BMW gaat Honda achterna met een automatische koppeling
Het gaat gebeuren. Na jaren van alleenheerschappij door Honda, ziet ook BMW heil in een automatische koppeling.
Met de nieuwe Automated Shift Assistant (ASA) presenteert BMW Motorrad een technische oplossing die een koppelingshendel overbodig maakt (zie header). Het motto "Simplify you ride" wordt hierbij zeer letterlijk genomen. De ASA heeft een ontwerp waarbij twee elektromechanische actuators de koppeling en het schakelen van de zesversnellingsbak automatiseren.
In de 'M'-schakelmodus kunnen versnellingen nog steeds worden gewijzigd via de voetbediening, waardoor de rijder kan beslissen wanneer er wordt geschakeld. Maar er zijn dus geen flippers op het stuur zoals bij Honda.
In de "D"-schakelmodus worden de versnellingen automatisch gewisseld, afhankelijk van de rijmodus, motortoerental, gashendelpositie en hellingshoekparameters.
Het persbericht geeft verder weinig informatie, zoals het ontbreken van een specifiek model waarop deze nieuwe technologie zal worden toegepast. Er wordt echter wel gesproken over de toepassing bij de bekende boxermotor. Het lijkt waarschijnlijk dat deze automatische koppeling binnenkort te zien zal zijn op de R 1300 GS, of mogelijk meteen op de R 1300 GS Adventure, die nog moet worden onthuld. De praktijktest zal moeten uitwijzen of deze nieuwe technologie het minpuntje van de quickshifter op de boxermotoren weet op te lossen. Het zal ook interessant zijn om te zien hoe dit systeem zich verhoudt tot de DCT's van Honda, die al jaren een monopolie hebben op dit gebied.
Bron: Motoren & Toerisme
Samenstelling: Charly de Kinderen
Media: BMW Motorrad
BMW gaat Honda achterna met een automatische koppeling
BMW gaat Honda achterna met een automatische koppeling
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Re: BMW gaat Honda achterna met een automatische koppeling
en hier de link naar de BMW website over de scshakel assistent...
https://www.bmw-motorrad.be/nl/engineer ... stant.html
https://www.bmw-motorrad.be/nl/engineer ... stant.html
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Re: BMW gaat Honda achterna met een automatische koppeling
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1257
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: BMW gaat Honda achterna met een automatische koppeling
Wat mij verbaast: op het Duitse GS forum zou 62% van degene die in de poll hebben gestemd , zo een automatische bak willen.
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1257
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: BMW gaat Honda achterna met een automatische koppeling
Ik had 15%-20% verwacht...
Re: BMW gaat Honda achterna met een automatische koppeling
Ja, verbazend veel.
Maar een nog veel hoger % zal ook nooit gebruik maken van de G in GS.
Dat tuig dient om over straat te paraderen, net zoals de SUV met automaatboite.
Tel daarbij dat de gemakzucht op alle vlakken serieus de overhand neemt, en we zijn bij het resultaat.
Maar een nog veel hoger % zal ook nooit gebruik maken van de G in GS.
Dat tuig dient om over straat te paraderen, net zoals de SUV met automaatboite.
Tel daarbij dat de gemakzucht op alle vlakken serieus de overhand neemt, en we zijn bij het resultaat.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: BMW gaat Honda achterna met een automatische koppeling
Honda zegt ook dat ongeveer 60 % van de Africa Twin met DST verkocht wordt.
@Bert: begin maar stilaan te aanvaarden dat motoren voor meer dan 90% op de weg gebruikt worden. Zeker in onze contreien.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: BMW gaat Honda achterna met een automatische koppeling
Bwa, ik heb de indruk dat men bij Honda de dct meer pusht als de gewone versies…. Ga voor de lol maar eens informeren voor een nieuwe
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.
Re: BMW gaat Honda achterna met een automatische koppeling
Tuurlijk, dat is ook geen enkel probleem.
90% van de 4x4 voertuigen zien ook nooit overhard.
En als dat toch eens gebeurd, zijn ze blij dat die 10% motorrijders net voorbijkomen.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: BMW gaat Honda achterna met een automatische koppeling
Nog over automaten: De Africa Twin Adventure Sports (de touring versie dus) wordt in de UK enkel nog maar aangeboden als DCT.
I am confused. Oh no, maybe not!