Aan het begin van de verdwenen zomer.

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
Post Reply
User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Aan het begin van de verdwenen zomer.

Post by zappa »

Toch maar een dagje of 6 met de moto weg, met z'n twee gezellig op hotel, de volledige dagelijkse sleur achterlatend. Dus ik zoek het hotel uit, de criteria zijn streng ;)

's avonds door gereden via de Ardennen als eerste stop, de volgende dag Verdun, Bar-le-Duc, rond St-Dizier, Joinville, naar het Hotel La Source Bleue in Villiers sur Marne.

Image

En voormalige watermolen
Image

La Source Bleue, waarom zou dit hotel zo heten? :ermm:
Image


Image


Image

Levende verse forel, nu nog aan het zwemmen, 's avonds op je bord :shock:
Image

en er was ook een (voor Frans te zijn) lekker biertje met water uit de blauwe bron.

Het Hotel was echt wel super, rustig gelegen, we hadden een prachtige en luxe (oranje) kamer, de inrichting antiek met design, maar heel geslaagd. Het eten lekker. Aaah TOP !

Ik had voor de komende twee dagen een rondrit route gemaakt, we gingen eerst de korte route (iets meer dan 100km) doen en de dag erna de langere van 220 km, maar het weerbericht lachte ons uit :? changement dan maar.
Dag 1 : via de Marne naar de bron van de Marne rijden, dan een beetje verder naar de bron van de Aube en zo terug naar boven langs de Aube.

Veel verloederde eeuwenoude restanten die betere tijden kenden, in de dorpjes

Image

Image

Image

Image

Charmoilles een charmant dorpje :

Image

Maar de zonnebloemen zagen ons niet staan :roll:

Image

Dé bron van de Marne :pee:

Image

is'tal? Moest ik daarvoor al die trappen naar beneden en straks terug omhoog :cry:

Image

Dan maar naar de bron van de Aube :rayof:

Image

Image

Gelukkig was er een eind verder wel al wat water in de Aube, en dus op het einde, eind goed, al goed, ofzoiets ? :?
Last edited by zappa on 08 Aug 2023 23:45, edited 1 time in total.
sig nature

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Aan het begin van de verdwenen zomer.

Post by zappa »

De volgende dag, zal er wel meer water in de Aube gestaan hebben, want we mochten wachten tot na 11 uur wegens enkele serieuze stortbuien :| Gelukkig dan het korte ritje.

Ondanks de regen, heb ik toch genoten van die streek, mooie golvende en propere banen, eenzame stroken asfalt, slingerend tussen verre dorpjes, echt een streek waar ik direct naar terug wil (en dan zeker in dat zelfde hotel :mrgreen: )

Image

Wat doe je als je steeds maar in de regen aan het rijden bent? Een openbare wasplaats gaan bekijken, nog wat water extra :grin:

Image

Image

Bezoek aan Romeinse overblijfselen, in mooie nieuwstaat stapeltjes gezet, zijn 10 euro entree niet waard :cry:

Image

Image

Image
Last edited by zappa on 09 Aug 2023 17:48, edited 1 time in total.
sig nature

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Aan het begin van de verdwenen zomer.

Post by zappa »

La source des Trois Fontaines


Image

Image

Terwijl ik daar foto's aan 't nemen ben, stopt er enen met zijne gammele auto, gaat naar die bron, begint zijn hoofd er in te wassen, en slurpt water van die bron. Komt dan naar mij om te vertellen dat het heel zuiver water is en gezond :thumbsup: ja heel gezond voor zijn waterfactuur vast en zeker.

Toch wel enkele km's langs zulke muurtjes gereden, dat blijkt van een of andere edelen geweest, die zijn tuin rond zijn kasteel wou omheinen, de lonen zullen dan toch wel een heel pak lager geweest zijn :|

Image

Bever ? :o

Image

Euh nee Bever Rat :mrgreen:

Image

Image
Last edited by zappa on 09 Aug 2023 17:48, edited 1 time in total.
sig nature

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Aan het begin van de verdwenen zomer.

Post by zappa »

Abbaye de la Crête

Image

Image

Image

het canal entre Champagne en Bourgogne met zijn vele sluisjes

Image

Image

Mist op de blauwe bron

Image
Last edited by zappa on 09 Aug 2023 17:49, edited 1 time in total.
sig nature

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Aan het begin van de verdwenen zomer.

Post by zappa »

En toen was 't gedaan, terug naar huis :bigcry:

Zelfs de Taxus aan het kasteel in Joinville wuifde ons uit

Image

Image

Terug via Verdun

Image

Image

nog een vlugge foto van de citadel van Montmédy

Image

En dat zal zo ongeveer 't meeste zijn dat ik ga gedaan hebben met de motor dit jaar :( Maar het was toch de max :grin:
Last edited by zappa on 09 Aug 2023 17:49, edited 1 time in total.
sig nature

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Aan het begin van de verdwenen zomer.

