Laatst had ik een lekke band en moest ik daarmee noodgedwongen naar de dealer omdat er tubeless buitenbanden (Continental) op de velgen liggen. Schitterende banden overigens, ware het niet dat je die zelf niet van de velg krijgt omdat een tubelesskarkas nu eenmaal veel stijver is dan dat van een tube-type.
Bij een bandenwissel vorig jaar heeft mijn bandenboer een productjeuhhh in mijn binnenbanden gefoefeld dat lekrijden zou verhinderen. Het vulcaniseert de binnenband zo goed als onmiddellijk van zodra de indringer verwijderd wordt en nadien ga je bij een benzinestation langs alwaar je de druk weer op peil brengt zodat je weer verder kan. Tenminste, dat is de theorie. Tot mijn groot verdriet heb ik dus mogen ondervinden dat dit fabeltje alleen maar bestaat in je wildste dromen want het helpt geen zak.
Ik herinner me echter dat ik vorig jaar al eens was uitgekomen op een website zoals deze:
https://www.youtube.com/watch?v=ikKeVNBAmQQ
Mijn vraag aan de experten hier in de zaal (Raketman, Muug ea.): doen of afblijven?
Het lijkt me bijzonder handig om een tubelessband ter plekke te kunnen repareren als je lek rijdt (ik spreek uit ondervinding
Dus heren: laat jullie maar eens goed gaan