Een BLEIT-topic voor iedereen - 2024

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Blackbert

Re: Een BLEIT-topic voor iedereen - 2024

Post by Blackbert »

En bij iets als die gwagon, waar de achterbank uitgehaald werd, moeten de bevestigingspunten onbruikbaar gemaakt zijn. Of en vastgeschroefde vloerplaat volstaat, dat weet ik niet.
what would Tom do?

Muug

Post by Muug »

nee die punten moeten defintief weg zijn en dus niet achteraf snelsnel herbruikbaar.
Ik heb zo eens een Audi-break met een V8 erin gezien, met een mini-"achterwandje" achter de twee voorste zetels. De bevestingspunten van de achterste zetels waren effectief onklaar gemaakt. Dat was dus een lichte vracht, lol.

Jopet

Post by Jopet »

Muug wrote: 03 Apr 2026 11:36 bij mijn weten is een volle wand niet absoluut een vereiste.
Ik heb al zeker twee variaties gezien:
- een laag wandje, een halve meter hoog of zo.
- een open buizenconstructie achter de chauffeur zodat hij/zij beschermd is tegen gerief dat naar voren zou schuiven.
Ik heb niet gezegd dat het een volle wand moest zijn ik heb geschreven volledig gescheiden, een wandje van 50cm zoals je zegt zorgt ook voor een volledige scheiding, welk soort wand of op welke manier speelt ook geen rol, hout, polyester, traliewerk enz.... Je mag dus niet vanaf de bestuurderszetel naar achter kunnen lopen zoals bij een gewone mobile home.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Muug

Post by Muug »

Ik verneem vandaag dat mijn broer een gloednieuwe (0km) Ford bestelwagen, dubbele cabine, lichte vracht, lange versie (5m40) gekocht heeft. Met compleet gesloten, over volledige hoogte en breedte gesloten wand.
Maar die gesloten wand bestaat duidelijk uit een bovenste en een onderste helft, en de bovenste helft is verwijderbaar.
De vraag: gaat zijn wagen nog door de keuring geraken als hij die bovenste helft verwijderd?

Jopet

Post by Jopet »

Muug wrote: 05 Apr 2026 17:56 Ik verneem vandaag dat mijn broer een gloednieuwe (0km) Ford bestelwagen, dubbele cabine, lichte vracht, lange versie (5m40) gekocht heeft. Met compleet gesloten, over volledige hoogte en breedte gesloten wand.
Maar die gesloten wand bestaat duidelijk uit een bovenste en een onderste helft, en de bovenste helft is verwijderbaar.
De vraag: gaat zijn wagen nog door de keuring geraken als hij die bovenste helft verwijderd?
Volgens mij mag dit enkel met een gewone enkele cabine, bij een dubbele cabine er altijd een volledig gesloten scheidingswand in zitten.

Jopet

Post by Jopet »

Toch effe opgezocht, dit zegt de wetgeving:

[BS 28.03.1968]
Hoofdstuk VI: Constructie
Artikel 27. Constructie van de voertuigen

§1. Lichte vrachtauto met enkelvoudige bestuurdersruimte

De passagiersruimte bevat slechts één rij zetels of één bank.

1.1. Oorspronkelijke constructie
1.1.1. In de laadruimte zijn geen bevestigingspunten voor veiligheids-gordels of zitplaatsen aanwezig.
1.1.2. De lengte van de laadruimte, gemeten in de langsrichting van het voertuig op een hoogte van 20 cm boven de vloer, is minstens gelijk aan 50 % van de lengte van de wielbasis.

1.2. Bekomen door verbouwing
1.2.1. Enkel voertuigen van de types AB, AC en AF zoals gedefinieerd in artikel 1, § 1, punt 1, tweede lid, mogen verbouwd worden tot lichte vrachtauto.
1.2.2. Voor nieuwe en reeds in België ingeschreven voertuigen, wordt vóór de verbouwing daarvoor het akkoord van de constructeur bekomen.
1.2.3. Een vaste verticale scheidingswand, met een hoogte van minstens 20 cm, is achter de zitplaatsen aangebracht.
1.2.4. De afstand tussen elk punt van de scheidingswand en de achterzijde van de laadruimte en gemeten in de langsrichting van het voertuig op een hoogte van 20 cm boven de vloer, is minstens gelijk aan 50 % van de lengte van de wielbasis.
1.2.5. In de laadruimte zijn geen bevestigingspunten voor zitplaatsen aanwezig, of zijn die verwijderd of onbruikbaar gemaakt door :
hetzij een lasnaad;
hetzij het aanbrengen van een plaat die aan de vloer van de laadruimte is gelast of vastgeklonken.

§2. Lichte vrachtauto met dubbele bestuurdersruimte

De passagiersruimte omvat twee rijen zetels of banken en is afgescheiden van het goederengedeelte door een wand.
De passagiersruimte beschikt over maximum 6 plaatsen die van de bestuurder niet meegerekend.

2.1. Oorspronkelijke constructie
2.1.1. In de laadruimte zijn geen verankeringen voor veiligheidsgordels of voor zitplaatsen aanwezig.
2.1.2. Achter de tweede rij zitplaatsen is een verticale, volledige scheidingswand, van de vloer tot het dak, aanwezig.
Deze scheidingswand moet derwijze aangebracht zijn dat er, tijdens het rijden, langs binnen, geen doorgang tussen de laadruimte en de passagiersruimte mogelijk is.
2.1.3. De afstand, tussen elk punt van de scheidingswand en de achterzijde van de laadruimte en gemeten in de langsrichting van het voertuig op een hoogte van 20 cm boven de vloer, is minstens gelijk aan 30 % van de lengte van de wielbasis.
Indien deze wand verplaatsbaar is, is aan de 30 % regel voldaan in de meest naar achter geschoven stand.
2.1.4. Punt 2.1.3. is niet van toepassing op voertuigen die uitgerust zijn met een van het chassis onafhankelijke bestuurdersruimte en voor zover dat de compartimenten voor passagiers en goederen eveneens volledig onafhankelijk zijn.

Muug

Post by Muug »

:thumbsup:

1968??

Jopet

Post by Jopet »

Muug wrote: 06 Apr 2026 17:34 :thumbsup:

1968??
Jup, en bijna heel de wegcode is van de jaren 70, ze zijn nu al geruime tijd bezig met de hervorming van de wegcode maar ze geraken steeds niet klaar tegen de vooropgestelde datum, was normaal gezien voor dit jaar maar is alweer uitgesteld tot volgend jaar....

Post Reply