4 dagen batterij

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

4 dagen batterij

Post by petervdc »

Al jàren een probleem.
Zonder druppellader is mijn batterij na 4 dagen plat.
Kheb een Noco als starthulp altijd bij, maar dat is ook niet de oplossin gnatuurlijk.

Nu is er een zekeringkastje tussengeplaatst waar alle accessoires op toekomen; MET een aan/uit switch.
vb gps, gerbing kabels, mistlampen.
Zit er nog niet op : verwarmde handvaten

Helpt geen drol helaas. Iets blifjt dus energie vragen.
De batterij is 2 maand "oud". Een cheapo want zelfs met de dure Yuasa is er geen verschil.

Ktm 1190R van 2013

Iemand tips ?
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 4 dagen batterij

Post by Muug »

Meten is weten, Peter. Met een multimeter op zoek gaan naar lekstromen.
Onmogelijk om vanaf hier een "guestimate" te doen.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: 4 dagen batterij

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 14 Jun 2023 15:50 Meten is weten, Peter. Met een multimeter op zoek gaan naar lekstromen.
Onmogelijk om vanaf hier een "guestimate" te doen.
:stupid:
petervdc wrote: 14 Jun 2023 13:39 Zit er nog niet op : verwarmde handvaten
Ik zou daar alvast beginnen. Als je een tracker geïnstalleerd hebt die op de batterij hangt die zeker ook eens proberen af te koppelen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: 4 dagen batterij

Post by Stoffel »

Muug wrote: 14 Jun 2023 15:50 Meten is weten, Peter. Met een multimeter op zoek gaan naar lekstromen.
Onmogelijk om vanaf hier een "guestimate" te doen.
Voila, is vrij snel gedaan ;)
Rij je er in die 4 dagen ermee? Kan ook zijn dat er iets met je laadcircuit scheelt..
Dus ook even de laagspanning meten, stationair en op hogere rpm..
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: 4 dagen batterij

Post by petervdc »

duibhce Kaelann wrote: 14 Jun 2023 15:57 Ik zou daar alvast beginnen. Als je een tracker geïnstalleerd hebt die op de batterij hangt die zeker ook eens proberen af te koppelen.
Ja hoor, er is een tracker, het probleem bestond al voor die geinstalleerd was... En die heeft een eigen batterij ook trouwens.
Keep going

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: 4 dagen batterij

Post by petervdc »

Muug wrote: 14 Jun 2023 15:50 Meten is weten, Peter. Met een multimeter op zoek gaan naar lekstromen.
Euh en hoe doet een leek dat ? ;-)
Keep going

Online
User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: 4 dagen batterij

Post by Raketman »

Jamaar Peter, als je dat als leek niet kan waarom vraag je dan tips ? In dat geval lijkt mij de oplossing om naar de garagist te gaan en die de lekstroom laten zoeken. Die lekstroom zal voor 75% kans ergens bij het gedeelte batterij/gelijkrichter/spanningsregelaar/alternator zitten, voor 25% kans ergens anders in de kabelboom. Ergens een draad die gedeeltelijk doorgeschuurd een stuk van het frame kan raken : bekabeling die niet strak genoeg aangestrapt zit, bekabeling die kan bewegen (bvb in de buurt van het balhoofd, onderkant van het hoofdframe),....mogelijkheden genoeg helaas. De meest voorkomende werkwijze is beginnen met de lekstroom aan de massa van de batterij te meten en vast te stellen hoeveel het is (op vier dagen leeg, dus da's ongeveer 80-100mA gemiddeld) en dan systematisch de verschillende delen van de kabelboom los te trekken totdat je de kring hebt waar het probleem zit (en de lekstroom dus wegvalt). Dan in die kring op onderzoek gaan en kijken welke componenten je daar eventueel nog kan losmaken, kabelbehuizingen controleren,...

Een werkje dat op 30min kan klaar zijn maar evengoed drie dagen kan duren, allemaal afhankelijk van de complexiteit van de electronica. Hoe meer, hoe erger.
Nil volentibus arduum

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: 4 dagen batterij

Post by petervdc »

Raketman wrote: 14 Jun 2023 17:28 In dat geval lijkt mij de oplossing om naar de garagist te gaan en die de lekstroom laten zoeken... 3 dagen... ...
Wow dat klinkt euh duur...
Ik begrijp je logica hoor ;-)
Pfff.
Kzal hem een paar uur laten zoeken en het dan laten voor wat het is.
Thuis heb ik toch de druppellader en op reis die Noco.

En ook :

Dit is al de 3e ktm waar het zo is, voordien 2x een 990, nu de 1190.
Die accessoires zijn altijd overgebouwd geweest, en ik dacht, nu die achter een schakelaar zitten, probleem opgelost. Not.

