Efkes opnieuw omhoog duwen... (Bas, leest ge mee?)
Vorige vrijdag, mijn voorlaatste dag cong?, het was goed weer en behalve de twee katten was er niemand thuis. Echt niemand, want den dezen was op zijn lappen, en wel met .... een VFR 1200 !
Waarom zou dat zijn?
Kort na de middag had ik een dealer gebeld en die had er wel drie staan. Of ik daar efkes een testrit mee mag doen aub? Geen probleem vaneigens.
Naar ginder gereden en toch wel een uur gewacht eer ik kon vertrekken, want... 1) de verkoper zat verzopen in 't werk en 2) de VFR moest uit de diepste krochten van de zeer overvolle toonzaal gehesen worden en 3) de spiksplinternieuwe banden moesten nog wat bijgepompt worden en 4) zo'n VFR 1200 is voorzien van een erg slimme en snelle computer en die moet niet weten van een slappe batterij dus dat spel wou niet starten - en blijven draaien - zonder dat er een nieuwe batterij ingestoken was. Mor afin, na een uur dus mocht ik erop plaats nemen.
Mannekes toch da's niet normaal die moteur.... In tweede haalt 'm ongeveer 170 per uur... dus in feite kunt ge ermee rijden gelijk met een Boss Hoss, die heeft ook maar twee vitessen, ??n om te vertrekken en ??n om te rijden... Ik heb de power van dat machien niet uitgeprobeerd, dat was mijn doel niet, maar gelijk hoe 't is verbijsterend hoe gemakkelijk dat ding pakweg 130 rijdt... da's precies of ge op uwe fiets aan 't cruisen zijt aan tien km per uur
Diene moto is v?????l te groot voor dit kikkerlandje.
Maar nogmaals, rijden was eigenlijk mijn doel niet. Keren wel. Dus na een half uurke stond ik op een terrein waar het examenparcours voor moto's uitgeschilderd staat. Eerste stap was gewoon efkes kort proberen keren, niet te kort, ruim genoeg, beetje feeling met koppeling en gashendel proberen krijgen. Dat ging goed. Dan telkens een beetje korter en na nog geen vijf pogingen zat ik al te keren met het stuur tegen de aanslag. Dankzij de fluwelen koppeling, de goed controleerbare gas en het toch wel hoge stuur ging dat gelijk vanzelf. Als links lukt moet rechts ook kunnen. En jep, nog geen vijf minuten later was ook dat in orde. Let wel, ge moet natuurlijk attent blijven, want al die pk's staan natuurlijk wel te trappelen van ongeduld om te beginnen galloperen, en een paar keer - toen ik de koppeling ietskes teveel liet uitkomen - richtte de VFR zich inderdaad op met het idee van weg te spurten. Maar ge hebt die koppeling toch vast, en uw voet staat toch op die achterrem, dus al de paardjes zijn dan binnen de halve meter weer onder controle...
Het examenachtje dan. Dat zou niptekes worden mijn gedacht. Toch maar eerst ne keer een paar keer afgestapt met de moto aan de hand en het stuur volledig tegen de aanslag. En jep, als ik begin met het voorwiel OP de witte lijn, dan kom ik na een half achtje 5-10cm binnen de witte lijn uit. Dat vind ik toch wel nipt. Ne keer rijdend proberen dan, met de moto wat ingekanteld. Ik heb het een keer of tien geprobeerd denk ik, bij elke draai naar links of rechts mikkend naar de witte lijn, dan meteen stuur afgedraaid en moto zo plat als ik dierf (eerlijk, heel erg plat dierf ik hem niet duwen, mijn KTM duw ik v??l platter) en dan kort keren. Als bestuurder zie je dan natuurlijk niet waar uw voorwiel uit komt, want uw blik ligt veel verder, maar bij de beste achtjes had ik 't gevoel van OP de witte lijn te rijden ipv erbinnen. Zooo nipt is het. Misschien dat ne Raketman of Stefke het beter kunnen, die hebben een pak meer ervaring en training dan ik.
Maar toch, bij deze kan ik wel degelijk beweren dat kort keren met een VFR echt wel geen probleem is, ge kunt de paardjes tijdens dat maneuver perfect in toom houden met de koppeling. Achtjes draaien gaat ook
, met weliswaar de kanttekening erbij dat examenachtjes kantje boordje gaan zijn.
Maar nu, eigenlijk feitelijk, zou ik graag hebben dat iemand dat ne keer filmt. Dan kunnen we dat hier ne keer posten. Maar dan heb ik wel weer ne VFR1200 nodig. En ik ga niet weer naar die garage, dat zou niet fair zijn. Dus, als er iemand een VFR1200 wilt uitlenen aan mij, en iemand ergens een examenparcours weet zijn en iemand een goeie smartphone heeft of een filmcameraatje, dan wil ik dat gerust eens overdoen !