Post by Jopet »

Mooi, is inderdaad een prachtige streek om te rijden, maar Frankrijk is eigenlijk altijd prachtig rijden als je uit de buurt blijft van grote steden, het is soms verwonderlijk dat je in een immense drukte aan het rijden bent en je rijd weg mag van die steden en/of autostrades en een kwartier later zit je alleen op de baan....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Aan het begin van de verdwenen zomer.

Post by Blackbert »

Gaan herbronnen, feitelijk?
Kan deugd doen denk ik, wat voor weer het ook is.
:thumbsup:
grease up your baby for a ball on the hill

Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Aan het begin van de verdwenen zomer.

Post by Mario »

:thumbsup:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Aan het begin van de verdwenen zomer.

Post by F M »

Aha, nog eens een reisverslag met foto's en al! :thumbsup:

Het zal wel deugd doen. Ik kijk al uit naar mijn reis van volgend jaar. ;)
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Aan het begin van de verdwenen zomer.

Post by OzzePaa »

Blackbert wrote: 09 Aug 2023 08:28 Gaan herbronnen, feitelijk?
Kan deugd doen denk ik, wat voor weer het ook is.
:thumbsup:
:grin: :thumbsup: :smash:
Of kun je zeggen dat het maar een waterige vakantie was :?: ;) :mrgreen:
Top dagge er zo van kunnen genieten hebt, Zappa :headbang:
La Douce blijft eigenlijk-feitelijk ook mijn favoriete rondrijbestemming.
Eén van onze eerste lange trips na de heropstap in 2004 was naar Saint-Quentin en dan de Somme volgend van bron in Fonsomme tot monding aan de prachtige baai in Saint-Valéry. Schitterende tocht was dat ook :ricky:
De Somme-bron wekte trouwens wel wat meer indruk dan Zappa haar Sprüdelwasser ;) :lol:

Image

Image
Last edited by OzzePaa on 09 Aug 2023 12:27, edited 2 times in total.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Aan het begin van de verdwenen zomer.

Post by Muug »

Mooie foto's en mooi verslag ! :lol:

Ah, ik ben tot nu toe ook enkel een lang weekend in de Eifel gaan rijden (met de forum-concurrentie :peepwall: ) en dat was het dan, op de Motorpraatrit na denk ik zo. :wall: Té veel op de agenda, té weiinig weekends, té veel onkruid in onze tuin, té veel regen ook ja :pillepalle:

't is daar een mooie regio, hoewel ik geen idee heb waar 't is :grin:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Aan het begin van de verdwenen zomer.

Post by F M »

Ik hou toch vast aan minstens één motorvakantie per jaar. Wales was dit jaar een kortere vakantie, maar doordat wij geweldig geluk hadden met het weer is het wel een topvakantie geweest. Voor een reisverslagje heb ik geen moed. Ik moet na mijn nakende vakantie met de vrouw beginnen aan de filmpjes. Dat is al meer dan genoeg werk.

Ondertussen is het ontwerp van mijn reis volgend jaar ook al klaar. We moeten nog de exacte datum vaststellen, en zien wie er mee kan. Waarschijnlijk zullen het wel weer opnieuw Wim en ik worden. Op basis daarvan hotels vastleggen en de finetuning aan de routes doen, want we moeten aan die hotels geraken, nietwaar?

Misschien kunnen we een topic reizen 2024 beginnen? :grin:

By the way, waarschijnlijk de laatste week van juni. Als er nog iemand goesting heeft? Dolomieten ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Aan het begin van de verdwenen zomer.

Post by Muug »

F M wrote: 09 Aug 2023 13:20 Als er nog iemand goesting heeft? Dolomieten ?
Man, da's van mijn kinderloze tijd geleden dat ik daar met vrindin en VFR heb rondgesjeesd. Prachtige herinneringen aan.
Maar nu zijn we wel zwaar een ander haar topic aan het "hacken".
Dus 't is beter van hierover een nieuwe topic te maken jawel. :thumbsup:

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Aan het begin van de verdwenen zomer.

Post by Stoffel »

Mooie foto’s, moet genieten geweest zijn…en regen… tja, dat hoort er soms eens bij.
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Aan het begin van de verdwenen zomer.

Post by Muug »

Stoffel wrote: 09 Aug 2023 21:01 Mooie foto’s, moet genieten geweest zijn…en regen… tja, dat hoort er soms eens bij.
"soms" is niet erg. Maar toen we in juli in Noorwegen waren (met ons T4ke) voelde ik toch wel mee met de vele motorrijders die daar als verzopen kiekens van de ene regendag in de andere tuimelden. Surtout de stoere mannen met hun tentje zijn dan te beklagen want die moeten 's morgens weer in hun nat gerief kruipen. En dat mag allemaal perfect nieuwe goretex zijn, maar 't is natuurlijk langs uw mouwen binnenkruipt, omdat ge die handschoenen meermaals per dag aan en uit doet. En langs uw nek komt het op den duur ook binnen. Gelukkig zijn er veel hutjes op de Noorse campings, maar die dingskes zijn meestal a) te klein om uw gerief deftig te drogen en 2) vervelend duur.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Aan het begin van de verdwenen zomer.

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 10 Aug 2023 10:18
Stoffel wrote: 09 Aug 2023 21:01 Mooie foto’s, moet genieten geweest zijn…en regen… tja, dat hoort er soms eens bij.
"soms" is niet erg. Maar toen we in juli in Noorwegen waren (met ons T4ke) voelde ik toch wel mee met de vele motorrijders die daar als verzopen kiekens van de ene regendag in de andere tuimelden. Surtout de stoere mannen met hun tentje zijn dan te beklagen want die moeten 's morgens weer in hun nat gerief kruipen. En dat mag allemaal perfect nieuwe goretex zijn, maar 't is natuurlijk langs uw mouwen binnenkruipt, omdat ge die handschoenen meermaals per dag aan en uit doet. En langs uw nek komt het op den duur ook binnen. Gelukkig zijn er veel hutjes op de Noorse campings, maar die dingskes zijn meestal a) te klein om uw gerief deftig te drogen en 2) vervelend duur.
Daar had ik voor buiïg weer tot vorig jaar een doodsimpele oplossing voor : zo'n goekoop "plastieken" regenfrakske mét dito kapke die ik dan over m'n kop trok en daar de helm over zette. :ugeek: Onder het doorwaaivestje fungeerde het als windstopper en regenmembraan ... werkte perfect, maar heb 'em toen laten liggen boven op de Manghen :roll:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Aan het begin van de verdwenen zomer.

Post by Muug »

OzzePaa wrote: 10 Aug 2023 12:39 Daar had ik voor buiïg weer tot vorig jaar een doodsimpele oplossing voor : zo'n goekoop "plastieken" regenfrakske mét dito kapke die ik dan over m'n kop trok en daar de helm over zette. :ugeek: Onder het doorwaaivestje fungeerde het als windstopper en regenmembraan ... werkte perfect, maar heb 'em toen laten liggen boven op de Manghen :roll:
Hm,
het ei van Columbus als het ware. Dank voor de tip ! :thumbsup:

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Aan het begin van de verdwenen zomer.

Post by Stefke »

Muug wrote: 10 Aug 2023 13:30 Hm,
het ei van Columbus als het ware. Dank voor de tip ! :thumbsup:
Yep een trucje dat anderen al 20 jaar toepassen en ik ook pas verleden jaar ontdekt heb. Werkt redelijk goed, nadeel is dan weer een ietwat zweterig hoofd in de helm. :roll: Maar liever dat dan doorweekt tot op uw vel.
Nu zo'n doorweekte vakantie onthou je dan weer beter dan de schoon weer vakanties heb ik de indruk. :?

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Aan het begin van de verdwenen zomer.

Post by zappa »

Stefke wrote: 10 Aug 2023 16:35
Muug wrote: 10 Aug 2023 13:30 Hm,
het ei van Columbus als het ware. Dank voor de tip ! :thumbsup:
Yep een trucje dat anderen al 20 jaar toepassen en ik ook pas verleden jaar ontdekt heb. Werkt redelijk goed, nadeel is dan weer een ietwat zweterig hoofd in de helm. :roll:
Er bestaan ook van die "frakskes" wel iets duurder, met membraam, vocht gaat eruit, maar er komt geen binnen, de afdeling "zeilen" van de decathlon heeft goed materiaal.

De regen vind ik persoonlijk het mottigst als je een tijdlang autostrade doet, dan komt 't vocht van alle kanten binnen gekropen. :(
sig nature

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Aan het begin van de verdwenen zomer.

Post by zappa »

OzzePaa wrote: 09 Aug 2023 11:41
La Douce blijft eigenlijk-feitelijk ook mijn favoriete rondrijbestemming.
Eén van onze eerste lange trips na de heropstap in 2004 was naar Saint-Quentin en dan de Somme volgend van bron in Fonsomme tot monding aan de prachtige baai in Saint-Valéry. Schitterende tocht was dat ook :ricky:
De Somme-bron wekte trouwens wel wat meer indruk dan Zappa haar Sprüdelwasser ;) :lol:

Als je 't op voorhand weet, er zal wel een dag regen bij zitten, misschien zelfs meer dan één, dan kan je dat er bijnemen, er is toch geen keuze. Maar als er dan al eens een zonnestraaltje verschijnt of 't was maar 300 druppels ipv de verwachte 800 druppels/ minuut, op je vizier, dan kan je al een vreugde vonkje krijgen :mrgreen:

Dus OzzePaa volgend jaar is het 20 jaar geleden, dat je de bron van de Somme gevolgd hebt, misschien is het 't moment om bij reizen 2024 die reis opnieuw te plannen? Kijken of alles nog wel 't zelfde is, met die klimaat opwarming? :? straks staat er in de bron van de Marne meer water dan in die van de Somme? :grin:
sig nature

Post Reply