Lijstje

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Lijstje

Post by F M »

Koeno is er mee begonnen.
Koeno wrote: 03 Aug 2023 13:40 Oeh auto's...
Toyota Starlet 1000cc
Volvo 240 GL
Renault Clio 1.5D
Mitsubishi ASX
Peugeot 508 SW

met de volvo die mijn eeuwige favoriet zal blijven...
Mijn lijstje is langer, want ik ben een pak ouder.
Toyota Corona Mk1 2000 (geërfd van mijn vader)
Fiat Uno 1000
Peugeot 505 diesel break
Renault Espace
Renault 5
Ford Transit minibus
VW Golf II
Hyundai Sonata, 2 stuks
Renault Laguna
Citroen C8
Citroen C5 break
Citroen Berlingo
Opel Insigna
Ford Tourneo Custom
Opel Corsa

Omwille van de fantastische vering is de Peugeot mijn lievelingsauto. Spijtig genoeg was hij supertraag, en vielen de stukken er bij wijze van spreken gewoon af. Eigenlijk niet bij wijze van spreken, maar letterlijk...

De Fiat en de Espace zijn de enige nieuw gekochte. De 2 Opels zijn firmawagens.
Last edited by F M on 03 Aug 2023 14:02, edited 3 times in total.
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Lijstje

Post by Koeno »

Oeh auto's...
Toyota Starlet 1000cc
Volvo 240 GL
Renault Clio 1.5D
Mitsubishi ASX
Peugeot 508 SW

met de volvo die mijn eeuwige favoriet zal blijven...

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Lijstje

Post by Muug »

mijn eigen gerief:
- Renault 19 Chamade, van mijn pa gekregen toen ik ben beginnen werken. Had na diverse jaren wat startproblemen, maar ipv dat de Renault-garage gewoon een andere delco monteerde, bleven ze die ouwe maar opnieuw afstellen en zo terloops mij pushen om een geheel nieuwe wagen te kopen. Nooit meer naar die garage geweest, de stommeriken.
- Renault Kangoo. Knalgeel. Nog één van de eerste generatie. Dus nul geluidsisolatie. Je moest op de autostrade zo'n koptelefoon opzetten om het geluid weg te filteren.
- Skoda Fabia, nieuw, LPG laten installeren. Véél te vroeg weggedaan.
- Skoda Octavia, miskoop van de eeuw, plus op een hele gladde natte rotonde een halve pirouette gedaan die eindigde tegen een lantaarnpaal. Naar huis gehinkt, laten repareren, bleek de boite geraakt, dus wagen buitengekuist.
- Skoda Yeti, deze rijden we kapot, wat een prachtvoertuig
- VW T3 syncro Westfalia: een half jaar gehad, een ramp op roest, haast weggegeven om ervan af te zijn
- Mercedes Viano Marco Polo: drie jaar
- Mercedes Viano Marco Polo: twee jaar, goed aan verdiend, compenseerde het verlies dat we aan die T3 én aan die Octavia hadden gehad
- VW T4 syncro camper: sinds september vorig jaar

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Lijstje

Post by Jopet »

Ik kom uit een tijd dat auto's nog gemaakt werden uit steen, allé zo voelde mijn eerste auto toch aan toen ik er mee reed en aan het stuur trok :mrgreen:

Lada 2105 1.2
Lada Samara 1.5
Daihatsu Applause 1.6i
Opel Calibra 2.0i (nu ongeveer een 200 tal in mijn bezit, op schaal hé 8-) )
Fiat Multipla 1.9 JTD (een auto die als "Automobiles for the Next Century" te bewonderen in in het MOMA in New York in '99)
Ford Mondeo 3 Sedan 2.0 TDCi Ghia
Kia Sportage 3 2.0 Aut. (ondanks 161pk totaal geen koppel waardoor automaat constant zat te schakelen, bvb op het traject E40 Brugge-Veurne schakelde hij dus ook tussen 5 en 6, na 10 maanden uit pure frustratie verkocht)
Ford Mondeo 4 2.0 Aut. Ecoboost 203pk
Ford C-Max 1.6 TDCi 110 (handgeschakeld om de dochters te leren rijden)
Peugeot 508 SW 2.0 e-HDi 180 Aut.
Opel Insignia 2 Sport Tourer 2.0 GSi 260 4X4
Hyundai 4 1.6 T-GDI HEV Shine N-Line 230

Hier een deel van mijn Calibra verzameling....
Image

Meest speciale in die verzameling is een reeks van 8 Holden Caibra's (Holden = Australische Opel). Elke auto heeft zijn eigen metalen doosje waar zowel op de buitenkant als de binnenkant de Calibra in zijn eigen tuning kleuren geschilderd is. Gekocht van een Zwitser zo'n 20 jaar geleden en behalve de 2 sets dat hij verkocht nooit geen meer te koop zien komen. Ook met de info op de auto's gezocht op het net en nooit iets van terug gevonden, hier en daar eens een ander model maar nooit deze reeks van 8...
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Lijstje

Post by Blackbert »

Allez,

Mee leren rijden en nadien meegekregen: Renault R5 TL 1100. Als 't stil genoeg was hoorde je de ijzermemel werken. Maar technisch goed.
Ooit 1 nieuwe auto gekocht: Lancia Dedra 1.6i. Fijn rijden, zelfs na 1000km geen zadelpijn. Jammer genoeg verliest dat sneller zijn waarde dan dat hij kan rijden.
Opgevolgd door de Peugeot 405 diesel van mijn bompa. Eens ingereden reed dat ook fijn, maar na 300km moest de kont toch effe stretchen. Versleten door mijn ex.
Renault 19 1.9d. Zonder servostuur. Omdat ik er niet kwam met alleen een moto en 2 kleine kinderen.
Volvo 740 GL, 2.3 LPG. Prachtige tank. :iloveyou:
Volvo 850 2.0 break, LPG. Geraakte geen berg over.
Fiat Ducato maxi 2.7D. konden 3 moto's in, kon je met 3 in slapen. Maar de memel ...
Volvo V70 2.5D. nice. met gemak met 3 idioten erin, vol bagage en aanhanger met 3 moto's in 1 ruk naar Gibraltar. en terug. Weg wegens veel te duur om 3000km per jaar mee te rijden.
Fiat Ducato maxi 3.0D. werkbus. Zelfs geen last met nog eens 3ton achter zijn gat. Maar eigenlijk veel onderdelen die het veel te vroeg begeven.
Peugeot Partner 1.6i. Met 210000km voor 700€ gekocht. Beetje luidruchtig, nog steeds elk jaar los door de keuring.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Lijstje

Post by Blackbert »

Mee gereden:

R25D van mijn pa. beetje te veel zwevend tapijt.
605 benzine van mijn pa: valse trage.
Volkswagen Passat break diesel. uitgewoond, maar niet uitgeleefd.
Vitara op een Grieks eiland: fun op de gravelbaantjes.
Toyota RAV4, zo'n tweedeurs met een bache. ook fun op de gravelbaantjes.
Nissan Navara, 2.5D, eerste reeks, van mijn zus. Camion die meer zoop dan mijn Ducato en bij 120 al hijgde. Vond daar mijn draai niet in.
Lancia Delta 1.6 of zoiets. vervangwagen, dikke fun.
Range Rover classic 2.5D. kunde heel den dag in cruisen.
Peugeot 806 van mijn pa. kunde met 2 in slapen.
audi A4 1.9tdi. strakke luxe, gelijk een Volvo.
Volvo V90 hybride benzine. Bob zijn heeft z'n voordelen. Wolf in schaapsvachtje, veel te veel toeters en bellen.
BMW X5 3.0D. Grotere wolf in schaapskleren. met de eigenaar wisselend heen en terug naar Toscane. Jammer van de taxen.
Navara 2.5D, vorige generatie. Zuiniger, maar nog steeds vind ik er mijn draai niet in.
Clio 1.2i 16v van de dochter. yihaa. Kuipjes en een racechassis. Pakt den afrit 15 per uur rapper dan de V70. Zou wel eens de 1.6i 16V willen rijden.
Dacia Sandero 900cc, 90pk. Verrassend strak, verrassend vinnig.
Kia Rio 1.3 RS van de zoon. RS staat voor redelijk sloom. Wat heel goed is in zijn geval.
grease up your baby for a ball on the hill

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Lijstje

Post by Stoffel »

Oei… ik ben een zeldzaamheid kwa aantal wagens..
Begonnen met een Citroën Visa, daarna overgestapt naar een Citroën AX.
Vervolgens bij Fiat gepasseerd voor een Brava, grootste rommel allertijde :furious3:
En ondertussen al met de 3de Qashqai aan het rijden ( de vrouw dan).
Dat maakt in 26 jaar 6 wagens…
Wel ruimschoots gecompenseerd met het aantal moto’s :lol:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Lijstje

Post by OzzePaa »

Navenant mijn rijbewijsjaren valt het autolijstje ook nog wel mee ...
Vanaf de maand van m'n 18de verjaardag tot m'n 24ste alleen op 2 wielen onderweg.
Als er dan toch eens niet met de moto naar een trouwfeest ofzo kon gereden worden, OzzeVaa z'n vehikels geleend.
Achtereenvolgens :
Simca 1301
Simca 1301 automaat (ramp :!: )
Alfa Romeo Giulia Sport (ging geweldig goe :rayof: )

Op m'n 24ste dan de eerste vierwieler zelf (okkazie) gekocht :
Simca Matra Bagheera S met middenmotor achter de drie-plaatsen-naast-mekaar.
Pseudo-sportwagen en behalve de polyester carrosserie roestte de rest waar je bijstond :roll: maar met slechts 98PK toch top-rijplezier :!: :!:
Drie jaar en de geboorte van OzzenOudste later geen plek voor de buggy, en verkocht voor ne zotte prijs :pillepalle:
Vervolgens :|
Audi 80 B2 GLE 4-in-lijn 1600 op LPG
Audi 100 C2 2.1 5-in-lijn GLS
Audi 100 C3 2.0 5-in-lijn CD met full-airco 8-) en de luchtweerstandscoëfficiënt van een raket :mrgreen:
Audi 100/A6 C4 5-in-lijn 2.05 Tdi
Audi A6 1.9 C5 Facelift 4-in-lijn Tdi
Audi A6 2.0 C6 Facelift 4-in-lijn Tdi S6-look ;)

Allemaal handgeschakeld .... ik roer graag in de bak ;) :headbang:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Lijstje

Post by Stoffel »

Amai, precies Audi fan ;)
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Lijstje

Post by OzzePaa »

Stoffel wrote: 03 Aug 2023 21:10 Amai, precies Audi fan ;)
Zolang het okkazies zijn kannek dat betalen ... ;) Maar ja, hoe noemen ze dat "merkgetrouwheid" :?: ;)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Lijstje

Post by Jopet »

OzzePaa wrote: 03 Aug 2023 20:58 Allemaal handgeschakeld .... ik roer graag in de bak ;) :headbang:
Tot je eens 14 dagen met een automaat gereden hebt, dan ga je je afvragen waarom je zooooo lang gewacht hebt om met een automaat te rijden.....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Lijstje

Post by Koeno »

Ik apprecieer nog steeds beide feitelijk.
bedrijfswagen is automaat,
privewagen is handgeschakeld,

ik merk wel dat ik na tijdje automaat weer ff moet wennen aan handgeschakeld.
Maar toch rijd ik nog steeds graag met beide.

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Lijstje

Post by Bij »

Hier hebben er ook wel wat op den hof gestaan :grin: :grin:

R5 TS en een R5 GTL. GTL was rot maar prima motor den andere had ne slechte motor maar een goei kas dus geeindigd met een goede R5 TS (1.1) benzine
R11 GTD 1.6 diesel
Ranault Expres 1.6 diesel (was nodig voor den bouw ;) )
VW Golf MK2 1.6 turbo diesel (was een wolf in schaapskleren)
Audi 80 LS (gekregen van mijn ex haar grootvader) had een motorprobleem. bleek kapotte alternator te zijn opgelost voor 200 frank met ene van het autokerkhof :thumbsup:
R11 GTL 1.4 benzine
Fiat Uno 45
VW Transporter T3 1.9 WBX in kaki groen (van den ABL gekocht)
VW kever 1200 (bj 1972) heb ik mooi aan verdient
Renault Express 1.1 benzine (afdanker van de gemente Lille) gekocht zonder keuring voor 500€ met 170000km; rijd nu nog rond bij ne maat van mij :thumbsup:
Skoda Octavia 1.9 TDI Fantastisch maschien bijna 300000 km mee gereden Weg gedaan wegens versleten alles ging kapot op het laatste behalve de motor
Dacia sandero 1.5 DCI bijna nieuw (demo model) gekocht
VW Golf Variant 1.4 TGI Eerste nieuwe auto
Dacia duster 1.6i basic auto zonder prullen ideale tank voor mijn boswerken.

Leren rijden met een Toyota Carina ST 1.6 niet meegekregen van thuis want mijn zus moest daar ook nog mee leren rijden :( Was een fantastisch sportmachien alleen viel die uiteen van de roest.

Van de werkgever
Renault R4F6
VW transporter minibus 1.6D
VW transporter minibus 1.6TD
VW transporter pickup enkele cabine 1.6TD
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Lijstje

Post by Stoffel »

Jopet wrote: 03 Aug 2023 21:21
OzzePaa wrote: 03 Aug 2023 20:58 Allemaal handgeschakeld .... ik roer graag in de bak ;) :headbang:
Tot je eens 14 dagen met een automaat gereden hebt, dan ga je je afvragen waarom je zooooo lang gewacht hebt om met een automaat te rijden.....
Bwa, privé een handgeschakelde, firmawagen is zo een dsg boite.
Voor de werkverplaatsingen en files prefereer ik de automatic, maar privé toch liever een handgeschakelde… dat geeft me net meer rijplezier.
Hoe noemen ze dat.. oud…
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Lijstje

Post by Muug »

Onze 2de Viano was een automaat, en dat was echt een droom ja. En die VW T4 had ook een automaat mogen zijn. Azo korte viteskes! :shock: Maar de Yeti is handgeschakeld en da's een droom zeg ik u. :thumbsup:

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Lijstje

Post by Jopet »

Stoffel wrote: 03 Aug 2023 21:55 Voor de werkverplaatsingen en files prefereer ik de automatic, maar privé toch liever een handgeschakelde… dat geeft me net meer rijplezier.
Hoe noemen ze dat.. oud…
Muug wrote: 03 Aug 2023 22:22 Onze 2de Viano was een automaat, en dat was echt een droom ja. En die VW T4 had ook een automaat mogen zijn. Azo korte viteskes! :shock: Maar de Yeti is handgeschakeld en da's een droom zeg ik u. :thumbsup:
Jullie moeten mij nu toch eens uitleggen wat het zo plezant maakt om heel de tijd met die voet op de koppeling te moeten gaan staan, zelf met de hand te schakelen en het toerental in de gaten te houden enz.... Hoe verschaft meer werken nu meer rijplezier? :dontknow:
Ik wil morgen gerust eens een optrek testje doen, stel dat onze auto's beide in 8 sec naar 100 trekken, denk je dan echt dat jullie met een handgeschakelde bak sneller zullen zijn dan ik met mijn automatiekske? Ik zet mijn autoke op sport, schakel de automatische handrem in, sta met mijn voet klaar op het gas en bij groen licht geef ik direct vol gas en weg ben ik (toch bij de droog weer anders veel te veel slip en zou koppeling wel kunnen helpen :roll: )

Hoeveel nieuwe sportwagens / racewagens / racemotoren hebben nog een klassieke handgeschakelde bak, sommigen hebben nog een koppeling om te vertrekken maar voor de rest is het allemaal zonder zelf koppelen, dus moest hand schakelen en zelf embrayeren zoveel beter zijn dan zouden ze dat in de sportwagens / racewagens / racemotoren toch blijven gebruiken? Zelf fietsers gebruiken tegenwoordig automatische versnellingen....

