vermoedelijk bestaat er hier al wel een onderwerp over, maar heb geen zin te zoeken :p
de laatste jaren reed ik eigenlijk nog amper "langere" toeristische ritten in ons land maar de voorbije weken toch 2x met de moto langs binnenwegen naar Doornik gereden (eigenlijk 2x voor 80% dezelfde route)
zaterdag was de 2de keer en toen de N529 gevolgd, tussen Lessines en Frasnes-lez-Anvaing (of omgekeerd)
dat was wel tof (met mijn moto althans)
de rest van de route viel ook goed mee, maar zeker tot in Lessines (vanuit Brussel) is het vaak 30 of 50 km/u rijden (soms laten de baantjes ook niet veel sneller toe)
vanaf Lessines wordt het toch wat "vlotter" rijden (in mijn geval erg relatief)
richting Doornik: vanaf zowat Lessines/Ath zit je in het Pays des collines en rij je vaak over leuke landbouwwegen, waarop je ook tegen legale snelheden nog wel lol kunt beleven en af en toe een mooi uitzicht hebt
en voor wie Doornik aandoet, kan ik https://www.patisseriequenoy.be/ aanraden, aan het station
je kunt er ook gebakjes ter plaatse opeten
de stad zelf is ook de moeite van een bezoek waard, maar als je ruim honderd kilometer over deels boerenwegels rijdt en een gelijkaardige route terug volgt, is er niet zo heel veel tijd over om er nog een paar uur rond te kuieren
daarvoor zou je eigenlijk een dagje ter plaatse moeten zijn of (nogmaals, vanuit Brussel) minstens voor een van je trajecten (dus heen- of terugweg) de snelweg nemen
Toffe baantjes/wegen
Re: Toffe baantjes/wegen
Eigenlijk wel een leuk idee, dit topic. Misschien een plaats om de leukste wegen aan te geven om moto te rijden. En natuurlijk niet alleen in België.
Ik heb zelf eigenlijk al een verzameling van wegen waar ik ontzettend veel motorplezier op beleefd heb. Maar ik zou hier een weg in de USA willen meegeven, waar ik een paar dagen geleden over gereden heb. Spijtig genoeg met een auto en niet met een motor. Maar ik heb het gevoel dat dit wel eens de allerleukste motorweg zou kunnen zijn die ik ooit gezien heb. De weg is 36,5 km lang, waarvan het grootste deel gewoon de ene na de andere bocht is. Op heel die weg ben ik 3 auto's en één motor tegengekomen. En je wordt niet 'afgeleid' door mooie zichten. En het wegdek is perfect. Gewoon geconcentreerd bocht na bocht afwerken. Moest het niet zo ver weg zijn...
https://www.google.be/maps/dir/36.71968 ... FQAw%3D%3D
Ik heb zelf eigenlijk al een verzameling van wegen waar ik ontzettend veel motorplezier op beleefd heb. Maar ik zou hier een weg in de USA willen meegeven, waar ik een paar dagen geleden over gereden heb. Spijtig genoeg met een auto en niet met een motor. Maar ik heb het gevoel dat dit wel eens de allerleukste motorweg zou kunnen zijn die ik ooit gezien heb. De weg is 36,5 km lang, waarvan het grootste deel gewoon de ene na de andere bocht is. Op heel die weg ben ik 3 auto's en één motor tegengekomen. En je wordt niet 'afgeleid' door mooie zichten. En het wegdek is perfect. Gewoon geconcentreerd bocht na bocht afwerken. Moest het niet zo ver weg zijn...
https://www.google.be/maps/dir/36.71968 ... FQAw%3D%3D
I am confused. Oh no, maybe not!
- den Bullet
En kijk, hier kan ik toch ook nog een bescheiden bijdrage leveren!
Misschien weten er enkelen dat ik een buitenverblijf heb in de Ardennen. En ja, als ik zeg waar lachen ze me uit dat dit de Ardennen niet zijn. Maar kijk, Viroinval ligt nu net op die geologische grens: twee dorpen ervan liggen er weldegelijk in: Oignies-en-Thierache en ons dorp: Le Mesnil Bij scouts welgekend ...). Ondergrond is leisteen.
Nu, heel deze streek is een paradijs voor achter-de-neus-ritjes!
Niks uitstippelen, gewoon rondrijden!!!
Misschien weten er enkelen dat ik een buitenverblijf heb in de Ardennen. En ja, als ik zeg waar lachen ze me uit dat dit de Ardennen niet zijn. Maar kijk, Viroinval ligt nu net op die geologische grens: twee dorpen ervan liggen er weldegelijk in: Oignies-en-Thierache en ons dorp: Le Mesnil Bij scouts welgekend ...). Ondergrond is leisteen.
- TuttoTerreno
- Motorzot
Over de Franse grens zijn het volgens Google Maps in alle geval ook nog d'ardennen. Parc naturel régional des Ardennes.den Bullet wrote: ↑27 Sep 2025 01:19 En kijk, hier kan ik toch ook nog een bescheiden bijdrage leveren!
Er ligt een stuk Frankrijkse Ardennen tussen uw en mijn Ardennen, maar 't is en blijft Ardennen zo wie zo !den Bullet wrote: ↑27 Sep 2025 01:19 En kijk, hier kan ik toch ook nog een bescheiden bijdrage leveren!
sig nature
En bij Jopet?
Le Mesnil, dat ken ik was mijn eerste gedacht, maar alleen niet in België, nu herinner ik mij weer waarom ik mij dat herinner. In Le Mesnil net naast de luchthaven van Charles De Gaulle heb ik eens moeten leveren, op zich is dat nu niet zo speciaal, maar het waren Chinese producten die vrij moesten gemaakt worden in Fretin (Rijsel), ik moest daar om 8u30u bij de douane agent zijn, ze hadden echter CE keurings documenten nodig en ik heb daar van 8u30 's morgens gestaan tot 's anderendaags 16u omdat ze in China niemand konden bereiken wegens de lock-down voor het Corona virus, dit was toen (februari '20) nog een ver van ons bed show en weet nog goed dat ik toen een FB post gemaakt heb waarin al lacherig zei dat ik het slachtoffer geworden was het Corona virus..... een paar maanden later was het bij ons ook realiteit en geen ver van ons bed show.....
Dus ja die ene Le Mesnil ken ik maar de andere in België niet, in Frankrijk zijn er trouwens heel wat dorpen die Le Mesnil heten, een mesnil is een soort boerderij of nederzetting
Dus Muug, nu zie je waarom dit forum nuttig is, je begint met een post over Toffe baantjes en je komt bij verhaaltjes terecht die totaal niets te maken hebben met die post
Haha mijn dochter heeft die FB post nog terug gevonden

Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
- den Bullet
Hèhè, Le Mesnil ... Ik denk niet dat er honderdvijftig inwoners zijn.
Zo'n beetje het Asterixdorpje temidden van de bossen; eerste dorp op twee kilometer, bijna op de Franse grens. Geen dorp waar ge op doorreis langs gaat want het ligt niet tussen meer belangrijke kernen en ligt niet op een heel toegankelijke baan naar Frankrijk.
Zalig

Zo'n beetje het Asterixdorpje temidden van de bossen; eerste dorp op twee kilometer, bijna op de Franse grens. Geen dorp waar ge op doorreis langs gaat want het ligt niet tussen meer belangrijke kernen en ligt niet op een heel toegankelijke baan naar Frankrijk.
Zalig