Italië

Reisadvies gezocht en reisadvies te geef.
Post Reply
User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Italië

Post by F M »

Nu ik dit jaar naar Italië zal trekken, valt dit artikel uit het nieuwsblad me in het oog:
Italië is in de ban van ‘Fleximan’, een burgerwacht die het tot zijn missie heeft gemaakt om zo veel mogelijk snelheidscamera’s in het land neer te halen.
mtm

De bijnaam Fleximan is afgeleid van ‘flessibile’, het Italiaanse woord voor haakse slijper, het werktuig waarmee de nog altijd anonieme vandaal de flitspalen omzaagt en nu al maanden een spoor van vernieling achterlaat in het noordoosten van Italië. Intussen heeft de politie een speciale taskforce opgericht en doen al vier parketten onderzoek naar de zelfverklaarde burgerwacht die op sociale media al vijftien “succesvolle aanvallen” heeft opgeëist.

Voorlopig is ook niet duidelijk of Fleximan maar één persoon is. De politie van de noordwestelijke regio Piëmont verklaarde al een 50-jarige verdachte te hebben opgepakt, al vonden de meest recente aanvallen plaats in de noordoostelijke regio Veneto. Mogelijk hebben ze dus een verkeerde verdachte opgepakt of zijn er nog andere handlangers of copycats aan het werk. De werkwijze is wel steeds consistent, al liet de dader bij zijn laatste aanvallen telkens wel een handgeschreven berichtje achter: “Fleximan komt eraan”.

‘Kill Bill’
Geen enkel Europees land (op Rusland na) heeft zo veel flitscamera’s als Italië. Verspreid over het land staan er intussen meer dan 11.000, ofwel bijna drie keer zo veel als in Duitsland (4.700). En dat is duidelijk niet naar de zin van de bevolking, zo blijkt uit de massale bijval die de foto’s van de neergehaalde flitspalen op sociale media krijgen.

Fleximan wordt online geprezen als een moderne Robin Hood. Evyrein, een straatkunstenaar in Padua, heeft zijn nieuwste werk zelfs opgedragen aan Fleximan. Zijn graffiti toont het personage van Uma Thurman in de film Kill Bill, met een zwaard in de ene hand en een in stukken gesneden flitspaal in de andere. Om de situatie rond te flitspalen wat te kalmeren, hebben lokale burgemeesters ook besloten de neergehaalde exemplaren voorlopig niet te vervangen.
3 jaar geleden zagen we al honderden flitspalen. Ik zal mijn Garmin flitspalen maar eens updaten voor we vertrekken.
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Italië

Post by Koeno »

Image

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Italië

Post by Muug »

:shock: en :grin:

Eindelijk komt men ergens op tegen die schandelijke, geniepige, smerige, bandietachtige technieken om verder onschuldige burgers te betrappen op overtredingen. :rayof:

Naar aanleiding van deze topic, heb ik in Toogpraat efkes een andere topic geopend, die er wel nauw verband mee houdt.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Italië

Post by TuttoTerreno »

Er staan zeker 11000 flitskastjes in Italië.

Vele oranje of Blauwe bij het binnenrijden vd dorpen.


Zit echter heel zelden een werkende camera in. In Le Marche en zuidelijker heb ik nog nooit eentje gezien mét camera.



In Veneto hangen er wel andere, hoger gemonteerd, op straatlamp hoogte. Die zijn wel actief.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Italië

Post by F M »

Flitsen die eigenlijk vooraan of achteraan?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Italië

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote: 30 Jan 2024 10:09 Geen enkel Europees land (op Rusland na) heeft zo veel flitscamera’s als Italië. Verspreid over het land staan er intussen meer dan 11.000, ofwel bijna drie keer zo veel als in Duitsland (4.700). En dat is duidelijk niet naar de zin van de bevolking, zo blijkt uit de massale bijval die de foto’s van de neergehaalde flitspalen op sociale media krijgen.
De vermelding van Rusland is hilarisch. Een land van om en bij 7.500.000 km² heeft meer flitspalen dan een land van 300.000 km²! Nou breekt mijn klomp zeg, wie had dat ooit gedacht? :dontknow:

De snelheidsremmende maatregel die ik overigens het vaakst gezien heb in Rusland was deze:
Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Italië

Post by Blackbert »

Is dat altijd hetzelfde ventje, of heb je zo meerdere vrienden gemaakt?
Heeft die polies 2 voorkanten en de auto ook een linkerkant?
Krijg je een waarschuwing van tegenliggers of rijden die gewoon op uw vak?
Kom je zo ook al eens een echte tegen, die u kan doen stoppen of achtervolgen?
grease up your baby for a ball on the hill

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Italië

Post by Stoffel »

Blackbert wrote: 31 Jan 2024 18:23 Is dat altijd hetzelfde ventje, of heb je zo meerdere vrienden gemaakt?
Heeft die polies 2 voorkanten en de auto ook een linkerkant?
Krijg je een waarschuwing van tegenliggers of rijden die gewoon op uw vak?
Kom je zo ook al eens een echte tegen, die u kan doen stoppen of achtervolgen?

Dat zijn veeeel vragen.. :mrgreen:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Italië

Post by duibhce Kaelann »

Volgens mij is het per deelrepubliek een andere. Ze zijn wel allemaal even enthousiast voor een knuffel.
polies en auto zijn volledig 1 dimensionaal :lol:
Tegenliggers doen hun goesting, afhankelijk van de staat van de weg. Maar wel met meer orde dan in pakweg Georgie, Armenië of Iran. :ricky:
Van de echte geen last gehad. Zelfs bij de zeer frequente checkpoints in Tsjetsjenië niet moeten stoppen. In Oekraïne waren ze gemotiveerder om buitenlanders aan de kant te zetten voor wat "koffiegeld"
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Italië

Post by Blackbert »

We leven om te leren. Stel dat ik ooit in die contreien verzeil, dan ben ik voorbereid. :roll:
Dik 10 jaar geleden in Roemenië hebben we ook wel wat stoten zien uithalen.
Soms vraag ik mij af of er al iets van verbetering zou zijn. Maar dan babbel je met die Roemeense vloerder en hoor je dat hij straks vertrekt om in 1 snok naar huis te rijden voor Kerst. Waarschijnlijk nog hetzelfde denk ik dan.
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply