R1300 GS
Re: R1300 GS
Neen ik denk het niet, althans toch helemaal niets over gelezen, en mocht het zo geweest zijn dan hadden ze dit toch duidelijk meegegeven veronderstel ik want inderdaad in de donker is er niets te vinden tussen al die knoppen...
Mijn KTM 1190 had het ook niet maar ik denk vanaf de 1290 Super Adv er is gekomen dat ze het wel hebben.
Op mijn Honda vind ik 's avond ook mijn weg niet terug tussen al die knopjes, behalve die dat je regelmatig nodig hebt... Op de linker stuurhelft staan zo maar eventjes 14 knopjes en rechts 8...
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Re: R1300 GS
Ik gebruik links regelmatig pinkers, klaxon, grootlicht en cc en veel meer staat daar ook niet op, rechts juist de startknop denk ik. En het draaiwieleke van de boordcomputer soms. Dat is op de Tracer GT, meer heb ik eigenlijk niet nodig. Heb dus ook geen nood aan contourverlichting in de knoppen.
Re: R1300 GS
Same here, ik kan ze blindelings bedienen.
Ik moet wel zeggen dat die 1300gs wel iets heeft. Het zal waarschijnlijk wel een verkoopssucces worden.
Ik moet wel zeggen dat die 1300gs wel iets heeft. Het zal waarschijnlijk wel een verkoopssucces worden.
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.
Re: R1300 GS
Inderdaad Stefke, de Honda NT heeft 23 knoppen, gelijk Jopet zegt. Totaal onbegrijpelijk van die Jappen.
Re: R1300 GS
Wacht efkes…23 knoppen…slik
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.
- den Bullet
- Posts: 1481
- Joined: 23 Oct 2009 11:18
Re: R1300 GS
Content dat ik geen keuzestress meer moet hebben ... Mijn moto-verhaal zit er zowat op
Re: R1300 GS
Links
Rechts,
Snap je waarom ik enigszins ironisch om contourknoppen vroeg?Switch-gear example? The heated grip activation required pressing buttons on both left and right hand clusters, neither of which gave any indication that they were for heated grips, you just have to keep pressing buttons ‘til you stumble across it… And what do you reckon that star button is for? Guesses in the comments perhaps…
Het is onbegrijpelijk waarom geen enkele Japanse ingenieur dat beseft heeft.
Re: R1300 GS
Ik voel mezelf toch ook steeds meer afhaken met al die nieuwe technologische speeltjes op moto's...De essentie zal volstaan astublieft dankuwel.
Nil volentibus arduum
Re: R1300
Da noemen ze oud worden..
Ik heb hetzelfde gevoel… het zal er niet op beteren in de toekomst, en al zeker niet wanneer de elektrische moto’s op de baan gaan verschijnen
Ik heb hetzelfde gevoel… het zal er niet op beteren in de toekomst, en al zeker niet wanneer de elektrische moto’s op de baan gaan verschijnen
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.
Re: R1300 GS
Als die elektronica goed in orde is, dan heb je daar geen last van.
Maar o wee als dat niet in orde is.
Maar o wee als dat niet in orde is.
Re: R1300 GS
Voor iemand als ik die absoluut niks van mechaniek kent, maakt het niet uit of de electronica of de 'oude' techniek kapot is. Ik moet dat toch laten maken door een ander...
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: R1300 GS
En dat zijn nagels met koppen...
Die opmerking is van tel voor waarschijnlijk 90% van de motor gemeenschap...
Ik merk dat zelf genoeg.
Ik kan basis onderhoud van een motor doen, maar als het té faut gaat heb ik toch gewoon een garage nodig.
Re: R1300 GS
't verschil is: old school electro kunde 'on the road' nog wel fixen met wat geknutsel. als die high tech shit het opgeeft, bel de wegenwacht maar.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: R1300 GS
OK, maar dat is een discussie die al enkele tientallen jaren bestaat, al van sinds men de vis platinés vervangen heeft door elektronische ontsteking. En jawel, er zijn nog steeds wereldreizigers die zo ver gaan dat ze die CDI vervangen door ene met contactpuntjes. Echt wel.
Er zijn al meer dan genoeg computergestuurde moto's de wereld rond geweest. CRF's, KTM's, Yamaha's.... de overgrote meerderheid heeft geen issues met die computers.
Re: R1300 GS
klopt. ik ben ook content met mijn dr bean printje in de benzinepomp ipv de puntjes. en de electronische ontsteking.
maar wat er allemaal achter die 23 knoppen zit heeft niet zo heel veel meer met motorrijden te maken.
eerst een motor bouwen die veel te krachtig is voor de doorsnee rijder, wat dan in de hand moet gehouden worden door een computer of 2, 3.
aja, en ook op de motor moet je steeds en altijd "geconnecteerd" zijn. terwijl voor de meeste vrijetijdsrijders die motor eigenlijk dé manier is om een tijd niét geconnecteerd te zijn.
maar wat er allemaal achter die 23 knoppen zit heeft niet zo heel veel meer met motorrijden te maken.
eerst een motor bouwen die veel te krachtig is voor de doorsnee rijder, wat dan in de hand moet gehouden worden door een computer of 2, 3.
aja, en ook op de motor moet je steeds en altijd "geconnecteerd" zijn. terwijl voor de meeste vrijetijdsrijders die motor eigenlijk dé manier is om een tijd niét geconnecteerd te zijn.
grease up your baby for a ball on the hill
- duibhce Kaelann
- Posts: 2926
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: R1300 GS
Over die CDIs: het probleem is imho niet zozeer dat het elektronica is. Die dingen zijn behoorlijk betrouwbaar en gaan niet vlug stuk. Ook redelijk gemakkelijk als reservestuk te krijgen en klein genoeg om in de bagage mee te pakken op wereldreis voor wie dat nodig vindt. Wat wel een probleem is zijn fabrikanten die hun CDI dichttimmeren voor niet-merkgebonden mechaniekers. Ondanks de Europese wetgeving is het aantal zaken dat je kan uitlezen en aanpassen via OBD-II zeer beperkt voor iemand die niet aangesloten is op het online systeem van de fabrikant.
Soms gaan ze nog verder (bvb op mijn Husqy) en kan je de CDI niet eens vervangen door een identiek merkeigen exemplaar zonder die te "activeren" via de software van Husqy die enkel voor officiële dealers beschikbaar is.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: R1300 GS
Volgende stap:
1 koop een dure motorfiets met een hoop electronica.
2 test gedurende 1500km al die opties uit en beslis welke je wel interessant of nuttig vindt.
3 betaal nog eens een stapel centen om uw selectie software-opties open te houden, want na die 1500km worden ze allemaal inactief.
Heeft al iemand de daaropvolgende stap gezet en heel die zooi gehacked?
1 koop een dure motorfiets met een hoop electronica.
2 test gedurende 1500km al die opties uit en beslis welke je wel interessant of nuttig vindt.
3 betaal nog eens een stapel centen om uw selectie software-opties open te houden, want na die 1500km worden ze allemaal inactief.
Heeft al iemand de daaropvolgende stap gezet en heel die zooi gehacked?
grease up your baby for a ball on the hill
Re: R1300 GS
Exact gelijk bij wagens dus. Cruisecontrol kan je in het beste geval zelf nog monteren (zoals op mijn vroegere Viano) maar om dat te activeren moet je bij een Mercedes-garage passeren. Idem met onze huidige ouwe T4 trouwens.duibhce Kaelann wrote: ↑09 Oct 2023 13:40Wat wel een probleem is zijn fabrikanten die hun CDI dichttimmeren voor niet-merkgebonden mechaniekers. Ondanks de Europese wetgeving is het aantal zaken dat je kan uitlezen en aanpassen via OBD-II zeer beperkt voor iemand die niet aangesloten is op het online systeem van de fabrikant.
Soms gaan ze nog verder (bvb op mijn Husqy) en kan je de CDI niet eens vervangen door een identiek merkeigen exemplaar zonder die te "activeren" via de software van Husqy die enkel voor officiële dealers beschikbaar is.
Re: R1300 GS
da's erg ehBlackbert wrote: ↑09 Oct 2023 14:06 Volgende stap:
1 koop een dure motorfiets met een hoop electronica.
2 test gedurende 1500km al die opties uit en beslis welke je wel interessant of nuttig vindt.
3 betaal nog eens een stapel centen om uw selectie software-opties open te houden, want na die 1500km worden ze allemaal inactief.