Ons dochter heeft eind oktober haar rijexamen. Rijden, parkeren etc dat gaat al heel goed, gelukkig maar. Toch zijn er enkele punten waarover ik twijfel.
- gebruik van richtingaanwijzers.
Zoals de wegcode zegt: te gebruiken bij elke zijwaarste verplaatsing. Lijkt duidelijk.
Maar: moet je dan ook pinken bij asverschuivingen? Want daar volg je immers toch gewoon de zijkant van de rijbaan? Ik zou dus zeggen: neen. Graag uw professioneel advies.
- arceringen: en dan met name de diagonale arceringen die gebruikt worden om delen van de rijbaan te beschilderen zodat je er niet over mag rijden. Daar mag je dus niet over rijden
Zoals hieronder.

Maar er staat niemand geparkeerd!
Moet je dan naar links uitwijken en je pinker gebruiken en dus geheel zinloos op de linkerhelft van de baan gaan rijden?
- langsparkeren tussen twee auto's
Dat is van voor mijn tijd. Hoe "nauw" is het gat waarin de leerling moet parkeren? Nemen ze het risico om de leerling in een gewoon vak te laten parkeren of zoeken ze toch steevast een auto met daarachter twéé vrije vakken?
- dwarsparkeren
Ook van voor mijn tijd. Gaan ze echt naar de parking van een warenhuis of zo om daar tussen twee auto's te gaan parkeren? Of hoe moet ik mij dat voorstellen? Momenteel oefenen we vooral op de parkings van sporthallen, lol.