Ruilverkaveling : de dood voor leuke, oeroude paadjes

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Ruilverkaveling : de dood voor leuke, oeroude paadjes

Post by Muug »

Blijkbaar denkt Zappa er ook zo over: ruilverkaveling is een proces waarbij ons authentieke natuurschoon - ons Vlaamsche landschap met zijn holle wegen en paadjes all over the place - vernietigd wordt, met op zijn minst twijfelachtige argumenten.

Deze site biedt een onthutsende blik op de situatie in heel Vlaanderen : http://tragewegendilbeek.be/Ruilverkaveling/201205.htm

Heel specifiek lichten ze ook de regio van Sint-Lievens-Houtem toe, die ik en andere forumleden (bijna) zo goed kennen als onze broekzak.

Zo ziet een regio er uit als er nog geen ruilverkaveling "gepasseerd" is:
Image

En dat wordt het nadien:
Image

Het is pijnlijk om te zien hoe leuke wandelwegjes waar het plezant kuieren is met hond en/of kind, vervangen worden door brede wegen waar de zware landbouwvoertuigen tegen schandelijke snelheden over voort vlammen.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Ruilverkaveling : de dood voor leuke, oeroude paadjes

Post by bompa »

Hier gebeurt dat met de bossen ,allee 20 bomen op een plaats waar een paar jaar geleden nog +-600 bomen stonden noem ik geen bos niet meer,ik kende vroeger elk wegeltje in de bossen, laatst waren we aan het wandelen tussen Lichtaart en Herentals waar vroeger nog bomen stonden waren ze allemaal weg,ik herkende me daar nergens meer , maar als ik natuurpunt moet geloven maken ze het terug gelijk het vroeger zou geweest zijn , ik hoorde van die gasten dat een bos geen natuur is , ik zegde dan moet je je ogen en oren is open trekken als je door een bos wandelt dan ga je natuur zien en horen, 'k vroeg ook of ze onlangs nog is een hazelworm gezien hadden ,zij nee en jij, ik ja van de zomer nog op een bosweg :grin: maar 't is tegenwoordig triestig gesteld vind ik
Waar wij vroege me de enduro wel is langsreden over die zeer smalle paadjes , waar nu nieuwe verkavelingen gemaakt zijn, zijn die paadjes hierachter gewoon bij in den hof genomen en dicht gedaan :? .

Post Reply