo zou kunnen rijden en dan niet per se de leren motorbroek moet aantrekken, wat misschien net iets minder gezellig is indien de setting net iets formeler is dan een baanrestaurant of zo
en daaronder dan motorschoenen (die ik ook nog nooit gekocht/gebruikt heb)

enfin, ik ben er nog niet uit en misschien ga ik van't weekend eens wat rondkijken (bij RAD zijn er ook net solden voor die dingen)

moet ook toegeven dat ik niets snap van de matentabel voor die jeans, dus zal er toch sowieso eens moeten gaan passen ook om te weten welke maat voor mij geschikt is

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Fans van motorjeans?

Post by F M »

Heb nooit een motorjeans gebruikt. Ben er geen fan van. Ik zorg ervoor dat de hotels een restaurant hebben, ofwel dat er restaurants op loopafstand zijn.
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Fans van motorjeans?

Post by Koeno »

Ik heb daar een zeer raar principe over: enkel voor korte afstanden.
Mijn motorjeans heeft ook D30 bescherming op de knie & heup, hangt via de broeksriem vast aan de jas maar toch doe ik er liever geen lange ritten mee.
Lange ritten is normaal Textiel of Leder pakkie an.

Nochtans zou volgens bepaalde testen die jeans het evengoed moeten dan als textiel.

Qua comfort is het niet veel verschil met een textiel pak naar mijn gevoel.
naar zicht/uiterlijk ziet het er iets minder motorrijder uit, maar de schelpen vallen no steeds vrij goed op.

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Fans van motorjeans?

Post by Muug »

In een Engels tijdschrift heb ik eens gelezen dat er een "rating" is. AAA is de beste en veiligste. Maar ik ken er te weinig van om te weten wat dan veiligste betekent.

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Fans van motorjeans?

Post by Jopet »

Volgende lees ik over Jeans motorbroeken:

Elk motorkledingstuk dat in Europa verkocht wordt, moet voldoen aan de CE-keuring. Op basis van de resultaten van de CE-keuring test, krijgt een motorkledingstuk een keuringsniveau toegewezen. Dit niveau toont aan hoe beschermend dit kledingstuk is.
Keuringsniveau AAA staat voor de hoogste slijtvastheid en impactbescherming.
Keuringsniveau AA biedt een gulden middenweg tussen veiligheid en comfort.
Wat keuringsniveau A inboet op vlak van veiligheid, wint het op vlak van comfort en budgetvriendelijkheid.

Dus ik denk dat een AA of AAA wel dezelfde protectie zal bieden als een doorsnee textiel of leder, een broek van 200€ zal waarschijnlijk ook minder bescherming bieden dan ene van 400€, als het je reis aangenamer zou maken zou ik het doen. Om die reden heb ik nog nooit motorlaarzen gekocht maar wel deftige bottines, die zijn ook gemakkelijker om ergens heen te wandelen.
Op dit moment krijg je bij RAD 15 of 20 %, dus misschien nu eens kijken, ik heb deze week daar ook een nieuwe doorwaaibroek gekocht met 40% korting.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Stoffel
Posts: 476
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Fans van motorjeans?

Post by Stoffel »

Motorjeans komt hier niet binnen…ieder zijn ding maar hier is het textiel (geen jeans) of leder. In een ver verleden is een filmpje gezien van iemand die gevallen was met jeans, dat was met een pincet vezel per vezel van die jeans uit zijn vel halen…..
En dat blijft toch spoken in mijn hoofd. Toen ik 20 jaar geleden tegen de grond ging was ik toch blij met mijn IXS motorpak… oow en dat was op de plekken waar ik mee over de asfalt geschoven heb gesmolten ….tegen 70 per uur….

En van dat CE label leesde ook veel verhalen.
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Fans van motorjeans?

