Bandenhotel
Re: Bandenhotel
En hop , ik heb deze middag ons wintersetje op de Yeti laten leggen zie Het is te koud buiten om het zelf te doen.
Re: Bandenhotel
Groot gelijkKoeno wrote: ↑09 Dec 2020 13:39Ik bedoel eerder, als ik mijn mening 1 keer geef dan heb ik ze ook gegeven/gepost.
Ze blijven herhalen naar anderen toe die ook hun mening blijven herhalen is weinig constructief...
Ik ken een forum waar elke winter opnieuw hetzelfde winterbanden topic wordt naar boven gehaald met telkens dezelfde argumenten...
tot een tijdje terug liet ik mij makkelijker meeslepen in zo'n situaties... maar nu probeer ik dat af te leren, helpt mij "gelukkiger" te zijn....
Re: Bandenhotel
TRooPER wrote: ↑09 Dec 2020 15:03 voor de camionet zitten er nu 'all season' banden op. Eerste keer dat ik met all-seasons ga rijden. Winterreizen doen wij niet in skigebieden.... en voor onze belgische strenge winter heb ik een vermoeden dat een all-season ook wel zal lukken. Denk dat we vorige winter wel geteld op 1 hand enkele smeltende sneeuwdagen hebben gehad.
Rij al jaren met all-season banden rond, nooit van te klagen gehad. Als alles is ondergesneeuwd gaat ne winterband misschien wat in het voordeel zijn. Maar ik moet geen 2x per jaar mijn banden 'op hotel' doen, of ergens plaats zoeken om een extra set velgen te stockeren.
Re: Bandenhotel
Als er al één constante is in zowat alle testen die ik al gelezen heb - duitse, hollandse, belgische - dan is het dat all season banden minder hard remmen dan "zomer"-banden. En dat vind ik toch erg belangrijk.
- den Bullet
- Posts: 1484
- Joined: 23 Oct 2009 11:18
Re: Bandenhotel
Euh ... Langere remweg of remmen die banden uw snelheid minder af?
Re: Bandenhotel
Beide eh: doordat ze minder gripperen dan gewone zomerbanden wordt de remweg langer. De Duitse tests van ADAC zijn hierin heel interesssant.den Bullet wrote: ↑10 Dec 2020 09:22Euh ... Langere remweg of remmen die banden uw snelheid minder af?
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/
Check deze pdf: https://www.adac.de/-/media/pdf/dko/rei ... _final.pdf
en vooral pagina 26 is heel interesssant. Daar vergelijken ze de stopafstanden van winterbanden, zomerbanden en allseasonbanden in regen, sneeuw, droog, koud en warm.
Re: Bandenhotel
En dan nog wordt de remweg bepaald door zoveel ander zaken zoals de staat van het wegdek, reactietijd, staat ophanging, staat reminstallatie, bandendruk... Er zal wel een verschil zijn dat kan niet anders, maar ik denk dat het kwaliteitsverschil tussen merken veel meer invloed heeft op de remweg dan het verschil tussen zomer/winter/allseason bij eenzelfde merk. Laatst had ik toch onverwacht vierwieldrift in een bocht, en dat met zeer zachte (ik denk) Dunlop sportbanden...dus ja alles is relatief....
Re: Bandenhotel
Muug wrote: ↑10 Dec 2020 11:01Beide eh: doordat ze minder gripperen dan gewone zomerbanden wordt de remweg langer. De Duitse tests van ADAC zijn hierin heel interesssant.den Bullet wrote: ↑10 Dec 2020 09:22
Euh ... Langere remweg of remmen die banden uw snelheid minder af?
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/
Check deze pdf: https://www.adac.de/-/media/pdf/dko/rei ... _final.pdf
en vooral pagina 26 is heel interesssant. Daar vergelijken ze de stopafstanden van winterbanden, zomerbanden en allseasonbanden in regen, sneeuw, droog, koud en warm.
Da's nogal kort door de bocht...
Volgens p38-39 van die PDF presteren all-season banden precies tussen zomer- en winterbanden in. Wat je ook mag verwachten aangezien zo'n band een compromis is tussen zomer en winter. Volgens die PDF presteert een zomerband trouwens alleen beter bij (erg) warm weer (asfalt > 30°). Van zodra het kouder wordt, of bij nat weer, presteert de all-season band minstens even goed...
Re: Bandenhotel
Ik heb al een aantal jaren 4-seizoenenbanden op mijne wagen liggen ,op mijne vorige wagen heb ik die ook een jaar of drie liggen gehad, en nu met mijne nieuwe (ondertussen ook al weer eventjes geleden ) ,daar lagen die 4-seizoenenbanden van de fabriek uit op , en ben er wel tevreden van of over.