Met de wind in je hoofd...

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 12258
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Met de wind in je hoofd...

Post by Muug »

Vroeger, toen mijn moto nog een brommer was, en mijn haar vooral op mijn hoofd groeide; toen 2dehandse moto's nog rotte roeste bakken waren van de jaren '60, '70 en 80 met remmen die remden gelijk stalen zolen op beton, en frames zo stijf als een rubberen kip, toen was het nog mogelijk om uw hoofd "leeg" te rijden... Na een om welke reden dan ook drukke dag kon je op je brommer of moto springen en er voor gaan. Een half uur, een uur, een hele dag ! Je reed zo rap je kon en zo hard je durfde. Pure focus. Jij en je machine, en niets daartussen: géén misérie, geen gedoe, geen gedachten: enkel jij en dat veraf gelegen verdwijnpunt aan de horizon. Heet weer, koud weer, droog weer, nat weer, het maakte allemaal niet uit: je ging je gang en na verloop van tijd kwam je weer thuis en je hoofd was leeg geblazen. Je. Was. Jezelf.

Maar nu!

Overal camera's. Overal verkeerslichten. Overal verkeersdrempels. Overal en op gelijk welk moment van de dag gewéldig veel verkeer. Alles komt langs alle kanten op je af en je hebt ogen te kort om alle snelheidsbeperkingen en geparkeerde anonieme flitswagens tijdig op te merken. Alles is ook overal bomvol gebouwd. Je hebt geen bebouwde en niet-bebouwde kommen meer. Je hébt geen trage en rappe rij-zones meer. Nope, niks van dat alles ! Alles en iedereen gaat overal belachelijk traag, iedereen beweegt in slow-motion, gelijk de lucht geen lucht meer is maar een dikke, stroperige vloeistof waar het moeilijk doorheen gaan is.

Vroeger kon je er voor gààn! De kop in de wind ! Plat op je tank ! Het gas aan de stuit ! Arendsblik recht vooruit! De remmen remden niet, maar meestal had je die helemaal niet nodig! Het frame plooide alle kanten uit, maar ah, je plooide de moto gewoon terug naar zijn ideale lijn! Als de moto 85pk had was het al megapower, en je had ze allemaal nodig om wat stevig vooruit te stomen!
Vandaag echter, wat een contrast! Rechtop zit je, traag die rij voorrijders volgend, één oog de berm afscannend naar flitsers, een ander oog de stoplichten voor je, en een dérde oog zit vastgesoldeerd aan een instrument dat ooit en met reden "snélheidsmeter" werd genoemd. Onder jou: een súpermotorfiets, één met mégaveel oerend harde paardekrachten, een ultralicht, ultrastijf, ultrasubliem state of the art frame dat enkel een krimp geeft waar het volgens de computer mócht krimpen, ABS, TCS, zes-assige sensoren die perfect voor jou in staat zijn om uit te rekenen hoe wild je aan het gas mag rukken, hoe hard je kan remmen in de bochten, hoe hoog die wheelie of die stoppie mag zijn, of zelfs voor hoeveel percent wielspin je wilt hebben, en dat wel duizend keer per seconde!!!! Terwijl je aan een armzalige 46 km/u sukkelt achter die 35 wagens voor je, op die smalle tweevaksweg vol doorgearceerde rijstroken.....

Kan je begrijpen dat het me niet meer lukt, mijn hoofd leegrijden?


Heb ik blijkbaar eens in 2017 ergens neergepend.

User avatar
F M
Posts: 5283
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Met de wind in je hoofd...

Post by F M »

Ha, ondertussen is alles al weer veel beter geworden... :lipsrsealed2:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5283
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Met de wind in je hoofd...

Post by F M »

Nu is het één dikke week in het jaar. Op vakantie, in de bergen. Met waarschuwing voor flitspalen op de gps. Ik film die week. En de rest van het jaar kijk ik naar die filmpjes en voel het surrogaat van de wind in mijn hoofd. :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3691
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Met de wind in je hoofd...

Post by Blackbert »

Als uw hondje een drolletje op het trottoir deponeert, moet je dat opkuisen.
Als uw paard een emmer stront op straat laat vallen, mag dat rustig blijven liggen.

Als mijn parkeerlichtje niet werk, krijg ik een rode kaart.
Als die elektrische fiets-tegenligger zijn koplamp zorgt dat ik niks meer zie, is dat ok.

Als er ene met een ouwe auto crashed, dan is het de schuld van de auto (tot blijkt dattem teveel op had)
Als een 14 jarige fietser bij het oversteken een bus tegenkomt, moet dringend gekeken worden of het daar wel veilig is. Misschien had ze moeten kijken en stoppen ... (wat niet wil zeggen dat het niet erg is natuurlijk)

Samengevat: de slinger kan niet veel verder meer doorslaan, binnenkort komt 'm wel terug.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1400
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Met de wind in je hoofd...

Post by TuttoTerreno »

En vooral, toen kreeg je het gezaag van de oude garde niet mee , want nog geen internet :mrgreen:

Koeno
Posts: 3411
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Met de wind in je hoofd...

Post by Koeno »

Blackbert wrote: 09 Dec 2024 13:06 Als een 14 jarige fietser bij het oversteken een bus tegenkomt, moet dringend gekeken worden of het daar wel veilig is. Misschien had ze moeten kijken en stoppen ... (wat niet wil zeggen dat het niet erg is natuurlijk)
Da's het ongeval in putte dat je bedoelt?
Waar de bus met zijn lampen flitste om een tegenligger duidelijk te maken dat die zijn groot licht op stond?
Waardoor het vermoeden zeer groot is dat het meisje dacht dat de bus haar wou laten oversteken?

User avatar
den Bullet
Posts: 1551
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Met de wind in je hoofd...

Post by den Bullet »

Ik rij met de moto al enkele jaren niet meer (wegens onveilige ouderdomsprobleemkes) en ik mis het niet meer.
Als ik - met de auto rijdend - zie welke stomme stoten andere weggebruikers (en ikzelf uiteraard ook :oops: ) soms uithalen, ben ik content dat ik ietwat veiliger binnen die carrosserie zit. Al mis ik soms wel het gemak om snel iets te gaan halen in bv. het stadscentrum met de 125.
En in mijn uiterst performante bolide kan snelheid mij gestolen worden ...

User avatar
Muug
Posts: 12258
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Met de wind in je hoofd...

Post by Muug »

Koeno wrote: 09 Dec 2024 13:25
Blackbert wrote: 09 Dec 2024 13:06 Als een 14 jarige fietser bij het oversteken een bus tegenkomt, moet dringend gekeken worden of het daar wel veilig is. Misschien had ze moeten kijken en stoppen ... (wat niet wil zeggen dat het niet erg is natuurlijk)
Da's het ongeval in putte dat je bedoelt?
Waar de bus met zijn lampen flitste om een tegenligger duidelijk te maken dat die zijn groot licht op stond?
Waardoor het vermoeden zeer groot is dat het meisje dacht dat de bus haar wou laten oversteken?
Erg eh :cry:

Ons meisje - die o zo voorzichtig is - heeft zo (rond die leeftijd?) ook eens een tik van een zijspiegel gekregen toen ze de steenweg hier wou oversteken. Niemand die snapt dat ze die auto niet heeft zien aankomen. Gelukkig was ze maar "omver" geduwd en had ze geen kwetsuren. Maar dan zit ge op uw werk als ge zo'n telefoontje binnenkrijgt, en dan is het toch spijtig dat ge uzelven niet zo gelijk in de Harry Potter-films naar een andere plaats kunt toveren. :?

User avatar
Blackbert
Posts: 3691
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Met de wind in je hoofd...

Post by Blackbert »

Koeno, dat is weer een nieuw element dat idd veel kan verklaren.
De laatste jaren zit ik aan ongeveer 20K km/j, met de bestelbus. Meestal lokaal. Heb al heel goed geleerd om te anticiperen op de dommigheden van anderen.
Tot er mij 1 verraste door gewoon haar auto voor mijn neus op mijn voorrangswegvak te zetten omdat er daar op 't voetpad tussen de houten paaltjes, ver van de rand, ne kleine met zijn fiets stond rond te kijken. :?

Wat heb ik in de lagere school geleerd:
- voor je oversteekt, kijk links, dan rechts, opnieuw links en steek dan over, nog steeds kijkend naar beide kanten. ik had natuurlijk geen lichtbak om tegen mijn neus te plakken.
- als je op de rijweg moet stappen, loop dan aan de kant van het tegemoetkomend verkeer. Hoeveel ik er hier al bijna meehad die in het donker met het verkeer meelopen in een zwarte outfit, zowel jong als oud ...

Maar ontopic. Paar weken terug uitgenodigd door Muug. Bon, route gemaakt onder Diest, Tienen, Leuven en Bxl door. Plezanter dan de autobahn. Dacht ik.
Tussen Tienen en Leuven was ik het zo beu dat ik de E40 opgedraaid ben. Lange oude betonbanen tussen de velden met "zone 50" en trajectcontrole. Cashpunten voor de gemeente. En anders wegenwerken. Maar veel deftige fietspaden heb ik niet gezien. Zone 50 rendeert beter.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 12258
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Met de wind in je hoofd...

Post by Muug »

Muug wrote: 09 Dec 2024 14:07Niemand die snapt dat ze die auto niet heeft zien aankomen.
Wou ik nog zeggen: het bevestigt één van mijn stellingen: "Zonder veel geluk word je in dit aardse bestaan niet oud."

User avatar
Stefke
Posts: 3078
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Met de wind in je hoofd...

Post by Stefke »

TuttoTerreno wrote: 09 Dec 2024 13:08 En vooral, toen kreeg je het gezaag van de oude garde niet mee , want nog geen internet :mrgreen:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

User avatar
Stefke
Posts: 3078
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Met de wind in je hoofd...

Post by Stefke »

Blackbert wrote: 09 Dec 2024 13:06 Als een 14 jarige fietser bij het oversteken een bus tegenkomt, moet dringend gekeken worden of het daar wel veilig is. Misschien had ze moeten kijken en stoppen ... (wat niet wil zeggen dat het niet erg is natuurlijk)
Zo is dat wel erg kort door de bocht natuurlijk, ik acht de kans zeer groot dat ze wel degelijk gekeken heeft en misschien gestopt is maar had de buschauffeur beter moeten opletten. Ik zou er van uit gaan dat dat de slimste en de meest ervaren van de twee moet zijn. :roll:

Vorige week is op de A12 in Meise een motorrijder dodelijk verongelukt aan Sarens. Dat is daar al jaren een heikel punt, je kan daar links afslaan om dan 3 rijstroken over te steken waarop men komt aanzeilen tegen 90km/u of meer... Dus auto slaat links af en motorrijder knalt er op. De berichtgeving in de "gespecialiseerde pers" is dan om van te kotsen.
https://www.hln.be/meise/je-kan-je-afvr ... ~aed2300c/

Eerst stelt men de straatverlichting in vraag, er blijkt één lamp stuk te zijn voorbij het kruispunt, daarna vraagt men zich af waarom de motorrijder de auto niet gezien heeft? :shock: Zou het niet andersom moeten zijn? Voor mij is het redelijk duidelijk, de motorrijder reed op het linkse vak eigenlijk wat verstopt achter de betonnen middenberm. De automobilist had dus beter moeten kijken of aan de lichten moeten afslaan. En de motorrijder had misschien beter moeten anticiperen en zichtbaar op een andere rijstrook gereden. :(
Maar bon we wijken af, of toch niet. Van zoveel bullshit moet ik mijn kop ook wel eens leeg rijden. Ik kan dat nog wel eens op de fiets, liefst het bos in. 8-)

User avatar
Blackbert
Posts: 3691
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Met de wind in je hoofd...

Post by Blackbert »

Bon, open deur dan maar: het ligt aan de opleiding. Nee, niet aan de instructeurs, aan hetgeen je maar moet kennen en vooral kunnen om een rijbewijs te halen. De lat niet te hoog leggen. Ook (zeker) financieel niet. Iedereen moet een rijbewijs kunnen halen. zij die beter een levenslang abonnement op
trein tram bus zouden kopen, wel die voeren we dan op in een tv programma. Kunnen we nog eens lachen. Tot ge die tegenkomt op de baan.

Alles moet makkelijk, liefst vanzelf, gaan en zo weinig mogelijk, liefst niks, kosten. Eigen inbreng, zelf nadenken en eigen verantwoordelijkheid zijn achterhaalde begrippen.
Tiens, het niveau van ons onderwijs blijft achteruitgaan. Als we nu al eens in de kleuterklas beginnen met ze te leren tellen en lezen? Dan komt dat toch in orde? Terwijl letterlijk een week eerder een studie uitwees wat ik 10 jaar geleden al tegen mijn tieners zei: schrijf, maak een samenvatting, ge gaat het rapper onthouden. Maar wetenschap, da's iets om virussen te bestrijden, dat heeft toch niks te maken met onderwijs. Of milieu. Of klimaat.