Post by Muug »

Jopet wrote: 21 Apr 2023 19:39 Dus ik denk dat een AA of AAA wel dezelfde protectie zal bieden als een doorsnee textiel of leder, een broek van 200€ zal waarschijnlijk ook minder bescherming bieden dan ene van 400€.
Ow ow ow Jopet.
Ik bewonder uw rekenkundige modellen, maar op vlak van kledij gaat ge hier toch wel minstens een beetje uit de bocht, volgens mijn bescheiden mening.
"dezelfde protectie zal bieden als doorsnee textiel of leder".... Leder is echt en absoluut nog steeds de absolute top voor wat bescherming betreft. De allerhoogste weerstand tegen schuiven en scheuren en wat nog allemaal. Niet voor niets voorzien ze de duurdere textielpakken van lederen ellebogen/schouders/zitvlak. Met eventueel zelfs titanium inzetstukken op de punten die het eerste de grond raken. Omdat de makers weten dat het gewone "textiel" (cordura etc) op die plaatsen niet voldoet. Dan zijn er nog de nuances binnen diverse soorten leder, en dan bedoel ik enerzijds de laag (onder, midden of toplaag?) waaruit het leder gewonnen wordt en anderzijds het dier van welk het leder komt. Maar dat gaat misschien wat te ver.
Ook binnen textielpakken zijn er ENORME verschillen. En op vlak van veiligheid wordt er verdomd losjes omgegaan met bvb protectoren zeg ik u.
Ik heb het genoegen gehad om de bijna 500 euro dure Alpinestars Ketchum-jas te mogen passen. Meermaals passen zelfs. Hoe goed deze jas ook zat, standaard zit er géén rugprotector in. Tot daar aan toe. Maar standaard zit er ook slechts "level 1" protectie op schouders en ellebogen. En geloof me, dat zijn slappe blaadjes van protectoren! :o Gelukkig is er ook nog Level 2-protectie. En jawel, het verschil is echt groot tussen beide. Maar die betere zit dus standaard niet in een jas van toch wel al 500 euro! :dontknow: Afin, dat wat de protectoren betreft.
Doet enkel Alpinestars dat? Natuurlijk niet. Een Revit-pak van enkele jaren geleden had ook flutprotectoren. En het was zelfs niet mogelijk om de betere Revit-protectoren erin te steken! :shock: We hebben het geprobeerd, daarom weten we het. (we = mijn vrouw en ik)
Maar de vraag is natuurlijk ook van welk kunststofmateriaal men die "textiel"pakken maakt. Maar die vraag is tegenwoordig een pak moeilijker te beantwoorden dan pakweg 15 jaar geleden. Toen was de technische fiche héél gedetailleerd. "De naden zijn driedubbel gestikt, met kevlardraad" en van die informatie. Dit is wat er nu bij die Ketchum-jas staat: "mix van polyester (54%) en polyamide (46%) " Wel, daar ben je vet mee eh. :pillepalle:

Afin, om maar te zeggen dat de materie van textiel- en motorjassen verdomd veel complexer is dan wat je op het eerste zicht zou geloven. En helaas doen de fabrikanten niet al te veel moeite tegenwoordig om klare taal te gebruiken en heldere informatie te verschaffen.

Zo, zijn er nog vragen? :dontknow: :grin:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Fans van motorjeans?

Post by OzzePaa »

Stoffel wrote: 21 Apr 2023 20:05 Motorjeans komt hier niet binnen…ieder zijn ding maar hier is het textiel (geen jeans) of leder. In een ver verleden is een filmpje gezien van iemand die gevallen was met jeans, dat was met een pincet vezel per vezel van die jeans uit zijn vel halen…..
En dat blijft toch spoken in mijn hoofd. Toen ik 20 jaar geleden tegen de grond ging was ik toch blij met mijn IXS motorpak… oow en dat was op de plekken waar ik mee over de asfalt geschoven heb gesmolten ….tegen 70 per uur….

En van dat CE label leesde ook veel verhalen.
Dat filmke heb ik ook ooit eens zien voorbijkomen, Stoffel, maar ging dat niet over een "gewone" Levi's of Wrangler :?: :?
Dat smelt inderdaad blijkbaar echt gewoon "in" je vel.
Wat Muug zegt is denk ik heel realistisch heden ten dage ... maar ook op dit vlak staat de techniek niet stil en zijn minder stevig lijkende stoffen/materialen tegenwoordig misschien wel beter dan dikke stijve dingen van vroeger :?
Die "motorjeans" zijn dacht ik versterkt met Kevlar, wat maakt dat ze waarschijnlijk (met eventueel extra protectoren) wél voldoende bescherming bieden :dontknow:
De "paar" keer dat ikzelf aan diverse snelheden al aan bodemonderzoek deed, was het contactvlak toch telkens kwazie of helemaal doorgeschuurd tot op de protector (of net tot op mijn vel :mrgreen: ) en was ik vree content "fatsoenlijk" aangekleed te zijn :!:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Fans van motorjeans?

Post by Muug »

Om effe op de jeans terug te keren.
Een motorjournalist van het Engelse BIKE magazine (Mike Armitage) zijn zoon is vorig jaar 16 geworden en die zoon mag dus van zijn vader een jeans dragen. Triple A, dat wel. Ik heb zelfs een lezersbrief verstuurd, die ook gepubliceerd is geweest, waarin Mike aangeeft dat hij het volste vertrouwen heeft in die AAA-jeans.

Modelleke van REvit, met een soortement strech cordura: https://www.rad.eu/nl/c/p/68606-rev-it- ... gte-32.htm

Hier een andere jeans, geen Revit deze keer, en een andere opbouw filosofie: https://roadskin.co.uk/products/motorcy ... -aaa-rated
Dit zeggen ze over de opbouw van de broek: "These motorcycle jeans for men are fully lined with 340gsm 100% military-grade aramid lining (DuPont™ Kevlar®), which enabled this jean to pass the highest domestic motorcycle CE level of AAA, as tested by SATRA Technology Centre in the UK." Jeans van buiten dus, en vanbinnen een Kevlar voering, zoals je ook in racepakken terug vindt.

Bij Dainese wordt bevestigd wat ik al schreef: je hebt nauwelijks een idee van wat de jeans opgebouwd is. Afin, je kan het lezen maar of het duidelijk is? "Safety is a comfortable fit for every rider. The Dainese Superior Protection Pants come in a wide range to suit any style or preference and provide the superior protection needed to deal with any situation on two wheels. Thanks to a single-layer Armalith® structure, a seamless construction with no external seams and soft Pro Shape 2.0 protectors, the highest level of safety can be worn at all times."
https://www.dainese.com/be/en/motorbike ... =DARK-BLUE

Nou ja :-)

Stoffel
Posts: 476
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Fans van motorjeans

Post by Stoffel »

Goed uitgelegd 👍
Ik moet wel toegeven dat de info op bv de revit site staat voor mij voldoende is kwa uitleg.
Toen ik onlangs bij RAD een nieuwe jas kocht was er ook geen rugbeschermer inbegrepen, die heb ik dan apart bijgekocht en hoop dan dat de fabrikant het bedrag van de rugbeschermer die wegvalt in de jas zelf heeft geïnvesteerd dmv betere materialen of dergelijke…
Leder is mijn favoriet, maar vind het bij +28 graden of koude temperaturen niet zo comfortabel als textiel.
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Fans van motorjeans?

Post by Muug »

OzzePaa wrote: 21 Apr 2023 20:32ook op dit vlak staat de techniek niet stil en zijn minder stevig lijkende stoffen/materialen tegenwoordig misschien wel beter dan dikke stijve dingen van vroeger :?
Dikker wilt inderdaad niet noodzakelijk zeggen "veiliger".
Bij leder ook. De racepakken in de MotoGP bvb zijn van kangoeroeleder. Zonder uitzondering. Omdat dat dat leder het dunste en het meest soepele is, zonder dat het rapper zou doorsch(e)uren of zo. Nadeel: na vijf jaar verliest het zijn flex en souplesse. Dus voor consumenten is kangoeroeleder een minder goeie keuze.

Ik had al gezegd dat het leder van een lederen pak niet noodzakelijk de toplaag van het vel van de koe is. Koeienvel is nl behoorlijk dik, ik weet het niet exact meer maar het is zeker méér dan een centimeter, dus je kan er zeker drie lagen uit halen. Top, midden en onderlaag dus. De ene laag is al soepeler en steviger dan de andere. Om alle lederen pakken even veilig/sterk te maken, zorgen de fabrikanten er dus voor dat "minder goed" leder wat dikker gesneden wordt, zodat het even sterk blijft als het dunner gesneden "betere leder". Vandaar dat de goedkopere lederen pakken zwaarder zullen zijn en ook stugger. Maar daarom niet minder veilig dus. :thumbsup:

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Fans van motorjeans

Post by Muug »

