Balkonzonnepanelen

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Koeno

Re: Balkonzonnepanelen

Post by Koeno »

Ze maken het alleszins niet makkelijk.

Hubo verkoopt:
Kit van 4 zonnepanelen 400 Watt met stekker - Plug & Play

Volgens VRT Aritkel:
Belangrijk: per huishouden zal (in principe) een maximumcapaciteit van 800 watt gelden voor de plug-inpanelen én de batterij samen.
Als je al voor 800 watt aan plug-inpanelen hebt, kan er dus geen plug-and-play-batterij meer bij

Hubo verkoopt dus een kit van 1600 Watt panelen.
Waarvan je dus maar 2 panelen mag gebruiken (die andere zijn dan reserve? :peepwall: )
Maar dan mag je er geen plugin batterij meer bij steken.
Eigenlijk de Batterij van homewizzard beperkt je sowieso al, want die is 800W. dus vergeet de panelen maar al.

Ik vraag mij dan af hoe dit gaat voor bestaande installaties.
Wij hebben panelen, 2 omvormers en 15kw batterij.

in de zomer zit die batterij te snel vol, in de winter geraakt ze zelden echt vol.
voor in de zomer zou een extra batterij dus welkom zijn, in de winter niet :p
mogen wij dan wel extra batterij erbij pluggen?

petervdc

Post by petervdc »

Koeno wrote: 18 Mar 2025 10:20 mogen wij dan wel extra batterij erbij pluggen?
"mogen"... wie gaat dat weten dan ? Is er een gevaar als je dat wél doet ?
Keep going

Muug

Post by Muug »

Koeno wrote: 18 Mar 2025 10:20in de zomer zit die batterij te snel vol, in de winter geraakt ze zelden echt vol.
Jep, een typisch probleem, waarvoor tot op heden nog steeds geen oplossing bestaat. Het is een catch22, als u dat iets zegt.
Er zijn hier en daar experimentele installaties, maar geen commerciële.

Koeno

Post by Koeno »

mogen gaat bij mij om de brandveiligheid.
Die batterij (en plugin panelen) belasten je bekabeling in huis veel meer.
waardoor je dus risico hebt op brandgevaar...

Nu doordat onze installatie anders in elkaar steekt, en 1 batterij "maar" 800w extra belasting veroorzaakt op het net, zou dat mogelijks kunnen meevallen.

Jopet

Post by Jopet »

Koeno wrote: 18 Mar 2025 10:20 Ze maken het alleszins niet makkelijk.

Hubo verkoopt:
Kit van 4 zonnepanelen 400 Watt met stekker - Plug & Play

Hubo verkoopt dus een kit van 1600 Watt panelen.
Nee nee Koeno, het zijn 4 panelen van 100w, dus 400w samen..... Eigenlijk absurd dat je 4 panelen zou moeten installeren als je weet dat tegenwoordig 1 gewoon paneel meer dan 400w kan opbrengen...

Avidsen Soria starterset
Wat zit er in een Soria Plug & Play set 400W?

4 zоnnераnеlеn vаn еlk 100 wаtt
4 vlоеrbеvеѕtіgіngѕbеugеlѕ mеt ееn hоеk vаn 30°
1 оmvоrmеr
1 раnееlааnѕluіtkаbеl, lеngtе 2,50 mеtеr
1 х vоеdіngѕkаbеl vаn 3 mеtеr
1 рlаttе mоеrѕlеutеl 10-13, 2 іnbuѕѕlеutеlѕ М6 еn М8
іnѕtаllаtіеhаrdwаrе
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

pingu

Post by pingu »

Koeno wrote: 18 Mar 2025 10:26 mogen gaat bij mij om de brandveiligheid.
Die batterij (en plugin panelen) belasten je bekabeling in huis veel meer.
waardoor je dus risico hebt op brandgevaar...

Nu doordat onze installatie anders in elkaar steekt, en 1 batterij "maar" 800w extra belasting veroorzaakt op het net, zou dat mogelijks kunnen meevallen.
Het stopcontact waar ge die panelen (of batterij) inplugt heeft een 16A keuring. Anders gezegd: daar mag je +- 3,8KW doorheen sturen. De bekabeling achter dat stopcontact is normaal gezien voorzien op 20A (lees: goed voor +- 4,8KW, even abstactie makend van de kabellengte).
Hoe een zonnepaneel van 400W (of zelfs twee) piek voor overbelasting gaat zorgen is mij dan toch niet helemaal duidelijk...

Koeno

Post by Koeno »

Ik zou zeggen vraag het niet aan mij, maar aan de mensen die verkondigen dat het een risico inhoudt voor brandveiligheid.
Begrijp gewoon dat ik liever geen risico pak om mijn huis in vlammen te laten opgaan ;-)

als het kan, en het mag: graag... ik zou zomaar 100m2 aan sleutelruimte kunnen winnen...
als het niet kan en mag: liever niet: ik hou graag mijn huis in ere.
als het niet kan en niet mag: liever niet: ik hou niet van miserie... daarvan heb ik al genoeg

Bij

Post by Bij »

Ik vermoed dat het eerder te maken heeft met het feit dat ge stroom toevoert op uw installatie voorbij de zekering en er dus eigenlijk geen beveiliging meer zit op die kring.
Normaal komt de stroom vanuit uw zekeringkast waar er een zekering is die een beveiliging geeft op kortsluiting en overstroom...
Op een stopcontacten kring zit soms al redelijk wat belasting en daarbovenop gaat ge dan een zonnepaneel en/of batterij steken. Deze stroom komt niet door uw beveiliging wat in sommige gevallen tot overbelasting kan leiden en inderdaad brandgevaar. just my 2 cents....
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

Blackbert

Post by Blackbert »

"als ik mijn frietpot en waterkoker tegelijk opzet, valt de stroom uit".
vooral in oudere en/of bijeengebricoleerde installaties een probleem.
die 800W zit inderdaad op "een" kring voeding te geven zonder zekering tussen bron en verbruiker. (die op dezelfde kring zit)
tenzij de electronica van die panelen een ingebouwde veiligheid heeft kan 't wel eens een probleempje geven.
bijkomend: de omvormer van een vaste installatie stopt als het net uitvalt. ter bescherming van de technieker. hij coupeert de voeding van de centrale in de cabine, maar als we met z'n allen stroom blijven leveren van de ander kant ...
benieuwd of die 2 panelen ook stoppen ...
what would Tom do?

Jopet

Post by Jopet »

Blackbert wrote: 19 Mar 2025 08:22 "als ik mijn frietpot en waterkoker tegelijk opzet, valt de stroom uit".
Wij hebben bij de verbouwingen al den elektriek vernieuwd en hadden helaas ook voor, niet door onze bedrading, niet door onze zekeringkast, niet door onze teller.... maar tussen de teller en de kabel die binnenkwam zat er nog een heel oud zekeringskastje, bij ons noemen ze dit de stadsplong waar er maar 24a zekeringen inzaten.
Op de teller zelf zat er ene van 40a. Bij bij het opzetten van 2 toestellen die warmte ontwikkelde waren het steeds die stadsplongs die afsloegen.

Op de vraag aan Fluvius omdat er van tussen te halen, volgde steevast de vraag, dus ge wilt uwen elektriek verzwaren, maar dat is op jullie kosten, 10 X herhaalt dat da bakske er voor niets tussenzit, dat er een zekering op de teller zelf zit, dus geen verzwaring, dat is een bakske van de oudere tellers zonder zekering, en dus voor niets nodig. Toch bleven ze maar herhalen als we dat bakske er van tussen wilde dat overeenkwam met een verzwaring en dus op eigen kosten.... Moedeloos werden we ervan.
Uiteindelijk is er via via eens iemand komen kijken van Fluvius of er gewoon geen zwaardere zekering kon ingestoken worden, dat kon niet omdat de kabel tussen da bakske en de teller niet zwaar genoeg was. Diene mens had blijkbaar alles niet terug goed aangesloten en dat is een week later beginnen roken, gelukkig sprong de elektriek uit. Ze zijn direct terug komen kijken van Fluvius (binnen het half uur na melden en dat in het weekend) en diene mens heeft dat weer goed aangesloten. Die zijn dat da bakske eigenlijk onveilig was en heeft een dossier geopend om da bakske te verwijderen. Wij vlug een dikke kabel gelegd en een paar dagen later was dat bakske weg, hebben ze de meter naar voor in gang verplaats en met een nieuwe kabel van buiten naar binnen gekomen, en dit zonder dat het ons ook maar enen euro gekost heeft....
M.a.w. ze riskeren liever uw huis te laten afbranden dan iets dat zinloos is er van tussen te halen :wall:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

petervdc

Post by petervdc »

Jopet wrote: 19 Mar 2025 13:32 M.a.w. ze riskeren liever uw huis te laten afbranden dan iets dat zinloos is er van tussen te halen :wall:
Je vraag paste gewoon niet in hun procedures, dus zwieren ze de kosten op de gebruiker...
Keep going

Raketman

Post by Raketman »

Lang, lang geleden had ik die situatie hier ook in dit huis. Ik heb dat er allemaal zelf vantussen gezwierd. Toen de keuring kwam zeurden ze 5min over het feit dat het zegeltje van de tellerkast verdwenen was. Tja ik heb dat huis zo gekocht meneer...niks zegeltje op de kast gevonden :lipsrsealed2: :mrgreen: ...ze hebben er een nieuw opgezet en klaar.

Als het om brandveiligheid gaat zal ik zelf wel beslissen wat er in mijn huis wel of niet aangesloten wordt (ps mijn basisopleiding is elektrieker :geek: ).
Nil volentibus arduum

Stefke

Post by Stefke »

Ik heb geen balkon, dus een zorg minder voor mij... :roll:

Muug

Post by Muug »

Stefke wrote: 19 Mar 2025 22:36 Ik heb geen balkon,
Anders waart ge een vrouw geweest... :peepwall:

Post Reply