BMW R1200RS
BMW R1200RS
Allez,
bleek gisterenavond de enige avond van dees week te zijn dat we de RS konden gaan afhalen. Gelukkig waren er geen fratsen op de brusselse ring en verliep alles lekker vlot.
Da spel is toch echt wel übercompleet.
Filip van BMW D'Haese te Zottegem (voorheen Lievens) wist mij te zeggen dat de moto eigenlijk nog meer opties heeft dan een full option. Zo zit er een quickshifter Pro op, en nog een alarmsysteem. En misschien zelfs nog enkele andere feauters. Extra full option dus. Perfect voor latere doorverkoopbaarheid.
(Rustig) rijdend over de R0 had ik al rap door dat België met deze moto véél kleiner zal zijn. Ardennenritje of efkes doorsteken naar Moezel/Vogezen/whatever gaat "stuk van taart" zijn. 120 of 160 km/u maakt hem geen fluit uit, en zelfs de turbulentie valt mee. Ruitje is slechts in twee standen in te stellen, en de hoogste stand lijkt wel de leukste op de autostrade. Op gewone wegen zal dan de laagste stand plezanter zijn. En je kan het met één hand al rijdend verstellen, which is nice.
Cruisecontrol is wel iets raar als ge dat niet gewend zijt. Dat gashendel loslaten en die moto blijft rijden, zonder dat ge er controle over hebt, 't zal wennen worden.
In de bochten/afritten heb ik mij vréééé kalm gehouden. De baan lag nat, hier en daar toch regendruppels, plus die moto stuurt natuurlijk wel anders dan de KTM. Dat wordt weer oefenen.
Het dashboard heeft drie mogelijke layouts, maar ze zijn redelijk debiel, dus ik ga de standaard-versie blijven aanhouden.
Verder kunt ge ook de bandenspanning op 't dashboard aflezen. Maar enkel als ge aan 't rijden zijt. Wuk?
Afin, we zijn zonder misérie thuis geraakt.
Wordt vervolgd!
bleek gisterenavond de enige avond van dees week te zijn dat we de RS konden gaan afhalen. Gelukkig waren er geen fratsen op de brusselse ring en verliep alles lekker vlot.
Da spel is toch echt wel übercompleet.
Filip van BMW D'Haese te Zottegem (voorheen Lievens) wist mij te zeggen dat de moto eigenlijk nog meer opties heeft dan een full option. Zo zit er een quickshifter Pro op, en nog een alarmsysteem. En misschien zelfs nog enkele andere feauters. Extra full option dus. Perfect voor latere doorverkoopbaarheid.
(Rustig) rijdend over de R0 had ik al rap door dat België met deze moto véél kleiner zal zijn. Ardennenritje of efkes doorsteken naar Moezel/Vogezen/whatever gaat "stuk van taart" zijn. 120 of 160 km/u maakt hem geen fluit uit, en zelfs de turbulentie valt mee. Ruitje is slechts in twee standen in te stellen, en de hoogste stand lijkt wel de leukste op de autostrade. Op gewone wegen zal dan de laagste stand plezanter zijn. En je kan het met één hand al rijdend verstellen, which is nice.
Cruisecontrol is wel iets raar als ge dat niet gewend zijt. Dat gashendel loslaten en die moto blijft rijden, zonder dat ge er controle over hebt, 't zal wennen worden.
In de bochten/afritten heb ik mij vréééé kalm gehouden. De baan lag nat, hier en daar toch regendruppels, plus die moto stuurt natuurlijk wel anders dan de KTM. Dat wordt weer oefenen.
Het dashboard heeft drie mogelijke layouts, maar ze zijn redelijk debiel, dus ik ga de standaard-versie blijven aanhouden.
Verder kunt ge ook de bandenspanning op 't dashboard aflezen. Maar enkel als ge aan 't rijden zijt. Wuk?
Afin, we zijn zonder misérie thuis geraakt.
Wordt vervolgd!
Re: BMW R1200RS
Omdat de sensor in de wielen (die batterijen heeft) enkel activeert als je begint te rijden.
Anders zou die sensor constant zitten zenden en zijn de batterijen nog sneller plat.
Bij bmw zijn de batterijen in de sensor niet te vervangen (tenzij je zelf de sensor open haalt en dicht maakt) en een nieuwe originele sensor kost 250euro
Re: BMW R1200RS
Ah, daarom.
Ja, gij hebt daar alleszins veel ervaring mee, met die sensoren.
Re: BMW R1200RS
Cruise control is geweldig, en je went daar snel aan. Dat maakt de saaie snelwegritten zo veel meer ontspannend.
Ik neem aan dat je toch geen nieuwe gekocht hebt?
Ik neem aan dat je toch geen nieuwe gekocht hebt?
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: BMW R1200RS
Nee gij zot !
Van eind 2017, met 55000km, voor de helft van de nieuwprijs, want ik heb alle facturen meegekregen, incl de aankoopfactuur. Moto is als nieuw. Lijkt wel nooit regen gezien te hebben, wat bijna niet kan, want sinds april 2021 is er 20.000km bij gekomen.
De brief van Luminus met hun voorstel tot hoger voorschot kwam trouwens een dag later. Lol. Als die brief eerst was geweest, hadden we die moto wellicht niet gekocht.
Re: BMW R1200RS
ook de Guzzi is voorzien van zoiets ,alleen als ge een adaptieve gewoon zijt van in den otto is dat toch altijd even wennen.
Oldtimer BMW fanaat
Re: BMW R1200RS
Ik zou daar toch mee opletten: "Bewusteloze bestuurder blijft met cruisecontrol en Lane Assist 25 kilometer lang over E314 rijden"
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220814_97225258
Re: BMW R1200RS
Wel Muug, sinds ik dat verhaal gelezen heb rij ik nog geruster...
(is wel het bewijs dat dat ding altijd goed zijn werk doet )
Ik hoop dat ik het nooit moet meemaken
(is wel het bewijs dat dat ding altijd goed zijn werk doet )
Ik hoop dat ik het nooit moet meemaken
Oldtimer BMW fanaat
Re: BMW R1200RS
ik heb onlangs eens een dag een testritje gedaan naar de classic bike race in gedinne....met een R1200S.
ja , dat is heel iets anders dan rechtop zitten op de ktm.
Waar je met de ktm zo vlot bochtjes neemt aan hoge of lage snelheid, moet je toch meer anticiperen op het motorkarakter van zo een boxercup om bij trage maneuvers vlot door te komen zonder zelf te schrikken.
zeer plezante dag en ervaring gehad met deze 'boxercup' r1200s,
na enige tijd voelde ik toch een niet zo aangename druk op mijn polsen, waarschijnlijk omdat ik niet van de kleinste ben en teveel op mijn polsen/handen duw aan de stuurhelften. Deze ervaring heeft de fysieke goesting in een boxercup toch wat getemperd. Ik blijf (en vooral de boxercupR1100S in bl/wit/rood) een fantastische moto vinden.
Na enkele reviews te lezen blijkt de 1200S ook meer sport te zijn, en de R1100s meer een sport tour bike.
nog even wachten en de ktm is terug 'back on track', zien hoe groot de liefde terug gaat opflakkeren en er nog goesting is in een 'boxercup'.
BRAAAAAAP
ja , dat is heel iets anders dan rechtop zitten op de ktm.
Waar je met de ktm zo vlot bochtjes neemt aan hoge of lage snelheid, moet je toch meer anticiperen op het motorkarakter van zo een boxercup om bij trage maneuvers vlot door te komen zonder zelf te schrikken.
zeer plezante dag en ervaring gehad met deze 'boxercup' r1200s,
na enige tijd voelde ik toch een niet zo aangename druk op mijn polsen, waarschijnlijk omdat ik niet van de kleinste ben en teveel op mijn polsen/handen duw aan de stuurhelften. Deze ervaring heeft de fysieke goesting in een boxercup toch wat getemperd. Ik blijf (en vooral de boxercupR1100S in bl/wit/rood) een fantastische moto vinden.
Na enkele reviews te lezen blijkt de 1200S ook meer sport te zijn, en de R1100s meer een sport tour bike.
nog even wachten en de ktm is terug 'back on track', zien hoe groot de liefde terug gaat opflakkeren en er nog goesting is in een 'boxercup'.
BRAAAAAAP
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today
Re: BMW R1200RS
Een RS is helemaal iets anders dan een S
De 1100's worden aan spotprijzen buiten gekeild, het is de moment om er een paar te kopen, zwart geel rood bvb, de bekende kleuren. Let wel op: de lak van die moteurs bladdert schandalig rap af.
De 1100's worden aan spotprijzen buiten gekeild, het is de moment om er een paar te kopen, zwart geel rood bvb, de bekende kleuren. Let wel op: de lak van die moteurs bladdert schandalig rap af.
Re: BMW R1200RS
en de lak van de achterveer is ook niet fameus, en de voorvork heeft last van de tand des tijds, en alle ander akkefietjes zoals cardans, tikkende gasklephuizen, krukaskeerringen, ABS-pompen...
Maar bon zo'n ouwe S blijft wel een cool apparaat. De schoonzoon van de buurvrouw is de zijne terug komen ophalen om er mee rond te rijden. Eerste eigenaar en toch dik 5000 km op de teller...
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1259
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: BMW R1200RS
zo'n ne R1200RS, ik geloof dat het dezelfde is die mijne maat bij had in juli van dees jaar. Ook een "liquid cooled"?
'k wou daar wel eens wat mee rijden, maar we zijn er niet toe gekomen. Volgende keer dan.
Veel plezier met de verkoop binnen een week of zes.
'k wou daar wel eens wat mee rijden, maar we zijn er niet toe gekomen. Volgende keer dan.
Veel plezier met de verkoop binnen een week of zes.
Re: BMW R1200RS
Daar hadden we het zondag al efkes over, en ik dacht toen : hoe zou dat er uit gezien hebben ...
De uitlaatbochten komen vanonder z'n t**tten, dus ja, 't is ne waterketelTuttoTerreno wrote: ↑14 Sep 2022 22:10 zo'n ne R1200RS, ik geloof dat het dezelfde is die mijne maat bij had in juli van dees jaar. Ook een "liquid cooled"? ...
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: BMW R1200RS
A nee, dat is te vroeg eh, zulke moto brengt meer op in de lente!
Re: BMW R1200RS
'k Ben uit nieuwsgierigheid eens gaan piepen op de autoscout website.
De prijzen voor een tweedehands RS lijken mij toch realistischer dan die voor de gemiddelde GS(A).
Het verhaal van vraag en aanbod speelt uiteraard ook mee en een RS is een baanmachine en een GS kan ook off-road aan maar de basis van beide types is toch vrij vergelijkbaar.
Re: BMW R1200RS
Met allroadbanden kan de RS ook allroad
De GS is extréém populair. Niet te vatten. Vandaar de onnozel hoge prijzen. De RS daarentegen... wilt geen kat, terwijl men in reviews ook héél lovend is. De échte batjes zijn de BMW's van de K-reeks, die wilt geen kat. Voor minder dan 2000 euro heb je een topmodel van de jaren '90. En de oudere Pan Europeans, en de eerste FJR's kosten ook heel weinig.
Op welk vlak zijn de RS en de GS vergelijkbaar, Droopy? Motorblok zal gelijk zijn, het merk is 't zelfde, maar verder zou ik het niet weten. Hoe zit het met de frame-geometrie? De wielmaten verschillen ook sowieso. Zitpositie helemaal. Kuipwerk is ook totaal anders. Maar verder? Is dan een Honda AT 't zelfde als een NT? Een Multistrada V2 't zelfde als een DesertX?
De GS is extréém populair. Niet te vatten. Vandaar de onnozel hoge prijzen. De RS daarentegen... wilt geen kat, terwijl men in reviews ook héél lovend is. De échte batjes zijn de BMW's van de K-reeks, die wilt geen kat. Voor minder dan 2000 euro heb je een topmodel van de jaren '90. En de oudere Pan Europeans, en de eerste FJR's kosten ook heel weinig.
Op welk vlak zijn de RS en de GS vergelijkbaar, Droopy? Motorblok zal gelijk zijn, het merk is 't zelfde, maar verder zou ik het niet weten. Hoe zit het met de frame-geometrie? De wielmaten verschillen ook sowieso. Zitpositie helemaal. Kuipwerk is ook totaal anders. Maar verder? Is dan een Honda AT 't zelfde als een NT? Een Multistrada V2 't zelfde als een DesertX?
Re: BMW R1200RS
Volgens mij is er nauwelijks verschil tussen een RS en een GS, frame ziet ongeveer hetzelfde uit, opbouw van onderdelen ook, wielen, vering en kuipwerk zijn wel anders maar qua kostprijs zal dat niet veel schelen.Muug wrote: ↑16 Sep 2022 11:21 De GS is extréém populair. Niet te vatten. Vandaar de onnozel hoge prijzen. De RS daarentegen... wilt geen kat, terwijl men in reviews ook héél lovend is. De échte batjes zijn de BMW's van de K-reeks, die wilt geen kat. Voor minder dan 2000 euro heb je een topmodel van de jaren '90. En de oudere Pan Europeans, en de eerste FJR's kosten ook heel weinig.
Op welk vlak zijn de RS en de GS vergelijkbaar, Droopy? Motorblok zal gelijk zijn, het merk is 't zelfde, maar verder zou ik het niet weten. Hoe zit het met de frame-geometrie? De wielmaten verschillen ook sowieso. Zitpositie helemaal. Kuipwerk is ook totaal anders. Maar verder? Is dan een Honda AT 't zelfde als een NT? Een Multistrada V2 't zelfde als een DesertX?
Waarom de prijzen dan anders zijn, heel simpel, vraag en aanbod, zolang de mensen zotte prijzen geven zullen ze zotte prijzen vragen, RS is niet zo populair dus vraagprijs is gewoon minder.
Maar als de zithouding voor jouw perfect is heb je wel een koopje gedaan t.o.v. vergelijkbare GS.
In diezelfde lijn kun je je afvragen waarom het Apple/Samsung topmodel 1600 euro moet kosten, terwijl een gsm van minder dan de helft van de prijs in principe even goed presteert.... Ja maar hoor je dan zeggen, de camera is veel beter en dan trekken ze een foto van 8mb die gecropt wordt naar 250kb om te verzenden....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Re: BMW R1200RS
Ik zoek het niet zover als jij Muug, daarvoor is mijn technische kennis te klein.Muug wrote: ↑16 Sep 2022 11:21 Met allroadbanden kan de RS ook allroad
...
Op welk vlak zijn de RS en de GS vergelijkbaar, Droopy? Motorblok zal gelijk zijn, het merk is 't zelfde, maar verder zou ik het niet weten. Hoe zit het met de frame-geometrie? De wielmaten verschillen ook sowieso. Zitpositie helemaal. Kuipwerk is ook totaal anders. Maar verder? Is dan een Honda AT 't zelfde als een NT? Een Multistrada V2 't zelfde als een DesertX?
Het motorblok is gelijk en zal wel wat anders getuned zijn en de rest lijkt me rond dat motorblok gebouwd.
In die zin is een AT voor mij dus niet hetzelfde maar vergelijkbaar met een NT, maar da's mijn interpretatie.
Re: BMW R1200RS
Tja dat is een beetje kort door de bocht. Alleen de motor is krak hetzelfde en verder nog wat andere onderdelen zoals knoppenwinkel of remklauwen enzo... Maar verder?