Ligt dat nu aan ktm's in het algemeen dan ?
Keep going

Online
User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: 4 dagen batterij

Post by Raketman »

Geen idee. Op mijnen eerste 990 heb ik dat ook twee keer gehad. De eerste keer kwam door de bekabeling aan het balhoofd, de tweede keer lekstroom door de spanningsregelaar. But then again, wat heb ik met die moto technisch niet voorgehad...(dezelfde generatie dan die van Koeno :mrgreen: ). Bij Harley waren dat bij bepaalde modelreeksen de alternator, bij anderen de spanningsregelaar, bij nog een andere reeks de kabelboom aan de zijpikkel. Bij de latere modellen een paar gehad met een BCU (Body Controle Module) die naar massa lekte, kan echt vanalles zijn.
Nil volentibus arduum

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 4 dagen batterij

Post by F M »

Mijn 1190 hield het ook niet langer dan een week vol. Die hing constant aan de druppellader thuis. Dat was de enige keer dat mijn vrouw blij was dat ik een andere motor kocht...
I am confused. Oh no, maybe not!

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: 4 dagen batterij

Post by Stoffel »

Wat is dat allemaal met die ktm’s :peepwall:
Tja, bij de Vfr is het bijna altijd de spanningsregelaar die de geest geeft.
Je zegt dat je schakelt met een knopje, maar kan je dat bedienen met je contactslot af of niet?
Ik heb vorig weekend bij de Vfr een relais geplaatst die pas aangaat als het achterlicht aangaat en pas dan kunnen de accessoires bedient worden…
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: 4 dagen batterij

Post by petervdc »

F M wrote: 14 Jun 2023 17:57 Mijn 1190 hield het ook niet langer dan een week vol. Die hing constant aan de druppellader thuis. Dat was de enige keer dat mijn vrouw blij was dat ik een andere motor kocht...
en wat was haar probleem dan ? die 2 euro electriciteit per maand ?
:dontknow:
Keep going

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: 4 dagen batterij

Post by petervdc »

Stoffel wrote: 14 Jun 2023 19:15 Je zegt dat je schakelt met een knopje, maar kan je dat bedienen met je contactslot af of niet?
Al de accessoires naar een baksje onder het zadel, die aan/uit bediend wordt met een knopke.
Dat baksje aan de batterij.
Dus de acc. krijgen niks van stroom totdat het knopke op aan staan, contact aan of niet.
Keep going

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: 4 dagen batterij

Post by Stoffel »

petervdc wrote: 14 Jun 2023 20:35
Stoffel wrote: 14 Jun 2023 19:15 Je zegt dat je schakelt met een knopje, maar kan je dat bedienen met je contactslot af of niet?
Al de accessoires naar een baksje onder het zadel, die aan/uit bediend wordt met een knopke.
Dat baksje aan de batterij.
Dus de acc. krijgen niks van stroom totdat het knopke op aan staan, contact aan of niet.
Uw bakske staat zo wel altijd onder spanning, ik zou toch eens meten wat dat verbruikt. Ik,zou dat bakske laten aangaan met het achterlicht via een relais. En dan opzetten met de knop.
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: 4 dagen batterij

Post by Koeno »

Raketman wrote: 14 Jun 2023 17:53 But then again, wat heb ik met die moto technisch niet voorgehad...(dezelfde generatie dan die van Koeno :mrgreen: ).
Om één of andere reden, voelt een uitspraak als deze niet echt geruststellend meneer Raket.
Alleszins, sinds aankoop van de ktm krijg ik meer en meer het gevoel dat er effectief een vloek op rust :p

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 4 dagen batterij

Post by Muug »

Enkel op de 990's 😎

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: 4 dagen batterij

Post by Koeno »

Muug wrote: 14 Jun 2023 22:12 Enkel op de 990's 😎
Komende van een 950-rijder wiens motor tot voor kort nog weigerde normaal te rijden?
kom kom kom he :lipsrsealed2:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 4 dagen batterij

Post by Muug »

:laughing:

Niks is perfect, Ktms niet, de Guzzi's en Triumph's vroeger ook niet. Karakter, zo heet dat.

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: 4 dagen batterij

Post by Schussboelie »

Ik zou het niet te rap bij de motor zoeken.
Op mijn 2 1190 Adventures, de gewone 13500km, de R meer dan 50000km, heb ik geen enkel noemenswaardig issue gehad.
In het begin startte die R moeilijk in de kou maar dat hebben ze onder garantie opgelost met een zwaardere kabel naar de startmotor.
Is achteraf zelfs een terugroepactie geweest volgens mij.
Verder konden die makkelijk weken stilstaan zonder probleem (heb ze nooit maanden aan de kant gezet).

Op vier dagen plat is niet normaal, daar moet ergens een serieuze fout zitten.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: 4 dagen batterij

Post by petervdc »

Stoffel wrote: 14 Jun 2023 20:57 Uw bakske staat zo wel altijd onder spanning, ik zou toch eens meten wat dat verbruikt. Ik,zou dat bakske laten aangaan met het achterlicht via een relais. En dan opzetten met de knop.
Hmm, goede opmerking
Keep going

Post Reply