Stoffel wrote: 21 Apr 2023 20:40 Goed uitgelegd 👍
Ik moet wel toegeven dat de info op bv de revit site staat voor mij voldoende is kwa uitleg.
Toen ik onlangs bij RAD een nieuwe jas kocht was er ook geen rugbeschermer inbegrepen, die heb ik dan apart bijgekocht en hoop dan dat de fabrikant het bedrag van de rugbeschermer die wegvalt in de jas zelf heeft geïnvesteerd dmv betere materialen of dergelijke…
Leder is mijn favoriet, maar vind het bij +28 graden of koude temperaturen niet zo comfortabel als textiel.
:thumbsup:
Ja, ik denk dat de fabrikanten hun producten "goedkoper" aanbieden door ze te verkopen met minder goede of ontbrekende protectoren. Zoiets had ik ook al door.
Leder is ook al mijn hele leven mijn favoriet.
Bij koude trek ik er gemakkelijk een regenoverall over. Of zelfs gewoon een krant voor je borstkast, dat houdt ook al héél veel kou tegen.
Maar voor de hete zomers van de afgelopen jaren zouden we eigenlijk een geperforeerd pak moeten kopen eh. :|

Ik heb momenteel drie pakken. De Rallye Pro II van BMW, 2dehands gekocht, dat is een doorwaaiding voor de offroad avontuurtjes. Al veel tegen de grond gegaan. Letterlijk: grond, en zand, en modder. Daar kan dat pak goed tegen. Maar ik vrees dat het een valpartij op asfalt niet zal overleven.
Een Dainese-pak van ondertussen 13-14 jaar oud. Was om en bij de 800 euro. Het is aan het verstijven omdat ik het zoveel niet meer draag, en ik draag het zoveel niet meer omdat er ergens in al die jaren een vijftal kilo's zijn bijgekomen, en door de strakke snit van dat pak hebben we dus een probleem. :shock: Het pak wordt oud, kortom.
En verder een lederen Revit-pak dat ik voor 250 gekocht heb, terwijl de nieuwprijs 750 was. Een koopje dus. Het zit gelukkig ruimer dan het Dainese pak, en de vele stretch aan binnenzijde armen en benen maken het ook redelijk draaglijk in de zomer. Maar het zou hier en daar wat gerepareerd moeten worden. :|
Kortom, ik zou wel eens willen vernieuwen.... maar ik doe zo enorm weinig kms tegenwoordig dat de uitgave van 800-1000 euro mij toch wel een dure kost lijkt. :pillepalle:

User avatar
FransST
Posts: 67
Joined: 20 Aug 2016 00:06

Re: Fans van motorjeans?

Post by FransST »

F M wrote: 21 Apr 2023 16:27 Heb nooit een motorjeans gebruikt. Ben er geen fan van. Ik zorg ervoor dat de hotels een restaurant hebben, ofwel dat er restaurants op loopafstand zijn.
Ik denk er net zo over.
Heel soms draag ik voor een korte afstand wel eens een spijkerbroek, maar dat is een grote uitzondering.

Frans
Nog steeds met een sprint ST 1050 en Zumo XT.

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Fans van motorjeans?

Post by Marsman »

Wij (mijn vrouw en ikzelf) zijn ooit, lang geleden en toen nog redelijk onervaren, in een verzengende hitte voor een meerdaagse reis vertrokken in jeans: dat hebben we slechts één enkele keer in ons (motor)leven gedaan want er is niks zo oncomfortabel als een jeans bij warm zomerweer. OK, ik geef toe, het was een gewone Levi's en er zal ondertussen hoogstwaarschijnlijk heel wat veranderd zijn in de wereld van motorkledij, maar met een jeans kruipen wij nooit meer op de motor. Zelfs niet als er protectoren inzitten uit gewapend beton. En ook niet voor korte ritten.
Later lange tijd met leder onderweg geweest en dat beviel zeer goed, ware het niet dat het een rompslomp is om je in dat plastieken pakje te hijsen als er nattigheid valt. Om daarna te ontdekken dat je nog steeds nat wordt door het zweet dat niet uit het plastieken pakje kan. Al geef ik toe, een madam met een leren broek, dat heeft iets: ze heeft leren pijpen...
Nog later, en nu nog steeds, houden we het op cordura van goede (lees: helaas duurdere) kwaliteit . Dus het betere gerief omdat het qua comfort een stuk handiger is. Regen? Geen probleem: gewoon doorrijden. Bovendien steek je het gewoon in de wasmachine als het vuil is zodat je je nergens voor hoeft te schamen als je je kont ergens neerplant in een poepsjiek restaurant om te gaan dineren.
Al geef ik toe dat we nooit een hotel kiezen waar geen restaurant aan vast zit zodat we een lekkere fles wijn bij het avondeten kunnen kraken: handig als je daarna gewoon in je bed kan kruipen...

