Restauratie TDM 900 (2005)

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Blackbert
Posts: 3458
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Blackbert »

1: niet beginnen lopen, gewoon stap voor stap. alles 2 keer controleren. je wil niet opnieuw moeten beginnen omdat je op 't einde nog iets over hebt of niet goed vast gezet. 't is geen ikeakast.
2: denk dat je toch best iets doet met die tank. tenzij die altijd bomvol benzine staat, ga je steeds weer roestvorming krijgen waar er lucht aan kan.
ik heb lang geleden de tank van mijn ZZR behandelt met tankcure. inclusief een tripje naar Fabory voor de juiste boutjes om de tapgaten af te dichten. dan de tank reinigen en coaten volgens de beschreven procedure met de geleverde producten. Geen bloot metaal meer, dus ook geen roest.
grease up your baby for a ball on the hill

Online
User avatar
Stefke
Posts: 2920
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Stefke »

Peeke wrote: 22 Apr 2024 20:36 Heb ik nu echt geschreven dat de benzinepomp er nog ok uit ziet?
Dat moest zijn niet ok, volledig verroest, ook de elektrische aansluiting. Ze zijn niet alleen aan de prijs, er eentje vinden is al een uitdaging.
Misschien is de meeste roest er wel af te krijgen en werkt die nog perfect :dontknow:

https://www.2dehands.be/v/motoren/onder ... enzinepomp

User avatar
Peeke
Posts: 36
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

Stefke wrote: 26 Apr 2024 09:51
Peeke wrote: 22 Apr 2024 20:36 Heb ik nu echt geschreven dat de benzinepomp er nog ok uit ziet?
Dat moest zijn niet ok, volledig verroest, ook de elektrische aansluiting. Ze zijn niet alleen aan de prijs, er eentje vinden is al een uitdaging.
Misschien is de meeste roest er wel af te krijgen en werkt die nog perfect :dontknow:

https://www.2dehands.be/v/motoren/onder ... enzinepomp
Bedankt voor de link. Ik heb een bericht gestuurd. Die ziet er hetzelfde uit als die van mijn. Alleen beter, veel beter.
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

User avatar
Peeke
Posts: 36
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

Peeke wrote: 26 Apr 2024 12:51
Stefke wrote: 26 Apr 2024 09:51

Misschien is de meeste roest er wel af te krijgen en werkt die nog perfect :dontknow:

https://www.2dehands.be/v/motoren/onder ... enzinepomp
Bedankt voor de link. Ik heb een bericht gestuurd. Die ziet er hetzelfde uit als die van mijn. Alleen beter, veel beter.
Wat is een redelijke prijs voor zo'n brandstofpomp? Ik ben daar al even niet meer in mee ... :oops:
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

Online
User avatar
Stefke
Posts: 2920
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Stefke »

Hangt er een beetje vanaf
https://www.baboon.eu/en/search/fuel+pump

bij Olivier Eeckhaut motorecup in Oostakker, benzinepompen van Yamaha vanaf 50 euro tot 150 euro. Niks voor de TDM denk ik, best bellen 0496 275 301.

User avatar
Peeke
Posts: 36
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

Ik moet hier melden dat ik met een hart verzakking zit.
Namiddag heb ik naar een dealer gebeld.

‘Kan ik nog een benzinepomp voor een TDM900 RN11 vinden?’

“Van welk jaar?”

‘Ah, die is van 2005’

“Ja, die is nog te krijgen. Dat is 1033 euro. “

‘ …. Pardon? …. Dat is wel heel veel!’

“Tja, dat is de prijs.”

‘Ik … bel nog terug. ‘
:pillepalle:
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

Online
User avatar
Stefke
Posts: 2920
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Stefke »

Peeke wrote: 26 Apr 2024 22:13 Ik moet hier melden dat ik met een hart verzakking zit.
“Ja, die is nog te krijgen. Dat is 1033 euro. “
Ja die prijs had ik ook al gezien. Zotjes he. Maar zou die pomp van u niet meer werken dan? En wat is er verroest? ik zie eigenlijk alleen plastiek...

Maar kijk, TDM is veel verkocht in Frankrijk, beetje zoeken...
https://www.bike-eco.fr/290774-pompe-a- ... moto-casse
https://www.bike-eco.fr/656823-pompe-a- ... -gam-motos

User avatar
Schussboelie
Posts: 487
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Schussboelie »

Peeke wrote: 26 Apr 2024 08:32De benzinetank die ik al ene eerste poetsbeurt gaf is intussen terug helemaal geroest aan de binnenkant, dat gaat dus nog een serieus project worden.
Dat is normaal he, vliegroest, komt er zo terug op...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2921
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by duibhce Kaelann »

Stefke wrote: 27 Apr 2024 20:31 Maar kijk, TDM is veel verkocht in Frankrijk, beetje zoeken...
https://www.bike-eco.fr/290774-pompe-a- ... moto-casse
https://www.bike-eco.fr/656823-pompe-a- ... -gam-motos
De TDM is inderdaad heel populair geweest bij de zuiderburen. Zeker een goed idee om daar ook eens rond te kijken :thumbsup:
Het Carpe-TDM forum was vroeger ook altijd een heel goed bron van info en stukken. Dat zal nog steeds wel zo zijn, vermoed ik.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Raketman
Posts: 1260
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Raketman »

Schussboelie wrote: 29 Apr 2024 09:25
Peeke wrote: 26 Apr 2024 08:32De benzinetank die ik al ene eerste poetsbeurt gaf is intussen terug helemaal geroest aan de binnenkant, dat gaat dus nog een serieus project worden.
Dat is normaal he, vliegroest, komt er zo terug op...
Als je aan die tank begint, alle handelingen ineens uitvoeren. Ontroesten, ontvetten, coating.
Nil volentibus arduum

User avatar
Peeke
Posts: 36
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

Image

Bij het terug plaatsen van de oliepan twee schroeven te vast gedraaid. Ja, ik had een momentsleutel moeten gebruiken. Er is nu een stukje draad uit gekomen. Is dit te herstellen? Zo ja, hoe?
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

User avatar
Blackbert
Posts: 3458
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Blackbert »

als de bouten in die gaten nog voldoende draad hebben om in te 'pakken', zou je 't zo kunnen laten. Als ze doordraaien: helicoil.
Er bestaan setjes met de coils en boortje in de juiste maat.
Boor markeren zodat je zeker niet te diep boort. perfect recht blijven en niet bibberen.
M6 bouten? meestal maar 15Nm vastzetten, wat echt niet veel is.
grease up your baby for a ball on the hill

Stoffel
Posts: 487
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Stoffel »

Raketman wrote: 29 Apr 2024 16:31
Schussboelie wrote: 29 Apr 2024 09:25
Dat is normaal he, vliegroest, komt er zo terug op...
Als je aan die tank begint, alle handelingen ineens uitvoeren. Ontroesten, ontvetten, coating.
Tip:
https://www.matthys.net/nl/auto-motor/ ... ratie-kits
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Peeke
Posts: 36
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

Blackbert wrote: 04 May 2024 09:19 als de bouten in die gaten nog voldoende draad hebben om in te 'pakken', zou je 't zo kunnen laten. Als ze doordraaien: helicoil.
Er bestaan setjes met de coils en boortje in de juiste maat.
Boor markeren zodat je zeker niet te diep boort. perfect recht blijven en niet bibberen.
M6 bouten? meestal maar 15Nm vastzetten, wat echt niet veel is.
Thanks! Is nu inderdaad M6. Ik heb ze allemaal even hard aangedraaid. Ik denk dat deze twee al beschadigd waren. Ze pakken inderdaad niet meer. Dus ik moet er wel iets aan doen.

Zal het eens bekijken. Een vriend zei dat ik moet tappen op M8 en dan holle schroeven M6 gebruiken, zodat ik de M6 er gewoon terug in kan draaien.
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

User avatar
Blackbert
Posts: 3458
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Blackbert »

Peeke wrote: 04 May 2024 19:19 Thanks! Is nu inderdaad M6. Ik heb ze allemaal even hard aangedraaid. Ik denk dat deze twee al beschadigd waren. Ze pakken inderdaad niet meer. Dus ik moet er wel iets aan doen.

Zal het eens bekijken. Een vriend zei dat ik moet tappen op M8 en dan holle schroeven M6 gebruiken, zodat ik de M6 er gewoon terug in kan draaien.
net gaan kijken: het M5 V-coil setje bevat een boor van 5.2mm, coils, een M5 draadtap en de gereedschappen om de coil te monteren. Kostte geen 20€ in de betere autoshop.

Voor een M6 wordt dat zeker geen gat van 8mm. Ben trouwens wel eens benieuwd wat hij wil zeggen met holle schroeven.

Zoiets dus: https://www.techniekwebshop.nl/v-coil-r ... spoed.html
Boordiameter: 6.3mm
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Raketman
Posts: 1260
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Raketman »

Heb ik vandaag drie tanks mee gedaan :geek: ...Zündapp KS750, BMW R75 en BMW R71. En daarmee was den dag ook weer gevuld :? :mrgreen:
Nil volentibus arduum

Post Reply