Maar als het van onze regering afhangt rijden we binnenkort toch allemaal elektrisch en hebben we geen versnellingsbak en koppeling meer nodig :lol:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Lijstje

Post by Blackbert »

Wat is dan rijplezier? U droog van punt a naar punt b bewegen, sneller dan te voet?
Nee, het is het beheersen van de vaardigheden die daar bij komen kijken: kijken, sturen, gas geven, luisteren, schakelen, remmen (als 't moet).
Geef mij dan wat bochtenbaantjes of bergwegen en dat komt allemaal samen in dikke fun. Ik kan dat. Of het nu op 2 of meer wielen is.

Een automaat, in vroeger jaren een prijzige optie, neemt de helft van de fun eruit. 't Is ook niet voor niks dat je rijbewijs halen met een automaat ertoe leidt dat je niet met een schakelbak mag rijden, je hebt de vaardigheid niet.

Misschien zijn ze nu beter, maar er is nog de technische kwetsbaarheid. een maat had een V70 auto. Volvo schrijft zelfs geen oliewissels voor, terwijl die eigenlijk gespoeld moet worden. Gevolg: een dag werk om er een andere in te hangen wegens horten en stoten.
Ook eens een meubelbakbus gehuurd voor een verhuis. Iveco 3.0 himatic. Zelfde motor als mijn Ducato maar ging geen hol vooruit, zelfde verbruik op de computer.
De X5 en de V90 rijden wel goed maar toch, weer iets dat ge niet moet kunnen. Meer tijd om op die ingebouwde tablet te spelen.

Zonder complot te denken, maar da's blijkbaar de bedoeling: dat je blijkbaar steeds minder moet kunnen. Op wat knopkes duwen en zorgen dat de batterij opgeladen is. Voor al de rest vaardigen we nog wat regeltjes uit. 't Moet gemakkelijk zijn en veilig, zonder dat je verantwoordelijkheid moet nemen of voor jezelf denken. Fijne bijwerking: alles wat plezant is verdwijnt.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Lijstje

Post by Muug »

Hey Jopet,
Wij gebruiken onze versnellingsbak niet omdat we daarmee rapper zijn. Ik heb nog nooit een stoplichtsprintje gedaan bvb.

Het is ook een financiële kwestie. Een automaat is duurder, zelfs tweedehands.

Je verwijst naar de nieuwste sportwagens. Wel, de belangrijkste reden - volgens mij - dat die een automaat en andere elektronische hulpmiddelen hebben is dat ze ridicuul veel power hebben. Zoveel zelfs dat er niet normaal mee te rijden valt zonder automaat. Of omgekeerd, met een gewone bak is er wellicht teveel kans op schakelfouten en opgebrande koppelingen. Dat ligt in exact dezelfde lijn als waarom er zoveel elektronische hulpmiddelen en quick shifters bij de nieuwe moto's zijn. Ook die produceren zo absurd veel pk dat er gewoon teveel kans is op brokken.

Verder verwijs ik graag naar Blackbert zijn opmerking dat men maar al te graag de technologie verbergt. Waardoor men vaardigheden en reflexen verliest. En alertheid ook. Twee voorbeelden. Ik doe de dimlichten van mijn wagen altijd zelf aan of uit. Hoewel dat best automatisch kan. Maar ik wil dat zelf beslissen en beheersen. Tandenborstels, waarom moet dat elektrisch? Mijn pa wou zoveel jaar geleden onze toen kleine dochter een elektrische tandenborstel kopen. Mijn vrouw en ik hebben dat geweigerd. Hij snapte dat niet. We hebben hem - notabene een tandarts geweest - moeten uitleggen dat dat gerust mag, binnen tien jaar of zo, maar dat ze éérst die vaardigheid moest beheersen. Voor als er eens geen elektriciteit is bvb.
Allez, nog een derde voorbeeld. Mensen zijn nu zo gewend om alles met apps op de smartphone te doen, dat ze minder en minder met de computer overweg kunnen! Ze weten geen weg met foutmeldingen, ze vinden hun weg niet in de opties van de toepassingen, ze krijgen printers niet meer geïnstalleerd. De digitale kloof manifesteert zich dus niet alleen meer bij ouderen maar ook bij jongeren!!! (Lees: minder dan 30 jaar)

