Bye Bye BMW R1200 GSa welcome Honda NT1100 DCT

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Bye Bye BMW R1200 GSa welcome Honda NT1100 DCT

Post by Jopet »

Inderdaad jullie lezen het goed, na 5 prachtige jaren gaat de GSa een andere eigenaar tegemoet.
Deze beslissing is niet over 1 nacht ijs gegaan, veel leeswerk en diverse testritten zijn er aan voor gegaan.
Waarom wilde ik afscheid nemen van de GSa, wel door het auto-ongeval van mijn dochter 2 jaar geleden had ik mijn rechterbeen net onder de knie gebroken, die breuk op zich stelde niet veel voor en was in 1 2 3 genezen, maar de ligamenten en meniscus waren geraakt en daar heb ik tot op heden nog steeds last van, jaren geleden hebben ze in mijn rechterknie de meniscussen er uitgehaald en vanaf dan was die knie mijn slechte knie, wel nu is die "slechte knie" mijn "goede knie" geworden, dus je kunt denken hoe leuk het is met 2 zo'n knieën. Maar gelukkig wanneer ik de knieën niet belast heb ik door de band geen last mee of pijn aan, plotse bewegingen en kracht op uitoefenen daarentegen... Dus kun je begrijpen dat de hoge GSa niet de ideale vriend is voor iemand met slechte knieën, ik kan bvb de moto niet meer achteruit duwen, nu moet ik steeds afstappen om efkes achteruit te gaan, terwijl voor het ongeval ik zelfs met mijn vrouwtje erop de motor kon achteruit duwen. De lage stand van de ESA gebruiken was niet leuk rijden en stond zeer onstabiel op de zijpekkel wat tijdens het op en afstappen gevaarlijk aanvoelde. Dus enige optie was een lagere moto.
Eerst de gewone GS geprobeerd, de hoogte was iets minder en dus wel beter maar de windbescherming was een pak minder en veel meer turbulentie en herrie rond de helm, een GSa scherm zou dit waarschijnlijk wel oplossen, maar de prijs dan, tegenwoordig zit je full option al aan 29.000 eurokes... pffff en dan moet je weten dat volgend jaar het nieuwe model uit zal komen met een 1300 en 1400, wat zullen die dan gaan kosten?
De Kawa Versys 1000 dan, een echte tourer dit, comfortabel en leuke 4 cilinder maar toch ook wat aan de hoge kant en dat vallen in de bochten vond ik niet zo leuk, volgens de dealer is dit gewenning maar toch...., Yamaha Tracer 9 GT, best oké, één van de betere motoren dat ik getest heb, heel heel leuk rijdend en een verdomd soepele 3 cilinder, alleen vond ik mijn rijhouding niet helemaal naar wens. Toch eens de nieuwe Suzuki GSX-S1000 GT eens proberen, neen dit is helemaal mijn ding niet, niet voldoende rechtop zitten en dus iets meer druk op de polsen, kort draaien mag je vergeten want het stuur zit direct einde zijn slag, wel een prachtige motor voor zijn geld.
Vorige week zaterdag waren er testdagen van Honda bij Joris-Sport in Blankenberge, met zeer weinig verwachting mij toch maar ingeschreven om een testrit te maken met de NT1100, waarom met weinig verwachting, alle lectuur die ik gelezen heb en zeker in de vergelijkings testen, was de Honda altijd de mindere, minder sportief, minder goede vering, minder dit minder dat. Ook in de vergelijkingstesten vonden ze meestal de DCT automaat niet hun ding. In de gewone testen viel dit nog enigszins mee. Dus vandaar weinig verwachtingen...
Maar, neen MAAR, wat een fijne motor is die NT1100, die testrit is mij reuze bevallen, al die negatieve kritieken vind ik er dus echt over hé.
Opstappen was oké, beide voeten plat op de grond, DCT in D gezet en weg waren we, nu moet ik eerlijk zijn, wanneer je gewoon in D rijdt en de mapping op Touring zet dan is er weinig sensatie, schakelt zeer snel op waardoor je dus bij relatief lage snelheid al in 6de zit en van terugschakelen maakte hij in D ook geen haast, maar om wat gewenning te krijgen liet ik de machine maar doen. Zithouding was voor mij dik in orde, windbescherming van een hoog niveau (weinig concurrentie op dit gebied), duidelijk TFT en zelfs extra LCD schermpje eronder mocht je Android Auto willen gebruiken voor navigatie via het TFT. Rijeigenschappen waren voor mij ook oké, is een motor die je gemakkelijk van links naar rechts gooit, voelt direct vertrouwd aan, stoplicht sprint dik in orde, volgens gelezen metingen in 3,5 of 3,6 sec. naar 100, wat bijna idem is aan concurrentie, hernemingen vond ik ook oké, volgens metingen iets minder dan de concurrentie, maar ach wat zijn die enkele tienden waard, de eerste die aan zijn gas trekt is weg en de rest kan volgen.... Nu nog even terugkomen op die luie DCT, gelukkig zijn er ook 3 S mappings, dus wanneer je de S aanduidt krijg je direct een ander motorkarakter, dan houdt hij de motor beter in toeren. Maar je hebt ook nog de peddels aan het stuur, je kan dus kiezen tussen volledig manueel schakelen of in D rijden en ook schakelen waarna hij bij constante snelheid weer overgaat naar automaat. Daar ik tussen 2008 en 2013 met de FJR AS (automatisch koppelen) gereden heb was ik direct weer vertrouwd met het gebruik van die peddels. Op je gemak naar de bocht rijden, net voor de bocht een tikje of 2 naar beneden geven en vlot door de bocht, je moet dus geen schrik hebben dat hij in de bocht al terug zal opschakelen want dat doet de motor niet, enkel wanneer je een eindje uit de bocht bent dan schakelt hij op. Op die manier vond ik dat ik best vlot door de bochten ging. Ook de mindere vering waarover ze schreven en dat die zou bokken in de bochten heb ik absoluut niet ondervonden, neen die vering gaf mij absoluut geen negatief gevoel. Zwaar tegen mijn zin heb ik na een uurtje de NT1100 weer aan de dealer afgegeven.
De dealer merkte natuurlijk wel dat ik interesse had, toch wat gebabbeld en prijs laten maken. Maar bij het opmaken van de prijsofferte zei ik dat ik toch beter ook een testrit wou doen met het vrouwtje er achterop, wel met dien verstande dat er een topcase op stond anders wilt ons Petra niet mee, dat was geen probleem, ze waren ook open op 1 mei en kon dus een 2de testrit doen met topcase erop.
Mijn vrouw had nochtans gezegd tegen mijn 2 maten die meegingen naar de Honda testrit dagen dat ik er niet moest op rekenen om met een nieuwe motor naar huis te komen. Maar weer eens al mijn charmes gebruikt en het vrouwtje is de maandag meegegaan om de 2de testrit te doen.
Ook deze 2de testrit was mij zeer bevallen maar ook het vrouwtje vond het best oké achterop, ze vond het voor haar vergelijkbaar met de GSa (meer hoefde ik niet te horen :mrgreen: ). Met m'n vrouwtje achterop op een parking ook wat rondjes gemaakt en wat achtjes gereden, amaai wat was me dat, ik denk niet dat ik met 2 erop al zo kort gedraaid heb zonder dat ik het gevoel dat we zouden vallen of de neiging had mijn voet te zetten, die grasrespons is ideaal beheersbaar om heel traag te draaien en te keren, ook hier zit het dus dik in orde met die NT1100.
Als je dan met 2 met een big smile afstapt van een testmotor dan kun je al een beetje het vervolg van het verhaal raden hé. Maar er waren nog wat punten die ik eerst wilde bespreken, 1 wat kon ik nog krijgen voor mijn GSa en hoe zit het met de levertijd. Ik had wat gekeken op het net wat dezelfde moto's 2de hand gaan en had een getal in het achterhoofd. Het bod lag 500 € lager dan hetgeen ik in gedachte had maar was voor een opkoper in mijn ogen eigenlijk een zeer goed bod. Nu moet ik geen groot onderhoud meer laten uitvoeren (stond reeds gepland bij mijn dealer op 31 mei) en moet deze zomer geen nieuwe banden leggen en moet ook zelf niet naar de keuring te gaan en met dit in het achterhoofd zou ik particulier al een prijs moeten krijgen die een kleine 1000 à 1500 hoger ligt dan wat ik nu krijg en dan zit je bij de bovenste helft van wat de prijzen 2de hands gaan. Dus neen, kwa overname vind ik het een correcte prijs en geen gedoe. Maar dan het grootste probleem, de leveringstermijnen, grijs en wit week 34 en 36 (eind augustus, begin september), dat wil zeggen een zomer zonder moto :o .
Een zwarte kwam wel iets eerder binnen, maar zwart dat zag ik niet zitten ivm krassen elke vinger die je er op zet zie je dan, maar blijkt dat voor '23 het geen gewoon zwart meer is maar een metalic zwart (Gunmetal Black Metallic) en dat is niet zo teer gelijk gewoon zwart. Maar hij moest Honda contacteren voor de correcte leveringsdatum. Ik belde dealer op 's anderdaags en het bleek week 32 te zijn, ik heb toen nogmaals gezegd dat ik langs de ene kant wel interesse had maar mijn moto nu nog niet wilde inleveren, maar de afgesproken prijs was nu geldig voor die opkoper en niet na de zomer, en dat begrijp ik ook wel, nu is gewoon een veel betere tijd om een moto te verkopen dan in september...
Zaterdagmorgen belt de dealer mij op om te zeggen dat hij alles geprobeerd heeft om een motor vroeger te krijgen maar dat was niet mogelijk, maar toen kwam hij met een mooi voorstel, hij zei, je hebt gezegd dat je bepaalde ritten zou willen rijden, wel zei hij, mijn demo NT100 staat hier tot half augustus, geef mij de datums van de weekends dat je wilt rijden en je mag van mij gratis de NT1100 demo gebruiken die weekends.
Een half uur later stonden we in de winkel en is de bestelbon ondertekend :ricky: , nu nog afwachten tot week 32 :rayof:

Image

Image
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Bye Bye BMW R1200 GSa welcome Honda NT1100 DCT

Post by Mario »

allee, veel plezier ermee :)

Online
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Bye Bye BMW R1200 GSa welcome Honda NT1100 DCT

Post by Muug »

Mooi verhaal!
Slimme dealer :thumbsup:
Ongelooflijk hoe een Honda nog steeds als een handschoen past, eh.

En de VStrom niet getest dan? :dontknow:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Bye Bye BMW R1200 GSa welcome Honda NT1100 DCT

Post by TuttoTerreno »

Nogal bizar dat ge uw eigen motor NU moet afgeven terwijl voor de levering van hun gerief ze hun tijd mogen nemen...

Veel rijplezier alvast.

Online
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Bye Bye BMW R1200 GSa welcome Honda NT1100 DCT

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 09 May 2023 07:35 Nogal bizar dat ge uw eigen motor NU moet afgeven terwijl voor de levering van hun gerief ze hun tijd mogen nemen...
Dat is overeengekomen tussen Jopet en de dealer, dus wat hun twee betreft is er alvast niks bizar meer aan. :thumbsup:

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Bye Bye BMW R1200 GSa welcome Honda NT1100 DCT

Post by Schussboelie »

Jopet wrote: 08 May 2023 23:02met dit in het achterhoofd zou ik particulier al een prijs moeten krijgen die een kleine 1000 à 1500 hoger ligt dan wat ik nu krijg en dan zit je bij de bovenste helft van wat de prijzen 2de hands gaan.
Bovenste helft van wat de prijzen op 2ehands gaan of staan??
Quasi geen enkel voertuig gaat weg voor de geadverteerde prijs op 2ehands.
Ik denk dat je dus een héél faire prijs heb gekregen! :thumbsup:
Jopet wrote: 08 May 2023 23:02maar toen kwam hij met een mooi voorstel, hij zei, je hebt gezegd dat je bepaalde ritten zou willen rijden, wel zei hij, mijn demo NT100 staat hier tot half augustus, geef mij de datums van de weekends dat je wilt rijden en je mag van mij gratis de NT1100 demo gebruiken die weekends.
Dat is inderdaad een uniek voorstel!
Ofwel heeft de dealer dringend bestelbons nodig ofwel heeft hij echt het beste met je voor.
Ik vind het in ieder geval een heel creatieve en unieke oplossing.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Bye Bye BMW R1200 GSa welcome Honda NT1100 DCT

