Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Koeno »

Eens geïnformeerd naar een 2dehands xrv 750...
Als ooit iemand nog durft beweren dat GS-eigenaars té veel geld vragen voor hun moto's....
Dan schiet ik in de lach....

XRV uit 1990, cosmetisch aandacht nodig, mechanisch mogelijks wel best OK te noemen... prijskaartje richting 7000euro...
Dat is evenveel als de KTM 990Adv, CBR 600 en CB Sevenfifty die in mijn garage staan...... tesamen...

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Blackbert »

ha, downsizen?
't is een cool machien, daar niet van.
vergeleken met uw KTM: een pony van de manège vs een hengst. wat in de modder en andere slibberige ondergronden een voordeel is.
maar ze eten evenveel en wegen evenveel enz. geen instelbare vering. aja, niet onbelangrijk: ABS plastiek, dat al in stukken springt of scheurt net voor het de grond raakt.
grote + : 't is nen Honda. Ketting smeren en spannen, ne keer olie vervangen en rijden.
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Koeno »

Koeno wrote: 12 Jan 2024 12:19 Jup, ik sta er beter voor... KTM is nu bezig aan zijn 15 minuten reset.
Vanavond alles op juiste moment vastzetten (subframe en dergelijke).
En dan is het beestje terug klaar...

Dan mag het ietsiepietsie warmer worden zodat we kunnen gaan testen :)
't is gebeur(d/t/dt/td - schrappen wat niet past).

Het verbruik is van 7,5liter op 100km gezakt naar 6,1liter op 100km.
Dat met eenzelfde rijstijl, op nog steeds relatief stevige noppenband.

Koen is een happy chappy op dit moment :D

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Muug »

Blackbert wrote: 18 Jan 2024 13:21 grote + : 't is nen Honda. Ketting smeren en spannen, ne keer olie vervangen en rijden.
Goh, zulke herinneringen zitten ver. Erg ver. Vorig jaar deze tijd: revisie van de carbs van de KTM. Dees jaar deze tijd: revisie van de koppeling. Volgend jaar deze tijd: ne keer andere klepsteeldichtingen steken? :lipsrsealed2:

edit: woordje "steel" toegevoegd. ;)
Last edited by Muug on 30 Jan 2024 11:12, edited 1 time in total.

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Blackbert »

Ge kunt uw oranje oudje altijd ruilen voor een ander oudertje. Maar 't gaat tegenvallen denk ik. De vering alleen al.
En aan een Honda met 130.000km zal ook wel al eens iets moeten vervangen worden.
Zoals de uitgaande as omdat de splines voor het tandwiel afgesleten zijn.

Btw, waarom denk je dat die klepdichtingen niet meer dichten?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Muug »

Tijdens een testbankrun een tijd geleden zei de technieker dat er echt wel veel blauwe rook uit kwam. Voorlopig schenk ik er geen aandacht aan maar ik hou het in mijn achterhoofd.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 30 Jan 2024 08:34 Tijdens een testbankrun een tijd geleden zei de technieker dat er echt wel veel blauwe rook uit kwam. Voorlopig schenk ik er geen aandacht aan maar ik hou het in mijn achterhoofd.
Moet je dan niet eerst naar de schraapringen kijken ipv de klepdichtingen? :dontknow:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Stefke »

Blackbert wrote: 29 Jan 2024 18:46 En aan een Honda met 130.000km zal ook wel al eens iets moeten vervangen worden.
Yep maar die V2 blokken translap/xrv/ntv zijn toch solide om niet te zeggen redelijk onverwoestbaar. Ik denk dat ik aan de motor van mijn NTV alleen de kleppendekseldichtingen eens vervangen heb. Verder werkelijk niks. Maar die had een cardan, bij de XRV van een maat bleek idd het voorste tandwiel vast gelast te zijn op de uitgaande as... 8-)
Wel heb ik balhoofdlagers, vorkdichtingen, voorste remschijf eens vervangen :ricky: Toch 140000km met de vingers in de neus. :ricky:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 30 Jan 2024 09:53
Muug wrote: 30 Jan 2024 08:34 Tijdens een testbankrun een tijd geleden zei de technieker dat er echt wel veel blauwe rook uit kwam. Voorlopig schenk ik er geen aandacht aan maar ik hou het in mijn achterhoofd.
Moet je dan niet eerst naar de schraapringen kijken ipv de klepdichtingen? :dontknow:
Ik ben niet geheel vertrouwd met de zwakke plekken van het LC8-blok, maar inderdaad, schraapringen kunnen een zwakke plek zijn, maar de dichtingen van de klepstelen evenzeer hoor. Je kan bvb nicasil cylinderwanden hebben met robusute schraapringen, en dus geen olieverlies langs daar. Maar als uw klepsteeldichtingen zocht zijn, tja, dan spuit de olie er alsnog uit 8-)

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Jopet »

Koeno wrote: 18 Jan 2024 11:41 Eens geïnformeerd naar een 2dehands xrv 750...
Als ooit iemand nog durft beweren dat GS-eigenaars té veel geld vragen voor hun moto's....
Dan schiet ik in de lach....

XRV uit 1990, cosmetisch aandacht nodig, mechanisch mogelijks wel best OK te noemen... prijskaartje richting 7000euro...
Dat is evenveel als de KTM 990Adv, CBR 600 en CB Sevenfifty die in mijn garage staan...... tesamen...
Neen, niet volledig akkoord met je stelling, GS van gelijk welk jaar kost gemiddeld meer dan andere moto's in het genre, op hier en daar een uitzondering na.

De zeldzaamheid en de vraag er naar zal hier wel een rol spelen.
Langs de andere kant is de prijs van oudere occasies de laatste jaren redelijk wat toegenomen :dontknow:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Koeno »

Het verbaasd me dan weer niets dat jij niet akkoord gaat met iets wat ik zeg :whistling:

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Jopet »

Koeno wrote: 30 Jan 2024 11:31 Het verbaasd me dan weer niets dat jij niet akkoord gaat met iets wat ik zeg :whistling:
elaba, niet "volledig" akkoord heb ik geschreven hé dus ben ik wel deels akkoord met je stelling hé ;)
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Stefke »

Muug wrote: 30 Jan 2024 11:11 Ik ben niet geheel vertrouwd met de zwakke plekken van het LC8-blok, maar inderdaad, schraapringen kunnen een zwakke plek zijn, maar de dichtingen van de klepstelen evenzeer hoor. Je kan bvb nicasil cylinderwanden hebben met robusute schraapringen, en dus geen olieverlies langs daar. Maar als uw klepsteeldichtingen zocht zijn, tja, dan spuit de olie er alsnog uit 8-)
klepsteeldichtingen verduren, maar evengoed kan er speling zitten op de klepsteelgeleiders. :|

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Blackbert »

Mag ik samenvatten?
Eender waar het aan ligt, opengooien dat ding.
Tenzij ge u volledig inleest op de juiste fora en je dan de oorzaak kan vinden voor je begint te demonteren.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by TuttoTerreno »

Mss eerst eens meten hoeveel olie het blok verbruikt.

User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Stefke »

Blackbert wrote: 30 Jan 2024 13:03 Mag ik samenvatten?
Eender waar het aan ligt, opengooien dat ding.
Tenzij ge u volledig inleest op de juiste fora en je dan de oorzaak kan vinden voor je begint te demonteren.
Bwa als dat olieverbruik niet buitensporig of storend is zou ik netjes blijven rijden. De oorzaak ga je alleen maar vinden door te demonteren... :dontknow:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Muug »

Stefke wrote: 30 Jan 2024 13:21
Blackbert wrote: 30 Jan 2024 13:03 Mag ik samenvatten?
Eender waar het aan ligt, opengooien dat ding.
Tenzij ge u volledig inleest op de juiste fora en je dan de oorzaak kan vinden voor je begint te demonteren.
Bwa als dat olieverbruik niet buitensporig of storend is zou ik netjes blijven rijden. De oorzaak ga je alleen maar vinden door te demonteren... :dontknow:
Klopt, ik ben ook niet van plan om het te demonteren.
Om de 5000km wissel ik de olie. Plus het is een dry sump, dus het maakt an sich - binnen bepaalde grenzen - niet uit hoeveel olie er in de olietank zit. :mrgreen: Ik heb sowieso al de gewoonte om er minstens één keer per 5000km een kwak olie in te gieten, lol.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by F M »

Lijkt wel een luchtgekoelde BMW boxer :peepwall:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by Muug »

aaaaa, de romantiek :grin:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2024

Post by duibhce Kaelann »

Stefke wrote: 30 Jan 2024 12:43 klepsteeldichtingen verduren, maar evengoed kan er speling zitten op de klepsteelgeleiders. :|
Kan inderdaad. En ik ben niet gekend genoeg met het LC8 blok om te Weten hoe gevoelig die daaraan zijn.
Maar als symptomen daarvan zou ik dan eerder compressieverlies, vermogenverlies, lekken van verbrandingsmengsel naar de luchtfilterkast of geur van onverbrande benzine in de uitlaatgassen verwachten.

Bij blauwe rook denk ik automatisch eerst aan olie in het verbrandingsmengsel en dat zou me dan weer eerst naar de schraapringen doen kijken.

Maar ik ben ook maar nen amateur die al doende 't een en 't ander is tegengekomen. Dus ik sluit zeker niet uit dat er nog vanalles anders kan meespelen waar ik geen benul van heb :lol:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply