Toogpraat - voor wie er zin in heeft - 2026

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Mario

Toogpraat - voor wie er zin in heeft - 2026

Post by Mario »

ik ben (lichtjes) teleurgesteld :(
in vorige gedaanten van dit forum (hoe lang geleden? al makkelijk 10 of 15 jaar terug :? ) werden nog volop (epische) discussies gehouden over het al dan niet verplichten van winterbanden
nu, na al enkele dagen sneeuwpret en winterellende nog geen woord ! :shock: :o :mrgreen:

mijn mening is nog steeds niet veranderd en mocht het nog iemand interesseren: geen verplichting (en ja, op mijn wagen staan momenteel winterbanden gemonteerd)

voor de rest: straf toch hoe dat winterweer ineens zoveel last veroorzaakt in verschillende landen
zijn wij (hier in West-Europa) geen echt winterweer meer gewoon waardoor we machteloos staan als er een paar dagen zo'n weer is (wegbezuinigd allemaal?) of zijn gewoon de weersomstandigheden zo uiterzonderlijk (lijkt me toch wat straf)
nu ja, die informaticapanne in Nederland zodat het spoornet daar grotendeels plat ligt, is misschien Murphy?

den Bullet

Re: Een BLEIT-topic voor iedereen - 2026

Post by den Bullet »

Winterbanden: Bah, sinds 't spook hier blijkbaar ni meer rondwaart is het daaromtrent inderdaad stil geworden. Die was er de grote pleitbezorger van ...

Winterweer: Niks uitzonderlijk en we zijn het inderdaad niet meer zo gewoon. De nieuwsberichten besteden er alleen maar meer tijd aan waardoor we blijkbaar voor een enorme muur aan dystopische berichten staan.

Muug

Post by Muug »

Da's niet echt een onderwerp voor de bleittopic eh :grin:

Soit, mijn syncro campertje met winterbanden (die er trouwens heel 't jaar opliggen) heeft absoluut géén probleem met dit soort weer. Ik ben zelfs content! Kan ik eindelijk die vier banden eens laten doorspinnen! :rayof:

(onze Yeti heeft 4motion, maar er liggen erg versleten zomerbanden op, dat grippeert duidelijk minder, lol)

Blackbert

Post by Blackbert »

Tja. De overheid helpt ook niet hé, in de perceptie. Sinds het sneeuwt, elke dag een stukske E313, van Beverlo naar Zolder.
Groot bord: gladde wegen, matig uw snelheid! en overal snelheidslimiet van 90. Terwijl dat wegdek gewoon doorweekt werd met zout, stukken zijn zelfs droog.
Er wordt precies wel wat minder getaffeld dan de vorige jaren, maar al die moderne 'rijhulpsystemen' zijn precies toch niet genoeg volgens de wegbeheerder.

En dan nu: vroeger!
Vroeger, zoals in 30 jaar geleden, had ik een auto zonder abs en bestonden winterbanden nog niet. Snelweg op, verse sneeuw, nog geen smelten door zout. Iedereen rechts aan 50 per uur. Op de juiste plaats door de sneeuwrichel steken naar links en dan kon dat makkelijk aan een rustige 70-80. Niks abrupts doen en da's geen probleem.
Nog vroeger reden we met fiets naar school, 10km op het moordstrookje. Werd proper gereden door vriendelijke truckers. Als het echt te gortig was namen we toch maar de bus. Tegenwoordig zouden we moeten brossen dan, want "de bus" is de eerste die aan de kant blijft als 't een beetje wintert.

De sneeuw had mij verrast nu, dus de bus nog op 'zomer'banden. Mijn straat wordt niet gestrooid, maar ik ben er nog niet in geslaagd 'm te laten schuiven.
Ja winterbanden zijn gripvoller, maar weten wat je vooral niet moet doen zal nog belangrijker zijn.
what would Tom do?

Koeno

Post by Koeno »

Onze beide wagens staan op 4 seizoensbanden.
Met de Full electric volvo was het de eerste keer dat we echt op sneeuw/ijs mochten rijden, die heeft mij 1 keer op een rotonde verrast.
Achterwiel aandrijving, en de 260paardje wouden er vlotter vandoor...

Eenmaal dat in de voet gecalibreerd zit... whatever gewoon rijden... niet belachelijk doen...
Enkel de speedelec laat ik eventjes achterwege... maar da's meer door de gezondheid als door de sneeuw :D :peepwall:

sebiet de slee pakken si en de kindjes van school halen :)

Schussboelie

Post by Schussboelie »

Ik vind het toch om te bleiten, het onvermogen van de gemiddelde Vlaamse bestuurder om met regen, laat staan sneeuw om te gaan.
Tegen 20 taffelen op een goed berijdbare secundaire weg, 50 op de autosnelweg.
En inderdaad, de wegbeheerder die vandaag de hele E313 (toch van Meerhout tot in Antwerpen) op 70 en sommige stukken zelfs 50 gezet heeft.
Dat heb ik toch vrolijk aan mijn laars gelapt, cruise control op 96 met de AWD EV en iedereen vorobij.
Zelfs lekker weven tussen links en rechts, over sneeuwrichels en al, gaf geen kik.
We zijn een volk van watjes geworden, zie ook de TV-edit van de conference van de Kamal...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Muug

Post by Muug »

Mensen zijn structureel bang tegenwoordig.

Ik word net uitgelaten van zulke slechte weersomstandigheden. Eindelijk eens in de sneeuw kunnen rijden! De ABS eens testen. De 4 wielen doen spinnen. De handrem eens aantrekken en aan 't stuur draaien en de auto een half rondje laten draaien! :lol:

Mario

Post by Mario »

gewoon een vraag uit interesse, niet om met wie dan ook te lachen
in dergelijke omstandigheden ben ik persoonlijk wel blij dat ik nog manueel kan schakelen (weliswaar met flapjes aan het stuur) en niet met een full automatic rij, zodat ik zelf wel kan beslissen wanneer ik naar een andere versnelling schakel

is dat met een volledige automatic niet wat vervelend nu?
is mogelijk gewoon in mijn kop dat dit een probleem zou kunnen zijn; ben nog meer van de oude school...
(ik rij maar weinig met de auto en ben dus nog niet buiten geweest sinds het sneeuwt; laatste keer was 29/12 toen het nog "droog" was)

Muug

Post by Muug »

élke automaat zal wel een systeem hebben om zelf te schakelen veronderstel ik?
Ofwel via het stuur, ofwel gewoon met de "versnellinspook".

Muug

Re: Toogpraat - voor wie er zin in heeft - 2026

Post by Muug »

Dus,
bij deze, hier kunnen we weer gewoon zeveren over vanalles en nog wat dat niet of nauwelijks met moto's te maken heeft.
Dan kunnen we de bleit-topic houden voor het bleiten.
Hoewel het gedrag van de hedendaagse chauffeurs natuurlijk inderdaad om te bleiten is. ;)

Koeno

Post by Koeno »

Muug wrote: 07 Jan 2026 12:39 élke automaat zal wel een systeem hebben om zelf te schakelen veronderstel ik?
Ofwel via het stuur, ofwel gewoon met de "versnellinspook".
Een elektrische wagen alleszins niet, die heeft ook niet echt een versnellingsbak gelijk een gewone wagen...
Da's 1 versnelling vooruit, 1tje achteruit (zo heb ik het toch steeds begrepen).
Ook niet echt een probleem...

maarrrr: ik heb goesting om 1 van de allroads in de sneeuw buiten te halen voor ne fotoshoot

Muug

Post by Muug »

ik heb het vanzelfsprekend niet over EV's :grin:

Haast u maar, want straks is het weer donker, en tegen 't einde van de week zal alles weg geregend zijn.

Mario

Post by Mario »

Muug wrote: 07 Jan 2026 12:45 Dus,
bij deze, hier kunnen we weer gewoon zeveren over vanalles en nog wat dat niet of nauwelijks met moto's te maken heeft.
Dan kunnen we de bleit-topic houden voor het bleiten.
Hoewel het gedrag van de hedendaagse chauffeurs natuurlijk inderdaad om te bleiten is. ;)
tja, ik wist niet goed waar dit te plaatsen en aangezien ik teleurgesteld was, vond ik het bleit-topic wel geschikt

anders een mem-topic opstarten, daar had dit natuurlijk ook wel in thuisgehoord :mrgreen:

Koeno

Post by Koeno »

Muug wrote: 07 Jan 2026 13:41 Haast u maar, want straks is het weer donker, en tegen 't einde van de week zal alles weg geregend zijn.
Ik durf niet...
bang om te vallen :D

En momenteel het lijf niet om de moto terug recht te zetten.
oprit ligt er vrij "gevaarlijk" bij, waar de volvo over rijdt is echt een ijsplaat...

kzou anders op de brake grond hiernaast kort eventjes spelen...
maar de angsthaas in mijn is bang:
1. Publieke opinie
2. vallen
3. euhm, al de rest :D

Muug

Post by Muug »

Koeno wrote: 07 Jan 2026 14:12oprit ligt er vrij "gevaarlijk" bij, waar de volvo over rijdt is echt een ijsplaat...
Zout strooien? :dontknow:

F M

Post by F M »

Met de automaat en de allseasonbanden op de Ford Tourneo heb ik me toch maar voorzichtig voortbewogen deze voormiddag. Alles ging vlot. Alles was ook redelijk vlak.
Op de Citroen heb ik winterbanden liggen, daar voel ik me veiliger mee.
Mijn dochter heeft echter zomerbanden, en die heeft vandaag toch wel een schrikmoment gehad toen de auto voor haar redelijk hard remde. Ze heeft oo het laatste moment nog kunnen opzij sturen of ze had weer kosten gehad...
I am confused. Oh no, maybe not!

Blackbert

Post by Blackbert »

Bus met 160pk, navenant koppel en een korte 1ste. Zomerbanden.
Deze voormiddag:
Image
Dat ging redelijk vlot, en veel dichter dan dit kom ik niet nu, al rijdend.
Dan rechtsaf: bollen, 2 keer terugschakelen, afdraaien. Geen rem geraakt, niet geschoven.
Verderop zitten we met z'n allen achter taffeltrut 1. De trekker vooraan steekt gewoon voorbij, de rest durft niet.
Trut draait af en ik ook, nu eerste achtervolger. Over de verkeersdrempel is het vrij: rustig op de gas, voorbij.
De laatste halve km is een grote sneeuwplak, geen zout, bijna geen verkeer. 2de, rustig gassen, bergop, bergaf, draaien. Easy, zelfs de antislip dinges komt niet in aktie.

E313 was sneeuwvrij vanavond, de andere wegen bijna, in Limburg. Eens in A'pen was het zout precies op, en daar is taffeltrut 2. Zelfde scenario. Eigenlijk is dat wel plezant ja, zonder trutten.
what would Tom do?

Blackbert

Post by Blackbert »

Aja, Koeno. Als uw leden wat stram zijn, laat die brommers maar staan. Op uw oprit kan 't al prijs zijn, zo met platgereden sneeuw. In 't veld kan het nog gaan, tot de banden vol zitten.
Heb het ooit ook eens getest, TA met noppen. Ging ok op verse sneeuw in de polder, maar eens terug in 't centrum was alles platgereden. Superglad, nul vertrouwen in banden en mijzelf.
what would Tom do?

Koeno

Post by Koeno »

'k heb mij bezig gehouden met nen iglo te bouwen met de kindjes...

Sneeuw scheppen op de oprit, in een bakske duwen, en dan uitkappen.
maar halverwege zei mijn lijf: Stop...

't is geen stramme spieren, maar een ademhaling die niet deftig wilt functioneren..
een simpel taakje als dit en mijnen hartslag ging vlot naar 150 a 160 bpm... Da's zowat het niveau van Master of puppets...

Maar kijk... als ik straks op adem ben kan het zijn dat ik de pate verras met nen afgewerkte iglo...
611258965_18546386167007437_8017320646957623302_n.jpg

Jopet

Post by Jopet »

West Vlaanderen lag er deze morgen ook wit en dus relatief glad bij, strooidiensten niet gezien, moest naar Oostende met de auto voor een opleiding bij het BTB-ABVV, en dan heb je van die echte angsthazen voor je rijden aan nauwelijks 25 à 30km/u op rechte stukken zonder zijstraten, in die wat bochtige stukjes op de N9 kan ik het nog begrijpen maar op die lange rechte stukken... pffff.
Zo heb ik op die 26km er een half uur langer over gedaan dan de vorige 2 dagen. :(
Ook opvallend, in Oostende ruimt helemaal niemand de sneeuw van voor zijn deur of strooit wat zout op het plankier. :dontknow:

Ik heb op de auto wel bewust geen winterbanden gelegd. Over het nut van winterbanden hoor jij mij zeker niets zeggen, dat heeft in zo'n weer alleen maar voordelen, maar ik heb in die 4 jaar dat ik met de Tucson rij nauwelijks 20.000km gereden, mijn zomerbanden zien er nog relatief nieuw uit, laat staan dat ik dan nog eens winterbanden zou hebben.... :whistling:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Post Reply