Mijn twee centen uiteraard en voor de rest doet iedereen wat hij zelf wil.
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Fans van motorjeans?

Post by Mario »

amai, merci, ik had niet verwacht dat er zoveel interessante reacties zouden komen ook over andere soorten kledij :thumbsup:

de ritten naar ginder (= Spaans Baskenland) en terug zijn de verbindingsritten en ik overnacht dan 2x in een hotel, ofwel in een stadje dat ik ken en waar eetgelegenheden zijn ofwel kun je in die hotels eten, dus dat is het probleem niet: me opfrissen en in een gewone broek springen
maar de 8 dagen ter plekke is in een vakantiehuisje in een half boerengat (denk ik) en ik ga geen goesting hebben om elke dag zelf te koken
dus voor als ik ergens wil gaan eten in de buurt/streek vroeg ik me af of het niet de moeite zou zijn om zo'n broek te kopen zodat je daar niet als halve nozem wordt aanzien als je daar in volledige leren uitrusting aankomt (gelukkig geen erg schreeuwerig geval of zo'n "typisch" Harley-rijder toestanden :mrgreen: )
nu ja, blijkbaar is Spanje hét motorland bij uitstek in Europa dus daar kijken ze wellicht minder op als er iemand uitgedost als een pseudo-Marquez komt binnengestapt

ga eerst maar eens kijken of er daar wat restaurantjes binnen een straal van 2 km of zo zijn; dan wandel ik wel tot ginder
want bijkomende factor: motorvakantie = beperkte bagageruimte en als ik daarin tijdens het naar ginder rijden een broek met protectoren in kwijt moet, dan is dat plek dat ik niet voor iets anders kan gebruiken
en als ik dat dan uiteindelijk niet gaat gebruiken, heb ik er niet alleen geld voor uitgegeven maar het ook voor niets meegepakt terwijl ik misschien iets anders, nuttigers wel had kunnen meenemen

7 minuten later (koffie gepakt):
voilà seh, juist eens gekeken op tripadvisor en ik ga niet toekomen met 8 dagen om alle restaurants te bezoeken binnen 2 à 3 km :laughing: :thumbsup:
dus dan is het probleem toch minder prangend :) maar maakt de reacties hier niet minder relevant
en eerst maar zien dat ik zonder kleerscheuren :grin: :whistling: :roll: ginder geraak
Last edited by Mario on 22 Apr 2023 10:14, edited 1 time in total.

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Fans van motorjeans?

Post by Schussboelie »

Ik ben hier precies één van de enigen die wél met een motorjeans rijdt.
En dan misschien ook de enige ervaringsdeskundige?

Dat er qua bescherming en eigenlijk zelfs rijcomfort niets boven leder gaat mag duidelijk zijn.
Over al de rest valt flink te debatteren.
Offroad wil je dat al niet, daar wil je (véél) meer bewegingsvrijheid en modulariteit dus leder is zeker niet heiligmakend.

Ik denk dat Jopet wel voor een groot stuk gelijk heeft, een AAA motorjeans zal het minstens even goed (of zelfs beter) dan veel doorsnee textielbroeken.
Niet alle, dat moge duidelijk zijn.
Uiteindelijk ís motorjeans ook gewoon textiel.

Ik gebruik mijn motorjeans nogal vaak als het wat warmer is.
Voor ritten op de baan (want vlekken zijn er iets moeilijker uit te halen dan uit een off/allroadpak) maar ook bijvoorbeeld voor woon-werkverkeer van 80km met daarin 60km autosnelweg.
Plakt veel minder dan bijvoorbeeld Cordura of mijn Klim gerief, ziet er ondanks de duidelijke bescherming, toch wat dagelijkser uit en het is ook gewoon comfortabeler om te stappen of in een stoel te zitten.
Mijne heeft D3O bescherming op de knieën en op de heupen.
Ook de flanken van de dijen zijn verstevigd.