De bedrijven doen er alles aan om de techniek zo hard mogelijk weg te steken zodat de mensen super afhankelijk van hen worden. Nu, er zijn altijd al techneuten en niet-techneuten geweest. Je wordt zo geboren. Maar het is te ver aan het gaan. Omdat men zoals Bert aangeeft de voeling en de vaardigheden verliest. Wij ouderen weten van waar we komen, we deden alles nog zelf, maar de jeugd wordt geboren met het valse idee dat alles "vanzelf" werkt, en dat is echt niet goed. Iets troubleshooten dat kunnen ze niet meer.

Plus, onderschat het kostenplaatje niet om de technologie te verbergen. Dat is gigantisch! Zeker in de IT! Hoe meer iets "vanzelf" gaat, hoe verschrikkelijk veel meer werk erachter zat en zit. En dat moet ook betaald worden.

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Lijstje

Post by den Bullet »

Vraag mij de bouwjaren niet ...

Saab 96
Ford Escort MK 1
Hanomag-Henschel
Ford Transit MK 1 Diesel
Opel Record C 1900L (X2)
MG Magnette ('59 - niet ingeschreven)
Ford Taunus Break
Lada Break
Citroen BX Diesel
Datsun Prairie
Renault Express
Renault R4
Renault 11
Renault R4 F4
Renault 19
Volvo Break
(Effe Toyota Starlet)
Mitsubishi L400 City Van
Nu:
Renault Trafic
Dacia Dokker

En daar gaat het waarschijnlijk bij blijven; zoonlief heeft een Peugeot 308 GT Line van 't werk en dat rijdt iets goedkoper :mrgreen:

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Lijstje

Post by Schussboelie »

Nou, nogal wat antivooruitgangspropaganda hier.
Eerlijk gezegd, ik heb na mijn eerste automaat geen seconde meer omgekeken.
Dat heeft niets te maken met vaardigheden, wegsteken of wat dan ook, met 40000-50000km per jaar is dat gewoon veel comfortabeler.
En als daar nogal wat fileuren tussen zitten al helemaal.
Ik merkte in het begin zelfs dat ik vaker stopte voor voetgangers, gewoon omdat het zoveel minder inspanning vergt om dat te doen, stoppen en terug vertrekken.
Daarnaast zijn automaten al heel wat jaren zuiniger dan handgeschakelde versnellingsbakken en zo overgevoelig als hier een paar keer gepost werd zijn ze absoluut niet.
Zoals gezegd, ik heb al verschillende automaten ver over de 160.000 en zelfs 200.000km gereden en niet zacht maar nog geen issues gehad.

Wat dat verlies van vaardigheden betreft, dat is toch wel erg relatief he, het is maar welke vaardigheden nog zinvol zijn.
De vaardigheid om manden te vlechten zijn we ook kwijt maar is dat zo'n ramp?
Een printerdriver... Ik heb mijn eigen vennootschap maar geen printer meer.
Dat zijn voor mij geen vaardigheden die echt belangrijk zijn om te bewaren/bewaken.
Dimlichten @Muug? Degenen die ze manueel bedienen zijn ook degenen die de tunnels zonder licht inrijden.
Uit jouw lijstje van vaardigheden @Blackbert die tot rijplezier leiden, is schakelen ook maar één van de 5 elementen.
En inderdaad, op een bochtige weg tijdens een weekenduitje, of op circuit, kan ik me voorstellen dat schakelen gewoon leuker is.
Op Vlaamse wegen op weg naar het werk of de Colruyt? Nah.

Complottheorieën tot slot, we verschuilen ons allemaal graag achter de doelbewustheid van de grote industrieën.
Voor een deel zal dat zeker zo zijn, maar voor een ander en het grootste deel maken zij gewoon wat wij willen kopen.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Post Reply