Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by duibhce Kaelann »

Schussboelie wrote: 16 Feb 2024 14:19 Beetje gek dat die link bij Google Maps in Cyrillisch schrift opent... :pillepalle:
De Spaanse webmaster denkt dat de landcode voor België BG is :lol:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Online
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Muug »

Pom pom pom :whistling:

https://www.motor.nl/nieuws/chinese-afr ... -dahaidao/

En

https://m.youtube.com/watch?v=33QZ5Bw_QJ0

Ook

https://moto-station.com/moto-revue/act ... ein/537210

Zegt iemand, ergens:"The original Honda engine Loncin and Gaokin copied was the PC44E version (2013/2018) which is an old not in production version, that way they can copy it legally without any problems.". Vandaar de korte onderhoudsintervallen. De bron: https://www.advpulse.com/adv-news/rieju ... ile-range/

Kortom, voor 4000€ zou ik dit wel willen kopen. Maar niet voor 8000.

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Stefke »

Muug wrote: 18 Feb 2024 14:04 Kortom, voor 4000€ zou ik dit wel willen kopen.
En dan op wereldreis vertrekken?

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Stoffel »

Stefke wrote: 18 Feb 2024 19:03
Muug wrote: 18 Feb 2024 14:04 Kortom, voor 4000€ zou ik dit wel willen kopen.
En dan op wereldreis vertrekken?
Dan zou ik voor de zekerheid toch nen Honda nemen :mrgreen:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Online
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Muug »

Vijfentwintig jaar geleden had ik op wereldreis moeten vertrekken. Maar nu is het daar te laat voor.
Dat had toen trouwens te voet of met een prutsvelo moeten gebeuren want toen zat ik op zwart zaad.

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Blackbert »

Die ondertitels helpen ook niet echt ...
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Raketman »

Verdienstelijke poging, deze Rieju. Maar het is chinees, dus mijn reflex is nog steeds : nee. Die hebben nog zo veel te bewijzen alvorens ik er nog maar een klein beetje van overtuigd zou kunnen zijn dat het geen totale rommel is.
Nil volentibus arduum

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Blackbert »

Aan de andere kant, als ge uit alles wat 'niet chinees' is, de wel chinese onderdelen verwijdert, ga je niet veel meer hebben dat nog werkt.
Ik weet niet meer of het hier was of elders, maar ik las dat de Chinezen maken wat je hen vraagt. Als je nauwe specs en kwaliteitseisen doorgeeft zal je die ook krijgen.
Elke I-fucking-fone wordt helemaal gemaakt in China. Voor 500€. Is dat rommel, hardwaregewijs?

Of dat Rieju blok een legale of copy-paste versie is van Honda zullen ze niet vertellen. Maar aan de andere kant weeral, 50 jaar geleden zijn de Jappen ook begonnen met Britse, Duitse en Amerikaanse dingen te copiëren en vervolgens te verbeteren. De eerste Toyota jeeps waren eigenlijk copies van de willy. Kijk waar ze nu staan.

Het eerste motorbommetje uit China was die Kove 450 rally, half zo duur als een KTM. Het is nog redelijk vers, maar ik heb precies nog niks zien voorbijkomen over exemplaren met serieuze problemen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by F M »

Raketman wrote: 11 Mar 2024 11:48 Maar het is chinees, dus mijn reflex is nog steeds : nee.
Meer dan 80% van wat jullie over onderhoud/herstellingen hier neerschrijven is voor mij ook Chinees. Toch vertrouw ik jullie.
I am confused. Oh no, maybe not!

Online
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Muug »

F M wrote: 11 Mar 2024 12:15
Raketman wrote: 11 Mar 2024 11:48 Maar het is chinees, dus mijn reflex is nog steeds : nee.
Meer dan 80% van wat jullie over onderhoud/herstellingen hier neerschrijven is voor mij ook Chinees. Toch vertrouw ik jullie.
:smitten:
Dat is omdat wij geen spleetogen hebben. 8-)

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Blackbert »

Er zijn wel andere redenen om er af te blijven denk ik.
- Zo ne Kove ziet er geweldig uit voor dat geld, maar toen ik zag wie de importeur is hier, was de goesting direkt over. 't Zal zo al niet simpel zijn om snel aan OEM onderdelen te geraken, en dan die er nog tussen ...
- Waar ging de Britse motorindustrie heen toen de Japanners op kruissnelheid kwamen? Met BYD is dat al aan de gang voor EV's.
- De EU had min of meer wel een punt met de Chinese overheidssteun. Maar over Biden zijn IRA reppen ze niet.
- Ping kan uw omvormer al stilleggen, moet dat met uw moto ook kunnen?
grease up your baby for a ball on the hill

Online
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Muug »

Blackbert wrote: 11 Mar 2024 12:05 Ik weet niet meer of het hier was of elders, maar ik las dat de Chinezen maken wat je hen vraagt. Als je nauwe specs en kwaliteitseisen doorgeeft zal je die ook krijgen.
Elke I-fucking-fone wordt helemaal gemaakt in China. Voor 500€. Is dat rommel, hardwaregewijs?

Of dat Rieju blok een legale of copy-paste versie is van Honda zullen ze niet vertellen.
Het blok zou perfect legaal zijn, gewoon een versie van al redelijk wat jaren oud, vandaar ook dat de onderhoudsinterval 6000km is, lekker ouderwets kort, en geen 15000 of 30000km.

Chinezen zijn meesters in het zo economisch mogelijk massaproduceren, en dat exact volgens de gevraagde specs. Vandaar dat BMW diverse motorblokken daar al jaren (decennia ondertussen?) laat maken. Ook KTM denk ik laat zijn motorblokken (of was het moto's?) ginder produceren. Volgens hun eigen specs.
(Daarom ook dat Fujifilm zijn X100VI toestel nu in China laat produceren, omdat ze zelf (made in Japan) niet bij machte waren om voldoende X100V's aan te maken. )
En Triumph zit al jaren in India. Waarom maakt niemand dáár een probleem van?

Maar goed, die Chinezen weten dus ook perfect wat er onnozel veel geld kost. En wat werkt, of niet werkt, hoe je een stabiele moto kunt maken, hoe je een betrouwbaar blok kan maken, hoe je betaalbare en betrouwbare elektronica kan maken. Die kopiëren het beste (aangeleerd door de beste (Europeanen)) en passen daar dan hun eigen kwaliteitslabels op toe. Bekabeling bvb zal niet al te proper zijn, en de lasnaden misschien ook niet, en de bestickering en verfkwaliteit misschien ook niet. Daardoor winnen ze daar veel geld op, en hop de verkoopprijs kan lekker laag. Helaas komen die dingen dan naar Europa en hop, er worden een paar duizend euro aan toegevoegd, vanwege alle mogelijke belastingen ongetwijfeld.

Die Rieju is daar een mooi voorbeeld van. Kost ginder minder dan 5000 euro, en hier in Rieju-vermomming 7999. Kroket zeg. Idem ongetwijfeld met de Voge Rally 300. Een héél schoon machientje, zeker in mosterdkleur. Maar om daar nu bijna 4900 euro aan te gaan uitgeven. :?

Post Reply