Dit is mijn tweede motorjeans.
De eerste ligt nog in de kast maar is licht beschadigd na een aanrijding.
Ik ben er toen toch een meter of 10 mee geschoven en dat ding heeft me perfect beschermd.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Fans van motorjeans?

Post by Blackbert »

Ik ben absoluut geen deskundige, maar 't begint in de richting te gaan na al dat leesvoer hier.
1 Op de weg: Leer. met een longjohn eronder om ze ook na een dag zweten weer uit te krijgen. Ik heb er 2, en je kan aan allebei zien dat ik al eens omkieper voor ik stil sta. Maar nooit er helemaal door.
2 Offroad, een textielbroek. Eerste was ene van het huismerk van Eko. Daar zat redelijk rap een gat in. Daarna eentje van Revit. Daar zitten ook wat gaten in, na een schuiver op asfalt. Maar enkel in de buitenste laag.
Leer is doenbaar offroad, tot je een iets diepere plas tegenkomt. Een natte textielbroek is aangenamer.

Een "burger"jeans is eigenlijk gewoon katoen. Steviger dan een t-shirt en slijtvaster. Maar niet bestand tegen schuren over de weg.
Elke echte "motor"jeans heeft misschien ook nog wel katoen, maar bestaat voor een groot deel uit kunststofvezels die wel bestand zijn tegen dergelijk misbruik. Net als een textiel motorbroek eigenlijk. Of de kniestukken in mijn werkbroeken, waar na enkele jaren rondkruipen op allerlei ondergronden eindelijk toch gaten in komen.

't Is al lang geleden dat ik nog eens met een gewone jeans op de moto stapte, omdat het al bij de eerste meter niet "juist" aanvoelt.
Voor Mario zijn dilemma, ik zou aanvangen met een goeie eenkleurige motortextielbroek. Zolang je er niet mee in modder gelegen hebt, kan je daar overal mee binnenkomen. Goeie bescherming op uw reis en toch wel aangenamer dan leer als 't echt warm wordt, wat in Spanje wel eens gebeurt.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 2897
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Fans van motorjeans?

Post by Stefke »

Marsman wrote: 21 Apr 2023 23:36 Mijn twee centen uiteraard en voor de rest doet iedereen wat hij zelf wil.
Dat denk ik er ook van.
Ik ben nooit fan geweest van motojeans en heb dat ook niet in huis. Heb hier ooit eentje gezien na een crash en daar bleef zo goed als niks van over. De eigenaar in kwestie rijdt sinds dien ook niet meer in motojeans. Zijn lederen jas en daytonalaarzen zijn wel redelijk uit de crash gekomen. Voor mij primeert bescherming toch boven gebruiksgemak hoewel ik in de zomer wel eens zo een (eigenlijk veel te miniem) doorwaaijasje durf aandoen als ik weer eens 12uur op en rond de moto doorbreng. Sommige vrienden vinden het merkwaardig dat ik zelfs voor 3km altijd mijn motopak aandoe. Ik kleed mij ter plekke wel om als dat nodig is. Dus ik kom wel overal toe in vol ornaat, even omkleden en klaar. Trouwfeesten, recepties, vergaderingen, etentjes,...allemaal geen probleem. Laatst had men zelfs niet eens door dat ik daar per moto was ondanks dat het werkelijk pokkeweer was. Ik neem dan wel de helft van de vestiaire in beslag met volledig pak, laarzen en tanktas maar daar kan ik niet wakker van liggen. 8-)

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Fans van motorjeans?

Post by Muug »

Iedereen doet uiteraard wat hij zelf wil. En Mario wilde advies vragen. :thumbsup:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Fans van motorjeans?

Post by duibhce Kaelann »

Ik wissel tegenwoordig af tussen een textielborek (goretex pro gelamineerde Klim) en een rij-jeans. De rijjeans is meer kevlar dan katoen en heeft even goede D3O bescherming als de Klim. Bij koud of nat weer kies ik sowieso voor de Klim broek. Op aangename tot zeer warme dagen en off-road is de jeans comfortabeler. Op extreem warme dagen (40+) biedt de Klim dan weer betere beschering tegen de zon en warmte.
Die keuze is er wel enkel voor dagritjes of weekendtrips. op langere trips biedt de Klim broek gewoon meer flexibiliteit.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply