Restauratie TDM 900 (2005)

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Peeke

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

Stoffel wrote: 05 Jun 2024 22:25 Rechtsbijstand hebben we overal laten uithalen. Rechtsbijstand hebben we via een aparte polis, dekt veeeeeeel meer en kwam dan goedkoper uit.
Dat stelde die van het verzekeringskantoor ook voor.
____
Peeke - Finally back on the road :ricky:
TDM 900 - 2005 :rayof:

Peeke

Post by Peeke »

Toch nog even een technische vraag.

Als ik mijn contact opzet, dan hoor ik de benzinepomp, dat is goed.
In mijn display echter flikkert de bezinemeter, als in niet gevonden, hoewel de tank vol zit.

Nu heb ik bij het doorlopen van de diagnostische codes gezien dat code 9 'Fuel System Voltage' op 12 zou moeten staan. Hoewel de batterij geladen is staat D9 op 0.
Als uitleg staat hierbij
Vergelijk met de werkelijk gemeten accuspanning. Als de accuspanning lager is, voer dan een oplaadbeurt uit
Dus als de accuspanning lager is dan de 12 hier.
Ik heb dus het omgekeerde voor. Ik meet hier 0 en de batterij is op spanning en geeft 12.6 volt aan.

Ik vermoed dat dit probleem de reden is dat mijn benzinemeter niet werkt.

Is dit nu een probleem met de vlotter in mijn tank die niets doorgeeft, of is er een ander elektrisch probleem?
____

duibhce Kaelann

Post by duibhce Kaelann »

Peeke wrote: 06 Jun 2024 10:56 Is dit nu een probleem met de vlotter in mijn tank die niets doorgeeft, of is er een ander elektrisch probleem?
Lijkt op het eerste zicht dat de sensor van de vlotter geen stroom krijgt. Stekkertje vergeten inpluggen?
Het is een hele tijd geleden dat ik nog aan een TDM900 gewerkt heb. Maar als ik me niet vergis zijn er 2 aparte stekkers: 1 voor de pomp en 1 voor de sensor.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Peeke

Post by Peeke »

duibhce Kaelann wrote: 06 Jun 2024 11:32
Peeke wrote: 06 Jun 2024 10:56 Is dit nu een probleem met de vlotter in mijn tank die niets doorgeeft, of is er een ander elektrisch probleem?
Lijkt op het eerste zicht dat de sensor van de vlotter geen stroom krijgt. Stekkertje vergeten inpluggen?
Het is een hele tijd geleden dat ik nog aan een TDM900 gewerkt heb. Maar als ik me niet vergis zijn er 2 aparte stekkers: 1 voor de pomp en 1 voor de sensor.
Klopt, en volgens mij heb ik die beiden ingeplugd, ik zal dat nog even moeten nakijken, of de vlotter geeft niets door, dat kan ook nog ... vrees ik.
____

Peeke

Post by Peeke »

Het heeft even geduurd. Er zat de verhuis van onze zoon een vakantie tussen. Afgelopen vrijdag heeft de TDM nieuwe sloffen gekregen. Hij staat nu te blinken, ze zijn echt splinternieuw, op Michelin Road 6 banden.

Na onze vakantie de eerste echte rit eens inplannen en kijken of ik nog kan moto rijden. :grin:

In het begin uiteraard langzaam aan met nieuwe banden en terug opstappen na 10 jaar.

Bedankt allemaal voor de steun! C y’all on the road.
____

Bij

Post by Bij »

Veel plezier met uw blinkende bolide en motorrijden dat verleerd ge nooit :grin: :grin:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

Peeke

Post by Peeke »

Bij wrote: 16 Jul 2024 21:41 Veel plezier met uw blinkende bolide en motorrijden dat verleerd ge nooit :grin: :grin:
Verleren niet, onzekerheid komt wel even piepen na 19 jaar. Het komt er dus op neer terug km’s te maken en weer te wennen. Vertrouwen krijgen.
____

Stoffel

Post by Stoffel »

Troost u, daar heb ik de laatst tijd ook last van… om dat op te lossen is er maar een manier en das om km’s te maken… maar daar is tijd voor nodig…
Veel plezier :ricky:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Peeke

Post by Peeke »

Stoffel wrote: 20 Jul 2024 18:32 Troost u, daar heb ik de laatst tijd ook last van… om dat op te lossen is er maar een manier en das om km’s te maken… maar daar is tijd voor nodig…
Veel plezier :ricky:
Vrijdag maak ik daar een start mee, samen met FransST. :ricky:
____

Peeke

Post by Peeke »

Intussen zit de tweede rit erop, en dat ging goed!

Naar Motoport in Veldhoven gereden om daar een nieuw stuk te bestellen dat bij mijn val beschadigd is geraakt.

De 'goesting' om te rijden is momenteel heel erg groot, want ik weet dat ik nog meer vertrouwen moet opbouwen, het gaat allemaal nog heel erg voorzichtig.

Peeke
____

Peeke

Post by Peeke »

Ik heb vorige week de TDM toch maar even naar een technieker gedaan.
Er waren een paar dingen waar ik me geen blijf mee wist:
  • De benzinemeter werk niet
  • De motor loopt erg warm als ik er langer mee aan het rijden ben
  • Na de laatste rit ligt er olie onder de motor, dat is nieuw.
Vrijdag telefoon van de technieker:
Benzinemeter
Bij het steken van de pomp, door de kleine opening in de tank, is de printplaat verschoven, deze zit nu terug, dat werkt weer.
:rayof:

Olielek
Dat is geen olie, dat is oude benzine, de dichting van de benzinepomp lekt.
IK: Oude benzine?? Ik heb er ALLES uit gedaan met azijn uitgekuist en dan nieuwe benzine in gedaan. Waar komt de oude benzine vandaan??
Hij gaat een nieuwe dichting bestellen, dan is dat ook opgelost.

Warm lopen
Hier zit ik blijkbaar met een probleem veroorzaakt door de vorige eigenaar.
Er zit een niet-standaard thermostaat in, die wil hij vervangen? Ok, doe maar
De dop van de radiator is ook niet goed, ook een nieuwe opzetten? Want zo kan die niet op druk komen. Ok, doe maar.
En de CO2, omwille van de thermostaat wss, stond niet goed ingesteld, dat heeft hij ook aangepast.
Met een nieuwe thermostaat en een nieuwe dop zou het dan opgelost zijn.

Al bij al lijkt het er op dat de TDM als nieuw naar huis gaat komen, waar ik uiteraard heel blij mee ben! :grin: :)
____

Peeke

Post by Peeke »

Hallo,

Winter, de TDM staat braaf in de garage. De batterij houd het na al die weken goed uit.

Ik heb nu een vraag over iets wat me de laatste ritten is opgevallen. Ik heb namelijk gemerkt dat soms als ik het gas had dicht gedraaid en ik geef weer een heel klein beetje gas… Dag schiet de TDM plots vooruit alsof ik het gas vol open heb gedraaid.

Toen viel mij frank, dat is hoe ik in april ben gevallen. Ik draaide af, gaf een beetje gas en door de hangende positie en het plots vooruit schieten ben ik dan gevallen.

De andere keren was het vooruitschieten even schrikken, maar het was rechtdoor dus zonder erg.

Nu is mijn vraag, wat kan dat veroorzaken?
____

duibhce Kaelann

Post by duibhce Kaelann »

Peeke wrote: 03 Feb 2025 04:32 Nu is mijn vraag, wat kan dat veroorzaken?
Moeilijk in te schatten zonder exact te weten hoe fel dat "vooruit schieten" is.

De TDM 900 heeft wel een notoire on/off in lage toeren door de manier waarop Yamaha de binnen de uitstoot normen is gebleven. In de luchtfilterkast zit een vacuumgestuurde klep die ergens tussen 2000-3000 toeren nogal bruusk meer/minder lucht toelaat in de luchtfilterkast. Vrij eenvoudig uit te schakelen door dat darmpje te ontkoppelen en dicht te pluggen (om te voorkomen dat er vuile lucht in het carter terecht komt).

Daarna eens zien of je nog steeds hetzelfde gevoel hebt.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Peeke

Post by Peeke »

Hallokes,

Het is nog vroeg op het jaar, bijna een jaar geleden dat ik de TDM na lange tijd weer op de weg heb gezet, en gelegd.

Gelukkig is de TDM en mijn enkel weer helemaal hersteld.

Afgelopen zaterdag met FransST nog een mooie rit gaan doen, en van dat plots uitschieten is er op dit moment geen sprake meer.
De TDM bolt zoals vanouds en ik heb er nog altijd heel vele plezier mee.

Ik was met Frans op een terras nog aan het mijmeren over die legendarische ritten met die ploeg van het forum.
Dat waren nog een tijden.

Het mooie weekend heeft me weer op de motor gekregen, zaterdag met Frans en zondag met de dochter op pad die haar brommer ook nog eens wou starten. Dus ik durf wel zeggen dat we er alle drie dik van genoten hebben.
Laat die weekends met zon maar komen.
____

Post Reply