Peugeot 1.6HDI 2015 - Kans verstopt roetfilter & noodloop

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
Muug

Re: Peugeot 1.6HDI 2015 - Kans verstopt roetfilter & noodloop

Post by Muug »

De luidheid binnenin jawel. Heel belangrijk.

F M

Post by F M »

Maar over een 20 jaar oude Renault Kangoo ben le enthousiast... :w00t: :pillepalle:
Dacia's scoren goed qua betrouwbaarheid. Maar qua geluid (lawaai) lopen ze inderdaad enkele jaren achter op de andere merken. Het prijsverschil moet ergens van komen. Maar ik denk niet dat een moderne Dacia meer lawaai zal maken dan bv een 15 jaar oude Skoda Yeti. :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

Muug

Post by Muug »

Zoals steeds trek je zaken uit hun context. Ja, ik vind het idee van een 4x4 Kangoo tof. En een paar centimeter verder vertel ik dat die oude Kangoos nul geluidsisolatie hebben en dat de nieuwe eigenaar met een werfkoptelefoon rond reed. Ik wil nog meer zeggen, we hebben die verkocht omdat ik wou dat onze baby niet van bij de geboorte vroegtijdig doof zou worden door die auto. Echt.

Wat de Yeti betreft: dat was toen een topmodel, zoals de Superb. Of ik nu 60 of 160km/u rij, dat hoor je nauwelijks. 8-)

Koeno

Post by Koeno »

De discussie thuis gaat nog verder... verschillende oplossingen... zelfs onlogische...
moeilijk moeilijk moeilijk....

400km verder wel geen foutmelding meer... :lipsrsealed2: :peepwall:

den Bullet

Post by den Bullet »

Mario wrote: 31 Jul 2025 15:46 weet dat den bullet daar heel tevreden over was/is maar die zal mogelijk andere persoonlijke voorkeuren hebben
Jup, nog altijd heel content.
Maar ik had dan ook geen hoge eisen; comfort interesseert mij ni zo veel, prestaties ook niet, looks: bwoa, ik moet er niet naar kijken als ik er in zit, ...
Maar prijs/kwaliteit des te meer. Iets minder dan 13K nieuw gekocht (5 jaar geleden) op renteloze afbetaling. 't Is dus in feite een Renault met een motor (1500 diesel met zo'n 100 PK) die vele merken van hen gebruiken (o.a. Mercedes camionetjes).
Wat ik miste: achteruitrijassistentie - toch handig bij een gesloten camionette; de deuk in de nummerplaat is van een andere wagen (?) zonder achteruitrijassistentie :roll: - en snelheisbeperking. Boordcomputer (GPS) moet ook apart gekocht worden ...
Maar een zee aan kofferbagage!
De zonneklep is ook aftermarket van Vosca. Ook een heel goede aankoop voor mij.

Image

F M

Post by F M »

Iedereen heeft inderdaad zijn eigen eisen. Voor mij is dat ruimte en veercomfort.

@Koeno: volgens mij kan je gewoon verder met je Peugeot.

den Bullet

Post by den Bullet »

F M wrote: 01 Aug 2025 12:26
... Voor mij is dat ruimte en veercomfort.

...
Harde vering; 't Is een bestelwagen hè ;)

Koeno

Post by Koeno »

Dussss,

een kort vergelijk, (dat past hier misschien wel).

Deze zomer reed ik samen met Jo van Hirsthals Denemarken naar Aalst Belgie (in zo goed als 1 trok).
Een goeie 1250km, waar in de terugrit het enige probleem dat we hadden: de vloeistof voor de regeneratie was op, en dat geeft een foutmelding.
De hele rit hebben we afgewerkt op een goeie 12uur (inclusief 1 keer tanken en 1 keer eten).

