Dochter wil starten met bromfiets

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Schussboelie

Re: Dochter wil starten met bromfiets

Post by Schussboelie »

Peeke wrote: 15 Aug 2024 11:59Verrassend was voor mij dat die geen batterij heeft.
Bij het opstarten, wat heel vlot ging vanuit een koude motor, flikkert de display dan ook.
Kickstarter dan??

Peeke wrote: 15 Aug 2024 11:59Het enige dat ik gevraagd heb om in orde te brengen is dat de richtingaanwijzers niet werken. Is dat de schakelaar? Zijn het de lampjes? Is het de bedrading?
Hmm, aan den ellentriek gepriegeld vind ik zelf niet zoz fijn.
In het slechtste geval moet heel die kabelbom eruit...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Peeke

Post by Peeke »

Schussboelie wrote: 15 Aug 2024 17:18
Peeke wrote: 15 Aug 2024 11:59Verrassend was voor mij dat die geen batterij heeft.
Bij het opstarten, wat heel vlot ging vanuit een koude motor, flikkert de display dan ook.
Kickstarter dan??
Inderdaad, met kickstarter. Dat ging evenwel erg vlot.
Schussboelie wrote: 15 Aug 2024 17:18
Peeke wrote: 15 Aug 2024 11:59Het enige dat ik gevraagd heb om in orde te brengen is dat de richtingaanwijzers niet werken. Is dat de schakelaar? Zijn het de lampjes? Is het de bedrading?
Hmm, aan den ellentriek gepriegeld vind ik zelf niet zoz fijn.
In het slechtste geval moet heel die kabelbom eruit...
Daar heb ik ook schrik voor. Daarom dat ik wil dat ze dat oplossen voor we die kopen.

Gisteren bericht gekregen dat ze al iemand een optie op heeft genomen. Dus de kans dat we te laat zijn is groot.
____
Peeke - Finally back on the road :ricky:
TDM 900 - 2005 :rayof:

Stoffel

Post by Stoffel »

Teken dat het niet mocht zijn… das effe verder zoeken :thumbsup:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Peeke

Post by Peeke »

Stoffel wrote: 19 Aug 2024 15:46 Teken dat het niet mocht zijn… das effe verder zoeken :thumbsup:
Dit weekend bericht gekregen dat die met de optie een week hebben uitgesteld en dat wij voorrang krijgen.
Gelijk voorschot betaald, de rest komt als de 'pinkers' werken.
____

Stoffel

Post by Stoffel »

Das goed nieuws :thumbsup:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Peeke

Post by Peeke »

Hallo,

Intussen is de Sherco 50 SM toegekomen.
Ze is er wreed content mee!

Ik ben ook wreed content dat ze beslist te gaan rijden, de microbe gaat dus verder :grin:

Nu loopt die Sherco 70 volgens de verkoper, ipv de wettelijke 50. De dochter heeft schrik gepakt te worden.
Die kans is vandaag dan ook groter dan in mijn tijd.

Weet nog niet hoe ik die van 50 naar 70 kan brengen, iemand een suggestie? :?:

Gezien de rijscholen hier in de buurt enkel les geven met een scooter en niet met een schakelbrommer, ben ik haar zelf aan het leren schakelen. Een serieuze uitdaging.
PS: Tips van de rijinstructeurs hier zijn meer dan welkom. :mrgreen:

Peter
____

Muug

Post by Muug »

Dat moet die verkoper doen, tiens. Als hij die pinkers kan doen werken, dan kan hij die brommer ook weer 45km/u laten rijden.

Peeke

Post by Peeke »

Muug wrote: 27 Aug 2024 11:45 Dat moet die verkoper doen, tiens. Als hij die pinkers kan doen werken, dan kan hij die brommer ook weer 45km/u laten rijden.
De pinkers heeft hij in orde gezet, en de brommer loopt heel goed.
Maar die snelheid aanpassen, dat moeten we zelf doen blijkbaar.

Hij staat nu hier, dus is het sowieso aan ons. (Mij)
____

den Bullet

Post by den Bullet »

Peeke wrote: 27 Aug 2024 11:42
...

...
Bij de Sendai pocketbike van Floris heb ik dat met een rondel die de diameter van de uitlaat verkleint te plaatsen tussen cylinder en uitlaat.

Dat ding reed verdorie meer dan 70 per uur :o :o :o

Peeke

Post by Peeke »

den Bullet wrote: 27 Aug 2024 12:02
Peeke wrote: 27 Aug 2024 11:42
...

...
Bij de Sendai pocketbike van Floris heb ik dat met een rondel die de diameter van de uitlaat verkleint te plaatsen tussen cylinder en uitlaat.

Super, ga ik ook testen. Hoe groot was die rondel binnenkant?

Peeke
____

Muug

Post by Muug »

Peeke wrote: 27 Aug 2024 11:48 Maar die snelheid aanpassen, dat moeten we zelf doen blijkbaar.
En je vindt dat normaal? :cry:

den Bullet

Post by den Bullet »

Peeke wrote: 27 Aug 2024 12:11
den Bullet wrote: 27 Aug 2024 12:02

Super, ga ik ook testen. Hoe groot was die rondel binnenkant?

Peeke
Geen gedacht meer, 't is lang geleden en ik heb die nog iets vergroot omdat het eerst toch te traag ging.
Om de juiste snelheid te bereiken zal het uitproberen worden ...

Peeke

Post by Peeke »

Muug wrote: 27 Aug 2024 14:35
Peeke wrote: 27 Aug 2024 11:48 Maar die snelheid aanpassen, dat moeten we zelf doen blijkbaar.
En je vindt dat normaal? :cry:
Het is nu wat het is vrees ik.
Mijn dochter vraagt zelf om het op te lossen, dan doe ik dat met plezier.

Zoals den Bullet schrijft, proberen met rondellen tot het lukt. Ik vind dat nog wel leuk aan zo'n brommer prullen.
____

duibhce Kaelann

Post by duibhce Kaelann »

Het is misschien eenvoudiger om de stop van het wieltje aan het uiteinde van de gaskabel (heeft dat ne naam?) wat te modificeren. Als je het met een schroefje doet kan je zelfs heel precies instellen tot hoever de gas fysiek open kan.

Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

den Bullet

Post by den Bullet »

duibhce Kaelann wrote: 28 Aug 2024 08:54 Het is misschien eenvoudiger om de stop van het wieltje aan het uiteinde van de gaskabel (heeft dat ne naam?) wat te modificeren. Als je het met een schroefje doet kan je zelfs heel precies instellen tot hoever de gas fysiek open kan.
"Wurgen" kan inderdaad op verschillende manieren. Bij Fé zijn SV waren het de gasschuiven van de carbu die (terug) moesten worden verlengd, wat op hetzelfde neerkomt van uw voorstel, Duib.

Misschien es polsen bij Sherco of dat daar ook met de gasschuif wordt gedaan? :idea:

Blackbert

Post by Blackbert »

Dat laatste lijkt mij ook het simpelste. Wat is er gewijzigd tov OEM en kan dat teruggedraaid worden?
Zo heb ik ooit gelezen dat het verschil tussen een full power Honda en een 100pk versie gewoon de binnendiameter van de inlaatrubbers tussen carbs en blok zou zijn.
grease up your baby for a ball on the hill

duibhce Kaelann

Post by duibhce Kaelann »

Op de Husqy TR65O is het verschil tussen 35kW en 43kW het verleggen van de aansluiting van de gaskabel aan de gasschuif
30255881824_ed3d9613a7_b.jpg
Is een variant op mijn voorstel van hierboven. Komt erop neer dat ge de gashendel gewoon niet verder kunt opendraaien dan de restrictie toelaat.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Raketman

Post by Raketman »

Een Sherco SM50 die met standaard uitlaat, cylinder en carbu 60-70 rijdt heeft hoogstwaarschijnlijk één draad doorgeknipt of onderbroken, en da's de draad die van de ECU naar de tellerunit gaat. De ontsteking -en daarmee het toerental- wordt namelijk begrensd door het signaal van de snelheidsmeter. Verder is er nog een zogenaamde pulsator (een soort SAS-klep), die vanaf een bepaald toerental luchtpulsen naar de carbu stuurt waardoor die weer begrensd wordt. Officieel zit dit erop om de euro-emissienorm te behalen (zou een euro6 moeten zijn in dit geval) en het bijkomende effect is een extra begrenzing. Maar de grootste kans zet ik toch bij die onderbroken draad. Rondellen in de uitlaat is bij deze normaal niet meer van toepassing, de vernauwing zit in de demper zelf. Maar die moet je niet eens uitboren om ze 60-70 te laten rijden, dat gaat met de standaard uitlaat ook perfect.

Die draad wordt dikwijls onderbroken door een fiche uit de grote stekker te trekken die vooraan aan het frame/balhoofd zit. Is normaal een groen/gele kabel die ongeveer in't midden van de stekker zit.

De flikkerende display is normaal. Er zit een kleine CR2032 batterij in de tellerunit, als die nog goed is licht de display op vanals je het contact aanzet. Dan gaat die automatisch terug uit om terug aan te springen wanneer de motor draait. Als de display niet meer aangaat bij het aanzetten van het contact is die batterij plat. Je moet de tellerunit demonteren om die te vervangen en die batterij gaat niet schandalig lang mee...

De pulsator zit midden rechts op het olievat gevezen, en vandaar zou een goed zichtbare rubber leiding moeten lopen naar de rechterzijde van de carburator. Deze darm wordt dikwijls losgekoppeld en de kant van de carbu afgedopt.

Als er natuurlijk een aftermarket uitlaat/carbu etc opzit wordt het een ander verhaal. Gewoon rondellen in de uitlaat rammen zou ik niet doen, dat zorgt er gewoon voor dat het (veel rijkere dan standaard mengsel) niet meer volledig verbrandt en afgevoerd wordt en den uitlaat dicht slibt waar ge bijstaat.
Last edited by Raketman on 28 Aug 2024 15:24, edited 1 time in total.
Nil volentibus arduum

Raketman

Post by Raketman »

Aja, bezie misschien ook eens de tandwielverhouding, daar wordt ook mee gefoefeld dat het niet mooi meer is. Standaard voor een SM moet dat 13-60 zijn.
Nil volentibus arduum

den Bullet

Post by den Bullet »

Ja Raketmens ... Ik had ook aan die richting gedacht, maar ik heb meer verstand van Mandarijns en Kantonees dan van die elektronica; dus daar heb ik mij niet aan gewaagd :oops:

Post Reply