Lijstje

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
Stefke

Re: Lijstje

Post by Stefke »

Ik kon laatst rijden met een electrische Cooper uit 2022. Maar wegens een glaasje te veel op heb ik mij laten rijden. Dat viel mij in het geheel wel goed mee naar beleving en design toe. Ik moet er dus wel zelf nog eens mee rijden. :roll:

Muug

Post by Muug »

Vorig weekend eens tien minuten met de bedrijfsTesla van iemand gereden. One pedal system. Fascinerend goed, binnen de tien seconden rij je er mee alsof je nooit iets anders gedaan hebt. Meest verrassend was het zeer hoge niveau van de vering. Slechte, rotte boerenbetonweg? Putten? Nooit gevoeld, ook niet aan 130km/u.

Koeno

Post by Koeno »

Onze elektrische volvo bevalt ook enorm...
enkel het rijbereik voor op reis te gaan is jammer...
maar op elk vlak één van de leukste wagens ooit al gereden... power, soepel, intuïtief...
met of zonder remork...

maar kijk, zondag moet ik een kleine 900km rijden met 2 moto's op de remork... en dat zal dan toch met onze peugeot zijn...
minder koppel & pk, maar een veel groter rijbereik... kiezen is verliezen zeker he...

petervdc

Post by petervdc »

Muug wrote: 19 Jul 2024 07:53 Vorig weekend eens tien minuten met de bedrijfsTesla van iemand gereden. One pedal system.
euh is dat dan gas of rem pedaal ?
Keep going

Koeno

Post by Koeno »

je gebruikt enkel nog de "gas" pedaal.
laat je die los dan gaat die afhankelijk van hoeveel je lost ook remmen...
went snel, en op sommige trajecten heb je de rem gewoon niet meer nodig...

wat wel lastig is...
Als je tijdje met one-pedal drive rijdt en je stapt terug op het klassiek systeem, dan moet je er wel aan denken om die rempedaal terug te gebruiken... (ask me how I know )

Muug

Post by Muug »

elk foordeel hep se nadeel :(

Dat is volgens mij vergelijkbaar met het clutchless drive system op ne moto. Ge verleert van uw koppeling te gebruiken en op ne keer moet ge hier of daar heel kort keren of manoeuvreren en dan kunt ge niet anders dan met de voetjes peddelen want ge zijt al uw koppelingsfinesse kwijt.

duibhce Kaelann

Post by duibhce Kaelann »

Koeno wrote: 19 Jul 2024 09:30 Als je tijdje met one-pedal drive rijdt en je stapt terug op het klassiek systeem, dan moet je er wel aan denken om die rempedaal terug te gebruiken...
Ik heb net last van het omgekeerde wanneer ik wissel tussen de ID en de Vivaro. Het aantal keren dat ik voor de ID met een automaat gereden heb kan ik op 1 hand tellen. Dat wende nog wel redelijk snel. Maar telkens ik van de Vivaro overstap naar de ID zit mijn linkervoet wel steeds in het ijle te trappen op zoek naar de koppeling.
De VW heeft nog wel een rempedaal, maar met hoe goed de motorrem en de adaptieve cruise werken gebruik ik die ook maar zelden.
Last edited by duibhce Kaelann on 19 Jul 2024 10:28, edited 1 time in total.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

F M

Post by F M »

Muug wrote: 19 Jul 2024 09:47 elk foordeel hep se nadeel :(

Dat is volgens mij vergelijkbaar met het clutchless drive system op ne moto. Ge verleert van uw koppeling te gebruiken en op ne keer moet ge hier of daar heel kort keren of manoeuvreren en dan kunt ge niet anders dan met de voetjes peddelen want ge zijt al uw koppelingsfinesse kwijt.
Dat valt wel mee. Ondanks mijn quick-shifter kan ik nog altijd net even slecht manouvreren met de koppeling.
I am confused. Oh no, maybe not!

Raketman

Post by Raketman »

Als je wilt weten hoe elektrisch/hybride rijden echt moet zijn : Toyota...

Ondertussen is de Auris 14 jaar oud. Er zit welgeteld 0 verlies op de batterijcapaciteit (wordt bij elk onderhoud getest). Een range van dik 800km, het verbruik van het benzinegedeelte zit ondertussen op 4,6l/100. De elektrische motorrem kan je kiezen.

Tesla X heb ik al een paar keer gereden, maar eigenlijk is dat waanzin. Die trekkracht en vermogen is totaal onnodig. Bandenslijtage is navenant (bij elke wissel zomer/winter tegelijk ook nieuwe banden :pillepalle: :? ) en die banden zijn reteduur. Er gaat nagenoeg geen maand voorbij zonder software fails, vooral met de GPS, stemherkenning en infotainment in't algemeen. Erg, voor iets wat zoveel geld moet kosten.

Overstap naar geschakeld (924) is eigenlijk totaal geen probleem. Dat zijn handelingen die er zo ingebakken zitten dat er zelfs geen vliegroest op komt :geek: ...
Nil volentibus arduum

Muug

Post by Muug »

F M wrote: 19 Jul 2024 10:13 kan ik nog altijd net even slecht manouvreren met de koppeling.
Maar da's logisch eh, als ge daar al goed in zijt kunt ge daar moeilijk nog beter in worden 8-)

Jopet

Post by Jopet »

Muug wrote: 19 Jul 2024 09:47 elk foordeel hep se nadeel :(

Nope, nie juist, ik draai even kort als jullie en dit zowel indertijd met de Yamaha FJR AS als nu met de NT1100....
Ik gebruik rem en gaspedaal ter gelijke tijd zoals jullie koppeling en gas gebruiken, is gewoon een klein leerprocesje kwestie van goed doseren.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Koeno

Post by Koeno »

Jammaar Jopet,
Muug zegt niet dat je dat niet kan met een automaat motor.
Muug stelt dat als jij nu onmiddellijk op een "gewone" motor zou stappen, dat het mogelijks niet meer zo vlot zou gaan vanwege het missen aan automaat.
Alleh, zo interpreteer ik zijn post toch....

Want ik denk dat de gemiddelde motard wel door heeft dat zo'n DCT ook gewoon kort te keren valt...
Daar lijkt mij geen discussie over?

Jopet

Post by Jopet »

Koeno wrote: 20 Jul 2024 14:21 Jammaar Jopet,
Muug zegt niet dat je dat niet kan met een automaat motor.
Muug stelt dat als jij nu onmiddellijk op een "gewone" motor zou stappen, dat het mogelijks niet meer zo vlot zou gaan vanwege het missen aan automaat.
Alleh, zo interpreteer ik zijn post toch....

Want ik denk dat de gemiddelde motard wel door heeft dat zo'n DCT ook gewoon kort te keren valt...
Daar lijkt mij geen discussie over?
Aja juust Koeno, de tekst van Muug niet correct gelezen en dus verkeerd geïnterpreteerd.... sorry :oops:
Maar maar maar... het is de schuld van die warmte en ik had daardoor wat zweet in mijn ogen :w00t:

Droopy

Post by Droopy »

Koeno wrote: 19 Jul 2024 09:30 je gebruikt enkel nog de "gas" pedaal.
laat je die los dan gaat die afhankelijk van hoeveel je lost ook remmen...
went snel, en op sommige trajecten heb je de rem gewoon niet meer nodig...
Hoe rem je dan in een noodsituatie :?: :dontknow:

Muug

Post by Muug »

Op het rempedaal stampen, dat is er nog steeds

Peeke

Post by Peeke »

Ik rij sinds een goed jaar met een firma Audi Q4 e-tron Sportback Quattro. Ja ze kennen kennen iets van lange benamingen.

Die kan je eigen in D(rive) of B(rake). In B telt die af op de motor (regeneratie) tot 6 km/u. Waarom die laatste 6 km niet? Geen idee. Dat maakt dat ik zelden nog mijn rempedaal moet gebruiken. En ja, dat went heel erg snel.
____
Peeke - Finally back on the road :ricky:
TDM 900 - 2005 :rayof:

Droopy

Post by Droopy »

Muug wrote: 28 Jul 2024 21:27 Op het rempedaal stampen, dat is er nog steeds
Toch, ik heb ooit een artikel gelezen waarin een hype enthousiaste journalist schreef dat je helemaal niets meer moest doen en dat de sensoren wel zorgen dat je stopte aan lage snelheden.
Leek me nogal beangstigend om 100% op elektronica te vertrouwen maar die pipo had in zijn artikel niet vermeld dat je nog altijd zelf kon remmen waardoor ik ervan uitging dat een "one pedal" wagen enkel een gaspedaal had. :?
Vandaar mijn vraag. ;)

Jopet

Post by Jopet »

Droopy wrote: 29 Jul 2024 10:04
Leek me nogal beangstigend om 100% op elektronica te vertrouwen
en terecht, het zijn en blijven hulpmiddelen!

Ik heb ze ook en gebruik ze graag maar je moet toch steeds wakker blijven, te dikwijls vangen ze een signaal op dat verkeerd geïnterpreteerd wordt door de computer, een mooi voorbeeld is het in de remmen gaan wanneer totaal niet nodig door een auto die stopt op het baanvak net naast je.... dan vlug het commande overnemen door zelf op het gas te drukken of mijn auto die weigert naar het linker baanvak te gaan omdat hij denkt dat mijn moto op mijn remorque ook naar links wilt en die eerst mag passeren :wall:
Vorig week was er nog een ongeval van een vrouw die met haar nieuwe auto automatisch vol in de remmen ging zonder reden en aangereden werd door de achterop rijdende vrachtwagen, het eerste dat ik toen dacht was, die sensoren hebben iets opgemerkt en noodrem uitgevoerd en de vrouw panikeerde en wist niet wat te doen en liet de wagen remmen tot stilstand ipv vlug opnieuw wat gas te geven :dontknow:

Blackbert

Post by Blackbert »

Jopet wrote: 31 Jul 2024 17:49
Droopy wrote: 29 Jul 2024 10:04
Leek me nogal beangstigend om 100% op elektronica te vertrouwen
en terecht, het zijn en blijven hulpmiddelen!

Ik heb ze ook en gebruik ze graag maar je moet toch steeds wakker blijven, te dikwijls vangen ze een signaal op dat verkeerd geïnterpreteerd wordt door de computer, een mooi voorbeeld is het in de remmen gaan wanneer totaal niet nodig door een auto die stopt op het baanvak net naast je.... dan vlug het commande overnemen door zelf op het gas te drukken of mijn auto die weigert naar het linker baanvak te gaan omdat hij denkt dat mijn moto op mijn remorque ook naar links wilt en die eerst mag passeren :wall:
Vorig week was er nog een ongeval van een vrouw die met haar nieuwe auto automatisch vol in de remmen ging zonder reden en aangereden werd door de achterop rijdende vrachtwagen, het eerste dat ik toen dacht was, die sensoren hebben iets opgemerkt en noodrem uitgevoerd en de vrouw panikeerde en wist niet wat te doen en liet de wagen remmen tot stilstand ipv vlug opnieuw wat gas te geven :dontknow:
De helft van de chauffeurs heeft een gebrekkig verkeersinzicht en nog nooit van anticiperen gehoord. (ik druk mij diplomatisch uit)
in de transitie naar de zelfrijdende auto, zoals nu, komen er een stapel electronische "hulp"middelen bij waarvan ze ook geen idee hebben wat dat kan doen. Niet nodig toch, die auto doet dat zelf, ik moet nog minder opletten. 't Zal ook niet echt uitgelegd worden bij aankoop, RTFM, laat staan dat er een initiatie gegeven wordt. Met alle gevolgen van dien.
what would Tom do?

Jopet

Post by Jopet »

Blackbert wrote: 31 Jul 2024 18:34 Zal ook niet echt uitgelegd worden bij aankoop, RTFM, laat staan dat er een initiatie gegeven wordt. Met alle gevolgen van dien.
Inderdaad, bij de verkoop of een testrit zal de verkoper misschien wel zeggen welke systemen er op zitten maar nooit in de praktijk laten ondervinden wat het bepaalde systeem juist doet met de auto en wat de gevolgen er van kunnen zijn.
Om die reden geloof ik niet dat de zelfrijdende auto iets voor de nabije toekomst is. Volgens mij kan het systeem van zelfrijdende voertuigen enkel wanneer alles automatisch zou gaan en ze in contact staan met elkaar zodat ze beter kunnen anticiperen op wat zal volgen.
Ik zal een voorbeeld geven, we rijden op ACC, die cruise control houdt een bepaalde afstand met je voorligger, die steekt zijn pinker uit om een ander baanvak te kiezen en laat zijn gas los en remt dan wat af, je ACC zal ingrijpen door ook je gas te lossen en eventueel bij te remmen, maar aangezien je op 50 meter van je voorligger rijd moet je eigenlijk helemaal je gas niet lossen, bij zelf gas geven anticiperen we dit door te beseffen dat we op veilige afstand zullen blijven van het voertuig tot hij op het ander baanvak zit en blijven dus dezelfde snelheid aanhouden, je ACC kan dit niet anticiperen en remt mee af....

Post Reply