Ah, LI-ION, daar kan ik ook weer één en ander over meegeven (sorry zenne
![wegduiken :peepwall:](./images/smilies/peepwall.gif)
)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
...
Op dit moment totaal ongeschikt voor motoren voor dagdagelijks gebruik. En eigenlijk ook alweer de logica zelve.
Zoals we allemaal wel weten, werken li-ion batterijen fantastisch goed, hebben die hoge cca's (cold-crank amps) in verhouding tot hun gewicht en capaciteit. Favoriete type batterij voor gebruik in elektrische voertuigen.
De nadelen echter, zijn er ook niet neffens. Om een li-ion batterij lang te laten meegaan moet ge de lading altijd tussen een bepaalde minimum en maximum grens houden, of toch liefst zoveel mogelijk. Minimaal 25-30%, maximaal 80-85%. Te diepe ontlading = batterij om zeep, punt. Niet meer te redden. Volledig opladen kunt ge een aantal keer doen, maar altijd volledig opladen verkort de levensduur spectaculair.
De enige manier om dit te kunnen bekomen, is door uw batterij te koppelen aan een BMS, een Battery Management System. In elektrische voertuigen die werken op li-ion batterijen zit dat standaard ingebouwd, zoals bvb mijne schitterende Toyota. Meteen ook de reden waarom ze 10 jaar garantie durven geven op zo'n batterijpack : die wordt haar hele leven lang schoon in't gareel gehouden door dat systeem.
Als ge nu eens gaat zien naar het laadsysteem van 98% van alle motoren die momenteel op de markt zijn : dat is zo analoog als het maar kan zijn. Ne simpele alternator, ne simpele gelijkrichter en spanningsregelaar die de klassieke originele batterij steeds zo vol mogelijk probeert te stampen aan 14,6V uitgangsspanning...wat is daar computergestuurd aan ? Niks ende noegabollen. Die li-ion batterij wordt gewoon continue volgeramd en heeft geen enkele bewaking naar diepe ontlading toe en al zeker niet naar het overschrijden van de 85% grens. Dat die batterijen daar ook niet zo vrolijk van worden is niet eens moeilijk te begrijpen. Het schoonste bewijs dat het verkoopspraatje niet klopt is de batterijlader die ge erbij moet kopen : die moet speciaal voor li-ion batterijen zijn. Aja, want met ne conventionele lader doet ge ze in no-time kapot omdat die de foutieve laad-ontlaadcyclus opdringt aan die batterij...maar tijdens het rijden mag ze dan wel ineens gevoed worden door een analoog laadsysteem ? Jaja...
Bij HD hebben ze eind vorig jaar ook een Li-ion batterij in het gamma gegooid. Geschikt voor alle modellen meneer. Maar ge moet er wel ne speciale lader bijkopen.
De paar batterijen die verkocht zijn, zijn allemaal binnen de 8 weken kapot terug gebracht. Rara, hoe zou dat nu toch komen
![mondjetoe :lipsrsealed2:](./images/smilies/lipsrsealed2.gif)
...
Tenzij uwe moto een voor Li-ion geschikt laadsysteem heeft (misschien de laatste BMW's ?) zou ik dat nu dus nog niet gaan inbouwen. Tenzij misschien voor de racerij waar het gewicht een rol speelt, maar de levensduur van weinig tot geen belang is. En gewicht besparen op de batterij terwijl ge die in nen HD gaat steken is waarschijnlijk een van de meest hilarische redenen die er maar te verzinnen zijn.