Groot onderhoud aan de KTM 990 adventure

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Koeno

Groot onderhoud aan de KTM 990 adventure

Post by Koeno »

't Is zover... na 2 jaar klein onderhoudjes wordt het mogelijks tijd voor het grote onderhoud.
(net de 60.000km gepasseerd).

Sommige dingen kan ik zelf:
- oliewissel/oliefilter
- luchtfilter
- remvloeistof
- koppelingsvloeistof

Sommige dingen heb ik nog niet vaak gedaan maar zie ik minder issues in:
- Bougies vervangen
- clean oil jet for clutch lubrication

Sommige dingen heb ik nog nooit gedaan:
- Kleppen controleren/stellen (is gebeurd op 48500km).
- clutch booster controleren

Van sommige dingen vraag ik mij af:
preventief vervangen, is dat nodig (handleiding zegt bv):
- replace the o-ring on the fuel hose connection.

Voor de LC8-kenners:
Kleppen stellen voor een beginner: mogelijk?
of zoek ik iemand die ervaring heeft en wilt helpen?
of steek ik hem beter binnen? (maar ik wil liefst veel zelf doen, qua kosten besparing ;-) )

Clutch booster: euhm ja wat? Hoe? wie? Waarom?

Muug

Re: Groot onderhoud aan de KTM 990 adventure

Post by Muug »

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe je kan testen of de clutch booster goed werkt. Ik heb de mijne dit jaar vervangen omdat ik dan toch met geld naar die koppeling aan het smijten was. En ja, er was verschil tussen nieuw en oud, maar ik heb geen flauw idee wat de slijtagegraad van mijn clutch booster is. Dus ik heb 'm nog.

Kleppen: heb ik al enkele keren gedaan. Het was mijn eerste keer dat ik de kleppen van een modern blok deed (voorheen enkel ervaring met een ouwe boxer). Het exact terugplaatsen van de achterste nokkenas is het moelijkste (omdat er veel in de weg zit dat het zicht belemmert). Zo heb ik dit jaar gemerkt dat ik enkele jaren heb rond gereden met een nokkenas die één tand fout zat. Anders is het gelukkig vrij straight forward: water aflaten, vanalles demonteren tot de nokkenassen blootliggen, motorblok verdraaien tot het in het BDP staat en metingen verrichten. Ik heb wel een handige special tool om de krukas goed vast te zetten. Plus, een rietje (van uw kinders afnemen) is ook handig om te zien of je zuiger omhoog of omlaag gaat, terwijl je de krukas verdraait. Afin, geef maar een seintje als het zo ver is. :thumbsup:

Blackbert

Post by Blackbert »

Als de clutch slave niet meer goed werkt dan merk je dat wel. De Oem heeft maar 1 o- ring en kan kantelen, olie verlies en druk verlies.

Sinds de How eruit ligt, terug naar advrider. Daar staan voor van alles stap voor stap manuals met foto's. Veel van Pyndon, voor hij de Dakar ging rijden. Met die dingen open op de laptop ben ik er ook aan begonnen, in 2010 of zoiets. Lijst met de aanhaal momenten uit de manual is ook handig.

Bij een 990 zou ik ook zeker de filters van de benzinepomp meenemen, en evt de waterpomp als je niet weet hoe lang dat geleden is.
what would Tom do?

Schussboelie

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 16 Sep 2024 11:52Zo heb ik dit jaar gemerkt dat ik enkele jaren heb rond gereden met een nokkenas die één tand fout zat.
:o :shock: :?
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Muug

Post by Muug »

Blackbert wrote: 16 Sep 2024 13:30 Als de clutch slave niet meer goed werkt dan merk je dat wel. De Oem heeft maar 1 o- ring en kan kantelen, olie verlies en druk verlies.
Koeno heeft het over de booster, niet slave.

Muug

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 16 Sep 2024 13:30
Muug wrote: 16 Sep 2024 11:52Zo heb ik dit jaar gemerkt dat ik enkele jaren heb rond gereden met een nokkenas die één tand fout zat.
:o :shock: :?
Jep. En nooit gemerkt. :?

Koeno

Post by Koeno »

'k zal beginnen met de domme vragen dan eerst he ;-)

Wat is de beste volgorde:
eerst kleppen controleren/stellen en dan olie wissel?
Of omgekeerd?
Of dat maakt niet uit?

en @Muug: vanaf welk moment wilt ge der bij zijn he ;-)
ik ga alleszins eerst het tuinhuis eens grond moeten uitkuisen en proper maken voor dat ik er kan aan beginnen :)

Muug

Post by Muug »

Welk eerst maakt niet uit :-)

Ik wil gerust komen meespelen als cylinderkoppen bloot zijn (dus deksels er nog op). :grin: Dus als de luchtfilterkast er al af is, en als uw radiator al weggescharnierd is. 8-)

Blackbert

Post by Blackbert »

Begint met uw onderdelen te bestellen. Kan ook efkes duren tegenwoordig.
Olie: 4l Motul fullsynth is zot genoeg. Voor de koppeling: fleske van Putoline kost den helft voor 't dubbel. Die goudschilfers van Motorex en Magura doen toch niks.
Shimmekes kunde ook bij de HD dealer halen. Zelfs in 0.5 tussenmaten. Als die dichterbij woont ...

Oliefilter, bougies, olie hebben ze ook bij Louis.

Niet vergeten: iets om te drinken en een muziekske .
what would Tom do?

Muug

Post by Muug »

Onderdelen bestellen doe je hiero:
https://www.ktm-shop.nl/

En die zijn verdomd rap.

Shims: eerst uitmeten. Dan zullen we zien of ik heb liggen wat uw 990 nodig heeft. Indien niet, bellen met HD in Sint-Martens-Latem. Want zelfs die hebben niet altijd alle maatjes binnen. Gelukkig woont ook Trooper bij ons in de buurt. Die heeft er ook.

Muug

Post by Muug »

En ook het zeefke van de olietank controleren.

Raketman

Post by Raketman »

Als de koppeling normaal werkt : overal afblijven. Als het koelwater niet verdwijnt uit het reservoir op 300-400km : laat die waterpomp dan ook maar gerust.

De kleppen kunnen bij een LC8 een beetje intimiderend zijn omdat er zoveel moet ontmanteld worden alvorens ge eraan kunt, dat geldt voor een Africa Twin of een Tenere 1200 evengoed...Maar in tegenstelling tot die twee laatste waar de kleppen na 40k eigenlijk niet meer verlopen is dat bij de LC8 wel het geval. Trooper zal nog wel shimms liggen hebben, ik ben daar een dik jaar geleden nog eens geweest om mee naar zijn klepkes te zien.
Nil volentibus arduum

Koeno

Post by Koeno »

Dus:

1. Koppeling werkt normaal voor zover ik dat kan beoordelen bij ene LC8 ;-)
2. Koelvoeistof staat al heel lang iets boven het minimum peil.
3. Kleppen, kijk ik nog steeds tegenop. maar dit filmpje geeft mij wel al wat inzicht wat ik te verwachten heb: https://www.youtube.com/watch?v=fv7S_ui-Pwg
4. Ik vraag mij af of het nuttig is om de nokkenaskettingspanners te bekijken of deze nog ok zijn? Al heb ik niet het gevoel dat hij erg ratelt bij het starten...

Den tuinaannemer is goed bezig, met beetje geluk kan ik dit weekend terug in het tuinhuis om grote kuis te houden.
Normaal komt deze week het meeste van de onderdelen al toe (enkel nog bougies & olie te bestellen).
dan kan de ktm de werkbank op...

Spotify & 2.1 surround systeem staat klaar in het tuinhuis.
Drinken nog niet... :peepwall:

Blackbert

Post by Blackbert »

Alles wat je nodig hebt kan je hier vinden, stap voor stap uitgelegd: https://web.archive.org/web/20170414032 ... tment.html
Koelvloeistof: lang geleden al gemerkt dat de LC8 zelf ook aan gewichtsbesparing doet: systeem gevuld tot max en tijdens een stop in een lekker warm ritje gemerkt dat 'm het uitspuwt tot het net boven min staat.
Nokkenaskettingspanners: de veer die erin zit kan 'moe' worden over tijd, waardoor het blijft rammelen. Systeem heeft een beetje tijd nodig om oliedruk op te bouwen, maar enkele tientallen seconden na starten moet de rammel verdwijnen. Als dat zo is, geen probleem.
what would Tom do?

Raketman

Post by Raketman »

Ja dat koelvloeistofverhaal blijft heel merkwaardig. Na er nooit ergens een bevredigende uitleg voor gelezen te hebben hanteerde ik volgende regel : zolang de koelvloeistof op of vlak boven het minimum blijft staan is't ok. Gaat ze eronder (of vat ineens leeg) of zitten er bruine klodders (olie) in de koelvloeistof, dan is't tijd voor een waterpomprevisie.

Nokkenasketting spanners zijn geen onderdelen die er bepaald voor bekend staan om en masse te verslijten of kapot te gaan. Als die ineens rammelen dan is er eerder een probleem met oliedruk door te weinig olie. Zeker als die bij elke start 10-20s gaan rammelen is't hoge tijd om het oliepeil eens na te zien. Het duurt dan gewoon te lang eer de olie in de spanners komt.
Nil volentibus arduum

diskeletlietje

Post by diskeletlietje »

Van wat ik me nog herinner van 950 990 periode ,
Koelvloeistof minimum niveau is ok .
Nooit klodders in de Koelvloeistof gehad .
Wel lichtbruine diarree soort olie afgetapt en een filter die uitgewrongen uitzag . Was bij plots heel snel dalen van Koelvloeistof , maar heb dat ook eens gehad bij een gescheurde koel leiding ;)

Kettingspanner geluid bij koude motor was redelijk geoefend , beetje olie bij kappen als het rammelt bij starten was het.

Ergens heb ik nog foto's van Lc8- techniekdag staan . Was ook een waterpomp revisie met een reinigende spoeling van het systeem met de tuinslang ...

O ja de dichting in de radiator dop doet ook soms raar .

Koeno

Post by Koeno »

Alleh... we zijn er aan begonnen he...
Tank, kuipwerk, luchtfilter is al verdwenen.
nu nog luchtfilterhuis, radiator, mogelijks zelfs olietank te gaan...

Dan beginnen we met klepspeling te controleren.
Nadien de rest :D

Image

Muug

Post by Muug »

En alles schoon kuisen eh ! :grin:

Koeno

Post by Koeno »

Nooit meer :ugeek:
Volgende keer mag ne garagist kleppen stellen, ik hou mij wel bij gewoon simpel onderhoud.

Alleh, luchtfilterhuis en throttlebody's zijn er af (na het worstelen met de gaskabels.)
radiator los gezet door de 4 bouten weg te halen, maar volgens sommigen kan dat wat wegkantelen...
Ik zie het eventjes niet... Geen idee hoe ik aan die voorste cilinder aankan :)

enige idee is om nu alles daar toch open ligt om toch die SAS delete ook nog te doen :)

Muug

Post by Muug »

Koeno wrote: 28 Oct 2024 21:30 enige idee is om nu alles daar toch open ligt om toch die SAS delete ook nog te doen :)
Heb je al afdekplaatjes?

Post Reply