Vorige week zijn we met het gezin richting Denemarken gegaan, deze keer richting Nordborg, een goeie 850km.
Om de elektrische wagen eens te testen voor een langere rit... hebben we deze genomen.
De heen reis laat ik even buiten beschouwing, want door een kotsend kind, duurde die veel langer als verwacht.
De terugrit was het beste vergelijk...
De rijstijl werd iets of wat aangepast (in Duitsland maximaal 150km/h gereden meestal rond de 115km/h, met de peugeot was dat bij momenten aan 170 a 180km/h een meestal rond de 130km/h).
En natuurlijk wat laden... we vertrokken met 100% batterij en kwamen thuis met 30% batterij...
De rit zelf nam in totaal... een goeie 12uur in beslag.
Hoe ging dat in zijn werk?
op 5 locaties gaan laden.
1 locatie na 5 minuten verlaten want laden ging ipv aan 150kw, maar aan 60kw. Een andere locatie na 10 minuten verlaten omdat de laadpaal elke 5 minuten foutmeldingen gaf.
Eten hebben we telkens gecombineerd met laden (jeej, 2 keer mcdonalds op 1 dag).

Kortom: 400km minder gereden, maar er wel even lang over gedaan...
't was dan wel gratis bijladen in't buitenland ( 't werk betaald), 't was toch zuur om zoveel tijd te verliezen.

Wat leren we hieruit?
1. Voor langere afstanden met een elektrische wagen, plan je beter echte tussenstops waar je iets wilt gaan bezoeken.
Dan voelt een keertje bij laden minder als "verlies". Dus meer "road trip gewijs" op reis.
Dat was deze keer geen optie omdat we maar een midweekje wegwaren, anders zouden we moeten terugkeren, op't moment dat we aankomen in Denemarken :p

2. De peugeot is ondertussen 10 jaar oud, en de evolutie aan comfort is enorm.

Jopet

Post by Jopet »

Voor lange afstanden die heel vlot moeten afgelegd worden zal je op dit moment nog altijd beter af zijn met een brandstofmotor. Elektrisch rijden zal inderdaad wat meer planning vergen.

Maar persoonlijk heb ik geen behoefte aan het rijden van 1250km op één dag, die tijd is gepasseerd (oud worden zeker :roll: ). Al enkele jaren doen we dit met een tussenstop +/- halverwege, voordeel daarvan is dat we niet extreem vroeg starten en/of laat stoppen en alles op ons gemakske kunnen doen.
Om die reden maakt het mij totaal niet uit of ik nu maar 1 x zou moeten tanken onderweg of dat ik 2 X zou moeten bijladen. Mijn vrouw begint meestal sowieso al na een uur of 2 rijden aan te dringen op een tussenstop (die rokers hé :thumbsdown: )
Daarom dat ik nu waarschijnlijk toch voor een volledig elektrische auto zal gaan, fiscaal maakt het voor mij niet echt uit omdat ik een eenmanszaak heb en mag dus even goed een nog een brandstofmotor wagen inbrengen.
Heb nu een paar testritten achter de rug en vind het rijcomfort van een elektrische wagen opmerkelijk, zo stil, en het koppel die op alle momenten beschikbaar is, zelf een wagens getest die in 4 sec naar 100 trekt om dan vervolgens eens stapvoets te rijden en die doen dat zonder enige moeite, zonder schokken, zonder onderbrekingen, gewoon smooth, zalig...

Toch sta je soms voor verrassingen zoals bij Peugeot, testrit gedaan met de e3008, het vermogen van de gewone 210pk (wat we tegenwoordig gewoon noemen :shock: ) was goed maar dan denk ik vol geladen met de remorque met de moto erachter door de bergen zal toch nipt worden en dus zouden we eventueel voor de AWD 325pk gaan, maar omdat er achteraan minder plaats is en een kleinere koffer heeft dan de huidige Tucson dus dan maar voor de e5008 gaan dachten we. Helaas was dit echter direct een no go voor ons, want op de e5008 AWD kun je geen trekhaak krijgen enkel op de 210pk versie en wetende dat de prestatie nog minder zijn dan op de e3008 komt deze dus niet in aanmerking bij ons.... By the way op de e3008 AWD kun je wel een trekhaak krijgen, eigenaardig allemaal. Jammer want vind de Peugeot 3008/5008 anders best wel een leuke auto en de 8 jaar garantie gaf ons dat beetje extra vertrouwen. De zoektocht gaat dus verder.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Koeno

Post by Koeno »

Behoefte is een groot woord, maar met een brandstofwagen kan je ook stoppen he... Er is gewoon geen verplichting om te "moeten" stoppen.
Da's voor mij een groot verschil.

Onze volvo heeft 260pk ofzoiets en +/- 400nm aan koppel.
Meer dan genoeg om een remork met 2 moto's op te trekken doorheen noord-frankrijk...
wel genoeg laden natuurlijk, anders lukt het niet :D
Of dat genoeg is in de bergen?
'k zou gokken van wel... onze peugeot met 130pk en +/- 300nm aan koppel deed dat wel met 2 motoren erachter.

Het elektrische rijden vind ik zalig.
Altijd & overal koppel/vermogen. fluisterstil.
voor mij is het nadeel echt wel het rijbereik of het laden.

Ik heb geen probleem met elke 300km eens te moeten stoppen, maar dan zou het laden een pak sneller moeten.
Nu is het vaak stoppen en toch ook vaak langer moeten laden. dat is een beetje het pijnpunt..

F M

Post by F M »

Koeno wrote: 01 Nov 2025 14:36 ... het enige probleem dat we hadden: de vloeistof voor de regeneratie was op, en dat geeft een foutmelding.
De Berlingo van mijn dochter (vroeger mijn auto) had hetzelfde probleem. Daar zit volgens mij dezelfde motor in. Bij haar viel echter ook de helft van power weg. Die had de laatste 2 jaren zo veel kosten aan die auto, en ze heeft een benzine Nissan Qashqai van 2017 in de plaats gekocht.

Die roetfilter is een regelrechte miserie.

Blackbert

Post by Blackbert »

Hoe 'leeg' was die batterij wanneer je ging laden? En hoe 'vol' moest die dan zijn?
Omdat de laadtijd relatief kort is als je tussen 20 en 80% blijft. De eerste en laatste 20% zouden veel langer duren lees ik.
Op voorwaarde dat de laadpaal in orde is natuurlijk, maar dat heb je zelf niet in de hand.

Over krachtig genoeg zou ik mij precies geen zorgen maken. Bijna elke EV heeft de power van een sportauto op benzine, met het bijkomend voordeel dat het koppel er direct is bij vertrekken, niet pas bij zoveel rpm. Die krijgt dat dus zeker over een bergpas getrokken.
De grote beperkende factor is de capaciteit van de batterij. Met een aanhanger erbij zal de actieradius drastisch dalen.
what would Tom do?

Koeno

Post by Koeno »

Ik laadde altijd iets meer als dat de routeplanner aangeeft.
De routeplanner (google maps) is geïntegreerd in de wagen, die houdt dus rekening met batterijstatus.
Dus als ik zeg: rij naar Nordborg, dan gaat die kijken:
1. je hebt nu x-aantal percent
2. je geraakt aan die snellader
3. daar moet je x-aantal percent bijladen (niet altijd tot 80 a 90%) -> volvo raad zelf in de wagen & bij aflevering aan om tot 90% te laden.
4. volgen laadpost is daar.

Als in stap 3; de auto zegt laden tot 70% en dan kom je in stap 4 aan met 8% batterij, dan ga ik bv opladen tot ergens 75% om niet onder die 10% te gaan.

Mijn wagen kan theoretisch aan 200kw opladen.
In theorie in BE heb ik nog nooit echt meer dan 150kw gezien.
In duitsland 1 laadpaal die effectief aan 200kw ging laden, maar die gaf na 5 min al foutmelding...

Vorig jaar op reis kwamen we een koppel tegen die (als ik niet mis ben) 3!!! (of meer) laadpalen tegen kwam die niet werkte... de laatste waar wij stonden werkte ook niet...
Ik had nog 20%, dat koppel nog 3%... dan is't gedaan met spelen he....

Muug

Post by Muug »

Da heb ik nog gehoord, zo van die mensen die van de ene kapotte laadpaal naar de andere sukkelen. :|

Stoffel

Post by Stoffel »

Of dat de auto zelf geen zin heeft om opgeladen te worden….hier al een paar maal voorgehad :wall:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

duibhce Kaelann

Post by duibhce Kaelann »

Totnogtoe eigenlijk nog maar 1 keer geconfronteerd met een publieke laadpaal die niet werkte. Wel af en toe met specifieke laadpalen die mijn laadkabel niet willen teruggeven na de laadsessie. Op de parking van ons kantoor in Wilrijk bvb moet ik regelmatig enkele keren een nieuwe sessie starten en weer beëindigen om de kabel lost te krijgen van de paal.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply