E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by Muug »

F M wrote: 10 Nov 2023 13:22 Zowat iedereen hier is het er over eens dat dat allemaal niet nodig is voor hen. En toch word ter zo vol overgave over geschreven.
Tja, logisch toch? Meehuilen met de wolven is een vereistje om je baantje te behouden.

Op de perspresentatie van de eerste nieuwe AT (?, of was de NT?) waren de Japanners apetrots op hun nieuwste bolide. Geen enkele journalist dierf te zeggen dat 24 knoppen op de stuurhelften toch belachelijk veel was.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by F M »

Ik bedoelde dat er hier zo met overgave op gereageerd wordt. Niet door de pers.

Anderzijds, maar 24 knoppen? Op een Goldwing stonden er nog veel meer, dat was ook een Honda.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by Schussboelie »

F M wrote: 10 Nov 2023 13:22Zowat iedereen hier is het er over eens dat dat allemaal niet nodig is voor hen. En toch word ter zo vol overgave over geschreven.

Gewoon niet kopen als het je niet interesseert, is dat niet genoeg ? :roll:
:stupid:
Voor mij is een auto bijvoorbeeld een gebruiksvoorwerp, geen hobby.
Daar wil ik zo veel mogelijk comfort hebben.
Ik ben zo bijvoorbeeld 15 jaar omgeschakeld naar een automaat en ik heb nooit meer omgezien, zou niet meer terug willen.
Momenteel is één van onze twee voertuigen elektrisch en ik rijd daar eigenlijk liever mee dan met de comfortabeler afgeveerde diesel automaat.

De motorfiets is dat ook een aantal jaren geweest voor mij.
Zo vond ik de centrale vergrendeling contactloze sleutel van de R1200RT fantastisch.
Ik heb nu een potente quickshifter maar voorheen schakelde ik ook al vaak zonder te ontkoppelen (op én neer).
Ik zou geen enkel probleem hebben met een automaat op de motorfiets en ook niet met een elektrisch exemplaar.
De fun zit (voor mij) in het sturen en de omgeving, niet in het schakelen. :dontknow:
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by Muug »

F M wrote: 10 Nov 2023 14:43 Anderzijds, maar 24 knoppen? Op een Goldwing stonden er nog veel meer, dat was ook een Honda.
Net zoals ge een Rolls Royce niet moet vergelijken met een Octavia, moet ge een AT ook niet gaan vergelijken met een GW :roll:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by Muug »

Afin, los van 't feit of we zulke uitvindingen leuk moeten vinden, is de vraag of het echt zo goed zal werken als ze beloven.

Quickshifters bvb, werken in mijn beleving enkel vlot als je ook vlot aan het gas hangt. Als je echter in stadsverkeer of in een file aan het boemelen bent, of je gaat van z'n 2 naar 1, dan gedragen de meeste quickshifters zich wel héél bruut. En ik gebruik het woord "meeste" omdat ik er eigenlijk weinig ervaring mee heb. De quickshifter op mijn R1200RS is de modernste die ik ooit al gehad heb, en die werkt heel vlot als ik in 2fast4u met de rappe mannen mee rijdt. Maar bij toeristisch vlot rijden is de schakelovergang al véél minder naadloos. Ook mijn vrouw is er niet over te spreken.

Dus ben ik wel benieuwd of zo'n e-clutch in fileverkeer en stadsgesukkel vlot en vloeiend en naadloos zal werken. :whip:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by Raketman »

Schussboelie wrote: 10 Nov 2023 14:54 Ik zou geen enkel probleem hebben met een automaat op de motorfiets en ook niet met een elektrisch exemplaar.
De fun zit (voor mij) in het sturen en de omgeving, niet in het schakelen. :dontknow:
Ik heb al met een paar elektrische motoren gereden, en 't is niet aan mij besteed. Als ik persé ne comfortable scooter wil dan koop ik wel ne Vespa. Zo ne GTS 300 is wel eens geestig. Het ultrafijn moeten doseren van de gas (potentiometer in dit geval) in combinatie met het constante harde gebruik van de achterrem geven bij trage maneuvers geven mij een zeer onaangenaam gevoel. Mits genoeg oefening zal dat allemaal wel in orde komen, maar ik ben zo verknocht aan het kunnen doseren van mijn koppeling en de controle die eruit voortvloeit dat het niet voor direct zal zijn.

Bij nen auto is dat totaal anders en eigenlijk niet te vergelijken. Daar heeft de automaat heel snel de voorkeur gekregen op handgeschakeld, maar da's dan ook geen evenwichtsvoertuig. Daar is het al dan niet hebben van controle over balans, hellingshoek, tractie etc etc niet op die manier van toepassing...

Maar kijk, volgend jaar hebben we op't werk nen helen dag testritten/cursus gepland staan met allerlei elektrisch prul, ik zal daar met plezier nekeer verslagske van maken dan.
Nil volentibus arduum

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by F M »

Muug wrote: 10 Nov 2023 16:04 Quickshifters bvb, werken in mijn beleving enkel vlot als je ook vlot aan het gas hangt. Als je echter in stadsverkeer of in een file aan het boemelen bent, of je gaat van z'n 2 naar 1, dan gedragen de meeste quickshifters zich wel héél bruut.
Inderdaad, bij een redelijk vlotte rijstijl werkt een quickshifter beter dan bij het boemelen. Gelukkig boemelen we niet veel op de motor. :mrgreen:

Maar je mag er zeker van zijn, die quickshifter op jouw BMW trekt op geen kl*ten in vergelijking met de modernere shifters bij andere merken. Daarom dat ik het woord 'redelijk' eraan toevoeg. Bij mijn KTM hoef je niet heel vlot aan het gas te hangen om te genieten van vlekkeloos schakelen.

Bij de nieuwe GS lijkt het dat de versnellingsbak zulk een vooruitgang gemaakt heeft dat ook de quickshifter nu naar behoren werkt. Maar dat is voer voor een ander draadje, waar er ook lustig op door gebashed wordt.
I am confused. Oh no, maybe not!

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by Jopet »

Muug wrote: 09 Nov 2023 21:36 Dat alleszins.
Miljoenen investeren in het flawless laten werken van een in sé oersimpel proces.
Vandaar mijn vraag, wat is de meerwaarde?
Wat is de meerwaarde van een mobilhome als je zo op reis kunt gaan?
Image
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by Jopet »

Schussboelie wrote: 10 Nov 2023 14:54 De fun zit (voor mij) in het sturen en de omgeving, niet in het schakelen. :dontknow:
:stupid:

Het grootste probleem is wat mensen niet kennen vinden ze meestal niet nodig of nutteloos, tot ze het éénmaal gehad hebben.

Vroeger zeiden Harley rijders dat een echte Harley ene met een kickstarter is, welke Harley rijder zegt dit nu nog?

Begin jaren 90 zei ik, de volgende auto dat ik koop zal ene met airco zijn, mensen zeiden daarop, waarom heb je dat nodig voor die paar zonnige dagen, hoeveel mensen kopen nu nog een nieuwe auto zonder airco?

Vroeger zeiden ze dat automaten voor oude mensen was, vrouwen die niet konden rijden en invaliden.... Volkswagen zegt langzaam vaarwel tegen de handbak. De Tiguan is vanaf 2023 het eerste VW model dat enkel nog met DSG-transmissie leverbaar is, idem bij BMW, Mercedes enz.

En zo kunnen we nog 10 tallen voorbeelden van evolutie aanhalen die we eerst niet nodig vonden en nu als normaal beschouwen.

Ik heb van 2008 tot 2013 met een FJR AS gereden met automatische koppeling, ik vond dit een prachtig systeem, ik vond het zelf heel bizar dat ze dat niet verder door ontwikkeld hebben.
Honda is dan op de proppen gekomen met de DCT, dat ik een mooie prachtig rijdende GSa van 5 jaar oud verkocht heb voor een NT1100 met DCT boite zegt veel over mij van hoe belangrijk ik het zelf koppelen dus vind, NIET belangrijk dus :dontknow: Laat mij maar genieten van het rijden en laat die automaat maar het werk doen :ricky:

Ik vind deze E-Clutch een mooi systeem voor mensen die geen echte automaat willen maar toch wat gemakkelijker willen rondtoeren zonder constant die hendel te moeten intrekken, zeker voor mensen die regelmatig in file rijden of door 't stad.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by F M »

:stupid:
Ik lees hier altijd veel commentaar op 'onnodige' vernieuwingen. Waar het volgens mij dikwijls op neerkomt, is dat velen terugvallen op de techniek die ze kennen van toen ze zelf begonnen met motorrijden.

Er heeft hier ooit een spook rondgewaard die absoluut tegen ABS was, want dat trok op niks. Tot hij een moderne motor kocht waar ABS wel goed werkte, en plots was hij een grote voorstander...

Over schakelen: ik ben een absolute aanhanger van quickshifters want die werken zo veel vlotter dan ik het ooit manueel zou kunnen. Daarom zal ik de vernieuwde Hondakoppeling niet zo maar afbranden, maar eerst afwachten wat de reacties zijn van de gebruikers.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by OzzePaa »

Dat zal zeker meespelen, FM, maar wil niet zeggen dat die mensen vernieuwingen niet verwelkomen ... alleen mag ieder voor zichzelf uitmaken of hij/zij die ook naast misschien veiliger en beter al dan niet ook plezanter vindt. :rayof:

To each his own hé :ugeek: En het mijne is absoluut/radicaal/100% zeker : zelf schakelen én koppeling bedienen :rayof:
Waarom ? Omdat dat voor mij juist bij "het genieten van het rijden" (dixit Jopet) hoort.
Het "bedienen" in harmonieuze samenhang van en zelf controle hebben over alle noodzakelijke functies (ook van nen otto :tongue: ) IS, naast alle andere aspecten van het rijplezier, simpelweg een groot deel van dat genieten.
Als er een moto "te gemakkelijk" rijdt, dan hoor je dikwijls dat het hem "ontbreek aan karakter" want die "steriliteit" draagt niet bij aan de "driving experience".
Maar als je op den duur niks meer hoeft te doen dan sturen en het landschap bewonderen is dat geen punt :?:
Het zelf bepalen wanneer geschakeld wordt kan dus blijkbaar wel bij dit nieuwe Honda-gadget, maar zoals Raket al zei : je hebt de fun niet meer van de koppeling te doseren, aangrijpingsmoment te kiezen, kortom zoals hij zegt "mee spelen". Dat heel tof is bij filerijden en andere "geneugten" van het zich verplaatsen ANDERS dan gewoon voor de fun te gaan rijden, onderschrijf ik volledig. Maar tis dus omdat, wat dat betreft sterk bevoorrecht zijnde :mrgreen:, voor mij enkel dat laatste van toepassing is, ik het altijd bij het vertrouwde concept zal houden.
En kom nu nie af dat ik dan maar trug een niet-gesynchroniseerde boîte onder den brommer moet hangen en kabelbediende freins het summum vinden : "vooruitgang" muss sein, maar die moet amoonavis niet altijd zaligmakend te zijn.
To each his own, dus ... en tot slot : éénmaal de zelfrijdende auto niveau-5 een betrouwbaar feit is, zal ik daar graag gebruik van maken voor "verplaatsingen" omdat, als "het verkeer" zo verder blijft evolueren, er tegen dan toch sowieso helemààl geen fun meer kan te beleven zijn aan "het mee den otto rijden". Hopelijk moogde u dan na een gezellig avondje/etentje-uit met het ganse gezelschap ook "in lichte staat van euforie" in de zich naar mekaar toegedraaide passagiersstoelen plaats nemen ;) :mrgreen:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by Stoffel »

Awel, schoon geschreven, daar kan ik me volledig in vinden ;)
Tis een combinatie van genieten, het zelf schakelen, koppeling bedienen, met de gas spelen, genieten van de omgeving.. das genieten van het rijden.

Dat wanneer je de moto louter of hoofdzakelijk voor woonwerk verkeer gebruikt je de voorkeur geeft aan al die nieuwe hulpmiddelen kan ik ook wel begrijpen.

Maar das nu het grote verschil met mij heden ten dagen: ik rij nog enkel voor de fun en om te genieten.
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Post Reply