Asverschuivingen, eilandjes en dergelijke - gevaarlijke ondingen

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Asverschuivingen, eilandjes en dergelijke - gevaarlijke ondingen

Post by Muug »

Al rondrijdende met een ietwat onhandige chauffeur aan het stuur, krijg ik een bevestiging van ik al eerder in de mot had: de vele asverschuivingen en middenbermeilandjes die her en der bij bosjes worden ingeplant (sic) zijn écht gevaarlijk. Die dingen zijn zeker niet bedoeld om het verkeer "veiliger" te maken. Het achterliggende idee had misschien die insteek, maar in de realiteit moet je godverdomd de hele tijd liggen slalommen terwijl je voorheen rustig rechtdoor kon rijden. Om de haverklap moet je plots een meter naar links uitwijken, of naar rechts, of eerst rechts en dan meteen links. Gewoon rustigan rechtdoorrijden is niet meer mogelijk. Als je dan ook nog eens ziet op welke totaal ontoereikende wijze die dingen verlicht zijn (NIET!, dus) dan is het geen wonder dat daar regelmatig los over gereden wordt, zij het niet door een argeloze autochauffeur, dan wel door een drie meter brede pikdorser/aardappeloogstmachine waarop zo'n hindernis helemaal niet berekend is.

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Asverschuivingen, eilandjes en dergelijke - gevaarlijke ondingen

Post by Jopet »

Heel juist, ik kan er van meespreken, regelmatig vraag ik mij af of zo'n ingenieur wel al over een ander voertuig gehoord heeft dan een fiets of auto.....
Asverschuiving hebben ze hier nu ook gedaan om de hoek, een baan die ik regelmatig neem als ik met de truck naar huis rij naar de parking voor de trucks hier, als ik daar nu rij moet ik op de goodwil van het ander verkeer rekenen of wij rijden ons hopeloos vast want de asverschuivingen volgen te kort op elkaar en dus geen uitwijkmogelijkheden....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Asverschuivingen, eilandjes en dergelijke - gevaarlijke ondingen

Post by F M »

Redenen:
Verkeer vertragen
Doorgaand verkeer bemoeilijken en dus ontmoedigen

Vermijden dus dat iedereen 'rustig' (en bijgevolg aan te hoge snelheid) voorbijzoeft.

Er gaan echt geen maatregelen meer komen die ervoor zorgen dat we blij en vrij zo snel mogelijk van punt A naar B kunnen rijden.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Asverschuivingen, eilandjes en dergelijke - gevaarlijke ondingen

Post by Muug »

spijtig eh :(

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Asverschuivingen, eilandjes en dergelijke - gevaarlijke ondingen

Post by F M »

Nu, ik zit daar ook mee. Mijn oudste heeft gewerkt bij de ontwerpers van de doorgaande straat in onze gemeente. Ze gebruikten geen asverschuivingen, maar eerder versmallingen. Zie hier:https://www.google.com/maps/@50.9223511 ... ?entry=ttu
Daar hangt dus ook een verkeersbord wat aanduidt wie voorrang heeft.

Nu, het is zo smal dat je met een bus of vrachtwagen of camionette inderdaad niet met 2 tegelijk kan passeren. Maar met 2 auto's kan dat wel, mits beiden goed rechts houden. Bijgevolg, ik rijd door als er een gewone auto van de andere kant komt. Maar als die niet goed rechts houdt, dan zit je natuurlijk met de gebakken peren. Want dan kan je waarschijnlijk gaan afdokken voor de schade...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Asverschuivingen, eilandjes en dergelijke - gevaarlijke ondingen

Post by Muug »

Bij ons zijn ook diverse "versmallingen" waar je met twee wagens mooi kan passeren. :!: En versmallingen waar ge geen voorrang hebt, dus ge moet wachten tot er geen tegenligger meer is, maar die versmalling ligt dan 50m voor een bocht, zodat ge de tegenliggers niet van ver genoeg kunt zien komen. Dus ge begint te vertrekken, zit middenin die versmalling, en dan komt die tegenligger tegen 50-70km/u uit die bocht en die begint van zijn tek te maken dat hij voorrang heeft. Moraal van 't verhaal: leg geen versmallingen kort na bochten. :pillepalle:

Ah, 't zijn rare kerels van tijd. We hebben in onze gemeente één gewoon vierarmenkruispunt. Laten we even een windrooster erbij nemen. Die van 't Noorden hebben zo'n brede vernauwing tot aan 't kruispunt. Wie van O,W of Z komt heeft een gewone tweevaksweg tot op 't kruispunt. Toen ze die vernauwing invoerden was er voorrang aan rechts van toepassing op de vier armen. Dus wie van 't noorden kwam en in de vernauwing zat, moest voorrang geven aan wie van rechts (=westen) kwam. Maar die kon niet indraaien naar links, vanwege de vernauwing. Sterker nog, als er dan tegelijk ook ene van 't zuiden kwam, dan moest die van 't westen ook daaraan voorrang geven, maar die kon niet door die vernauwing richting noord. Dus de boel zat systematisch verstopt. De enige ontstoppingsmogelijkheid was dat wie in die vernauwing zat, gewoon kon wegrijden uit die vernauwing. Hij/zij moest dus voorrang krijgen van wie eigenlijk rechtmatig voorrang had. 8-) Ik ben daar op de gemeente proberen gaan uitleggen hoe fout dat was, en dat wie van 't westen kwam eigenlijk driehoekskes zou moeten krijgen. Werd mijn neus door de beambte aldaar heel hard afgebeten. Dat ik al de zoveelste was, dat die layout goedgekeurd was door de politie en wat wist ik daar eigenlijk van? Ik was toen rij-instructeur, maar alla. Wel, na een jaar of twee was de voorrang daar toch aangepast hoor. Exact zoals ik het gezegd had. 8-)

Post Reply