Post by F M »

Veel plezier met de nieuwe. Nieuwe knieën was geen optie, zeker?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Bye Bye BMW R1200 GSa welcome Honda NT1100 DCT

Post by Blackbert »

F M wrote: 09 May 2023 12:20 Veel plezier met de nieuwe. Nieuwe knieën was geen optie, zeker?
Als ge nog geen 60plusser zijt maken de medici daar redelijk spel over, mat als enige argument dat je nog te jong bent en dat ze dat maar 2 keer kunnen vervangen. Dus eerst nog 10 jaar sukkelen met die knie en daarna met de rest ...
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Bye Bye BMW R1200 GSa welcome Honda NT1100 DCT

Post by duibhce Kaelann »

Blackbert wrote: 09 May 2023 13:25 Als ge nog geen 60plusser zijt maken de medici daar redelijk spel over, mat als enige argument dat je nog te jong bent en dat ze dat maar 2 keer kunnen vervangen. Dus eerst nog 10 jaar sukkelen met die knie en daarna met de rest ...
Die 2 keer is relatief. Gemiddeld kunnen ze dat inderdaad maar 2 keer met standaard implantaten. Daarna zijn er vaak wel nog opties met custom implantaten. Maar da's een heel ander kostenplaatje. Niet alle chirurgen kunnen dat. En het is telkens een individuele aanvraag bij het riziv om dat terugbetaald krijgen, zonder enige garantie.
Het gaat bovendien ook al die eerste 2 keer om redelijk invasieve ingrepen met stevige revalidaties. Vandaar dat het vaak zolang mogelijk uitgesteld wordt. Zeker met de huidige gemiddelde levensverwachtingen. Eens de chirurgische opties uitgeput zijn is de volgende halte een rolstoel.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Bye Bye BMW R1200 GSa welcome Honda NT1100 DCT

Post by Jopet »

F M wrote: 09 May 2023 12:20 Veel plezier met de nieuwe. Nieuwe knieën was geen optie, zeker?
Neen, daar is zelfs nog nooit over gesproken, zoals ik al eerder schreef heb ik niet constant last of pijn, zoals ik hier nu voor mijn pc zit heb ik geen last of pijn, autorijden geen probleem, het motorrijden zelf ook geen probleem, een kleine wandeling naar de winkel en zo is ook geen probleem, trappen gaan ook nog maar wel heel voorzichtig, enkel wanneer ik bepaalde druk uitoefen voel ik iets, zoals bvb de moto al zittend achteruit duwen, ergens van springen is voor mij een mogelijk gevaar, draaibeweging maken met de knie en zo moet ik enorm opletten. Zolang ik dus als vrij normaal kan functioneren, misschien wel met wat beperkingen, en geen constante pijnen heb zijn operaties aan de knieën voor mij geen optie.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Bye Bye BMW R1200 GSa welcome Honda NT1100 DCT

Post by Jopet »

Muug wrote: 09 May 2023 07:32 En de VStrom niet getest dan? :dontknow:
Wel gaan kijken en op gezeten maar niet mee gereden, de V-Strom 1050 XT World Adventure vind ik er best goed uitzien en van zithoogte was het net oké maar bij de 2 dealers waar ik hem bekeken heb waren testritten niet mogelijk en moest ik maar kijken op de Suzuki website om een testrit ergens te boeken....
Omdat dit niet in mijn planning paste heb ik er dus ook niet mee kunnen rijden.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Bye Bye BMW R1200 GSa welcome Honda NT1100 DCT

Post by Stoffel »

Proficiat met de nieuwe aanwinst 👍.
Tja, en niet altijd vlekkeloos geloven wat er in de boekskes staat…
Wel een mooi geste van de dealer.
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Bye Bye BMW R1200 GSa welcome Honda NT1100 DCT

Post by Marsman »

ik heb die NT vorig jaar ook kunnen testen: schitterende motor, op alle gebied. Behalve de DCT dan, daar pas ik voor. Geen automaat meer onder mijn kont.
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Bye Bye BMW R1200 GSa welcome Honda NT1100 DCT

Post by petervdc »

Mooi verteld !
Proficiat & enjoy !!
Keep going

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Bye Bye BMW R1200 GSa welcome Honda NT1100 DCT

Post by Droopy »

Jopet wrote: 08 May 2023 23:02 I...
Vorige week zaterdag waren er testdagen van Honda bij Joris-Sport in Blankenberge, met zeer weinig verwachting mij toch maar ingeschreven om een testrit te maken met de NT1100, waarom met weinig verwachting, alle lectuur die ik gelezen heb en zeker in de vergelijkings testen, was de Honda altijd de mindere, minder sportief, minder goede vering, minder dit minder dat. Ook in de vergelijkingstesten vonden ze meestal de DCT automaat niet hun ding. In de gewone testen viel dit nog enigszins mee. Dus vandaar weinig verwachtingen...
...
De dealer merkte natuurlijk wel dat ik interesse had, toch wat gebabbeld en prijs laten maken. Maar bij het opmaken van de prijsofferte zei ik dat ik toch beter ook een testrit wou doen met het vrouwtje er achterop, wel met dien verstande dat er een topcase op stond anders wilt ons Petra niet mee, dat was geen probleem, ze waren ook open op 1 mei en kon dus een 2de testrit doen met topcase erop.
...
Zaterdagmorgen belt de dealer mij op om te zeggen dat hij alles geprobeerd heeft om een motor vroeger te krijgen maar dat was niet mogelijk, maar toen kwam hij met een mooi voorstel, hij zei, je hebt gezegd dat je bepaalde ritten zou willen rijden, wel zei hij, mijn demo NT100 staat hier tot half augustus, geef mij de datums van de weekends dat je wilt rijden en je mag van mij gratis de NT1100 demo gebruiken die weekends.
Een half uur later stonden we in de winkel en is de bestelbon ondertekend :ricky: , nu nog afwachten tot week 32 :rayof:
Een ferme proficiat Jopet. :thumbsup:
Al wat jij opsomt bevalt mij aan Honda, een schoonheidsprijs voor mooiste moto zullen ze misschien niet snel winnen maar hun moto's zitten goed in mekaar en zijn betrouwbaar. :)

Naar vader, zoon en dochter Joris ga ik al jaaaren, altijd welkom en ze zijn nog zo'n (zeldzame) familiezaak waar de klant koning is.
Als je er gewoon langsgaat voor een koffie en een babbel ben je evengoed welkom.

Succes en hopelijk is het snel week 32. :ricky:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Bye Bye BMW R1200 GSa welcome Honda NT1100 DCT

Post by OzzePaa »

Altijd plezant om horen als er iemand z'n nief speelgoed komt aankondigen ;) :!:
Proficiat met de leuze en beslissing, Jopet :thumbsup:
Zoals al gezegd hierboven ; toffe goodwill van de dealer dat je zo toch van de geplande weekend/dagtripjes kan genieten.
Maar met Droopy ben ik het niet eens : er staat vooraf nog veel te veel op mijn program om zomaar direct naar week 32 te teleporteren ;) :lol:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Bye Bye BMW R1200 GSa welcome Honda NT1100 DCT

Post by F M »

Schaaf rijdt ook met een NT1100, en hij vindt het ook een uitstekende motor:
I am confused. Oh no, maybe not!

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Bye Bye BMW R1200 GSa welcome Honda NT1100 DCT

Post by Jopet »

F M wrote: 17 May 2023 20:31 Schaaf rijdt ook met een NT1100, en hij vindt het ook een uitstekende motor:
Hij somt eigenlijk alles op hetgeen ik ondervonden heb, je koopt tenslotte niet een Honda NT1100 om een Ducati Multistrada V4, KTM Adv. 1290 of BMW GS 1250 het vuur aan de schenen te leggen, maar wel om comfortabel, alleen of met 2, en toch nog altijd heel vlot te kunnen toeren of heel op mijn gemak mijn woon werk verkeer te kunnen doen...
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Post Reply