Page 1 of 4

Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 11 Apr 2024 14:08
by Peeke
Vragen, heel veel vragen ...

Voor mezelf in de eerste plaats.
Waarom heb ik deze mooie machine niet op een deftige manier 10 jaar laten staan (kan dat?)

Image

Waarom ik er 10 jaar niet mee gereden heb is duidelijk. Augustus 2013 een zwaar fietsongeluk, heup gebroken.
De beweeglijkheid was eruit, ik geraakte niet meer op de moto. Twee weken geleden, tijd om de garage uit te kuisen na de winter.
Ik zet de moto buiten en zeg tegen mijn madam, tiens, ik geraak er terug op!! :o
Dat was het begin van een heleboel zotte gedachten. Moto gekuist en voila, daar staat mijn zwarte schoonheid te blinken.
Waarom zou ik daar niet meer mee willen rijden??

Ik deed deze week de tankdop eraf, die zag er niet goed uit, roest. Die heb ik al gekuist.

Nu wil ik de rest gaan restaureren, voor zover ik dat zelf kan, want ik ben niet technisch aangelegd.
Dit is de planning die ik voor mezelf heb gemaakt:

Ronde 1 (nu)
  • Tank ontroesten
  • Benzineleidingen en dichtingen vervangen
  • Carburator zuiveren
  • bougies vervangen
  • Olie vervangen
  • Nieuwe batterij steken
Ik hoop dat ik na ronde 1 de moto weer kan starten?

Ronde 2
  • Remolie vervangen
  • Remleidingen vervangen
  • Olie voorvork vervangen
  • luchtfilter vervangen
Ronde 3
  • Tandwielen en ketting vervangen
  • Banden vervangen
Is er iets wat ik hier nog vergeet en wat na zo'n lange stilstand toch moet gebeuren?

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 11 Apr 2024 16:41
by Schussboelie
Ik zou zoveel mogelijk in één ronde doen.
Als je de kappen eraf haalt om de tank en carbu's te doen kan je ook ineens beter aan de remleidingen.
Als je de vorkolie wil vervagen en eventueel je wiel eraf haalt kan je beter ook ineens de banden vervangen.
Als het achterwiel er dan ook af is kan je de ketting en tandwielen makkelijk doen.
Ik zou echt alles ineens doen.

En ik zou ineens ook zeker de kleppen stellen!

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 11 Apr 2024 18:30
by Blackbert
Heb je de carbs leeggedraaid, toen? Anders zit het er dik in dat je best iemand zoekt om ze ultrasoon te reinigen.
Ronde 0: bougies eruit en zien of de motor ronddraait. (In een versnelling en aan 't achterwiel draaien.)
In de eerste ronde: olie, lucht- en oliefilter, koelvloeistof, bougies, carbu's. Propere tank.
Nieuwe accu. Dan weet je al of 'm wil lopen.
Dan de rest, vork, remmen, banden.
Vergeet 'm niet terug in te schrijven en verzekeren. ;)
Probeer intussen ook eens of dat motorpak niet te groot of te klein geworden is. :dontknow:

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 11 Apr 2024 19:03
by Stoffel
Heeft zo een 900 geen injectie?

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 11 Apr 2024 19:07
by Peeke
Schussboelie wrote: 11 Apr 2024 16:41 Ik zou zoveel mogelijk in één ronde doen.
Als je de kappen eraf haalt om de tank en carbu's te doen kan je ook ineens beter aan de remleidingen.
Als je de vorkolie wil vervagen en eventueel je wiel eraf haalt kan je beter ook ineens de banden vervangen.
Als het achterwiel er dan ook af is kan je de ketting en tandwielen makkelijk doen.
Ik zou echt alles ineens doen.

En ik zou ineens ook zeker de kleppen stellen!
Oeioei, kleppen stellen, dat klink al heel erg technisch, dat zal ik eens moeten bekijken.
Je hebt natuurlijk wel een punt dat als hij dan toch open ligt ik beter kan doorgaan.

Dat is zeker goede feedback, bedankt!

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 11 Apr 2024 19:09
by Peeke
Blackbert wrote: 11 Apr 2024 18:30 Heb je de carbs leeggedraaid, toen? Anders zit het er dik in dat je best iemand zoekt om ze ultrasoon te reinigen.
Ronde 0: bougies eruit en zien of de motor ronddraait. (In een versnelling en aan 't achterwiel draaien.)
In de eerste ronde: olie, lucht- en oliefilter, koelvloeistof, bougies, carbu's. Propere tank.
Nieuwe accu. Dan weet je al of 'm wil lopen.
Dan de rest, vork, remmen, banden.
Vergeet 'm niet terug in te schrijven en verzekeren. ;)
Probeer intussen ook eens of dat motorpak niet te groot of te klein geworden is. :dontknow:
Door mijn ongeluk heb ik 3 maand in een ziekenbed gelegen. Er is letterlijk niets meer aan gedaan, na de laatste rit is die gewoon blijven staan.
Dus ik vrees dat ik op zoek moet ...

Dat van de bougies eruit en kijken of die draait is een goede suggestie, dat ga ik doen.

Motorpak is intussen 3 maten te groot, maar ik schat dat ik nog een paar maand heb vooraleer ik op dat punt zit :lol:

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 11 Apr 2024 19:11
by Peeke
Stoffel wrote: 11 Apr 2024 19:03 Heeft zo een 900 geen injectie?
Hmmm, dat is een goede vraag, volgens mij wel ...

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 11 Apr 2024 19:12
by Blackbert
Stoffel wrote: 11 Apr 2024 19:03 Heeft zo een 900 geen injectie?
:oops: yup

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 11 Apr 2024 19:25
by Peeke
Peeke wrote: 11 Apr 2024 19:11
Stoffel wrote: 11 Apr 2024 19:03 Heeft zo een 900 geen injectie?
Hmmm, dat is een goede vraag, volgens mij wel ...
De carburator gaat dus het probleem niet zijn :thumbsup:

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 11 Apr 2024 21:07
by duibhce Kaelann
De 900 is inderdaad een injectie.
Peeke wrote: 11 Apr 2024 19:07 Oeioei, kleppen stellen, dat klink al heel erg technisch, dat zal ik eens moeten bekijken.
Voor de kleppen: begin met de speling te meten. Da's een kleiner technisch stapje en misschien blijkt stellen helemaal niet nodig ;)
En als het kleppendeksel er dan toch af is kan je ineens de staat van de distributieketting en spanner controleren.

Als toch blijkt dat er gesteld moet worden is dat weer een kleiner stapje omdat de bovenkant dan al openligt. Da's mijn tactiek voor de uitdagende dingen :mrgreen:

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 11 Apr 2024 22:14
by Stoffel
Kleppen stellen, hoeveel km staan erop?
Kans is ook vrij groot dat op korte termijn de voorvorkkeerringen het gaan begeven, die zullen wel een beetje uitgedroogd zijn :peepwall:

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 12 Apr 2024 07:21
by Blackbert
Peeke wrote: 11 Apr 2024 19:25
Peeke wrote: 11 Apr 2024 19:11

Hmmm, dat is een goede vraag, volgens mij wel ...
De carburator gaat dus het probleem niet zijn :thumbsup:
Niet om uw feestje te bederven, maar de benzinepomp en injectoren kunnen vergomd zijn met benzineresten. Pomp is dan te vervangen, injectoren kunnen misschien gereinigd worden.
Als je 't al niet gedaan hebt, zoek de werkplaatshandleiding voor uw TDM. Spendeer uw avonden op yamaha/tdm fora en youtube. Na een tijdje heb je wel door wie er daar kennis van zaken heeft, waar je dan veel van kan leren.

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 12 Apr 2024 09:36
by Peeke
Stoffel wrote: 11 Apr 2024 22:14 Kleppen stellen, hoeveel km staan erop?
Kans is ook vrij groot dat op korte termijn de voorvorkkeerringen het gaan begeven, die zullen wel een beetje uitgedroogd zijn :peepwall:
De batterij is dood, dus ik kan de km stand nog niet zien. Die kleppen worden er op zich toch niet slechter van als de moto stil staat, of wel?

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 12 Apr 2024 09:39
by Peeke
Heel veel goede suggesties hier, heel erg bedankt. Ik moet moet toegeven dat het me ook een beetje afschrikt. Kleppen stellen, voorvorkkeerringen vervangen. Ik word er best een beetje zenuwachtig van.

Ik ben blij dat ik een service handboek heb, dat gaat nog van pas komen. 😏

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 12 Apr 2024 12:54
by Stefke
Kleppen verlopen niet van stil te staan. Ik heb wel al nokkenassen gezien die verroest zijn van lang stil te staan. Dat is wel andere koek natuurlijk.
Vorkkeerringen is echt niet moeilijk, echt speciale tools heb je daar ook niet voor nodig.
Wat betreft de remmen zou ik vooral kijken op de pistons nog goed werken, kans is groot dat deze vast zitten of niet meer goed werken.
Balhoofd misschien ook eens checken, kan misschien en dood punt hebben van te lang te staan.

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 12 Apr 2024 13:58
by Muug
Over roest op rare plaatsen gesproken, misschien is het geen slecht idee om de bouies er uit te doen en een fractie olie in de verbrandingskamers te spuiten. Klinkt vreemder dan het is.

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 12 Apr 2024 14:51
by Stoffel
Anders moeten we een gezamenlijke sleuteldag organiseren :mrgreen:

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 12 Apr 2024 15:15
by Muug
Stoffel wrote: 12 Apr 2024 14:51 Anders moeten we een gezamenlijke sleuteldag organiseren :mrgreen:
ok 8-)
wie doet het voorwiel?
Wie het achterwiel?
Wie de linkercylinder?
wie de rechter.
etc
etc

:lipsrsealed2: :mrgreen:

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 12 Apr 2024 15:34
by Schussboelie
Ik heb ooit de kleppen op mijn maat zijne TDM gedaan, valt eigenlijk nogal mee hoor.
Ik heb misschien dat werkplaatshandboek zelfs nog ergens digitaal staan, zal van 't weekend eens checken.

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Posted: 12 Apr 2024 17:23
by Stoffel
Muug wrote: 12 Apr 2024 15:15
Stoffel wrote: 12 Apr 2024 14:51 Anders moeten we een gezamenlijke sleuteldag organiseren :mrgreen:
ok 8-)
wie doet het voorwiel?
Wie het achterwiel?
Wie de linkercylinder?
wie de rechter.
etc
etc

:lipsrsealed2: :mrgreen:
Ik zorg voor den drank :mrgreen: