Goboony - duur ! (beetje ervaringen van kleine verhuurder)

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
Post Reply
Muug

Goboony - duur ! (beetje ervaringen van kleine verhuurder)

Post by Muug »

Mijn topic over Goboony werd verwijderd op www.camperforum.nl met als excuus dat ik forumregel nr. 1 heb overtreden, zijnde:
Geen reclame betekent: je bericht moet er niet uitzien als een advertentie, of duidelijk bedoeld om een bedrijf/product aan te prijzen. Voor tekst-advertenties in het forum kun je contact opnemen met sales@campersite.nl.
Ook anti-reclame wordt niet op prijs gesteld: wij kunnen onmogelijk controleren of jouw aversie tegen een bedrijf wel gerechtvaardigd is!
Niet discussiëren over een bedrijf betekent: een camper-gerelateerd bedrijf niet de hemel in prijzen of tot de grond toe afbreken. Met dat laatste kun je een bedrijf grote schade berokkenen. En die uitingen zijn vaak gebaseerd op de mening of ervaringen van één persoon.

Hier letterlijk mijn tekst.
Raar toch dat er zo weinig over Goboony wordt geschreven. :-? Hier mijn inzichten.

Begin dit jaar dan toch beslist om ons campertje (T4-campertje (à la California maar van andere verbouwer) van 2003) te verhuren via Goboony. Uit nieuwsgierigheid, en ook hopend om wat onkosten te kunnen recupereren.

Het aanmaken van de account duurde wat langer dan verwacht door wisselende prioriteiten, maar 1 augustus ging de camper online.
Eerste indruk van Goboony: uitermate professioneel. Zéér complete website. Erg indrukwekkend hoe je je advertentie kan invullen, instellen, configureren, regelen... ongelooflijk. Ik werd in het voorjaar ook regelmatig door 1 GB-persoon gecontacteerd die mij met tips overstelpte. Je wordt echt goed geholpen om een mooie advertentie op te bouwen.
De huurder ook: wat een pracht van een site, welk een aanbod! Welke mooie communicatiemethodes! Echt een topproduct die site. Zéér professioneel.

Maar er zijn wat maren.

- hoe meer aanvragen je annuleert of worden geannuleerd, hoe lager je advertentie in de ranking komt. Volgens Goboony wordt echter slechts naar de laatste 15 aanvragen gekeken. Lijkt een goed systeem, maar.... ik heb meermaals meegemaakt dat de mensen éérst een aanvraag indienen, en dan pas een bericht sturen met enkele vragen waaruit blijkt de verhuur toch niet kan doorgaan. En hop je advertentie zakt buiten je wil om, omdat de huurder zo "dom" was om niet eerst een bericht te sturen.
Voorbeelden:
1) In mijn advertentie staat bvb dat huurders 1500km/week gratis krijgen. Diverse keren meegemaakt dat men de wagen voor drie nachten wilt huren, en dan de aanvraag doen, en dan zien dat ze maar 3/7de van 1500km gratis krijgen. De site schiet daar te kort, er zou nadrukkelijker moeten worden duidelijk gemaakt dat de regel van drie echt wel van toepassing is. Zo had ik twee mensen die los van elkaar een lang weekend naar Engeland wilden, en natuurlijk hadden ze wel zin in 1500km gratis. Nou, dan doen ze een aanvraag, waarop het contract wordt gegenereeerd, en daarin staat natuurlijk het échte correct berekende aantal kms. En hop, opnieuw annulatie en weer dieper wegzakken in het aanbod.
2) Een andere keer wilde iemand de wagen 's morgens ophalen maar hij arriveerde pas 's avonds. Opnieuw annulatie.
3) Een ander wou de wagen voor één nacht+dag huren, maar hij ging 'm pas twee dagen later kunnen terugbrengen. Dat was niet naar onze zin. Opnieuw annulatie.
Telkens dus mensen die éérst een aanvraag indienen, en dan na x (steeds vriendelijke en beleefde) berichten beslissen van te annuleren. En je zakt verder in de ranking...

- de huurder moet een PAK betalen! Ongelooflijk.
1) Zo zijn er 19,5% servicekosten. Dat is toch wel veel. "Alle inkomsten gaan integraal naar het verbeteren van de service". We zullen het maar geloven zeker?
2) Plus, wij als verhuurder mogen 25 euro reisverzekering/dag betalen. Onze eigen verzekeringsmakelaar (in België) zegt dat geen enkele maatschappij staat te springen om campers te verzekeren. Dus wij zijn verplicht om akkoord te gaan met die dagverzekering.
3) hoe lager de verhuurprijzen (Goboony stimileert op actieve wijze seizoensprijzen en last minute-kortingen) hoe fouter de verhouding wordt tussen de prijs die de verhuurder betaalt en wat de huurder er voor krijgt. In ons geval met ons oude campertje trekt de verhouding wel heel erg slecht. Twee voorbeelden:
- hoogseizoen: Huurder betaalt voor 10 dagen 1300 euro. Wij krijgen 650 euro van GB. Verhouding 1/2. Valt nog mee te leven. Die 650€ is dus netto, we zijn op dat moment al 250 euro kwijt door die 10x25€ dagverzekering.
- laagseizoen: Huurder betaalt voor 4 dagen 400 euro. Wij krijgen 110 euro van GB. We betalen 100€ aan dagverzekering. En 200€ gaat naar GB. Verhouding huurder/verhuurder: 1/4! :wtf:

Afin, we waren van plan ons campertje het hele jaar ter beschikking te stellen, maar we zijn te beschaamd geworden. :oops: Dus ik heb de wagen voor de hele herfst en winter op "bezet" gezet. Wat we volgend voorjaar gaan doen weten we nog niet.

Tot zover de belevenissen van een klein verhuurdertje van een oud campertje.
Dus ik maak reclame, én antireclame, én ik geef meer dan één persoon de kans om hun mening te formuleren. En toch is 't niet goed. 8-)

(edit: 35% servicekosten gereduceerd naar 19,5%)
Last edited by Muug on 25 Nov 2024 14:04, edited 3 times in total.

Blackbert

Re: Goboony - duur ! (beetje ervaringen van kleine verhuurder)

Post by Blackbert »

We weten dat jij niet zo'n internettrol bent die voor 't minste ingebeelde probleempje zijn gal spuwt. Maar die moderator kent u niet zo goed. 't Was trouwens een eerlijke tekst lijkt mij.

Soit, al die online 'dienstverleners' schrapen blijkbaar het beetje winst dat je kan maken met plezier af. Uw motorhome platform. Uber, ...
ik zie ook regelmatig van die services die wel mooi uitleggen wat en hoe voor specifieke bouwproblemen en daarnaast een formulier hebben waar mensen offertes van (aangesloten) aannemers kunnen opvragen. Op de aanmeldpagina voor aannemers staat dat dát gratis is, maar nergens hoeveel % ze willen als de deal doorgaat.
what would Tom do?

Stefke

Post by Stefke »

Muug wrote: 22 Nov 2024 13:59
Raar toch dat er zo weinig over Goboony wordt geschreven. :-? Hier mijn inzichten.
Voorbeelden:
1) In mijn advertentie staat bvb dat huurders 1500km/week gratis krijgen. Diverse keren meegemaakt dat men de wagen voor drie nachten wilt huren, en dan de aanvraag doen, en dan zien dat ze maar 3/7de van 1500km gratis krijgen. De site schiet daar te kort, er zou nadrukkelijker moeten worden duidelijk gemaakt dat de regel van drie echt wel van toepassing is. Zo had ik twee mensen die los van elkaar een lang weekend naar Engeland wilden, en natuurlijk hadden ze wel zin in 1500km gratis. Nou, dan doen ze een aanvraag, waarop het contract wordt gegenereeerd, en daarin staat natuurlijk het échte correct berekende aantal kms. En hop, opnieuw annulatie en weer dieper wegzakken in het aanbod.
Dat is wel wat misleidend natuurlijk, gewoon 200km per dag gratis en klaar. Huurders komen dan minder voor een verrassing te staan. Een beetje zoals destijds op festivals vier bonnetjes voor een pint en de 40 bonnetjes die je dan koopt aan 50 cent euro per stuk blijken dan eigenlijk halve bonnetjes te zijn... :? Maar ik dacht dat men nu ook de werkelijke kostprijs moet afficheren aan de standjes.

Maar misschien krijgt het camperforum wel sponsoring van goboony...

Muug

Post by Muug »

Ik heb helaas geen invloed op de wijze waarop die 1500 gratis kms getoond worden.

F M

Post by F M »

Ik kijk ervan op dat verhuurders zo weinig overhouden. Ik was ook al wat motorhomes op Goboony aan het bekijken om eventueel nog eens een campervakantie te maken.
Het viel me daarbij op dat ik jouw camper nooit tegenkwam, zelfs met zoekcriteria waar hij wel tevoorschijn zou moeten komen. :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

Muug

Post by Muug »

Ge zult al binnen de 5km van Sint-Lievens-Houtem moeten zoeken denk ik. En zoeken op campervan of kampeerbus.

Kijk, wie een grote recente, échte mobilhome heeft, zal een hogere dagprijs kunnen vragen natuurlijk. Maar let op, Goboony stelt zélf prijzen voor, op basis van uw voertuig, dat je toch heel gedetailleerd moet beschrijven. En dan weet je als verhuurder: dat is de mediaan. Zet je jezelf meer of minder duur in de markt?

Ik zou zeggen: zoek iemand die u zijn camper rechtstreeks wilt verhuren.

Blackbert

Post by Blackbert »

F M wrote: 23 Nov 2024 16:47 Het viel me daarbij op dat ik jouw camper nooit tegenkwam, zelfs met zoekcriteria waar hij wel tevoorschijn zou moeten komen. :dontknow:
huren - oost vlaanderen zonder verdere criteria, en dan staat 'm daar toch te blinken in de eerste rijen tiles.
what would Tom do?

F M

Post by F M »

Ik weet niet hoe die algoritmes werken, maar Oost-vlaanderen en geen andere criteria, dan krijg ik die van Muug niet te zien, toch niet op de eerste 5 pagina's :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

Muug

Post by Muug »

Ik heb geen idee hoe random de resultaten zijn. Dat onze wagen momenteel niet beschikbaar staat, zal het ook wel moeilijker maken om hem te vinden denk ik.

Ergens heb ik wel een link naar onze camper.

Stefke

Post by Stefke »

F M wrote: 23 Nov 2024 22:12 Ik weet niet hoe die algoritmes werken, maar Oost-vlaanderen en geen andere criteria, dan krijg ik die van Muug niet te zien, toch niet op de eerste 5 pagina's :dontknow:
Ik was nu curieus en kijk 1 minuut gezocht en hebbes. België, Oost-Vlaanderen, Volkswagen. Klaar. :dontknow:
https://www.goboony.com/campers/belgium ... starts_at=

TuttoTerreno
Motorzot

Post by TuttoTerreno »

Zet de minimale huurperiode op 1 week en maak de kar wat duurder dan gemiddeld.

Dan schieten er nog de echt geïnteresseerde huurders over èn het rendement ligt hoger.

Muug

Post by Muug »

An sich wel het proberen waard. :thumbsup:

Muug

Post by Muug »

Eerlijk is eerlijk, Goboony heeft een verduidelijking gegeven op deze situatie "Huurder betaalt voor 4 dagen 400 euro. Wij krijgen 110 euro van GB. We betalen 100€ aan dagverzekering. En 200€ gaat naar GB. Verhouding huurder/verhuurder: 1/4!"

- Jouw inkomsten : 109,80 euro
--> Jij biedt huurders lastminute korting aan. Bij deze boeking schenk je de huurder een korting van 11 euro waardoor je netto 109,80 euro overhoudt in plaats van 120,80 euro. Je kunt deze korting aanpassen bij 'tarieven'.
(mijn opmerking: je advertentie krijgt pas de status "gold" als je kortingen aanbiedt... dus je wordt hard gestimuleerd om dit te doen)

- Goboony inkomsten : 86 euro
--> Onze commissie is inderdaad verhoogd van 17,50% naar 19,50% deze zomer. We gebruiken een groot deel van dit percentage echter ook voor marketingkosten, waardoor dit indirect ook een investering is om meer huurders naar jouw advertentie te trekken.
(ok, blijkbaar heb ik verkeerd gedacht dat het 35% was)

- Verzekeringskosten : 99,20 euro
--> Je maakt gebruik van onze Goboony dagverzekering. Deze verzekering kost 24,80 euro per dag en zorgt voor een uitgebreide dekking van jouw camper bij verhuur. Deze verzekering is geen inkomst voor Goboony maar is er puur om jouw camper te dekken. Je kunt echter ook een eigen verhuurverzekering afsluiten (bijvoorbeeld bij Ruwelka). Het verschil hierbij is dat je een jaarpolis betaald. Het voordeel van onze Goboony dagverzekering is dus dat je nooit verlies zal maken omdat je enkel op de dagen betaald dat jouw camper daadwerkelijk verhuurd is.
(dit is interessant advies (prijsofferte afwachten natuurlijk), want onze eigen makelaar zegt kortweg dat er geen enkele maatschappij camperverhuur wilt dekken, dus als verhuurder kan je niet anders dan die dagverzekering te kopen)

- Huurder betaalt voor Zorgeloos Reizen verzekering 98,96 euro
--> Ze koos ervoor om een extra verzekering af te sluiten genaamd 'de Zorgeloos Reizen verzekering'. Met deze verzekering kan een huurder de waarborg verlagen naar 150 euro, al betaalt de huurder per dag dan een extra kost. Deze verzekering is dus een keuze van de huurder en is geen verplichting.
(zonder die extra verzekering moet de huurder een waarborg van 1500 euro storten, dus nogal wiedes dat ze dan wat bijbetaalt voor een lagere borg).

Zonder het afsluiten van deze Zorgeloos Reizen verzekering zou het eindbedrag voor Manon op 295 euro liggen in plaats van 393,96 euro, wat al een heel andere verhouding wordt.

Plus ze zegt dat de laagseizoensprijzen lager zijn dan in het hoogseizoen, maar ik heb hierboven al gezegd dat Goboony u zelf al aangeeft wat de gemiddelde dagprijs is voor uw camper. Aan u om dat te nemen of te laten.

Dat van die af te sluiten reisverzekering blijft ergerlijk, want we hebben al een reisverzekering voor die wagen (ok, voor ons eigen). Om dan nog eens een éxtra reisverzekering af te gaan sluiten voor huurders is zo bizar.

Blackbert

Post by Blackbert »

bij wie zit die privé reisverzekering en wat zit erin?
kan die niet uitgebreid worden op 1 of andere manier?
what would Tom do?

Muug

Post by Muug »

Blackbert wrote: 25 Nov 2024 16:10 bij wie zit die privé reisverzekering en wat zit erin?
kan die niet uitgebreid worden op 1 of andere manier?
Ook een goed idee. Mailtje is al vertrokken. :thumbsup:

Post Reply