ik woon intussen sinds een jaar terug in Brussel en als je hier woont, word je al snel een beetje gewoon aan de chaos, hectiek, de soms wonderlijke edoch ook gevaarlijke dingen die je ziet in het verkeer, de onbeschoftheid ook van veel mensen, het vuil, de vervuiling, het lawaai
je leert er wat mee leven of je er wat minder aan te ergeren
maar ik ben eergisteren teruggekomen van m'n reis naar het Baskenland en hoe dichter ik bij België kwam, hoe bedrukter m'n gemoed werd
en inderdaad, het bleek een (cultuur)schok te zijn om weer ons land binnen te rijden
in Frankrijk en het Baskenland, was het veel rustiger rijden, veel minder drukte (behalve het stukje Parijse ring dat ik op de heenweg meepikte)
zeker in het Baskenland zijn de deelnemers aan het verkeer een stuk gedisciplineerder en gedragen ze zich veel hoffelijker dan in België/Brussel
de kwaliteit van de wegen (Frankrijk op veel plaatsen minder) in het Baskenland ligt veel hoger dan hier
en dan kom je dus België binnen langs de E420 en die verschrikkelijke N5 die Philippeville met Charleroi verbindt; wat is me dat toch, telkens weer verbaast me de erbarmelijke kwaliteit van het wegdek op dat stuk
ook nu weer bijna van de moto gerammeld; grenst het aan schuldig verzuim dat je daar op een maanlandschap blijft rijden?
en dus ook het gedrag van automobilisten maar ook voetgangers en scooterrijders en motorrijders in Brussel; niet te doen
uw ogen gaan echt open als je een "habitué" een tijdje uit zijn "natuurlijk milieu" haalt; je snapt dan ineens waarom mensen uiteindelijk beslissen om Brussel te ontvluchten of er liever wegblijven
ik kwam de stad via afrit 14 binnengereden om weer naar Molenbeek te rijden; pffff, blij dat ik dat niet elke dag moet doen, zelfs niet elke week en dat ik de auto/moto meestal gewoon op stal kan laten op weekdagen
na opfrissen en wat uitpakken toch even naar buiten gegaan om een brood te kopen
als ik terugkom is er een jonge gast in een relatief smalle straat met langs weerszijden (in daartoe bestemde uitsparingen, ok) geparkeerde auto's enthousiast wheelies aan het trekken met een moto
ik heb dat nooit gekund, wheelies, maar ook nooit echt geprobeerd; maar ik vond dat hij dat goed kon
alleen, da's een drukke straat, met ook nog een pleintje in het midden waar veel kinderen rondlopen en spelen
maar niemand leek er van op te kijken of durfde er iets van zeggen?