Al jaren en nog steeds is er maar 1 deelnemer aan het verkeer die de schuld krijgt van alles wat er misloopt. De gemotoriseerde. Die rijdt altijd en overal te snel. Dus: altijd en overal beperkingen. Met wat camera's en niet-politie mensen om de beelden te verwerken is dat snel en goedkoop verdiend. Dat die beperkingen op veel plaatsen nergens op slaan, tja, da's uw mening. Dat de "zwakke" weggebruiker uitblinkt in het niet kennen of totaal negeren van de regels, ja, da's moeilijk om daar iets aan te doen hé.
En ja, het klopt dat we, eens achter het stuur en in iemand anders zijn straat, vaak de regels overtreden. Of toch minstens ons gezond verstand thuislieten. Dus worden er overal hindernissen opgeworpen om het wat lastiger te maken.

Samenvattend: we zijn te lui en te gierig om deftig te willen leren deelnemen aan het verkeer. En te anarchistisch om te beseffen dat een aantal regels niet bestaan om ons te pesten.

Soms denk ik zoals de echt oude mensen deden: "later als ik op pensioen ben ..." Meestal volgt dan iets met een motorfiets. Maar ik denk dat het eerder de richting van Stefke uit zal moeten: ne vélo. Of te voet met een hond het bos in. Nee, pakt een paard, dan moet ik niks opkuisen achter zijn gat.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 3078
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Met de wind in je hoofd...

Post by Stefke »

Blackbert wrote: 09 Dec 2024 18:17 Bon, open deur dan maar: het ligt aan de opleiding. Nee, niet aan de instructeurs, aan hetgeen je maar moet kennen en vooral kunnen om een rijbewijs te halen. De lat niet te hoog leggen. Ook (zeker) financieel niet. Iedereen moet een rijbewijs kunnen halen.
zoals in elk vakgebied heb je ook instructeurs waar je liever geen opleiding van wilt krijgen. Meer zelfs, ik zou ze op staande voet ontslaan. :evil: Maar bon, dan heb je nog de kans om een opleiding te krijgen van pépé of mama. En er worden nu al heelder generaties grootgebracht die gs-emmen achter het stuur vanzelfsprekend vinden want papa doet niks anders. Dus ja die opleidingen, examens en omkadering mag wel wat beter en strenger...
Blackbert wrote: 09 Dec 2024 18:17 En ja, het klopt dat we, eens achter het stuur en in iemand anders zijn straat, vaak de regels overtreden. Of toch minstens ons gezond verstand thuislieten. Dus worden er overal hindernissen opgeworpen om het wat lastiger te maken.
En dan nog, het dorp hier ligt van zuid tot noord bezaaid met bloembakken in de smalle straten, verkeersdrempels, pleinen met kasseien, klinkers, dwars- en langsgoten, asverschuivingen. Maar nog altijd redelijk wat verkeer. Nu ligt de aansluiting met de N6 open, niemand kan het dorp in en uit tenzij langs de zuidring die hiervoor voorzien is en waar geen bebouwing staat. Wel 3km en 2 minuten omrijden. :o Het is hier nu zeer rustig en leefbaar wat wil zeggen dat 95% van het verkeer gewoon doorgaand is en hier niks te zoeken heeft. 8-) (+- 50 auto's per dag ipv +-300?) En waarom moet hier zo nodig 20 keer per dag een lijnbus doordaveren die 1 halte heeft?? Maar neen, nog voor de werken begonnen stonden de socials al in rep en roer, how omrijden? 2 minuten langer? en mijnen bus? en hoe geraken mijn gasten in 't school? en dat gaat 3 maand duren?....
Blackbert wrote: 09 Dec 2024 18:17 Samenvattend: we zijn te lui en te gierig om deftig te willen leren deelnemen aan het verkeer. En te anarchistisch om te beseffen dat een aantal regels niet bestaan om ons te pesten.
Yep daar vrees ik voor...

User avatar
den Bullet
Posts: 1551
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Met de wind in je hoofd...

Post by den Bullet »

Stefke wrote: 09 Dec 2024 16:53
...
Maar bon we wijken af, of toch niet. Van zoveel bullshit moet ik mijn kop ook wel eens leeg rijden. Ik kan dat nog wel eens op de fiets, liefst het bos in. 8-)
Opletten voor de konijntjes!

User avatar
Blackbert
Posts: 3691
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Met de wind in je hoofd...

Post by Blackbert »

Vooral de konijntjes met hun neus door den draad. :peepwall:

Wel Stef, dat verhaal van plaatselijk verkeer sluit aan bij al de rest. Geen moeite doen, wel mijn goesting.
Wat mij in dat kader van 'doorgaand' en 'plaatselijk' ook opvalt: Mijn Garmin Nuvi wordt gebruikt om van A naar B te rijden. Snelste route. Waarbij hij dan regelmatig een hoekske wil afsnijden door een wijk ipv de hoofdweg te volgen. in zijn hoofd zal 't misschien 2 seconden sneller zijn, in 't echt meestal niet. Nog iets waar er werk aan is.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
den Bullet
Posts: 1551
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Met de wind in je hoofd...

Post by den Bullet »

Blackbert wrote: 09 Dec 2024 20:16 ,,,

Wat mij in dat kader van 'doorgaand' en 'plaatselijk' ook opvalt: Mijn Garmin Nuvi wordt gebruikt om van A naar B te rijden. Snelste route. Waarbij hij dan regelmatig een hoekske wil afsnijden door een wijk ipv de hoofdweg te volgen. in zijn hoofd zal 't misschien 2 seconden sneller zijn, in 't echt meestal niet. Nog iets waar er werk aan is.
Bij mijn (korte) periode van na-pensioenwerk (courier van e-Idkaarten, reispaspoorten en rijbewijzen) reed ik met een Ford Focus meestal op GPS. De ingebouwde.
Die stuurde mij ook via de kortstmogelijke weg met veelal geknoei wegens ongekende obstakels zoals wegwerkzaamheden en zo.
Rap overgeschakeld naar Waze. Veel beter!

User avatar
Schussboelie
Posts: 586
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Met de wind in je hoofd...

Post by Schussboelie »

Mijn gps’en (zowel die in de Mercedes als de BMW) doen net het omgekeerde.
Die sturen mij via een straat naar huis die trager is en waardoor ik een kruispunt méér voorrang moet geven gewoon omdat dat zogezegd een iets belangrijkere, of beter gezegd net minder onbenullige weg is dan de meest voor de hand liggende en efficiëntste weg.

Al het sluipverkeer is mijn inziens geen gevolg van gps’en en luiheid maar vanuit de complete onbeschikbaarheid aan en het gebrek aan logica in onze doorgaande wegen.
Op dat vlak scoort de ruimtelijke ordening bij onze Noorderburen toch pakken hoger.
Iemand recentelijk nog eens door of rond Leopoldsburg of Kruibeke/Bazel proberen rijden???
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Blackbert
Posts: 3691
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Met de wind in je hoofd...

Post by Blackbert »

Ha, ruimtelijke chaos. Voor den oorlog speelde het geen rol, dat de Nx door 't dorp liep. Veel passage was er toch niet.
Maar dan, in de 'gouden jaren 60', toen iedereen zich een voituur kon permiteren ...
Zoals Voske het zong: de middenstand regeert het land. Willockx stond erop dat de N16 met een tunnel onder de N70 St Niklaas binnenkwam, want dan ging iedereen de winkels komen leegkopen. Wie die N70 wilde volgen moest maar wat aanschuiven. Nog steeds trouwens.
Beetje verderop, in Beveren, was de originele N70 een smalle kasseiweg door 't centrum. Het gezonde idee om de nieuwe achter 't station langs te sturen werd fanatiek bestreden, dus loopt die ook door 't centrum. Ge moet eens gaan kijken, vooral wanneer de E17 weer dicht zit.
Als ge in 't Kamp naar Hechtel moet, heb je van aan 't station dikwijls genoeg tijd om uw boterhammen op te eten, dit forum te lezen en uw mails te checken. Na elkaar. Daarna hebde wel een baan waar ge 4,5km lang 90 moogt! Tenzij het everzwijnalarm afging, dan is 't 70. Safety first.
In Kruibeke kom ik zo niet meer, maar dat was 10 jaar geleden al een ramp. Briqueville (coole band trouwens) ligt nog naast de hoofdweg. Maar Bazel en Kruibeke ...
Mol is trouwens ook een kutdorp. Van aan de kerk tot de ring duurt even lang als van de ring tot Balen. 1/4 tov 3/4. Tenzij die pépé voor u het bord eind bebouwde kom niet opmerkt en rustig 45 per uur blijft tuffen ...
grease up your baby for a ball on the hill

petervdc
Posts: 3547
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Met de wind in je hoofd...

Post by petervdc »

F M wrote: 09 Dec 2024 12:24 Nu is het één dikke week in het jaar. Op vakantie, in de bergen. Met waarschuwing voor flitspalen op de gps. Ik film die week. En de rest van het jaar kijk ik naar die filmpjes en voel het surrogaat van de wind in mijn hoofd. :dontknow:
Bij mij is het ook zo geworden
Keep going

Post Reply